View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 13:07

Reply to topic  [ 28 posts ] 
2 fantastiska strator? 
Author Message

Post 2 fantastiska strator?
Ville bara kolla vad in tror dessa går för?

http://www.blocket.se/alvsborg/Tva_grym ... ?ca=11&w=3

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

22 Aug 2009, 15:05
Profile ICQ WWW

beror ju på...

är alla hästarna i stallet så...
200 för 59:an och 250 för den vita (om det
är orginallack)

är det meckat bytt osv halveras det ganska snabbt

22 Aug 2009, 16:51
Profile ICQ WWW

Jag tror inte de kommer att bli så dyra då vintage marknaden
ser ut att ha sjunkit regält sista åren,mitt tips 150-175000:-
Mvh BI

Tuff wrote:

Ville bara kolla vad in tror dessa går för?

http://www.blocket.se/alvsborg/Tva_grym ... ?ca=11&w=3

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

BI

22 Aug 2009, 17:12
Profile ICQ YIM WWW

Huga... Den där hitta.se kartan med adress och allt känns
lite farlig.. Känner personligen folk som direkt skulle
göra ett intjack och under vapenhot ta prylarna. Hoppas
bara han inte förvarar dyrgriparna hemma i villan... [:0]

22 Aug 2009, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

Den vita är omlack och 59án har några issues! Men coola gitarrer hur som helst!

KÖPER DIN FETTO DIAPER RASH #004, 005

22 Aug 2009, 20:20
Profile WWW

Blockets kartor visar inte exakt adress, de visar mitten av postnummerområdet som säljaren uppger.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

22 Aug 2009, 20:22
Profile

Gick en 58 strata i vettigt originalskick för ca 150000kr förra veckan. Tror att det är för få potentiella köpare i Sverige så priset blir nog där omkring. Om den vita är omlackad men i övrigt så gissar jag på 50000-60000kr.

Bättre att sälja såna här prylar i högkonjunktur, då finns det fler köpare.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

22 Aug 2009, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

omlackad tar ju bort över halva värdet, men 50-60 är nog önsketänkande, man kan värdera saker väldigt olika beroende på vilket syfte man har,, ta bilen till en bilhandlare och 'värdera' den så får du se vad jag menar

23 Aug 2009, 15:56
Profile ICQ WWW

De gitarrer (strator 62-64) jag sett på sistonne som varit "100%" förutom kropprefin verkar fortfarande gå för 70+

23 Aug 2009, 17:19
Profile WWW

Mike Leaf wrote:

omlackad tar ju bort över halva värdet, men 50-60 är nog önsketänkande, man kan värdera saker väldigt olika beroende på vilket syfte man har,, ta bilen till en bilhandlare och 'värdera' den så får du se vad jag menar

Bluesrogge gav ca 60 för sin omlackade 61'a.
Och det var en handlare som sålde den till honom[;)]

Det är lite önsketänkande från folk att gurorna ska vara värda hur mycket som helst. Men man får inte glömma att det är guror som är maskinellt producerade i stora serier.

Min Email:

23 Aug 2009, 17:25
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Det är lite önsketänkande från folk att gurorna ska vara värda hur mycket som helst. Men man får inte glömma att det är guror som är maskinellt producerade i stora serier.

Min Email:

'maskinellt producerade i stora serier' ? Tja, både 1959 och nu 2009 så görs gitarrerna delvis för hand MED HJÄLP av maskiner av olika slag.

Med endast handverktyg blir det svårt att göra en elgitarr från 'scratch'

Jag vågar med fog påstå att massproduktionen för Fender och Gibson startade snarare i mitten slutet av 60-talet, runt 62 och tidigare var det fortfarande relativt liten skala.

Så varför är en gammal strata värd en massa pengar då? Troligen är det väl så att ryktet uppstod på 70-talet redan att 'the old ones are better' och folk började betala höga priser för begagnade pre-cbs Fender... sen har det fortsatt i samma stil.

Självklart är det så att om man måste sälja snabbt i Sverige får man säkert gå ned i pris till runt 50 om det är 'issues' förutom en omlack, men varje gitarr är unik och bör värderas efter det.

Jag skulle inte släppa min 60:för dom pengarna i alla fall, men det är ju valfritt. Sen finns det dom som konsekvent kör 'köpa billigt och sälja dyrt' värdering, det ska s a s vara billigt när man köper, men när jag sen säljer samma grej så har priset gått upp.

Ganska naturligt kanske, men om du vill så ta bilen din till bilhandlaren och 'värdera' den , det blir en kul upplevelse.

Jag vet ex en som har en 2005 SUV som står i 160 i inbyteslistan , han blev bjuden 55 för den i byte.

24 Aug 2009, 11:52
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Min Email:

'maskinellt producerade i stora serier' ? Tja, både 1959 och nu 2009 så görs gitarrerna delvis för hand MED HJÄLP av maskiner av olika slag.

Med endast handverktyg blir det svårt att göra en elgitarr från 'scratch'

Jag vågar med fog påstå att massproduktionen för Fender och Gibson startade snarare i mitten slutet av 60-talet, runt 62 och tidigare var det fortfarande relativt liten skala.

Så varför är en gammal strata värd en massa pengar då? Troligen är det väl så att ryktet uppstod på 70-talet redan att 'the old ones are better' och folk började betala höga priser för begagnade pre-cbs Fender... sen har det fortsatt i samma stil.

Självklart är det så att om man måste sälja snabbt i Sverige får man säkert gå ned i pris till runt 50 om det är 'issues' förutom en omlack, men varje gitarr är unik och bör värderas efter det.

Jag skulle inte släppa min 60:för dom pengarna i alla fall, men det är ju valfritt. Sen finns det dom som konsekvent kör 'köpa billigt och sälja dyrt' värdering, det ska s a s vara billigt när man köper, men när jag sen säljer samma grej så har priset gått upp.

Ganska naturligt kanske, men om du vill så ta bilen din till bilhandlaren och 'värdera' den , det blir en kul upplevelse.

Jag vet ex en som har en 2005 SUV som står i 160 i inbyteslistan , han blev bjuden 55 för den i byte.

Så är det ju.
Fender är i mina ögon massproducerat medans Gibson fram till tidigt 60tal är det som har ett sant vintage och blivande antikvärde.

Sverige är en kass marknad för det mesta. Det är för få människor och på tok för få människor som har pengar.

Skulle jag köpa denna vita omlacken så hade jag gett max 40k.
Skulle jag sälja så runt 50.

Ska bli kul att se vad som händer nu när kineserna har börjat intressera sig för vintage. Såg att de första butikerna börjar poppa upp i Shanghai och Beijing. Kina spås ju ta över förstaplatsen från USA i antal dollarmiljonärer i höst.

Min Email:

24 Aug 2009, 12:35
Profile ICQ YIM WWW

Dags att byta umgänge??? [;)]

25 Aug 2009, 11:44
Profile

Det var många som "vet" att den vita -62:an i Olympic White är omlackad utan att de har kollat att så är fallet
Ni borde ha kontaktat mej för den information som gäller innan ni går ut med en felaktig information
Jag vill ha ett intelligent och ärligt svar på mitt påstående

Peter

24 Sep 2009, 20:58
Profile ICQ YIM WWW

Ja det är lustigt hur snillen kan spekulera. Jag minns hur 'handlaren' i denna tråd uttalade sig tvärsäkert om en '58 jag köpte på Blocket för ett år sedan. Och om Peter O Ekbergs 60:a i somras; inte en siffra rätt. Peter L:s '59 sunburst var uppe i den tråden också, när han hade ute den på Blocket då. Tuff gitarr!

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

24 Sep 2009, 22:24
Profile

Peter L wrote:

Det var många som "vet" att den vita -62:an i Olympic White är omlackad utan att de har kollat att så är fallet
Ni borde ha kontaktat mej för den information som gäller innan ni går ut med en felaktig information

Peter

Svar brukar man förvänta sig på frågor...

25 Sep 2009, 07:39
Profile ICQ YIM WWW

Peter L wrote:

Peter

fel. det var endasst Buster som sa att den var omlackad.
Jag sa 250k på din gitarr om det är en helt omeckad vit.

Som du säkert vet är priserna på vintage just nu rena karusellen..

99 % av alla pre-cbs Fender i Europa med custom colour är omlackade
om din är orginal skulle jag skaffa ett intyg från ex Halkan, Johan gustavsson eller Hasse Adlib på att den är orginallackad . då blir det inget snack , men du har kanske det redan

25 Sep 2009, 16:29
Profile ICQ WWW

Är det "jante" som gör att alla är så jävla skeptiska till allt "vintage" som ska säljas här i landet?
Jag vet snart inte hur jag jag skall göra om jag vill sälja något.
Jag får bara massa tråkiga och skeptiska mail och telefon samtal.
Som insinuerar att jag luras och inte vet vad jag pratar om.

25 Sep 2009, 20:40
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

Är det "jante" som gör att alla är så jävla skeptiska till allt "vintage" som ska säljas här i landet?
Jag vet snart inte hur jag jag skall göra om jag vill sälja något.
Jag får bara massa tråkiga och skeptiska mail och telefon samtal.
Som insinuerar att jag luras och inte vet vad jag pratar om.

Det har förekommit så mycket lurendrejeri att folk är skeptiska.

Problemet är att det handlar om mycket pengar och det driver en del att försöka tjäna en snabb slant.

Tyvärr.

Min Email:

25 Sep 2009, 21:34
Profile ICQ YIM WWW

Jag pratade med Peter i somras angående 59án som jag var intresserad av och då nämnde han en vit 62á som var omlackad som också var till salu. Jag brukar ha ett fantastiskt minne vad gäller detaljer på gitarrer och stärkare, men har jag kommit ihåg fel eller att det till och med rör sig om en annan gitarr så är jag hemskt ledsen.

/Micke

25 Sep 2009, 22:40
Profile WWW

Klart att man måste lära sig om man skall handla´en vintage vas, bil eller gitarr.
Jag har mött väldigt få lurendrejare under mina snart mer än 35år som gitarrspanare. Okunnighet javisst.
Men dom flesta försöker vara ärliga i dessa dagar.tycker jag.
I varje fall efter bästa förmåga.
Efter dessa mått känner jag till 1 . 2 eller max 3 skummisar i detta land.
Resten. Och dom är många! Är trevliga och har en stor ambition att vara ärliga.Även om dom också kan ta miste på någon liten detalj ibland.

Jag menar bara att man måste väl förutsätta att folk är ärliga!
Om man tvekar och vill skaffa sig en adekvat åsikt. Så läser man på och åker dit och kollar!!
Man sitter inte och kollar på ett suddigt foto och dömmer ut grejorna!! Basta !
Tack!

25 Sep 2009, 22:40
Profile ICQ WWW

Jag håller med alla i denna tråd faktiskt, visst man skall inte förutsätta att saker inte är vad de är och man bör kanske uttala försiktigt om andras annonser, men faktum ÄR att det förekommer alla möjliga försök att dölja saker, antingen av okunskap eller andra orsaker. Många många ggr har man kollat på gitarrer som skall vara 'helt orginal' och hittat massor av fel delar.

Att sälja en 'high end' vintage gitarr i dagens läge innebär i princip att du måste ha papper på att grejerna är ok, samt massor av fotodokumentation och uppgift om tidigare ägare osv. Speciellt om köparen inte känner dig.

Att dessutom använda nätet för att sälja innebär på gott och ont att din annons kommer att diskuteras i forum både i sverige och internationellt, du kommer få en massa 'knasmail' skambud frågor osv. Det är s a s offentlig försäljning.

Har man en helt orginal ovanlig custom colour gitarr till salu så måste man vara beredd på att försvara detta genom olika typ av provenance. När jag däremot köper av någon jag litar på till 100%
så kan jag nöja mig med de uppgifer som lämans, men jag tar ändå i sär allt och dubbelkollar efter köpet.. och även då kan man hitta småsaker som säljaren glömt. Jag har själv glömt någon enstaka detalj vid försäljning helt omedvetet och oavsiktligt , men då har jag erbjudit kompensation eller att ta tillbaka gitarren helt.

Ibland ärman också osäker på nåt, och då får man nog kolla upp det eller låta det passera som 'ej orginal'

det är en knepig marknad detta, och många ex rockstjärnor , som har råd att köpa dyra guror skulel aldrig köpa på blocket just av den osäkerhetsfaktorn, har man dock verifierat allt ex via Gruhn eller någon i Sverige med kunskap om tex lackering så väger det tungt.

27 Sep 2009, 11:18
Profile ICQ WWW

Hej igen mina vänner

Jag håller med om att det florerar ett antal skummisar på Blocket samt på övriga nätet och den varningen förmedlar jag själv till vänner och bekanta att se upp så den varningen är helt befogad

Gällande mina båda Strator så så har jag full dokumentation i skrift och bilder där allt finns med till 100% vad som är plus och vad som är minus samt att jag tar fullt ansvar för de affärer som jag gör
Denna information delger jag enbart potentiella köpare och finner inget intresse av att diskutera detta på ett forum där det lätt kan förvanskas genom att många personer ska tycka sitt

Jag har arbetat med vintage och andra instrument i mer än 35 år så en "viss" erfarenhet i branschen finns

Med vänlig hälsning
Peter L

27 Sep 2009, 19:06
Profile ICQ YIM WWW

Stod några fina 50tals Strator i Svendborg till salu för mindre än 150k. En lätt meckad för 100k. Priserna har droppat rejält på Fender.
De flesta i branchen man snackar med börjar bli försiktiga med Fender då de inte riktigt håller måttet som investering (massproducerade).
Det förefaller även orimligt att en indistruellt massproducerad produkt ska vara dyr. Fender är liksom IKEA i gitarrvärlden.
Gibson däremot tror jag håller värdet.Kanske kineserna kommer att rädda vintagebranchen.....Vi får se..Jag ska ner med en tolk och ett par guror för att kolla läget i höst.

Och att Peter L känner sig träffad av denna tråden framstår för mig som konstigt. Det är väl ingen som har ifrågasatt hans hederlighet. Det som har diskuterats är väl snarare värden på refinade Strator samt hur jävla cp-störd vintagebranchen är.

Min Email:

28 Sep 2009, 23:05
Profile ICQ YIM WWW

Image<hr noshade size="1"><font color="green"><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="green">
<font color="blue"><b>Free Dawit Isaak! | Carpe Diem | Befria Palestina nu!</b></font id="size2"></font id="blue">

29 Sep 2009, 08:59
Profile ICQ WWW

Det är väl enbart positivt att sånt här diskuteras på forum nu för tiden. Mer kunskap och information åt folket. Vill man säga eller klargöra något ang. en specifik annons som inte är nog tydlig i från början är det bara att delta. Det är liksom så det fungerar 2009.

30 Sep 2009, 15:27
Profile

Rockley wrote:

Det är väl enbart positivt att sånt här diskuteras på forum nu för tiden. Mer kunskap och information åt folket. Vill man säga eller klargöra något ang. en specifik annons som inte är nog tydlig i från början är det bara att delta. Det är liksom så det fungerar 2009.

Men vintagefolket har inte hängt med eftersom "det var bättre förr"[:)]

Min Email:

30 Sep 2009, 15:36
Profile ICQ YIM WWW

Rent generellt:

Går man ut offentligt får man vänta sig kommentarer och besvara dom , men visst är det så att alla inte tagit till sig alla aspekter av att annonsera på nätet , en del vill helst bara lämna ut detaljerad info och bilder till 'seriösa' ev köpare och jag kan förstå det men då skall man kanske skriva det i annonsen...

Att gå ut väldigt luddigt och antyda att 'du som hör av dig vet vad detta kostar, annars åker det i papperskorgen' osv är avtändande för ÄVEN de som är seriösa man ser liksom ingen 'lucky ending' på en sån annons eller affär..

Jag fick frågan häromdagen om värdet på en killes gitarr som är en Gibson xxx från början 60-talet, vilken ligger på ett annonsforum
samtidigt erbjudande att köpa den till ett 'bra pris'

Mitt svar är att det är omöjligt att ta ställning till om det är ett bra pris utan att veta allt om guran , det finns ingen beskrivning alls bara en suddig bild.

Svaret togs emot med förvåning av frågeställaren....

Tydlighet och öppenhet !

speciellt med vintage prylar

30 Sep 2009, 15:56
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]