| Author |
Message |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Marshall wrote: Han säger "medium jumbo frets". Eftersom det inte fanns på dessa gamla gitarrer behöver man inte vara någon Sherlock för att förstå att det betyder att den är just ombandad.
<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
Men står helt original i annonsen. Ursäkta att jag är gnällig[:)] har sett så mycket ful-fiffel vid försäljning av gamla guror att jag är väldigt misstänksam (och gnällig[:)]) Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com håller med helt , 100% orginal kan det aldrig bli om det är ombandat och det borde stå, klivet ned från en helt 100 gura är stort kanske 50 tusen.... sen undrar ju såklart presumti9va köpare vad som mer inte är korrekt och utelämnats i annonsen.
|
| 01 Jul 2009, 17:52 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Marshall wrote: Haraldrig wrote: Det finns en 1954 Strata i Danmark som är i 99% nyskick. Lite matt i cellulosan annars som ny.
Bilder & pris tack. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> möjligtvis om det är en Mary Kaye... en vanlig ligger runt 50.000 $ i USA I mint condition , 30 i vanligt 'orginal skick' en MK kan landa på dubbla, 80-100 k om, den är orörd.... som den som var på mässan i frysen i höstas Den är inte till salu men jag har för mig att den var värderad till en någonstans runt en mille. Bilder kan finnas på Svendborgmässans hemsida. Om inte annat så kommer den säkert dit i år igen och då kan jag ta en bild. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 01 Jul 2009, 17:56 |
|
 |
|
greppet
|
Haraldrig wrote: Peter är inte det ovanligaste namnet i Sverige[;)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Jag skulle tro att Peter är mannen som jobbade hos Waidele i Göteborg när det begav sig på 70 talet..dom hade många fina guror inne då eller det kanske t.o.m är Peter O..som hade ett gäng fina guror på 80-talet. Mvh/pelle /Pelle mvh Pelle " Greppet" Lindberg http://www.pellelindberg.com"Blues From The South"
|
| 01 Jul 2009, 18:06 |
|
 |
|
Marshall
|
greppet wrote: ... eller det kanske t.o.m är Peter O..som hade ett gäng fina guror på 80-talet. Mvh/pelle /Pelle mvh Pelle " Greppet" Lindberg http://www.pellelindberg.com"Blues From The South" Du känner dina pappenheimare.[:D] Men Lerums-Peter heter Lindahl i efternamn och lirar i coverbandet "Jisons" om jag fattat rätt. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 01 Jul 2009, 20:02 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Mike Leaf wrote: Haraldrig wrote: Marshall wrote: [quote="Haraldrig"]
Det finns en 1954 Strata i Danmark som är i 99% nyskick. Lite matt i cellulosan annars som ny.
Bilder & pris tack. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> möjligtvis om det är en Mary Kaye... en vanlig ligger runt 50.000 $ i USA I mint condition , 30 i vanligt 'orginal skick' en MK kan landa på dubbla, 80-100 k om, den är orörd.... som den som var på mässan i frysen i höstas Den är inte till salu men jag har för mig att den var värderad till en någonstans runt en mille. Bilder kan finnas på Svendborgmässans hemsida. Om inte annat så kommer den säkert dit i år igen och då kan jag ta en bild. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com [/quote] MK Stratorna kom väl inte så tidigt som 54? De kom väl 55-56 om jag inte minns fel? Den där 54'an är verkligen orörd och ospelad. Det är det som gör den så unik. Värdet går ju alltid att diskutera men för en samlare så är det verkligen en unik gitarr. På sätt och vis mer unik än en MK. Den som var på frysen i höstas var till salu men där var en massa konstiga händelser som stoppade ett köp. Vintage and rare var inblandade på ett hörn och jag har förmig de la ut den till salu på sin hemsida innan de ens köpt den (vilket de gjort med andra guror också). Kirk Hammet var väl en tänkt kund på den om jag inte minns fel men så backade han ur när han plötsligt såg den på V&R. Han som äger MK'n var för övrigt den tänkta kunden till 58 Pållen som vi stötte på av en slump. Härvan med V&R var troligen det som stoppade affären på på MK-stratan och 58 Pållen då. Den som har vääääldigt mycket pengar över och vill ha en "riktig" Les Paul kan höra av sig[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 01 Jul 2009, 21:09 |
|
 |
|
greppet
|
Marshall wrote: greppet wrote: ... eller det kanske t.o.m är Peter O..som hade ett gäng fina guror på 80-talet. Mvh/pelle /Pelle mvh Pelle " Greppet" Lindberg http://www.pellelindberg.com"Blues From The South" Du känner dina pappenheimare.[:D] Men Lerums-Peter heter Lindahl i efternamn och lirar i coverbandet "Jisons" om jag fattat rätt. <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> Det var en gissning, det finns säkert fler Peter, men fan vet om det är så många som heter så och sitter på den typen av gitarrer. Men det är alltid kul att se fina guror. /Pelle mvh Pelle " Greppet" Lindberg http://www.pellelindberg.com"Blues From The South"
|
| 02 Jul 2009, 00:00 |
|
 |
|
PGW
|
Fråga modell stupido : `60´n är 2-tons sunburst, medan `59:an är 3-tons vilket stämmer med mitt minne - levererades stratorna i bägge varianterna parallellt?
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
|
| 02 Jul 2009, 09:34 |
|
 |
|
Bilton
Joined: 12 Aug 2002, 11:26 Posts: 4579 Location: Västra Mälardalen
|
Haraldrig wrote: Den som var på frysen i höstas var till salu men där var en massa konstiga händelser som stoppade ett köp. Vintage and rare var inblandade på ett hörn och jag har förmig de la ut den till salu på sin hemsida innan de ens köpt den (vilket de gjort med andra guror också). Kirk Hammet var väl en tänkt kund på den om jag inte minns fel men så backade han ur när han plötsligt såg den på V&R. Han som äger MK'n var för övrigt den tänkta kunden till 58 Pållen som vi stötte på av en slump. Härvan med V&R var troligen det som stoppade affären på på MK-stratan och 58 Pållen då.
Den som har vääääldigt mycket pengar över och vill ha en "riktig" Les Paul kan höra av sig[:)]
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
Jag har funderat en hel del på vad som egentligen hände där, det blev väldigt märkligt det hela. LP:n stöter jag på lite då och då, har klämt lite på den och till slut skaffat mig en egen. /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com
|
| 02 Jul 2009, 09:36 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Bilton wrote: Haraldrig wrote: Den som var på frysen i höstas var till salu men där var en massa konstiga händelser som stoppade ett köp. Vintage and rare var inblandade på ett hörn och jag har förmig de la ut den till salu på sin hemsida innan de ens köpt den (vilket de gjort med andra guror också). Kirk Hammet var väl en tänkt kund på den om jag inte minns fel men så backade han ur när han plötsligt såg den på V&R. Han som äger MK'n var för övrigt den tänkta kunden till 58 Pållen som vi stötte på av en slump. Härvan med V&R var troligen det som stoppade affären på på MK-stratan och 58 Pållen då.
Den som har vääääldigt mycket pengar över och vill ha en "riktig" Les Paul kan höra av sig[:)]
Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
Jag har funderat en hel del på vad som egentligen hände där, det blev väldigt märkligt det hela. LP:n stöter jag på lite då och då, har klämt lite på den och till slut skaffat mig en egen. /Bilton "Skjut inte upp till i morgon det du kan ge fan i redan i dag." bilton[snabela]telia.com JAg skickar dig ett mail sen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 02 Jul 2009, 10:37 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
PGW wrote: Fråga modell stupido : `60´n är 2-tons sunburst, medan `59:an är 3-tons vilket stämmer med mitt minne - levererades stratorna i bägge varianterna parallellt?
You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!
båda är 3-tons.... 2-tons sunburst försvann redan 58. det röda gifter sig med det svarta lite olika på olika ex och man micklade lite med färgblandningen under denna period, efter 61 är det röda mer stabilt. Efter 64 är det gula mer täckande också
|
| 03 Jul 2009, 11:41 |
|
 |
|
Michael
|
Den här Peter som säljer den ovan disskuterade läckerbiten verkar hänga en del på Halkan´s i Sthlm för guran finns på deras hemsida.
Eller så har de köpt den av honom.
Michael
|
| 05 Jul 2009, 19:45 |
|
 |
|
Michael
|
Upptäckte att Halkan´s även säljer Gibben som trådskaparen omnämnde nån sammankoppling har dom  Michael
|
| 05 Jul 2009, 19:52 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Michael wrote: Upptäckte att Halkan´s även säljer Gibben som trådskaparen omnämnde nån sammankoppling har dom  Michael Kommisförsäljning. Tänker man då på priset så bör man kunna få den för 150 från ägaren. Och ser man till konstigheterna om att den omnämns som helt original fast den uppenbarligen är ombandad och de eventuella konstigheter som kan förekomma när säljaren inte är uppriktig så är denna Stratan inte värd mer än max 50000kr. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 05 Jul 2009, 20:16 |
|
 |
|
Marshall
|
Michael wrote: Upptäckte att Halkan´s även säljer Gibben som trådskaparen omnämnde nån sammankoppling har dom  Michael Jo, Peter O Ekberg och Halkan är goda vänner sedan decennier. Flera godbitar har under årens lopp haft dem båda som respektive ägare. °°°°° Stratan är - oavsett vad Haraldrig kommit fram till - inte micklad med, förutom att banden är bytta. Detta uppges således i annonsen. Priset är marknadsmässigt för en amerikansk vintagegitarr av detta slag. Det är ett utsökt instrument; det behövs varken advokater eller 'experter' för att bli varse detta eller att den är 'the real thing' så som det skildras i annonsen. Det räcker att ha klämt på den, synat den och att känna säljaren. Spekulationer kan de ägna sig åt som inte begriper bättre.[|)] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 05 Jul 2009, 21:48 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Marshall wrote: Michael wrote: Upptäckte att Halkan´s även säljer Gibben som trådskaparen omnämnde nån sammankoppling har dom  Michael Jo, Peter O Ekberg och Halkan är goda vänner sedan decennier. Flera godbitar har under årens lopp haft dem båda som respektive ägare. °°°°° Stratan är - oavsett vad Haraldrig kommit fram till - inte micklad med, förutom att banden är bytta. Detta uppges således i annonsen. Priset är marknadsmässigt för en amerikansk vintagegitarr av detta slag. Det är ett utsökt instrument; det behövs varken advokater eller 'experter' för att bli varse detta eller att den är 'the real thing' så som det skildras i annonsen. Det räcker att ha klämt på den, synat den och att känna säljaren. Spekulationer kan de ägna sig åt som inte begriper bättre.[|)] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> JAg tvivlar inte på Peters hederlighet. Däremot så tycker jag annonsen är konstigt skriven och det får mig att bli misstänksam. När det gäller det andra så önskar jag det fanns en "smiley" för "biter mig i tungan".[:)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 05 Jul 2009, 22:15 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Haraldrig wrote: Michael wrote: Upptäckte att Halkan´s även säljer Gibben som trådskaparen omnämnde nån sammankoppling har dom  Michael Kommisförsäljning. Tänker man då på priset så bör man kunna få den för 150 från ägaren. Och ser man till konstigheterna om att den omnämns som helt original fast den uppenbarligen är ombandad och de eventuella konstigheter som kan förekomma när säljaren inte är uppriktig så är denna Stratan inte värd mer än max 50000kr. Här ser man tydligt hur olika uppfattning man kan ha om priset på vintagegitarrer, själv tycker jag alltid det är lite oseriöst att ha den annonserad på flera ställen samtidigt, sätter man den på blocket bör Halkan ta bort den och vice versa, sänder dubbla signaler och får det hela att lukta lite surt. De som inte fattar galoppen kan tom bli lite oklar på vem som äger gitarren. Den är ju rejält sliten , men minst 150 borde han få för den även med ombandning om allt annat är ok.
|
| 06 Jul 2009, 09:18 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
greppet wrote: Haraldrig wrote: Peter är inte det ovanligaste namnet i Sverige[;)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Jag skulle tro att Peter är mannen som jobbade hos Waidele i Göteborg när det begav sig på 70 talet..dom hade många fina guror inne då eller det kanske t.o.m är Peter O..som hade ett gäng fina guror på 80-talet. Mvh/pelle /Pelle Lerum-Peter e samma kille som jobbade på Waidele. Peter Lidahl. Reko kille...
|
| 06 Jul 2009, 15:30 |
|
|