View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:12

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Intressant LP 
Author Message

En cherry top från 1958.
Vore något att ha.

Image

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

06 Jun 2009, 09:40
Profile ICQ YIM WWW

Lite sämre centrering av lönnbitarna och det hade varit en Lucy...

06 Jun 2009, 12:38
Profile ICQ YIM WWW

I-Me-Mine wrote:

Lite sämre centrering av lönnbitarna och det hade varit en Lucy...

De här får ju flametopparna att framstå som Hobbex-gitarrer ur samlarpespektiv.

Fast å andra sidan, det tillverkades färre humbucker-goldtoppar än burstar och ändå så är burstarna avsevärt mycket dyrare.

Min Email:

06 Jun 2009, 14:45
Profile ICQ YIM WWW

Image

07 Jun 2009, 15:28
Profile

Lite ytterligare kuriosa.

Denna gitarr finns, indirekt, omnämnd i boken "Classic guitars of the 50s&60s", sid 64.
På denna sida finns ett urklipp av Gibsons handskrivna logbok!
Där är denna gitarr logad.
Den tillverkades 21 February 1958, för en mässa , tillsammans med bl.a den första tillverkade Flying V (Korina)

07 Jun 2009, 15:33
Profile ICQ YIM WWW

I-Me-Mine wrote:

Lite ytterligare kuriosa.

Denna gitarr finns, indirekt, omnämnd i boken "Classic guitars of the 50s&60s", sid 64.
På denna sida finns ett urklipp av Gibsons handskrivna logbok!
Där är denna gitarr logad.
Den tillverkades 21 February 1958, för en mässa , tillsammans med bl.a den första tillverkade Flying V (Korina)

Tillverkades visst 4-5st såna här.
Det borde göra dem till de hetaste Gibson på samlarmarknaden MEN med tanke på att bara en tredjedel av pållarna mellan 57 och 60 är goldtopar och de ändå inte är de mest eftertraktade så vet man ju aldrig.

När det gäller Fender så har de ju Stratorna från 59-60 (däromkring) men burstad baksida av halsen som de gjorde för Namm. De ska visst vara de dyraste och hetaste samlarstratorna idag tillsammans med MK-Stratorna.

Min Email:

07 Jun 2009, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

Den här 56:an i Tobacco Sunburst torde vara ännu ovanligare. Guitar & Bass Magazine hade en feature om den för nåt nummer sen. Den är genuint äkta och fabrikslackad.

Image

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

07 Jun 2009, 18:50
Profile ICQ WWW

Magic wrote:

Den här 56:an i Tobacco Sunburst torde vara ännu ovanligare. Guitar & Bass Magazine hade en feature om den för nåt nummer sen. Den är genuint äkta och fabrikslackad.

Det fannas ingen större bild...? [:D]
Enligt artikeln i G&B Magazine var det ju dock inte helt säkert att den just var fabrikslackad. Det mesta tydde ju på det, och den nuvarande ägaren trycker ju såklart gärna på det, men det var inte helt fastslaget.

/D

07 Jun 2009, 20:42
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Magic wrote:

Det fannas ingen större bild...? [:D]
Enligt artikeln i G&B Magazine var det ju dock inte helt säkert att den just var fabrikslackad. Det mesta tydde ju på det, och den nuvarande ägaren trycker ju såklart gärna på det, men det var inte helt fastslaget.

/D

Oavsett om det är original eller inte så har den inte PAF och då är den inte lika dyr (om det inte är kändisägt[:)])

Min Email:

07 Jun 2009, 21:07
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:
Oavsett om det är original eller inte så har den inte PAF och då är den inte lika dyr (om det inte är kändisägt[:)])

De generella värderingarna av PAF kontra P90 är väl knappast tillämpliga på dessa två helt unika gitarrer?

Varför skulle en custombeställning av något som blev "världens första sunburst LP" två-tre år innan den första serietillverkade bursten vara mindre värdefull än en custom-färgbeställning av en PAF?

/D

07 Jun 2009, 22:39
Profile ICQ WWW

Ersmarker wrote:

Haraldrig wrote:

De generella värderingarna av PAF kontra P90 är väl knappast tillämpliga på dessa två helt unika gitarrer?

Varför skulle en custombeställning av något som blev "världens första sunburst LP" två-tre år innan den första serietillverkade bursten vara mindre värdefull än en custom-färgbeställning av en PAF?

/D

Varför är inte min dotters 59 Jazzmaster med askkropp värd mer än en Strata från samma år fast den är väldigt mycket ovanligare?

Samma sak med 57-58 goldtoppar som bara utgör en tredjedel av det totala antalet LP Std mellan 57 och 60. De är både äldre och ovanligare men inte dyrare.

Varför? Ja, den som visste.

Min Email:

08 Jun 2009, 01:35
Profile ICQ YIM WWW

Dom är svårvärderade dessa 'udda' instrumenr, 'Sweet Cherry' är ju välkänd och har ÄKTA provenance från fabriken, så den torde det inte vara någon diskussion om. Den andra har diskuterats fram och tillbaka hurivida den verkligen var tobacco från fabriken, har för mig att man hittat spår av guld i den....

Udda är inte automatiskt värda mer på 50-tals Les Pauler....

Gibson gjorde en massa custom lackeringar och reparationer på begaggnade instrument under 50/60/70 talet.

08 Jun 2009, 09:03
Profile ICQ WWW

Quote:

Varför är inte min dotters 59 Jazzmaster med askkropp värd mer än en Strata från samma år fast den är väldigt mycket ovanligare?

Samma sak med 57-58 goldtoppar som bara utgör en tredjedel av det totala antalet LP Std mellan 57 och 60. De är både äldre och ovanligare men inte dyrare.

Min Email:

Enkelt svar, JM är inte en lika populär gitarrmodell som Stratan
Clapton Hendrix mfl lirade inte på en Jm....

samma med Goltops från 57 , Humbuckermodellen är populärare och kostar helt enkelt mer, i samma skick.

59 är heller inte den mest populära årgången på strator.... pga transformationen mellan 50´s stilen till 60's... (trots att dom är ovanliga)

08 Jun 2009, 09:06
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Quote:

Min Email:

Enkelt svar, JM är inte en lika populär gitarrmodell som Stratan
Clapton Hendrix mfl lirade inte på en Jm....

samma med Goltops från 57 , Humbuckermodellen är populärare och kostar helt enkelt mer, i samma skick.

59 är heller inte den mest populära årgången på strator.... pga transformationen mellan 50´s stilen till 60's... (trots att dom är ovanliga)

Jag var lite ironisk när jag svarade David[;)]
JAg vet hur det fungerar.

Sitter och spanar på en 2'a 59'a jazzmaster nu men den är dyr som stryk. Så något verkar ha hänt sen jag köpte min dotters för ca 20000kr[:)]

Min Email:

08 Jun 2009, 09:13
Profile ICQ YIM WWW

Magic wrote:

Image

Mysig greppbräda....eller kanske inte.

08 Jun 2009, 09:55
Profile ICQ WWW

Det är något lurt med storyn om 8-1689 ... enligt artikeln i GM så specialbeställdes den i cherry av en kund (och detta långt innan Cherry funnits som officiell Gibson färg) å andra sidan är den listad som en 'Display guitar' redan April 58, inför NAMM.

Så varför skulle Gibson ta en kundbeställd udda gitarr till Namm och visa upp för handlare? Kan det istället vara så att Gibson tänkte börja med Cherry istället för guld i början 58? men efter reaktioner från handlarna istället kläckt idén att göra en 'Cherry sunburst' ? Typ "Nice guitar, but why dont you add a little yellow to the middle, like a sunburst finish"?

Jag tror gitarren var Gibsons eget påfund, och såldes till en handlare på mässan....

Det finns nästan inga 'custom colours' på Gibson 50-tals LP , endast en handfull har dykt upp röda, svarta. Om det gick att beställa skulle inte många velat göra det? de som finns har troligen varit 'employee guitars' eller beställts av någon framstående stjärna , alternativt höjdare på Gibson.

Den Sunburst 57:an tror jag personligen är en 'factory refin' , varför skulle den annars ha guld i mick cavityn?

08 Jun 2009, 11:22
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:
Den Sunburst 57:an tror jag personligen är en 'factory refin' , varför skulle den annars ha guld i mick cavityn?

Det var väl en av teorierna i artikeln, men att factory refinen skedde innan den lämnats fabriken. Antingen genom att man påbörjat en goldtop och av ngn anledning ändrat sig och tagit det exet vid en custombeställning, eller att guldsprejningen blivit dålig och man därför passade på att refin:a den och testa en sunburst.

/D

08 Jun 2009, 12:21
Profile ICQ WWW

dom gjorde även några prototyper i Vintage sunburst innan introduktionen 1952... så visst finns det udda ex därute, dock bara enstaka.

finns en batch med denna setup också , med 58 serienr och P90! , potkoderna i gitarrerna är från 54. Förklara det den som kan...

Också en känd GT 59:a finns ju , samt en hel del Gt från 57-58 med custom kropp (solid mahogny utan lönntopp)

Officiellt fanns inga 'options' eller möjlighet att specialbeställa dessa gitarrer, loggböckerna från de viktigaste åren (58-60) är försvunna! de flesta arbetarna , speciellt lackerarna ligger på Kyrkogården i KALAMAAZOO så man kan bara gissa sig fram...

Ex påstås det att de sk 'Tobacco' mörksprejade Sunbursts gjordes när en av lackerarna var sjuk och killen som sprejade 'archtops' tog över hans plats.... andra påstår att de var 'custom orders' (ex Gruhn) andra hävdar att de EJ var mörkare från start utan bled 'faded' mot mörkare , ex BFG´s pearly gates är ju rödare under plektrumskyddet.

Finns inte mycket bilder från fabriken heller, eller på gitarrerna i färg.

08 Jun 2009, 13:23
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]