|
Vilka paf'ar står sig mot originalen?
| Author |
Message |
|
JTM
Joined: 03 Nov 2008, 21:14 Posts: 1369 Location: Dorotea Lapplands Sydport
|
Det var just det som Knut påpekade som jag tyckte var en fördel,dvs att det var låg utsignal på H 57 micken.Jag har spelat nästan uteslutande Stratta genom gammal Superbass sista tiden och har enligt mig själv skapat ett ljud som jag är rätt nöjd med,problemet som jag upplevt när jag bytt till min Les paul (med tidiga 90tals Classic 57 mickar,jag har även haft Highorder custom mickar på den)är att utsignalen har varit så mycket högre att alla förstärkar inställningar samt pedaler jag använt med strattan blivit fel . Med denna stallmick kunde jag köra på samma inställningar på förstärkaren,få samma dynamik som med strattan men det lät ändå Les paul,helt rätt!!.Jag har aldrig förstått när jag tittat på gamla videos från 60-70 talet när gitarrister har skiftat från Stratta till Les paul,kabel rätt in i förstärkaren och det har låtit kanon med båda sortens gitarrer eftersom jag alltid upplevt en sån jävla skillnad på mina egna,jag börjar fatta nu! Jag skall inte säga att det passar till allt och alla men jag blev så pass förtjust att jag beställde en H 57 till hals läget också. Jag tror att jag med den monterad knäcker ännu en fundering jag haft, hur Paul Kossoff kunde spela med halsmicken genom en Superbass utan att försvinna i murr[;)]
|
| 10 Mar 2009, 21:02 |
|
 |
|
Plexiglas
|
ja, jag tror den micken är "mer" rätt för hals än för stall. Men det kanske är som nån annan sa, att halsmicken är mer kritisk för att nå rätt sound än stallmicken. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 10 Mar 2009, 22:17 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
knut wrote: ja, jag tror den micken är "mer" rätt för hals än för stall. Men det kanske är som nån annan sa, att halsmicken är mer kritisk för att nå rätt sound än stallmicken. http://www.myspace.com/gudarsskymningKnut, varför slår du inte till på ett par riktiga direkt? så slipper Du fundera? [;)]
|
| 11 Mar 2009, 09:58 |
|
 |
|
Plexiglas
|
pengar är ngt jag inte har för tillfället, tyvärr...[:D] Skulle kunna tänka mig ett set Throbaks, men har inga såna pengar just nu heller. Får väl vänta tills rysslandsfonderna vaknar till liv igen.[;)] http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 11 Mar 2009, 14:05 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Måste givetvis slå ett slags för Lollar Imperial. Det är fantastiskt fina mickar. Halsmicken ger en märkligt fast botten trots att den är så djup och rund. Det finns fint sprill på toppen. http://www.lollarguitars.com/mm5/merchant.mvc?Screen=humbucker-pickupsJag har ett sådant set i min Les Paul Std. Bytte ut de Burstbuckers som satt i den. Det är en tydlig skillnad mellan dessa mickar. Burstbuckers ger en lite plattare och träigare ton. De har mer fräck diskant. Känns mer nakna på något sätt. Allt på gott och ont. I min LP blev det ett stort lyft med Lollars neck-mick som gav gitarren en värme och mullighet - utan att bli muddig som många LP är i neck-läge. I bridge-läget vann jag inte lika mkt med Lollar-micken. Här gjorde Burstbuckers sitt jobb nästan lika bra som Lollar-micken, lite mer aggressiv på något sätt. Lundgrens Heaven 57 har jag testat ett par gånger. De drar nog lite mer åt Burstbuckers i klangen, men känns som lägre output, framför allt i bridge-micken. Kanonfint alternativ i vilket fall. Classic 57 har jag sålt. Då föredrar jag vanlig 490. /Gunnar (det här var nu ingen jämförelse med "originalen" men kanske till någon nytta i alla fall)
|
| 11 Mar 2009, 14:19 |
|
 |
|
rifle
|
Nu när vi snackar PAF så måste jag kolla med er om ni har nån aning om hur senare Gibson-mickar tidigt 70-tal förhåller sig mot PAf´s. Tänker då på patent-stickers från slutet på sextitalet och även de sk. tar-backsen alltså de med epoxi på baksidan.
|
| 11 Mar 2009, 14:43 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Tokais PAF mickar från mitten av 80talet står sig bra mot originalet. Även Grecos DRY-Z mickar är väldigt trogna originalet (men det är inte ovanligt att de kostar 500$ paret på den internationella marknaden).
JAg vet annars en kille som kan handlinda åt dig. Han är väldigt duktig och inte allt för dyr.
Skicka ett mail om du är intresserad.
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 11 Mar 2009, 15:00 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
rifle wrote: Nu när vi snackar PAF så måste jag kolla med er om ni har nån aning om hur senare Gibson-mickar tidigt 70-tal förhåller sig mot PAf´s. Tänker då på patent-stickers från slutet på sextitalet och även de sk. tar-backsen alltså de med epoxi på baksidan.
ang 'sticker' micken , Det är en mick med andra egenskaper .. 1:a varianten från 63-67 , i stort sätt samma som en sen PAF men annan tråd (lilla magneten som PAF 60-62) 2:a varianten från c:a 67 (t-top) egentligen helt annan mick , oftast lägre output, annan tråd och magnet. Men de ligger ju till grund för mycket av det klassiska LP ljudet (dvs de plattor som spelades in på 70-talet) samma grundkaraktär såklart som en PAF , men lite annorlunda ljud. dessutom är de ju lindade med autostop så variationer är inte lika påtagliga från mick till mick. Dom hade dekalen 'pat no ' osv från 63 till c:a 67 .. sen vart dom T-top med dekal fram till c:a 74 sen stämplade med patentnummret patentnummret är förresten fel, det är inte PAF mickens utan Trapetz stallets patent som står på mickarna, mycket lustigt och troligen för att förvilla konkurrenterna? eller tryckfelsnisse?
|
| 11 Mar 2009, 15:04 |
|
 |
|
rifle
|
Mike Leaf wrote: rifle wrote: Nu när vi snackar PAF så måste jag kolla med er om ni har nån aning om hur senare Gibson-mickar tidigt 70-tal förhåller sig mot PAf´s. Tänker då på patent-stickers från slutet på sextitalet och även de sk. tar-backsen alltså de med epoxi på baksidan.
ang 'sticker' micken , Det är en mick med andra egenskaper .. 1:a varianten från 63-67 , i stort sätt samma som en sen PAF men annan tråd (lilla magneten som PAF 60-62) 2:a varianten från c:a 67 (t-top) egentligen helt annan mick , oftast lägre output, annan tråd och magnet. Men de ligger ju till grund för mycket av det klassiska LP ljudet (dvs de plattor som spelades in på 70-talet) samma grundkaraktär såklart som en PAF , men lite annorlunda ljud. dessutom är de ju lindade med autostop så variationer är inte lika påtagliga från mick till mick. Dom hade dekalen 'pat no ' osv från 63 till c:a 67 .. sen vart dom T-top med dekal fram till c:a 74 sen stämplade med patentnummret patentnummret är förresten fel, det är inte PAF mickens utan Trapetz stallets patent som står på mickarna, mycket lustigt och troligen för att förvilla konkurrenterna? eller tryckfelsnisse? Har du nån aning om de med svarta baksidan då? Det är svårt att hitta info om sådana. Är det en helt egen micktyp eller är de i stort sett en T-top med klet på baksidan månntro?
|
| 11 Mar 2009, 15:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
rifle wrote: Mike Leaf wrote: rifle wrote: Nu när vi snackar PAF så måste jag kolla med er om ni har nån aning om hur senare Gibson-mickar tidigt 70-tal förhåller sig mot PAf´s. Tänker då på patent-stickers från slutet på sextitalet och även de sk. tar-backsen alltså de med epoxi på baksidan.
ang 'sticker' micken , Det är en mick med andra egenskaper .. 1:a varianten från 63-67 , i stort sätt samma som en sen PAF men annan tråd (lilla magneten som PAF 60-62) 2:a varianten från c:a 67 (t-top) egentligen helt annan mick , oftast lägre output, annan tråd och magnet. Men de ligger ju till grund för mycket av det klassiska LP ljudet (dvs de plattor som spelades in på 70-talet) samma grundkaraktär såklart som en PAF , men lite annorlunda ljud. dessutom är de ju lindade med autostop så variationer är inte lika påtagliga från mick till mick. Dom hade dekalen 'pat no ' osv från 63 till c:a 67 .. sen vart dom T-top med dekal fram till c:a 74 sen stämplade med patentnummret patentnummret är förresten fel, det är inte PAF mickens utan Trapetz stallets patent som står på mickarna, mycket lustigt och troligen för att förvilla konkurrenterna? eller tryckfelsnisse? Quote: Har du nån aning om de med svarta baksidan då? Det är svårt att hitta info om sådana. Är på baksidan månntro? det en helt egen micktyp eller är de i stort sett en T-top med klet
Ingen aning, enda jag sett är de med epoxi , och dom får man ju inte ens av kåpan på, fanns i början mitten av 70-talet och satt bla på SG .. sk 'Super Humbucker' dom är tunga som f-n så jag tror dom har en extra magnet
|
| 11 Mar 2009, 16:20 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Mike Leaf wrote: rifle wrote: Mike Leaf wrote: [quote="rifle"]
Nu när vi snackar PAF så måste jag kolla med er om ni har nån aning om hur senare Gibson-mickar tidigt 70-tal förhåller sig mot PAf´s. Tänker då på patent-stickers från slutet på sextitalet och även de sk. tar-backsen alltså de med epoxi på baksidan.
ang 'sticker' micken , Det är en mick med andra egenskaper .. 1:a varianten från 63-67 , i stort sätt samma som en sen PAF men annan tråd (lilla magneten som PAF 60-62) 2:a varianten från c:a 67 (t-top) egentligen helt annan mick , oftast lägre output, annan tråd och magnet. Men de ligger ju till grund för mycket av det klassiska LP ljudet (dvs de plattor som spelades in på 70-talet) samma grundkaraktär såklart som en PAF , men lite annorlunda ljud. dessutom är de ju lindade med autostop så variationer är inte lika påtagliga från mick till mick. Dom hade dekalen 'pat no ' osv från 63 till c:a 67 .. sen vart dom T-top med dekal fram till c:a 74 sen stämplade med patentnummret patentnummret är förresten fel, det är inte PAF mickens utan Trapetz stallets patent som står på mickarna, mycket lustigt och troligen för att förvilla konkurrenterna? eller tryckfelsnisse? Quote: Har du nån aning om de med svarta baksidan då? Det är svårt att hitta info om sådana. Är på baksidan månntro? det en helt egen micktyp <font color="red">eller är de i stort sett en T-top med klet </font id="red">
Ingen aning, enda jag sett är de med epoxi , <font color="red">och dom får man ju inte ens av kåpan på</font id="red">, fanns i början mitten av 70-talet och satt bla på SG .. sk 'Super Humbucker' dom är tunga som f-n så jag tror dom har en extra magnet Jag har en sån med "klet" som kåpan är borttagen på och vad jag kan se så är det inte T-top dvs Tét syns inte på bobbin , bild kan bifofgas om det finns intresse. Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 12 Mar 2009, 16:22 |
|
 |
|
rifle
|
Quote: Jag har en sån med "klet" som kåpan är borttagen på och vad jag kan se så är det inte T-top dvs Tét syns inte på bobbin , bild kan bifofgas om det finns intresse.
Rookie på det mesta , men glad ändå.
Bifoga gärna en bild. Har du mätt upp den?
|
| 12 Mar 2009, 16:56 |
|
 |
|
JTM
|
Mike Leaf wrote: rifle wrote: Mike Leaf wrote: [quote="rifle"]
ang 'sticker' micken , Det är en mick med andra egenskaper .. 1:a varianten från 63-67 , i stort sätt samma som en sen PAF men annan tråd (lilla magneten som PAF 60-62) 2:a varianten från c:a 67 (t-top) egentligen helt annan mick , oftast lägre output, annan tråd och magnet. Men de ligger ju till grund för mycket av det klassiska LP ljudet (dvs de plattor som spelades in på 70-talet) samma grundkaraktär såklart som en PAF , men lite annorlunda ljud. dessutom är de ju lindade med autostop så variationer är inte lika påtagliga från mick till mick. Dom hade dekalen 'pat no ' osv från 63 till c:a 67 .. sen vart dom T-top med dekal fram till c:a 74 sen stämplade med patentnummret patentnummret är förresten fel, det är inte PAF mickens utan Trapetz stallets patent som står på mickarna, mycket lustigt och troligen för att förvilla konkurrenterna? eller tryckfelsnisse? Quote: Har du nån aning om de med svarta baksidan då? Det är svårt att hitta info om sådana. Är på baksidan månntro? det en helt egen micktyp eller är de i stort sett en T-top med klet
Ingen aning, enda jag sett är de med epoxi , och dom får man ju inte ens av kåpan på, fanns i början mitten av 70-talet och satt bla på SG .. sk 'Super Humbucker' dom är tunga som f-n så jag tror dom har en extra magnet Dessa mickar gjordes av Bill Lawrence och har mycket riktigt en extra magnet,inte direkt nån PAF karaktär men en häftig utsignal. Jag har nu fått och monterat en H57 även i halsläget och ser fram emot nästa rep,halsmicken mätte 7,2 kohm för övrigt och låter lovande i "hemmiljö"
|
| 12 Mar 2009, 19:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
JTM wrote: Mike Leaf wrote: rifle wrote: [quote="Mike Leaf"]
[quote="rifle"]
Ingen aning, enda jag sett är de med epoxi , och dom får man ju inte ens av kåpan på, fanns i början mitten av 70-talet och satt bla på SG .. sk 'Super Humbucker' dom är tunga som f-n så jag tror dom har en extra magnet Dessa mickar gjordes av Bill Lawrence och har mycket riktigt en extra magnet,inte direkt nån PAF karaktär men en häftig utsignal. Jag har nu fått och monterat en H57 även i halsläget och ser fram emot nästa rep,halsmicken mätte 7,2 kohm för övrigt och låter lovande i "hemmiljö" [/quote] Tror det var ett av Lawrence första projekt när han jobbade åt Gibson , det sista var väl dom där mickarna med 'kretskort' på baksidan! i slutet av 80-talet som han gjorde på uppdrag av Gibson
|
| 12 Mar 2009, 20:31 |
|
 |
|
Lunsen
|
T topp mickarna låter helt underbart i mitt tycke och de är inte dyra!
Att tala är silver Att ljuga är guld
|
| 13 Mar 2009, 08:53 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
rifle wrote: Quote: Jag har en sån med "klet" som kåpan är borttagen på och vad jag kan se så är det inte T-top dvs Tét syns inte på bobbin , bild kan bifofgas om det finns intresse.
Rookie på det mesta , men glad ändå.
Bifoga gärna en bild. Har du mätt upp den? Denna på bilderna mäter 7,66.och ser ut att falla isär om man skulle få bort all epoxy , det finns ingen bottenplatta som det ser ut. http://i218.photobucket.com/albums/cc28 ... kar009.jpghttp://i218.photobucket.com/albums/cc28 ... kar021.jpghttp://i218.photobucket.com/albums/cc28 ... kar022.jpghttp://i218.photobucket.com/albums/cc28 ... kar023.jpgEDIT: för stora bilder länkar istället.[B)] Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 13 Mar 2009, 09:06 |
|
 |
|
rifle
|
Lunsen wrote: T topp mickarna låter helt underbart i mitt tycke och de är inte dyra!
Att tala är silver Att ljuga är guld
Jag har spanat på ebay ett tag men tycker det är svårt att hitta t-tops om man vill ha patent stickers. De pat.no instans finns det lite mera av. Och väldigt många verkar ju vara mixtrade med. Nån som vet ungefär när de använde den gråa sladden på mickarna från sent 60 och tidigt 70-tal? Edit: Ebayade nyss och hittade flera intressanta par för första gången på väldigt länge. SÅ jag kunde inte låta bli buy-knappen [:D]
|
| 13 Mar 2009, 09:19 |
|
 |
|
polifemo
|
Vad "som står sig mot orginalen" är nog svårt att svara på, men jag berättar lite om ett par customlindade mickar som Lars Blom gjort åt mig.
Jag har otroligt svårt för humbuckers i neckposition - jag tycker att dessa är för bluddriga i basen och för luddiga i diskanten - och föredrar helt klart P90/single coil där. Jag bad Lars linda en "svag" mick för att få mer brilliant diskant och mindre bas, och har nu lödat i en mick som mäter 6,4K och har en induktans på 2,9H.
Jag är mycket nöjd med resultatet! Det låter inte lika mycket "single coil" som jag hoppats (det är nog omöjligt med en traditionell humbucker) men toppen är brilliant och fin och jag behöver inte hålla på och skruva ned bassidan långt från strängarna för att slippa bludderbas.
I stallposition beställde jag en 8,1K/4,6H och det är fantastiskt hur fint dessa mickar balanserar varandra dels beträffande volym men framförallt "EQ-mässigt"! Förhållandet bas/diskant är tämligen konstant och det blir mest en förändring av mellanregistret när jag skiftar mellan mickarna.
Mina DiMarzio 36:th Anniversary PAF låter mer "old school" och har mer mellanregister, men dessa LB-PAF är riktigt bra.
Om de låter som orginal PAF eller om de är lika bra som Lundgren Heaven 57 låter jag vara osagt. Jag är i alla fall mycket nöjd [:)]
ps Kommer att be Lars att fixa fram en Alnico4-magnet - mickarna har alltså Alnico5-magneter - som jag vill testa på stallmicken. Lindy Fralin lär tycka att just 8,1k/Alnico4 låter "som orginalen" i stallposition [;)] ds
|
| 14 Mar 2009, 11:43 |
|
 |
|
Plexiglas
|
intressant, jag har också lurat på om inte en riktigt svag HB i hals skulle vara rätt väg att gå. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 14 Mar 2009, 15:48 |
|
 |
|
polifemo
|
Jag är nöjd med min mick, och 6,4k LÅTER inte svagt! Ett annat alternativ kan vara en <i>Bucker Lite"]/6,2k/Alnico5: http://smitspickups.com/
|
| 14 Mar 2009, 17:07 |
|
 |
|
Plexiglas
|
nej, jag kan tänka mig att 6.4 är fullt tillräckligt i hals. Lär säkert funka klart bättre med boost än vad fetare mickar gör! http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 14 Mar 2009, 19:19 |
|
 |
|
Rockley
|
Min Throbak i halsläget är superklar även fast den inte är supersvagt lindad. Min halsmick mäter 7.6. Men det sägs att de hottare mickarna också är superklara. Jag hade nog inte velat ha en svagare mick än så iaf, har experimenterat med sånt och tycker inte att det blir riktigt rätt sound då.
|
| 15 Mar 2009, 20:53 |
|
 |
|
Plexiglas
|
testade JTMs gura med H57 halsmick idag, och den lät inte alls bra i den gitarren. Den var bumlig oavsett hur den justerades... Kan kanske vara idé att testa med rätt potar (500) istället för de som sitter där original? Stallmicken låter betydligt mer rätt än halsmicken. Min Gary Moore pålles halsmick är betydligt klarare än hans Lundgrenare... Jag blev överraskad, minst sagt. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 16 Mar 2009, 22:27 |
|
 |
|
polifemo
|
Du skulle ju kunna låna en DiMarzio EJ Custom neck, Humbucker from Hell samt en Burstbucker av Magnus Olsson för test.
Han skickar gladeligen mickarna till dig och det enda du behöver göra är att lägga i en slant som täcker hans fraktkostnader när du skickar tillbaka mickarna.
Gitarrdelar.se säljer numera DiMarzio till bra priser.
|
| 17 Mar 2009, 16:10 |
|
 |
|
rifle
|
Min impuls buy-knapp kom fram idag [:D] Ett par fina mickar med klisterlapp på undersidan [:D]
|
| 17 Mar 2009, 16:36 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Quote: Min Gary Moore pålles halsmick är betydligt klarare än hans Lundgrenare... Jag blev överraskad, minst sagt.
Varför överraskad? att Gibson med 50+ års erfarenhet som gjorde orginalet kan göra en lika bra eller bättre kopia än Lundgren? [:)]
|
| 17 Mar 2009, 16:43 |
|
 |
|
Plexiglas
|
jag var kanske otydlig, jag menar att det var den <u>stora </u> neg skillnaden som var överraskande. Jag har tidigare tyckt att den BB pro som sitter där är bumlig vid volym 5-6+, men den piskade lundgren i alla lägen, speciellt på låg volym där den var kristallklar jfrt med H57. http://www.myspace.com/gudarsskymning
|
| 17 Mar 2009, 17:40 |
|
 |
|
JTM
|
Snackade med Lundgren idag och han var lika förvånad han. Han skall kolla upp micken så får vi se vad han kommer fram till. Det är en trevlig och hjälpsam herre Lundgren.
|
| 17 Mar 2009, 21:40 |
|
 |
|
polifemo
|
knut wrote: den piskade lundgren, speciellt på låg volym där den var kristallklar jfrt med H57.
Brightkonding eller "50´s wiring" i din gitarr men inget sådant i kompisens gitarr skulle ju kunna vara förklaringen till just den skillnaden. (För med "låg volym" antar jag att du menar att volymen på gitarren stod lågt, eller?)
|
| 18 Mar 2009, 06:51 |
|
 |
|
JTM
|
polifemo wrote: knut wrote: den piskade lundgren, speciellt på låg volym där den var kristallklar jfrt med H57.
Brightkonding eller "50´s wiring" i din gitarr men inget sådant i kompisens gitarr skulle ju kunna vara förklaringen till just den skillnaden. (För med "låg volym" antar jag att du menar att volymen på gitarren stod lågt, eller?) Jo Knut har en 500pF över vol.potten så skillnaden på låg volym(gitarrvolym) beror nog mest på denna,men faktum att H57:an lät basig och murrig i jämförelse kvarstår vilket blev en total överaskning för mig.Jag har skickat tillbaka micken så vi får se hur det löser sig.
|
| 18 Mar 2009, 20:29 |
|
|