|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
FaQed
|
 Vad är det här?
http://www.blocket.se/vi/22959657.htm&ca=11Moccabrun strata med matching headstock som har bleknat/slitits ut? Matching headstock och lönnhals har jag dock inte sett ihop förut... Our amps go to eleven...
|
| 12 Aug 2009, 20:12 |
|
 |
|
danix
Joined: 20 May 2003, 23:28 Posts: 2794 Location: Sollentuna, Stockholm
|
En schleten Antigua, skallen har jag ingen förklaring till.
|
| 12 Aug 2009, 20:56 |
|
 |
|
knedy
|
danix wrote: En schleten Antigua, skallen har jag ingen förklaring till.
Förklaringen är så enkel att Fender använde sin plastlack överallt på halsen förutom framsidan av huvudet som fick cellulosa under den tiden. Ser rätt knepigt ut när det är halsar med lönnbräda. [:I]
|
| 12 Aug 2009, 23:33 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Jo , den har mörknat mer än de brukar... denna gitarr är nog giggad rätt hårt
|
| 13 Aug 2009, 08:33 |
|
 |
|
woodstock
|
Skälet till att man la cellulosalack på huvudet var att syntetlacken inte trivdes tillsammans med vattendekalen. När man försökte lacka över vattendekalen med polyesterlack reagerade den elektrostatiskt med ytan på loggan med följd att lacken "kröp", blev ojämn, vägrade lägga sig och fästa och så vidare. Lösningen blev att försegla loggan (= huvudets framsida) med cellulosalack och sedan lacka hela halsen med polyester som man tänkt sig.
Jag vet inte säkert men jag tror att den proceduren höll i sig fram till och med första halvan av sjuttiotalet. Sedan löste man uppenbarligen problemet med att få plastlacken att fästa på dekalfilmen[?]
I vilket fall: En 79:a gulnar inte på samma sätt på huvudets framsida som en sen 60 eller tidig sjuttiotalare gör.
Digitalkameror och bildskärmar förvränger alltid men det ser ut som just den här har inte gulnat/bruntonats utan blivit mer åt det röda eller terrakottafärgade.
|
| 13 Aug 2009, 09:16 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Den här bör vara mellan 76-81 nånting med den svarta plasten... om nu halsen är orginal till kroppen...?
Har inte heller sett så sena 70-talare med så mörka huvuden förut
|
| 13 Aug 2009, 16:08 |
|
 |
|
Junkdealer
|
Jodå jag köpte själv en 77:a av Jimmy Wallace på Arlington mässan och den hade gulnat lika hårt. Beror på luft och fuktemp och i vilken miljö gitarren bott i
|
| 15 Aug 2009, 12:49 |
|
 |
|
johnkee
|
woodstock wrote: Skälet till att man la cellulosalack på huvudet var att syntetlacken inte trivdes tillsammans med vattendekalen. När man försökte lacka över vattendekalen med polyesterlack reagerade den elektrostatiskt med ytan på loggan med följd att lacken "kröp", blev ojämn, vägrade lägga sig och fästa och så vidare. Lösningen blev att försegla loggan (= huvudets framsida) med cellulosalack och sedan lacka hela halsen med polyester som man tänkt sig.
Jag vet inte säkert men jag tror att den proceduren höll i sig fram till och med första halvan av sjuttiotalet. Sedan löste man uppenbarligen problemet med att få plastlacken att fästa på dekalfilmen[?]
I vilket fall: En 79:a gulnar inte på samma sätt på huvudets framsida som en sen 60 eller tidig sjuttiotalare gör.
Digitalkameror och bildskärmar förvränger alltid men det ser ut som just den här har inte gulnat/bruntonats utan blivit mer åt det röda eller terrakottafärgade.
Intressant diskussion, men nog är det så att framsidan på huvudet har annan lack än resten av halsen, min -76:a var gulnad endast på framsidan av huvudet, resten av halsen hade den glasiga, tjocka lacken. John Kee
|
| 18 Aug 2009, 17:20 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
johnkee wrote: woodstock wrote: Skälet till att man la cellulosalack på huvudet var att syntetlacken inte trivdes tillsammans med vattendekalen. När man försökte lacka över vattendekalen med polyesterlack reagerade den elektrostatiskt med ytan på loggan med följd att lacken "kröp", blev ojämn, vägrade lägga sig och fästa och så vidare. Lösningen blev att försegla loggan (= huvudets framsida) med cellulosalack och sedan lacka hela halsen med polyester som man tänkt sig.
Intressant diskussion, men nog är det så att framsidan på huvudet har annan lack än resten av halsen, min -76:a var gulnad endast på framsidan av huvudet, resten av halsen hade den glasiga, tjocka lacken. John Kee jo, men frågan är vilket år de slutade med Nitro på huvudet? jsg hsr trott det var 77 nån gång
|
| 18 Aug 2009, 19:30 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 9 posts ] |
|