View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 12:17

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Peavy Valveking royal 8 och Vox Valvtronix 
Author Message

Post Peavy Valveking royal 8 och Vox Valvtronix
Pluggade in i en Peavy Valveking royal 8, 5w (ca 1700kr) med CAD:s version av Astatic JT30...Jodå ..lät bättre än min 5w Peavy Nanovalv...gav med sina Gain,Ton och Mastervolym lite större möjlighet till fylligare ljud...men jag kunde ju inte trycka på så hårt i affären...är det någon som prövat Valvking..en till munspel?
Nåja nu blev det ingen sådan... den här gången, utan en Vox Valvtronix 15VT....Men det är väl ingen munspelsstärkare!!!!?..jag är inte så säker på det..den har ju faktiskt ett rör som använsds både som preamp och för sluteffekten...ja det där är jag inte så bra på ...men den är väldigt rolig att spela på med alla effekter.. inte minst den för Oktav som fungerar klockrent till munspel. Använde en Shure SM57 och dröm om min förtjusning när när jag råkade ta en låg ton utan mitt munspel med oktaveffekten inkopplad..JD Sumner var tenor i jämförelse...Th

08 Jul 2009, 01:24
Profile

Har provat valvekingen till munspel och den är okej men har en del klara begränsningar. Högtalaren i dessa kinapeaves är av alldeles för skral kvalitet vilket blir mer tydligt på högre volym. Nu går den här stärkaren runt rätt lätt så det blir till att använda en mindre rundgångskänslig mic om man vill få något flås ur dem. Mitt val då det gäller småstärkare i dag om vi undantar s.k boutiqueamps är Epi VJ alt. Harley Benton 5W egentligen samma stärkare med mindre skillnader. Jag köper en topp och kopplar till en låda med en/flera riktiga högtalare för den skiten som de skickar med kombos i dag låter inget kul. De måste väl spara pengar någonstans gissar jag. Dessutom är de relativt enkla att modda för munspel och då har man en riktigt bra liten stärkare.

VOX är faktiskt förvånansvärt bra till munspel, jag har en kompis med goda inspelningsmöjligheter och han har ett par VOX:ar som jag använt vid ett par tillfällen. Jag blir alltid överraskad av att ljudet blir så bra som det blir. Läxan som man kan lära sig av detta är väl att man skall aldrig dissa NÅGOT innan man testat det ordentligt hur kufiskt det kan verka, har t. ex. en sjuttiotals FBT basstärkare som låter riktigt bra till munspel. Att den sedan sprakar och lever för mycket för någon egentlig praktisk nytta är väl en helt annan historia.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

08 Jul 2009, 09:17
Profile

Tack Johan....det är bra att kunna dra nytta av varandras erfarenheter....så kanske man sparar några slantar...eller åtminstone lägger dom på rätt saker[:)]

08 Jul 2009, 12:41
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]