| Author |
Message |
|
Groth
|
 Hur åldras gamla potentiometrar?
Tänker främst på potarna i äldre strator, 50/60-tal. Ni som säkert dissekerat en och annan, har ni mätt resistansen någon gång? Håller de sig inom spec, eller sticker de iväg uppåt eller nedåt med åren?
Och, hur bra var de från början, hur vida var toleranserna?
|
| 05 Jul 2009, 12:06 |
|
 |
|
kjelle
|
TheStoryteller wrote: Tänker främst på potarna i äldre strator, 50/60-tal. Ni som säkert dissekerat en och annan, har ni mätt resistansen någon gång? Håller de sig inom spec, eller sticker de iväg uppåt eller nedåt med åren?
Dom oxideras väl främst, d.v.s. kontakten med ledningsbanan försämras. 
|
| 05 Jul 2009, 15:15 |
|
 |
|
Groth
|
kjelle wrote: TheStoryteller wrote: Tänker främst på potarna i äldre strator, 50/60-tal. Ni som säkert dissekerat en och annan, har ni mätt resistansen någon gång? Håller de sig inom spec, eller sticker de iväg uppåt eller nedåt med åren?
Dom oxideras väl främst, d.v.s. kontakten med ledningsbanan försämras. Ja det förstår jag såklart, jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag undrar främst om kolbanans totala resistans förändras på något sätt genom slitage & ålder.
|
| 05 Jul 2009, 16:08 |
|
 |
|
awe
|
Tror inte att resistansen förändras nämnvärt. Däremot är det säkert minst +-10% tolerans från början.
|
| 05 Jul 2009, 19:42 |
|
 |
|
Haraldrig
|
TheStoryteller wrote: kjelle wrote: TheStoryteller wrote: Tänker främst på potarna i äldre strator, 50/60-tal. Ni som säkert dissekerat en och annan, har ni mätt resistansen någon gång? Håller de sig inom spec, eller sticker de iväg uppåt eller nedåt med åren?
Dom oxideras väl främst, d.v.s. kontakten med ledningsbanan försämras. Ja det förstår jag såklart, jag ber om ursäkt om jag var otydlig. Jag undrar främst om kolbanans totala resistans förändras på något sätt genom slitage & ålder. Kolbanan (halvledare om jag inte minns fel) slits ut helt enkelt. Det är vad som händer. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 05 Jul 2009, 23:28 |
|
 |
|
Marshall
|
Haraldrig wrote: Kolbanan (halvledare om jag inte minns fel) slits ut helt enkelt. Det är vad som händer.
När blev kol en halvledare?[:)] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">
|
| 05 Jul 2009, 23:43 |
|
 |
|
Haraldrig
|
Marshall wrote: Haraldrig wrote: Kolbanan (halvledare om jag inte minns fel) slits ut helt enkelt. Det är vad som händer.
När blev kol en halvledare?[:)] <font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1"> Nu när jag bestämde det!! Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 05 Jul 2009, 23:44 |
|
 |
|
Groth
|
Kolbanans och wiperns anliggande delar slits ut till slut ja, och det knastrar och sprakar. Men när en pot har blivit så sliten, vad har då hänt med den totala resistansen genom kolbanan, den man kan mäta upp mellan ändterminalerna? Har resistansen ökat eftersom det är mindre ledande material kvar pga förslitningen, eller är förändringen försumbar?
Är jag fortfarande otydlig? [:)]
edit: jag inser att jag troligen skulle ställt frågan på ett elektronikforum, men jag tyckte det var värt att chansa. [:)]
|
| 05 Jul 2009, 23:55 |
|
 |
|
Haraldrig
|
TheStoryteller wrote: Kolbanans och wiperns anliggande delar slits ut till slut ja, och det knastrar och sprakar. Men när en pot har blivit så sliten, vad har då hänt med den totala resistansen genom kolbanan, den man kan mäta upp mellan ändterminalerna? Har resistansen ökat eftersom det är mindre ledande material kvar pga förslitningen, eller är förändringen försumbar?
Är jag fortfarande otydlig? [:)]
edit: jag inser att jag troligen skulle ställt frågan på ett elektronikforum, men jag tyckte det var värt att chansa. [:)]
Resistensen blir ju oändlig ifall det är avbrott. Men hur förslitningen påverkar resistensen vet i katten. Det kan nog vara bättre att kolla med elektronikforumen. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 06 Jul 2009, 00:12 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Den angivna resistansen förändras inte med tid. Däremot,som redan påpekats,slits en kolbanepott å kan i slutändan mkt väl få avbrott på ledaren,men tex en 500K pott kan inte få ökad resistans med tiden. Ett alternativ i sammanhanget e pottar med sk cermet bana som då håller längre men som sällan används i våra sammanhang. jesper@gofastparts.se
|
| 06 Jul 2009, 09:56 |
|
 |
|
kjelle
|
Kolbanans resistans påverkas nog inte nämnvärt med tiden, förslitningen är förmodligen försumbar ur resistanssynpunkt. Däremot slits och oxideras kontaktbanan, vilket ger sprak eller avbrott. 
|
| 06 Jul 2009, 12:44 |
|
 |
|
awe
|
Kolbanan KAN slitas ut men jag har ALDRIG varit med om det på en gitarr eller förstärkare, däremot är det ganska vanligt på wah-wah-pedaler. Knaster och sprak går att få bort med spray och ibland lite envist motionerande, uppåt 100 vridningar och löjligt mycket spray är vad som krävs ibland. Sen kan det hända att det blir för mycket oxid i övergången från anslutningen till kolbanan om nitningen är slapp, då är det oftast inte mycket att göra.
|
| 15 Jul 2009, 23:02 |
|
|