View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:09

Reply to topic  [ 10 posts ] 
Har han moddat sina munspel!? 
Author Message

Post Har han moddat sina munspel!?
Lyssna på: http://www.youtube.com/watch?v=BIwDAToKdIk [8D]

Blow On!

11 Aug 2009, 10:31
Profile WWW

Förmodligen inte...Lee Oskar spelen är ju ett koncept med sina fyra stämningar.....Har själv spelat nästan bara LO major under 15 år, distingt ton, lättspelat och håller hur länge som helst...men har nu gått över till Sp20...Th

11 Aug 2009, 14:00
Profile

Har själv spelat länge på Lee Oskar, men jag tyckte att kvaliten blev sämre och sämre. Dvs svårare och svårare att stämma. Spelar själv numer också på Special 20. Tycker dom är mycket lättare att få till med stämning mm. Sen gillar jag Lee Oskar som munspelare. Han är ju "högerhänt" precis som jag. Vilket innebär att jag kan lägga ner all energi på att lära mig speltekniken. Inte byta hand för att den är "fel". [8D]

Blow On!

11 Aug 2009, 15:30
Profile WWW

Jag håller också med "fel" hand....annars kan man ju göra som Paul Butterfield... http://www.youtube.com/watch?v=Kn90uvj9Pgw och hålla munspelet upp o ned....

11 Aug 2009, 16:35
Profile

Skönt att höra det finns fler "högerhandare". William Clarke o Mats Ronander är några andra i "klubben". [8D]

Blow On!

11 Aug 2009, 16:52
Profile WWW

De e väll den enda likheten med mig och Butterfield: håller upp&ned lägsta tonen åt höger hand (sax & flöjt)[:I]

11 Aug 2009, 20:19
Profile ICQ YIM WWW

...då har ju du en ursäkt i alla fall om du missar en ton..Oj då jag höll visst munspelet upponer[:D].....Ok vilka munspelare har inspirerat er och vad spelar ni helst för stil eller musik själva?

11 Aug 2009, 21:51
Profile

...då har ju du en ursäkt i alla fall om du missar en ton..Oj då jag höll visst munspelet upponer[:D].....Ok vilka munspelare har inspirerat er och vad spelar ni helst för stil eller musik själva?

<b>James Cotton</b>: en slugger (som jag).
<b>Kim Wilson</b>: har själv utvecklats från enkelt till komplicerat. <b>Little Walter</b>: Geni!
<b>Sonny Boy Wiiliamson</b>: Vilken känsla! Stoppar ju hela spelet i käften. Tur att han är tandlös!
<b>John Popper</b>: Overkligt.

Spelar mycket blandad stil, från R.Johnson/Muddy till S.R.V, beroende på vilken sättning. Tycker faktiskt om variationen. Skulle vilja välja lite fler låtar, men så är det när man inte är nog bra. Man får finna sig i vad gitarristerna gillar. [;)]

Blow On!

12 Aug 2009, 10:54
Profile WWW

John Popper var en ny bekantskap för mej...inte dåligt.
Alla munspels snubbar med Muddy Wathers ..har ju en särskild plats..och Sonny Boy ..Sen undrar jag om inte munspelandet håller på att ta en annan väg i och med överblåsnings teknik...kravet att kunna snabba virituosa lick med toner som inte gick att få för några år sen....ni kanske är många som behärskar tekniken..för mej känns den bakvänd..och jag har hittills nöjt mej med att bara försöka....men man ska aldrig säja aldrig....och jag beundrar killar som Jason Ricci...Th

12 Aug 2009, 18:28
Profile

Svaret på frågan är väl besvarad av Harminica57 om LeeOskars utbud!
Angående Paul Butterfield videon så funkar ett Am 1pos som Lee Oskar döpt till Em vilket ju är 2pos. Helt underbart att spela vissa Blues ballader med Lee Oskar mollspel! Tänker skaffa alla tonarter. Och just denna låt med Paul gav mej ståpäls när jag såg honom i Roskilde tidigt 80tal.

Den som ger mej insperationen är ju DU och alla andra här på bojen.
Och jag sitter vid YouTube 2-3 timmar dagligen med Munspels musik. (harp lessons) Och har där stött på Kim W, Jason R, Adam G, samt många andra bra tips ni gett mej. Tack!

John Popper ledsnade jag på för 15år sedan, men är personlig vän med Mark Hummel som tillhör eliten. Han sitter gärna vid vårt bord då han lirade i Sverige. Men Norska kronan lockar mer än våran!

Jag härmar ingen spelare utan snor ett lick här och där!
Sedan får det bli vad det blir under en 12bar Blues!
Men jag spelar även visor typ Niel Young, Christelle Berthon (Covers) och barnen gillar ju Idas sommarvisa alla Lucia & julsångerna. Men då blir det oftast gitarr och hållare till munspelet. Är ju bara amatör med ribban lågt men musik är mitt liv!

Bla, Bla Bla.. Nu övar jag vidare!

12 Aug 2009, 21:12
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]