View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 14:55

Reply to topic  [ 13 posts ] 
Epi Valve Jr - igen 
Author Message

Nu har jag äntligen tänkt sätta lödkolven i förstärkaren men jag tänkte fråga lite saker först. Jag har läst Polifermo/Goran-tråden men det är mycket bytande fram och tillbaka och interna diskussioner så det är svårt att hänga med utan att ha utfört sakerna själv och varit med från början. Jag vill försöka beställa så få gånger som möjligt från Elfa och vill endast byta de mest viktiga komponenterna men det får inte kosta en massa (skippar högtalare och transformator t.ex.). Behöver också en utgång för 8 ohm (och/eller 16 om det går)
Det var 10-15 år sedan jag läste elektronik men jag kan iaf lite och löda är inget problem heller.

Så:
Hur säkerställer jag att stärkaren är urladdad innan jag fingrar där?

För 8 ohms utgång så tar jag bara röda tråden och en jord till ny utgång men behöver inte koppla bort den andra utgången (4ohm) med strömbrytare?

Vilka komponenter är viktigast att byta för att höja kvaliten på förstärkaren, vad har de "felkonstruerat"/snålat in på?

Tacksam för svar. /Jimmy

Edit: Jag spelar på rätt så låg volym och använder od-pedal och tycker förstärkaren låter rätt så hyffsat som den gör men bättre skulle absolut inte skada förstås.

16 Aug 2009, 11:31
Profile ICQ YIM WWW

"Vilka komponenter är viktigast att byta för att höja kvaliten på förstärkaren, vad har de "felkonstruerat"/snålat in på?
"

Utgångstrafon, utan konkurrens. Om du byter mot en Hammond får du en helt annan ljudbild. Sen finns det grejor i kretslösningen som måste ändras på, men HUR dom ska ändras är en smaksak. Headroom vs mer dist vs tajtare bas, vs...whatever.

Utgångstrafon är den feta boven. Nästa grej är rörfabrikatet och arbetspunkten för slutröret. Och tonkontrollerna. Och arbetspunkten för preampen :-)

Om du har en combo så är högtalaren inget vidare heller. Finns mycket att vinn apå att byta, t ex t Weber. Men det har du ju i Polifemo-tråden.

Lycka till! /R

16 Aug 2009, 18:01
Profile

Det var länge sen jag moddade min V Jr men håller med om att utgångstrafon var det som verkligen gjorde susen.
Sen tycker jag att högtalaren i combomodellen är helt OK efter 20-30 timmars inspelning, hade ett tag en Celestion där men den lät inte bättre bara annorlunda (ryktesvis är det Weber som tillverkat högtalaren åtminstone till de tidigare V Jr). Men det är klart att kör man â€Â

17 Aug 2009, 06:54
Profile

Jag hävdar att först av allt bör ingångens design ändras till en "vanlig" lösning med 1M mot jord och 10-68k in på rörets grid (33k är rätt lagom).
Det blir två motstånd a 2 kr st.
/Gunnar

17 Aug 2009, 10:40
Profile

Jag har en combo men jag har också en 2x12:a.
Jag har också ett JJ 12AX7 (highgrade tror jag?) liggandes.

Två frågor kvar då:

* Hur säkerställer jag att stärkaren är urladdad innan jag fingrar där? -Motstånd över kondingarna? Hur kraftigt?

* För en 8 ohms utgång så tar jag bara röda tråden och en jord till ny utgång men behöver inte koppla bort den andra utgången (4ohm) med strömbrytare? Eller?

Izzy, jag ska läsa på lite så jag förstod vad du menade. Tack för svaret iallafall.

17 Aug 2009, 17:12
Profile ICQ YIM WWW

"* Hur säkerställer jag att stärkaren är urladdad innan jag fingrar där? -Motstånd över kondingarna? Hur kraftigt?"

Stäng av stärken. Ta ur nätsladden. Sätt ditt mätinstrument mellan första filterkondingen och jord, mätområde ca 600V DC. Bygg en sladd med ett motstånd mitt på, sätt den mellan första filterkondingens pluspol till jord, ett par-tre fyra Kohm, 1W räcker ganska långt, spänningen kommer ladda ur sej på ett par minuter, som mest.

Vänta tills din voltmeter visar 0V DC, mecka på. GLÖM inte att ta bort sladden/bleedermotståndet innan du startar stärken efter modifikation!

17 Aug 2009, 18:14
Profile

Jag hävdar att först av allt bör ingångens design ändras till en "vanlig" lösning med 1M mot jord och 10-68k in på rörets grid (33k är rätt lagom).
/Gunnar

Så självklart att jag glömde det [B)]

Ett enklare sätt ladda ur kondingarna är att stänga av förstärkaren och ösa på för fullt med en gitarr. Funkar i alla fall på V Jr.

19 Aug 2009, 08:05
Profile

En keramisk resistor ger oftast lite mer att "hålla i" rent fysiskat,å kostar inte många spänn den heller.
Drapera hela eländet i ngr omgångar krympslang för säkerhets skull.
Både ledarna i första vändan med ett par lager,å sen hela resistorn i sig.
Jag brukar använda en 1k Ohmare.

jesper@gofastparts.se

19 Aug 2009, 08:30
Profile

Izzy wrote:

/Gunnar

Tack för tipsen allihop, men jag måste erkänna att jag inte förstår det jag citerade ovan.

/Jimmy

19 Aug 2009, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Izzy wrote:

/Gunnar

Tack för tipsen allihop, men jag måste erkänna att jag inte förstår det jag citerade ovan.

/Jimmy

Okej, du behöver kanske läsa på lite mer allmänt om rörförstärkare. Kolla de andra trådarna som rör nybörjar-rör-meckande.

I vilket fall avser mitt förslag att du byter ut två motstånd mot de värden jag skriver:

R1 ska vara 1M
R2 ska vara typ 33k

Tror det finns märking på kortet.

Om vi får fram ett schema i tråden blir det lättare att snacka vidare. Någon som har ett att länka till?

Gunnar

19 Aug 2009, 13:41
Profile

19 Aug 2009, 14:10
Profile

Kanoners Johan! Lägger upp schemat här i tråden så slipper vi ladda hem var och en. /Gunnar

Image

19 Aug 2009, 16:44
Profile

Izzy wrote:
Okej, du behöver kanske läsa på lite mer allmänt om rörförstärkare. Kolla de andra trådarna som rör nybörjar-rör-meckande.
...
Om vi får fram ett schema i tråden blir det lättare att snacka vidare. Någon som har ett att länka till?

Gunnar

Tack åter igen för tipsen!
Du har givetvis rätt ang. behovet att läsa på men det var därför jag startade den här tråden för jag ville ha enklast möjliga moddar. Och jag har förresten mailat Sixten/Sustain/EdgarAudio och frågat om pris på en Hammond-trafo och ett annat EL84 men inte fått svar än så vi får se om det är värt att byta den. Jag är ändå rätt så nöjd med den i originalskick

20 Aug 2009, 20:07
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 13 posts ]