View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:54

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Gammal "Japanare" ?? 
Author Message

Post Gammal "Japanare" ??
Har frågat förr... men det har säkert tillkommit ny kompetens och kunskap sedan dess... Detta är en SAVOY som jag köpt från USA för många år sedan, tror att det är en tidig 60-tals budgetgitarr. Det är en "shortscale" med nn lipstickmick och mycket trevlig både att se på och faktiskt att spela på... Jag har inte lyckats hitta något på nätet om märket SAVOY... finn det någon som vet något om denna udda gitarr?? Bilden är visserligen dålig, men ger väl en uppfattning om hur gitarren ser ut)

Image

Den sista dåren är inte född änImage

19 May 2009, 11:28
Profile

Där finns en topic som handlar om det som sannolikt e japanskt men INTE är matsumoku.
Fråga dem gossarna,då det kan vara mkt möjligt att det där varit en amerikansk "postorder" gitarr en ggn i tiden.
Många av de gubbarna har koll på det japanska sortimentet från JC Penney,Sears osv.

hrj743@hotmail.com

01 Jun 2009, 09:41
Profile

Ok ,lite överlag ,,, dessa är dessa tillverkade på dom klassiska japanska fabrikerna då och såldes i partier til dom stora återförsäljarna <u>runt världen</u> som även fick välja namn på dom, så namnen på dessa reflekterar ofta namen på div musik affärer,affärs kedjor tex, därav många olika namn på samma typ av guror tex, bara som exempel "Duke" som var ganska vanliga i sverige var namngivna av en engelsk återförsäljar kedja (låg i London har jag för mig )av japanare,som sålde mkt till svenska postorder firmor

det är en riktig djungel tack vare just detta att direkt veta vart dom är sålda och olika märken dom kan tex vart sålda i länder precis var som helst tex spanjen, italien, Australien ,,,you name it ja precis var som helst och med olika namn

01 Jun 2009, 13:05
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]