View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:12

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Mickar till Larrivá©e! 
Author Message

Tjenare allihopa!

Jag har precis köpt mig en Larrivée RS-4 från '89 med Bartolini mickar. Köpte den av Nysse för 8 papp. Guran är otroligt skön och lira på, men det är ett litet dilemma jag funderar över. Och det är just om mickarna. Den har den klassiska 80-tals uppsättningen med en humbucker i stall och 2 single coils. Jag tycker inte jag får riktigt det ljud jag vill ha ur halsmicken, så jag behöver tips på vad jag kan göra.

Jag är ett stort Kee Marcello fan, och det är då inte så underligt att det är hans ton jag försöker efterlikna. Men jag tycker jag inte får till det där riktigt feta Kee soundet.

Jag är inte sådär jättehaj på mickar, men Kee brukade använda sig av en Seymour Duncan JB i stallet och en Seymour Duncan '59 i halsen på sin ökända "Kee Marcello Yellow" gura. Dock så är ju det då en RS-2, dvs att den har 2 humbuckers. Min är då en RS-4, med en humbucker i stallet och 2 singel coils vilket jag nämnde tidigare.

Kan man få fram ett mycket fetare ljud om jag höjer halsmicken så den kommer närmare strängarna?, eftersom den verkar sitta ganska lågt. Jag vill ju uppnå ett fett 80-tals sound, men jag tycker just halsmicken låter lite för mycket vintage för min del, vilket inte riktigt är min grej.

Jag har funderat på att gröpa ut ur trät och sätta dit en humbucker, men jag vet inte riktigt om det är det jag vill. Och jag vill vara säker på hur jag vill ha det. Ni vet inte annars nån bra singel coil halsmick som har ett lite fetare ljud som en humbucker? Eller kan man köpa en sån där humbucker som ser ut som en singel coil och sätta dit?
Eller räcker det bara med att höja micken närmare strängarna som jag nämnde förut?

Ja ni som kan, ös på med idéer! Jag är öppen för de flesta idéer. Vad som helst för att få till det där riktigt feta 80-tals soundet!

Jag ska givetvis fråga Nysse mer angående detta(eftersom han är ju en riktig expert på Larrivée gitarrer), men jag vill veta vad fler folk tycker. Jag vill ha ett mångsidigt perspektiv!

Tack på förhand!
/Jimmy

29 Apr 2009, 02:26
Profile ICQ YIM WWW

Tjena Jimmy och välkommen hit till Bojen![:)]

Kul att du hittade en tillslut, det är verkligen kanonbra gitarrer om man kan stå ut med hockeyklubbehuvudet...
Dina bartolini mickar är väl aktiva, om jag inte minns fel. Kolla om det sitter ett batteri i luckan på baksidan. I så fall kan du montera på en boost på t ex tonkontrollen och på så sätt öka utsignalen på halsmicken. Nysse kan sånt där, om du inte vill löda och koppla själv.
Annars får du väl byta hela setet till t ex EMG alt stoppa i en stackad single-coil i halsläget, t ex SD JB jr, eller Hot Rail. Magnus Olsson här på bojen kan allt om DiMarzio, han kan säkert tipsa om nåt.
Lycka till, Jimmy!

Matte

mslcases@gmail.com
takestwokultur@tele2.se

29 Apr 2009, 06:57
Profile

Hehe, jag älskar ju då hockeyhuvet. Men jag kanske också växer upp en vacker dag?

Tack för tipset! Jag ska ta mig tiden senare idag och kolla om det sitter ett batteri där bak. Om det gör det, och det visar sig att det är gamalt, är det då bara att sätta in ett nytt? Det är väl ett sånt där 9-volts batteri förmodar jag?

Jag återkommer! :)

/Jimmy

29 Apr 2009, 12:26
Profile ICQ YIM WWW

Tja Jimmy!

Det stämmer att Kee hade humbuckers fram och bak på sina Larrivée det är därför min är uppfräst. Jag kan fixa Duncan JB och jag tycker att vi skall prova en Duncan little 59 i halsläge som är en humbucker i strata format så du sliper fräsa sönder gitarren. Ring mej till affären så hittar vi på nåt. Jag är ju som jag sa till dej Bartolini fan jag tycker att Bartolini fortfarande sopar mattan med det mesta. Dina Bartolini är inte aktiva.
Nysse

Before you get further, you must know were you been.

29 Apr 2009, 22:39
Profile ICQ YIM WWW

Är det hårdrockssoundet du vill ha rekommenderar jag nog DiMarzio's single-coil humbuckrar för Seymour duncans.

Kanske en Air norton eller super distortion? nåt sånt skulle säkert passa.

Our amps go to eleven...

30 Apr 2009, 22:11
Profile ICQ YIM WWW

Tacksam för alla tips! Har snackat med Nysse angående saken. Funderar på en Duncan JB i stall och en liten Duncan 59' i hals.
Dock inte bestämt än, vi får se hur det går. Jag berättar sen hur resultatet blev för dem som är intresserade!

/Jimmy

01 May 2009, 03:51
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]