View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:44

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Strat 1962 skäligt att ge 
Author Message

Behöver lite hjälp mad att bestämma vad det e skäligt att ge för en Fender Stratocaster från 1962. Gitarren är slabboard, har varit någon slags grön men är (troligen överlackad)till vit. Omlackningen skedde i slutet av 60talet av nuvarande ägare som köpte den då av första ägaren. Gitarren är orginal på sånär den vanliga lilla fräsningen för extra switchar för att kunna ställa ljud mellan mer mickar. Caset är ett trekantigt. Vad är det skäligt att ge i dessa dagar då det står lite stilla med allt vad som gäller detta. Tacksam för förslag och hjälp.

15 May 2009, 17:47
Profile ICQ WWW

rag wrote:

Behöver lite hjälp mad att bestämma vad det e skäligt att ge för en Fender Stratocaster från 1962. Gitarren är slabboard, har varit någon slags grön men är (troligen överlackad)till vit. Omlackningen skedde i slutet av 60talet av nuvarande ägare som köpte den då av första ägaren. Gitarren är orginal på sånär den vanliga lilla fräsningen för extra switchar för att kunna ställa ljud mellan mer mickar. Caset är ett trekantigt. Vad är det skäligt att ge i dessa dagar då det står lite stilla med allt vad som gäller detta. Tacksam för förslag och hjälp.

bjud 50000kr och knorrar han så kan du upp mot 60000 utan att göra en dålig affär.
Jag hade iofs kollat mickarn och sånt för att har det meckats med elektroniken så är det risk att åtminstonde en mick inte är original.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

15 May 2009, 19:20
Profile ICQ YIM WWW

den första tanken man får är ju att om det är routat för switchar i skyddet så har kroppen också routats för humbuckers...

man måste kolla alla delar , men med allt annat orginal och en taskig omlack så låter 50-60 ok, man får lägga på 10 för en ny lack + ev skydd + mer...
en 62 slab är ändå mer värd än 63-65

3-kantigt case ..... hur menar du där?

15 May 2009, 20:03
Profile ICQ WWW

tänk på att ett skydd kostar 10 lax minst (oskadat med skruvhålet på rätt ställe) och en mick minst 5...

15 May 2009, 20:04
Profile ICQ WWW

jag tackar. så långt jag förstått det så e killen ingen humbuckerkille utan mer spotnicks/shadow, men jag får ju kolla ändå. han har nog inte lirat på den riktigt på 30år eller nåt. casaet e inte orginal, har sett sådana case förut och dom e mer trekantiga i formen typ.

15 May 2009, 20:58
Profile ICQ WWW

Grön färg under låter intressant. Jag hade själv tur och lyckades med AdLib-Hasses hjälp få bort en ful omlack och hittade en välbevarad original Sherwood Green under:

Image

15 May 2009, 21:10
Profile

supro wrote:

Grön färg under låter intressant. Jag hade själv tur och lyckades med AdLib-Hasses hjälp få bort en ful omlack och hittade en välbevarad original Sherwood Green under:

Image

ojojoj vad duktiga dom e.det blev ju riktigt bra. får nog göra nåt åt detta. tror nämligen att orgfärgen e kvar under.

15 May 2009, 21:17
Profile ICQ WWW

Du lär ju inte ångra dig iaf även om du får pynta ut pengar så det
svider i plånboken.

Får min 62:a nästa vecka nya band och sadel har den fått.
Det är ett köp jag aldrig kommer att ångra.....

15 May 2009, 22:28
Profile WWW

Modden med switchar gjordes troligen av en händig man på 60-talet. Min bekant har en strata som han renoverade. Då fyllde han igen hålen i kroppen och bytte p-skydd. Jag tycker dock att den här modden är ett tidstypiskt fenomen som borde få sitta kvar. Visst blir gitarren mindre värd internationellt, rent ekonomiskt, men det här är ju svensk popkultur! Hur många finns kvar efter att folk "renoverat" sina strator?
Om man sen börjar byta p-skydd och annat, har man ju ändå meckat med guran. Även om man hittar ett skydd från -62, är det ju inte det som satt på från fabrik, till skillnad från det som faktiskt sitter där nu!
Jag ska prata med min bekant och se om han minns vem som moddade alla dessa strator. Återkommer förhoppningsvis med spännande anekdoter.

16 May 2009, 08:29
Profile WWW

Det går att laga switchhål i celluloidplektrumskydd så att det inte syns. Johan Gustavsson i Malmö fyllde igen på min 63:a så att inga hålrester syns, overkligt snyggt gjort. Hålet i metallskärmningen under är värre att fixa men det är ju inget som syns utanpå.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

16 May 2009, 13:34
Profile

Marshall wrote:

Det går att laga switchhål i celluloidplektrumskydd så att det inte syns. Johan Gustavsson i Malmö fyllde igen på min 63:a så att inga hålrester syns, overkligt snyggt gjort. Hålet i metallskärmningen under är värre att fixa men det är ju inget som syns utanpå.

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

Jo, laga är definitivt ett alternativ, men det kostar lite och skyddet har inget värde , så det bör påverka priset på gitarren . självklart kan man ha hålen kvar...

16 May 2009, 17:36
Profile ICQ WWW

lestrange wrote:

Modden med switchar gjordes troligen av en händig man på 60-talet. Min bekant har en strata som han renoverade. Då fyllde han igen hålen i kroppen och bytte p-skydd. Jag tycker dock att den här modden är ett tidstypiskt fenomen som borde få sitta kvar. Visst blir gitarren mindre värd internationellt, rent ekonomiskt, men det här är ju svensk popkultur! Hur många finns kvar efter att folk "renoverat" sina strator?
Om man sen börjar byta p-skydd och annat, har man ju ändå meckat med guran. Även om man hittar ett skydd från -62, är det ju inte det som satt på från fabrik, till skillnad från det som faktiskt sitter där nu!
Jag ska prata med min bekant och se om han minns vem som moddade alla dessa strator. Återkommer förhoppningsvis med spännande anekdoter.

Jag har svårt att tro att det var en (1) man på 60-talet som moddade alla strator, det gjordes i varenda källare och snarare på 70-talet när dimarzio mfl kom ut med mickar som kunde polvändas ...

på ex LP som har det extra hålet mellan kontrolelrna har nog samtliga haft en 'dual sound' någon gång

16 May 2009, 17:38
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Marshall wrote:

Jo, laga är definitivt ett alternativ, men det kostar lite och skyddet har inget värde , så det bör påverka priset på gitarren . självklart kan man ha hålen kvar...

Om man köper en gura för att renovera kan man lika gärna köpa en mint från början slå slipper man strula med renovering och pill.
guran ökar ju bara i värde för de som är korkade om man limmar dit nya träbitar eller plastbitar, skadan är skedd och kan aldrig återställas.
IMO

Min Email:

16 May 2009, 20:48
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Marshall wrote:

Om man köper en gura för att renovera kan man lika gärna köpa en mint från början slå slipper man strula med renovering och pill.
guran ökar ju bara i värde för de som är korkade om man limmar dit nya träbitar eller plastbitar, skadan är skedd och kan aldrig återställas.
IMO

Min Email:

Ja , om man har obegränsat med pengar, då kan man lägga ut 250 k på en 'mint' 62:a, men hur kul är det att ta den till den lokala puben eller bluesjammet ? Jag vill spela på mina grejer, och då duger det utmärkt med ex en omlackad eller fixad gura så länge som de viktigaste delarna är på plats!

Poängen är att det skiljer ÄNDÅ i prisuträkningen som du säkert vet... dvs oavsett om man tänker åtgärda skyddet eller ej, så drar switch hålet ned med 7-8 tusen...

18 May 2009, 08:54
Profile ICQ WWW

60-50 ca skulle jag tro [:D]
en 66
http://www.tradera.com/Fender-Stratocas ... n_87658596

18 May 2009, 11:16
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

[quote="Marshall"]

IMO

Min Email:

Ja , om man har obegränsat med pengar, då kan man lägga ut 250 k på en 'mint' 62:a, men hur kul är det att ta den till den lokala puben eller bluesjammet ? Jag vill spela på mina grejer, och då duger det utmärkt med ex en omlackad eller fixad gura så länge som de viktigaste delarna är på plats!

Poängen är att det skiljer ÄNDÅ i prisuträkningen som du säkert vet... dvs oavsett om man tänker åtgärda skyddet eller ej, så drar switch hålet ned med 7-8 tusen...
[/quote]
IMO

Min Email:
[/quote]

[/quote]

Min poäng var att det där med att hålla på att återställa för att få någon form av värdeökning känns meningslöst. En meckad gura är meckad och oavsett fix och trix så är det en player.
Varför jag menar att om man tvunget ska ha en som ser pefekt ut så kan man lika gärna köpa en mint.

Som player så kör jag JV och orville by Gibson SG.
De känns som originalen och kostar lagom så att man vågar ha dem utanför hemmets borg[:)]

Samtidigt så håller jag med lestrange när det gäller att behålla en del av de gamla modningarna då de representerar en del av den svenska musikhistorian.

Min Email:

18 May 2009, 14:42
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]