View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:17

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Danelectro 
Author Message

Post Danelectro
Då jag nyss köpt en Danelectro Bariton reissue och är helt â€Â

10 Mar 2009, 12:26
Profile

Nja."håller på" vet jag inte.
Jag vet att Hasse på Jam i Stockholm har lite till salu just nu.
Men det är basar.
Jag har haft en del Silvertone,Harmony och Danelectros och liknande.
(Men nu har jag bara en Harmony Stratotone kvar.)
Men jag har inte hört att någon samlar.
Jag tycker att alla dom märkena jag nämde tidigare är mycket användbara gitarrer. Kvaliten är väl inte som hos dom stora märkena.Men som sagt hittar man ett bra ex av dom här mellan pris gitarrerna så får man en bra och udda gitarr. Med ett eget ljud och mycket karaktär.
Danelectros brukar beroende på skick gå för någonstans mellan 5000-15000 beroende på skick och modell. (den 2mickade svarta dubbel cut modellen som Jimmy Page använde har jag sett gå för ganska mycket pengar.)

10 Mar 2009, 23:50
Profile ICQ WWW

Köpte nyligen en Longhorn bas från 2007 och kan instämma, "helt knäckt" ... [8D]

<font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det -
http://www.greatnorthern.tk</center></font id="size1"></font id="navy">

11 Mar 2009, 00:30
Profile

Hur är mickarna på dom där nya.Alltså Dano 2008-9.
Jag har hört lite gnäll om att dom är svaga jämfört med orginal mickarna. Och därför lite tunna i soundet.

11 Mar 2009, 10:25
Profile ICQ WWW

Jag har aldrig provat en gammal Longhorn men jag ska repa med den nya ikväll. Spelar normalt Fender Precision så det är det jag kan jämföra den mot.

<font color="navy"><font size="1"><center>- det viktiga är inte vad man har utan hur man använder det -

11 Mar 2009, 11:43
Profile

Håller med Rikardo, gamla Danelectro, Silvertone och Harmony är prisvärda vintage instrument och även vissa rörstärkare.
Danelectro höll en jämn kvalite hela 50-60-talet tycker jag, sedan skall man veta att det är lågprisintrument det handlar om, har själv en Danelectro Bariton reissue från 2004 som är ett förvånansvärt bra bygge för pengarna, och låter helbra.
Silvertone och Harmony hade sin topp på -50 och tidigt -60-talet, dessa var USA tillverkade och såldes via varuhuskedjan Sears. men stor efterfrågan gjorde att tillverkningen ökade kraftigt, kvaliten försämrades och modellerna förenklades. I slutet av -60-talet köptes Harmony/Silvertone av Japanare och tillverkningen flyttades, kvaliten försämrades yttligare.
Stora delar av Harmonys vintage sortiment finns idag i nytillverkning (Korea), har ej testa dessa, men det ser snyggt ut[8D]
http://harmonyguitars.com/

11 Mar 2009, 11:53
Profile ICQ YIM WWW

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=5688
[8D]

Twaaang!

11 Mar 2009, 23:49
Profile

Testade min nyinköpta Koreabyggda Danelectro Longhorn bass för första gången tillsammans med bandet idag. Den är precis lika rolig att spela genom stora riggen som hemma i soffan! Extremt lättspelad och väger ingenting men låter stort. Inte riktigt samma output och attack i ljudet som en P-bas men ett varmt och levande sound med bra närvaro i bandets ljudbild. Är jättenöjd!

12 Mar 2009, 01:13
Profile

Jag var och tittade på en ny Longhorn bas nyss och konstaterade att den var en hel del pilbåge. Och skulle behöva dras i halsen.
Men där var ju ingen trussrod.
Synd jag var ju lite sugen på en sån!

12 Mar 2009, 17:15
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Jag var och tittade på en ny Longhorn bas nyss och konstaterade att den var en hel del pilbåge. Och skulle behöva dras i halsen.

Den har väl helt vanlig dubbelverkande truss, precis som andra Danelectro-reissues? Att den sedan justeras från kroppssidan och därmed är lite trasslig att ha att göra med är väl en en annan femma.

/David

12 Mar 2009, 17:19
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Den har väl helt vanlig dubbelverkande truss, precis som andra Danelectro-reissues? Att den sedan justeras från kroppssidan och därmed är lite trasslig att ha att göra med är väl en en annan femma.

/David

Jepp, man måste skruva av halsen för justera trussroden.
Man måste även lossa strängarna för att komma åt att intonera.

12 Mar 2009, 21:43
Profile

Jahapp där ser man !!
Det hade ju inte dom gamla.
så jag så tittade och såg ingen och då förutsatte jag ..... osv.
Men då så som sagt.

12 Mar 2009, 22:35
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]