View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 00:44

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Vintage-marknaden just nu 
Author Message

Post Vintage-marknaden just nu
http://www.premierguitar.com/Magazine/I ... arket.aspx

05 Aug 2009, 15:18
Profile

Såna artiklar ger jaginte mycket för.
De har ju inget intresse av att pumpa upp priserna[:)]

Förvisso har de rätt i att Fender är massproducerat och i mina ögon är det sanslöst att betala 100-200k för en gura som det finns 150000 ex av.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

05 Aug 2009, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

finns massor av profetior och utspel sista tiden , alla är partsinlagor... se det som ett schackspel.

Haraldrig, påstår du att Fender gjorde 150 tusen pre-cbs gitarrer?
eller hur menar du?

05 Aug 2009, 19:55
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

finns massor av profetior och utspel sista tiden , alla är partsinlagor... se det som ett schackspel.

Haraldrig, påstår du att Fender gjorde 150 tusen pre-cbs gitarrer?
eller hur menar du?

Åk på en gitarrmässa så vet du vad jag menar[;)]
Finns inget tråkigare än gamla Strator[:)]
Det var mest ett nummer taget ur luften men de byggde ju fler Strator på ett år än antalet Pållar byggda 57-60.
Jag personligen anser att de enda Fender som är värda att att kallas "samlargitarr". Men det är jag ganska ensam om[:)]

Vilket påminner mig om att jag måste åka och kika på morfars polares Pålle som enligt legenden inhandlades ny av honom i slutet av 50talet[:)]

Min Email:

05 Aug 2009, 20:06
Profile ICQ YIM WWW

...
Jag personligen anser att de enda Fender som är värda att att kallas "samlargitarr". ...

Tänkte du mer än du skrev, eller är jag slapp i skallen som vanligt?

05 Aug 2009, 20:53
Profile

http://www.myspace.com/gudarsskymning

05 Aug 2009, 22:11
Profile WWW

danix wrote:

Haraldrig wrote:
...
Jag personligen anser att de enda Fender som är värda att att kallas "samlargitarr". ...

Tänkte du mer än du skrev, eller är jag slapp i skallen som vanligt?

Skulle stå Broadcaster etc...

Min Email:

05 Aug 2009, 22:46
Profile ICQ YIM WWW

<b><font color="red">De har ju inget intresse av att pumpa upp priserna[:)]</font id="red"></b>
Förvisso har de rätt i att Fender är massproducerat och i mina ögon är det sanslöst att betala 100-200k för en gura som det finns 150000 ex av.

Min Email:

Sånt har ju förekommit här på Bojen också, men gällandes Japanska Gibson kopior [;)]

06 Aug 2009, 08:19
Profile

Goran wrote:

Haraldrig wrote:

<b><font color="red">De har ju inget intresse av att pumpa upp priserna[:)]</font id="red"></b>

Min Email:

Sånt har ju förekommit här på Bojen också, men gällandes Japanska Gibson kopior [;)]

'The Burst Brothers' dvs Guitar center Hollywood sitter i samma sits som flera andra vintage handlare, de har ett stort lager med gitarrer de säljer + att de hela tiden KÖPER instrument...

De är alltså å ena sidan intresserade av att 'hålla upp' priserna på sina egna grejer , å andra sidan lockade av av att priserna är låga på de grejer de köper in....

Helst vill dom köpa billigt och sälja dyrt

Därav kräftgången i resonemangen. det är lite beroende på företagens soliditet och startegi hur man 'ser på framtiden' , en del har valt att sänka priserna på innevarande lager, ex Gruhn! och få loss kapital att köpa in 'nya' objekt billigt. Andra håller i prylarna och hoppas att pristrenden vänder

En del gillar också att synas mer i media än andra.....

06 Aug 2009, 08:42
Profile ICQ WWW

Goran wrote:

Haraldrig wrote:

Min Email:

Inte direkt.
Det är mest svennar som resonerar konstigt när de inte har koll på saker.
Exempelvis: En FenderJV62-115 kostar 25000kr eller mer i USA och Japan, i Sverige vet nästan ingen vad det är.
Det är dessutom utbildning att återge fakta (som vilken sorts mahogny eller rosewood som gurorna är byggda av), inte prissnack.

Vill man ha en les Paul som är 59 Flametop utan att lägga ut några hundra tusen $ så finns det få alternativ om man vill ha samma träspecifikationer (honduras, brazilian)och då är tex Tokai LS av finare modell det som gäller. Det är fakta och inte något annat.

Min Email:

06 Aug 2009, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

Mike Leaf wrote:

Goran wrote:

Min Email:

'The Burst Brothers' dvs Guitar center Hollywood sitter i samma sits som flera andra vintage handlare, de har ett stort lager med gitarrer de säljer + att de hela tiden KÖPER instrument...

De är alltså å ena sidan intresserade av att 'hålla upp' priserna på sina egna grejer , å andra sidan lockade av av att priserna är låga på de grejer de köper in....

Helst vill dom köpa billigt och sälja dyrt

Därav kräftgången i resonemangen. det är lite beroende på företagens soliditet och startegi hur man 'ser på framtiden' , en del har valt att sänka priserna på innevarande lager, ex Gruhn! och få loss kapital att köpa in 'nya' objekt billigt. Andra håller i prylarna och hoppas att pristrenden vänder

En del gillar också att synas mer i media än andra.....

[/quote]

Köpa billigt och sälja dyrt är väl som all annan business.
bara det att det mesta annat kan man producera i Kina för att uppnå det resultatet[:)]

Personligen tycker jag att det borde vara så här: Informera ägare att guran är värd Xkr och ge ett bud. Låt ägaren tala med andra handlare eller kunninga (ifall han önskar så) så att den känner att man har varit ärlig. Sen kan den som bjuder bäst "ta hem segern".

Min Email:

07 Aug 2009, 00:04
Profile ICQ YIM WWW

bara det att det mesta annat kan man<font color="red"> <b>producera i Kina</b></font id="red"> för att uppnå det resultatet[:)]

Personligen tycker jag att det borde vara så här: Informera ägare att guran är värd Xkr och ge ett bud. Låt ägaren tala med andra handlare eller kunninga (ifall han önskar så) så att den känner att man har varit ärlig. Sen kan den som bjuder bäst "ta hem segern".

Min Email:

Lite trådvridning, men hur är de Tokai LP som görs i Kina?? Billiga är de i alla fall?

07 Aug 2009, 08:35
Profile

Goran wrote:

Haraldrig wrote:

bara det att det mesta annat kan man<font color="red"> <b>producera i Kina</b></font id="red"> för att uppnå det resultatet[:)]

Min Email:

Lite trådvridning, men hur är de Tokai LP som görs i Kina?? Billiga är de i alla fall?

Det borde väl inte vara så svårt att hitta någon butik som har såna så att du kan prova. Jag vågar inte säga något om dem för jag har ingen erfarenhet av dem.

Min Email:

07 Aug 2009, 12:45
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]