View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 22:05

Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
bygga en buffer... 
Author Message

Post bygga en buffer...
Jag vill bygga en bra transparent booster att stoppa först i min pedalkedja...

gärna OP-amp's baserad då jag inte har transistorer hemma...

någon som kan skissa något fint till mig?
den får gärna vara väldigt liten också...

80's tone *blizzz*

27 Jul 2009, 17:21
Profile

Dubbelkondingarna i signalväg är mojoanordning för transparens[;)]
100nF är för att se till att det är 1M till jord även med fladdermusöron.[;)]
Använd inga dumma kondingar i signalväg nu och du behöver givetvis inte ha så jättemycket mer än 9V tålighet på komponenterna för att hålla det litet. Bara några volt extra för marginal. Resistorerna kan ju även de vara pluttiga saker[;)]

27 Jul 2009, 18:27
Profile

Jag vill bygga en bra transparent booster att stoppa först i min pedalkedja...

gärna OP-amp's baserad då jag inte har transistorer hemma...

någon som kan skissa något fint till mig?
den får gärna vara väldigt liten också...

80's tone *blizzz*

Varför inte en MXR MICROAMP se schema här.
http://www.tonepad.com/getFileInfo.asp?id=6

klicka på "To download file..."

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

27 Jul 2009, 18:33
Profile

den där ska jag sätta igång med...

Nej, ingen boost, då vet jag att jag hade tvingat mig själv att sätta den i loopen, och det är ju inte där jag behöver buffer [:)]

80's tone *blizzz*

27 Jul 2009, 19:56
Profile

lite snabbt bara, vilka ben blir vad på OP-ampen?

jag tänker då på en TL072...

80's tone *blizzz*

27 Jul 2009, 19:59
Profile

lite snabbt bara, vilka ben blir vad på OP-ampen?

jag tänker då på en TL072...

80's tone *blizzz*

TL072 har samma benkonfiguration som en 4558. På schemat står benens nummer utskrivet.

Erik R

27 Jul 2009, 20:53
Profile

Obs sedd åvanifrån.

1OUT är utgången till 680nFarna.
1IN- är den som är kortat till 1OUT.
1IN+ är ingången som kommer från 22nFaradarna.
VCC- är den som är jordad
VCC+ går till 9V.

Dom övriga tre är den andra förstärkaren som du inte behöver.
Koppla 2OUT till 2IN-. Koppla 2IN+ till jord. Då har du tagit bort den helt från ekvationen.

27 Jul 2009, 21:04
Profile

Ursäkta om jag lägger mig i, men om det bara ska vara en buffertförstärkare med 1:1-förstärkning (typ, samma nivå ut som in), går det att göra betydligte enklare än så. Fast den jag här föreslår har ju en J-FET-transistor och det ville du ju inte ha... [:I]

Jag gillar ljudet denna ger, men så gillar jag ju också principen med så få komponenter som möjligt...

Kolla detta schema från General Guitar Gadgets: <b>http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_buffer_jfet_sc.pdf</b>
Fast jag föredrar att R4 är på 1M.

Här är mer från General Guitar Gadgets om samma buffertförstärkare:
<b>http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=26</b>
<b>http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_buffer_jfet_lo.pdf</b>
<b>http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_buffer_pcb.pdf</b>

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

28 Jul 2009, 14:30
Profile

Tack för all hjälp, nu ska jag sätta igång [:p]

80's tone *blizzz*

28 Jul 2009, 15:17
Profile

Ursäkta om jag lägger mig i, men om det bara ska vara en buffertförstärkare med 1:1-förstärkning (typ, samma nivå ut som in), går det att göra betydligte enklare än så. Fast den jag här föreslår har ju en J-FET-transistor och det ville du ju inte ha... [:I]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
Okej, inte för att vara sån men hur är den betydligt enklare än den jag skissade med opamp?
Dessutom har den en del som behöver rättas till.
Den har ingen avkoppling på DC-linan vilket kan vara coolt att ha om man inte vill ha störningar från tex en adapter. Sen när den avkopplingen är där blir inimpedansen alldeles för låg för att vara så kallat normalvärde för gitarr dvs 1M. utan den är istället 407.4k vilket inte är så coolt kanske. Om man dessutom byter 2M2 till 1M som du föreslår så är vi nere i 333.33K. ännu ocoolare.
Sen ser vi elektrolyt i signal väg...not cool.
Om vi granskar Nilos önskan så har vi transparans vilket inte innebär en sak ska producera något extra väljudande utan bara skeppa vidare signalen fast med lägre källimpedans.
[:)]

28 Jul 2009, 16:10
Profile

Jag säger inte emot dig, Johan. Jag kom bara med ett annat förslag som jag tyckte var enklare.

Jag är ingen designer och har bara tagit denna från General Guitar Gadgets. Men, jag har provat den och tycker att den är bra. Den får dessutom plats på ett kretskort som är riktigt litet (jag har gjort på experimentkort).

När det gäller in- och även utgångimpedanserna tycker jag att man få labba sig fram om vilket som ger bäst eller mest transparent ljud (vilket man nu är ute efter).
Även om det är ett motstånd på 1M så undrar jag om det verkligen 1M som ingångsimpedans i de flesta aktuella grejer?... Många pedaler har dessutom lägre än 1M som motstånd här. För låg, men även för hög ingåmgsimpedans kan, som jag ser det, ge ett ljud som man inte tycker om.

När du skriver avkoppling på DC:n antar jag att du menar glättning. Detta är inget problem för mig personligen eftersom jag använder spänningaggregat, eller vad man ska kalla det, med bra intern glättning.

Jag tror at nilo gör din, eftersom han vill ha OP-förstärkare.

Förresten! Om det är ocoolt med en elektrolytkondensator i signalkedjan i en pedal? Visst kan det ligga det lite i vad du säger, men å andra sidan finns det de som inte gillar ljudet som OP-förstärkare heller ger, utan tycker att diskreta halvledare är bättre...[}:)][;)]

Sven-Tjosan

29 Jul 2009, 09:47
Profile

Att man har lägre inresistans i andra pedaler är för att det ger en fördel med lägre brus som man tycker är okej fastän gitarrmicken lastas ner skulle jag tro och inte så mycket för att man tänkt sig någon designmässig ljudmässig fördel. Men jag bara gissar för jag vet ju inte hur det tänks.

Men vill man att det å andra sidan ska låta likadant när du pluggar in gitarren i bufferten som i en pedal med lägre inresistans så måste vi ju sänka inresistansen. Men nu har ju många 1M precis som nästan alla stärkare så jag utgår från det värdet. [8D]

29 Jul 2009, 12:33
Profile

När du skriver avkoppling på DC:n antar jag att du menar glättning. Detta är inget problem för mig personligen eftersom jag använder spänningaggregat, eller vad man ska kalla det, med bra intern glättning.

Nä, inte riktigt, jag menar avkoppling. Man vill ha det helt fritt från allt annat än DC där. I mer känsliga saker knör man en konding så nära ic-kretsen det bara går av just denna anledning. Ska man ha en adapter en bit i från så skulle jag i alla fall vilja ha en konding i pedalen med. Känns proffsigare även om man inte tycker att man får några störningar utan den.[;)]

29 Jul 2009, 12:37
Profile

Ska minsann bygga din också. för att se hur den är. Jag gillar t.ex. dina mojo- och fladdermusöronsidéer... [;)][:X]

Sven-Toan

29 Jul 2009, 13:42
Profile

Sven-Johan wrote:

Nä, inte riktigt, jag menar avkoppling. Man vill ha det helt fritt från allt annat än DC där. I mer känsliga saker knör man en konding så nära ic-kretsen det bara går av just denna anledning. Ska man ha en adapter en bit i från så skulle jag i alla fall vilja ha en konding i pedalen med. Känns proffsigare även om man inte tycker att man får några störningar utan den.[;)]

Om vi nu skall vara nördiga. 1uF tantal + 10nF polypropylen + 1nF keramisk mulitilayer på både +Vcc och -Vcc pinne och så skall man ha äkta symmetrisk lågbrusig spänningsmatning, inga trix med halva batterispänning och dylikt. Först då kan man spela för hundar och fladdermöss.[:o)]

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

29 Jul 2009, 14:28
Profile WWW

Kan inte sluta att tänka på detta... I dessa tider av extrem true-bypass-sjuka tycker jag att en eller ett par bra buffertförstärkare är jätteviktiga i pedalkedjan.

Jag har ännu inte provat Johans förslag, men det kommer...

Vad säger ni om en sådan här lösning? Hyffsat likt Johans förslag men med en diskret halvledare istället för OP-förstärkare. Av någon anledning tilltalar detta mig mer...[:o)] Denna typ av buffertförstärkare finns i bypass-läget i massor av pedaler, och funkar rätt bra där, tycker nog jag.

Som jag sagt anser jag mig inte som en designer, så jag har, typ, kopierat kretsen i t.ex. vissa gamla Ibanez-pedaler... [;)] Därför undrar jag om R1, R4 och R5 verkligen behövs och vad de har för syfte.

Image

Men, vad tror ni om en sådan här lösning, kontra de andra två?

Sven-Toan

PS: Johans mojo- och fladdermusöronsidéer går förståss att ha även i denna krets...

30 Jul 2009, 13:19
Profile

Som jag sagt anser jag mig inte som en designer, så jag har, typ, kopierat kretsen i t.ex. vissa gamla Ibanez-pedaler... [;)] Därför undrar jag om R1, R4 och R5 verkligen behövs och vad de har för syfte.

Mina ovkalificerade resonemang:

Jag tror att R1 och R5 är till för att ta bort just fladdermus- och jordbävningsfrekvenser. R1 fyller nog ungefär samma funktion som det klassiska 68k-motståndet på en rörförstärkare och tar bort lite radiofrekvenser. R5 och C2 ser till att responsen inte går onödigt lågt ned under hörbara frekvenser.

På R4 blir det en ren gissning - den är till för att skydda transistorn. Om utgången jordas skulle transistorn få slita väldigt hårt eftersom den skulle jobba med en last på nära noll. R4 sätter minimum för lasten till 100 ohm. Kan det stämma?

EDIT: När det gäller själva funktionen så gissar jag att opamp-lösningen skulle ha mer sving (headroom) än den diskreta. Dock beroende på vilken opamp som används.

Erik R

30 Jul 2009, 13:33
Profile

R1 -för att inte belasta ner dina PU och som tidigare nämnt "fladdermusfilter" KAN utelämnas men själv skulle jag nog satsa på ett HÖGRE värde... jämför variabla motståndet i Fuzzklonen 69. http://jameslow.com/old/images/69schem.gif
R4 Ökar utimpedansen vid "kortslutning " KAN utelämnas
R5 behövs INTE OM C2 är som ritat INTE ellyt- men om det är en ellyt så kan den behövas... det beror på hur ingången på nästa steg ser ut. C2 får inte ha fel polaritet över sig om det är en el-lyt => dist.

b

30 Jul 2009, 15:55
Profile

Tack för svaren, men vad tror ni och andra om lösningen i stort, jämfört med Johans och General Guitar Gadgets lösningar? Typ denna funkar som sagt i massor av pedaler, men vad tror ni?

I de flesta gamla originalpedaler är nog C2 (eller motsvarande) en elektrolyt (Ibanez har en bipolär), men jag ritatde inte så för att slippa kommentarer om just den detaljen... [;)]

30 Jul 2009, 17:01
Profile

Bipolära transistorer har lägre ingångsimpedans och lägre utgångsimpedans.
J-fet har tvärtom.
Vad vill vi ha i en optimal buffer?
Jo...hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans.
Vad gör vi?
Jo vi har en opamp med J-fet ingång och bipolär utgång.
Näst bäst, enkel J-fet.
Sämst,enkel bipolär.
Vi kan givetvis bygga upp en större krets utan opamp men det är lite som att bygga en opamp så då tar vi bara en färdig opamp.
[8D]

Notera att ofta sitter utgångsbuffern på pedaler som bipolär transistor och ingångsstegstransistorn är.....vad tror ni?[;)]

30 Jul 2009, 17:54
Profile

...Vad vill vi ha i en optimal buffer?
Jo...hög ingångsimpedans och låg utgångsimpedans.
Tack för svaret! [:)]

Jag tycker dock att ditt påstående här är en sanning med modifikation. Det kan blir för hög ingångsimpedans och för låg utgångsimpedans, tycker jag. Eller rättare sagt, är det inte säkert att man gillar ljudet med för mycket av det goda... Personligen tycker jag t.ex. att MXR Micro Amp ger ett skitljud [xx(], vilket antagligen bl.a. beror på dess extremt höga ingångimpedans och extremt låga utgångsimpedans.

Som jag tänker bör en buffertförstärkare ha ingångsimpedans liknande en bra förstärkare (typ 1M) och ha en utgångsimpedans liknande en gitarr. Jag antar att det är därför man väljer att ligga runt 10k som utgångsimpedans, eller om man ska säga 5k - 15k.

I en perfekt värld tycker jag att det inte ska vara någon ljudskillnad alls mellan gitarr->kabel->förstärkare och gitarr->kabel->buffert->kabel->förstärkare. Förutsatt att kablarna är exakt lika.

30 Jul 2009, 18:33
Profile

Alltså....med en bipolär transistor är det inte Resistorn som man ska räkna som sanningen på ingångsimpedansen alena. Med J-fet är transistorns ingångsimpedans så hög att du kan se resistorn som ingå....
Sen när det gäller utgången så är det inte resistorn som alena ger utgångsimpedansen utan transistorns interna resistans.

När vi ska buffra kablar så är det ju självklart att vi vill ha en lägre utgångsimpedans än gitarrmicken annars...whats the point?

På ingången så är ju microampen för hög. Men vad får vi med en bipolär transistor där istället..............

Vad jag ville ha sagt. Det är inte alltid som det är resistorerna i kretsen som bestämmer impedansen.[;)]

30 Jul 2009, 18:56
Profile

Glömde tillägga att två av anledningarna att man väljer 10k på utgången och inte lägre är att dels så vill man inte att spänningen ska sjunka...den ska vara samma på ingång och utgång, och dels så blir det större konding ju lägre den resistorn är.

I mitt fall skulle jag dock kunna gå väldigt lågt på den resistorn eftersom utgångsresistansen kan räknas som noll på en sådan opamp. Men jag ville inte behöva ha större kondingar därför tog jag 10k.

30 Jul 2009, 19:35
Profile

Nåja. Man kan ta det bästa av JFET och BP transistor. En buffer för fladdermusöron, gjorde den förra året. Prestanda i fladdermusfrekvenser är beroende av byggsättet. Skall byggas med tillämpning av HF teknik annars kommer man bara upp i hundfrekvensområde [;)]

Image

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008

30 Jul 2009, 20:19
Profile WWW

Jepp, som jag sa, lättare att bara slänga in en opamp[:I]

30 Jul 2009, 20:44
Profile

...När vi ska buffra kablar så är det ju självklart att vi vill ha en lägre utgångsimpedans än gitarrmicken annars...whats the point?...
Nä, om jag fattar dig rätt tror jag inte att vi ser det på samma sätt...

Låt oss säga att man, till att börja med har en 6-meterskabel mellan gitarr och förstärkare, inget annat än kabeln där. Om man då stoppar in en pedal med true bypass och har 6-meterskabeln mellan gitarr och pedal, och <u>en annan</u> 6-meterskabel mellan pedalen och förstärkaren. I true-bypass-läget blir det ju då 12 meter kabel (dubbelt så hög capacitans) mellan gitarr och förstärkare. Jag vill inte "buffra bort" alla 12 metrarna, utan att kretsen <u>gitarr-pedal</u> ska vara så lik som möjligt som den var med bara gitarr-förstärkare. Samt att kretsen <u>pedal-förstärkare</u> också ska var så lik som möjligt som den var med bara gitarr-förstärkare. Så ser jag det.

Jag pratar inte om fladdermusöron utan om frekvenser som du, jag, Alex och Nilo hör av elgitarr...

30 Jul 2009, 20:46
Profile

Du har fortfarande sladden fram till bufferten så det blir rätt...jag syftar inte på att sätta bufferten i gitarren här så det blir som en sexmeterskabel.[:)]

Sen får du givet anpassa inimpedansen då om du vill att girarren ska låta som om den gick direkt in i en pedal med låg impedans. Jag har ingen aning om vad Nilo har för pedaler så jag räknar helt enkelt med 1M.

30 Jul 2009, 20:49
Profile

Hmmm... Känns som vi pratar berdvid varandra eller inte riktigt är på samma spår...

Men, hur det än är med det, ska jag i alla fall prova och jämföra både din buffertförstärkare och General Guitar Gadgets' (som jag redan har färdig), så får jag se vad jag tycker. <u>Kanske</u> provar jag även min Ibanez-pedal-rip-off... Jag har grejer hemma till alla varianterna.

30 Jul 2009, 20:54
Profile

Nä nu hänger jag inte med. Om du skulle ha samma utimp i bufferten så skulle det ju bli som om du hade 12 meter direkt från guran. Du måste ha lägre för att få bort resterande 6 meter.

30 Jul 2009, 20:59
Profile

Nä, så blir det väl inte? Gitarr-pedal är ju en krets och pedal-gitarr är en <u>annan krets</u> som, så att säga, inte har med den förra att göra?

I min värld är det därför man (=jag) har en buffertförstärkare. För att det ska bli samma förhållande mellan pedal-kabel-förstärkare som det var mellan gitarr-kabel-förstärkare. Och föståss dito mellan gitarr-kabel-pedal.

30 Jul 2009, 21:05
Profile
Reply to topic   [ 72 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next