| Author |
Message |
|
FaQed
|
mefisto wrote: Funderar över värdet på en L-series (Pre-CBS) Mustang, allt är original förutom lacken. Normalt slitage, gitarren är i mycket bra spelskick.
Dom jag har sett gå på diverse sidor har inte varit dyra (de har iochförsig haft andra defekter än ny lack också) Kanske du har en bild? Our amps go to eleven...
|
| 30 Sep 2009, 18:21 |
|
 |
|
Haraldrig
|
mefisto wrote: Funderar över värdet på en L-series (Pre-CBS) Mustang, allt är original förutom lacken. Normalt slitage, gitarren är i mycket bra spelskick.
6-7000kr. De kostar max 12000kr i fint originalskick. SÅlde min 67'a med originallack för 7500 (ombandad dock). för ca 1.5 år sedan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 30 Sep 2009, 18:35 |
|
 |
|
mefisto
|
Haraldrig wrote: mefisto wrote: Funderar över värdet på en L-series (Pre-CBS) Mustang, allt är original förutom lacken. Normalt slitage, gitarren är i mycket bra spelskick.
6-7000kr. De kostar max 12000kr i fint originalskick. SÅlde min 67'a med originallack för 7500 (ombandad dock). för ca 1.5 år sedan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com 6-7000 låter lite. Det faktum att den är tillverkad 1965 i gamla fabriken, alltså "Pre-CBS" sägs ju påverka samlarvärdet och prisbilden åt plushållet, till skillnad från din 67'a. Rätta mig om jag har fel!
|
| 30 Sep 2009, 19:06 |
|
 |
|
Haraldrig
|
mefisto wrote: Haraldrig wrote: mefisto wrote: Funderar över värdet på en L-series (Pre-CBS) Mustang, allt är original förutom lacken. Normalt slitage, gitarren är i mycket bra spelskick.
6-7000kr. De kostar max 12000kr i fint originalskick. SÅlde min 67'a med originallack för 7500 (ombandad dock). för ca 1.5 år sedan. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com 6-7000 låter lite. Det faktum att den är tillverkad 1965 i gamla fabriken, alltså "Pre-CBS" sägs ju påverka samlarvärdet och prisbilden åt plushållet, till skillnad från din 67'a. Rätta mig om jag har fel! Det är ingen större skillnad på Mustanger från 65-69. De ligger i samma prisklass. 64'orna är normalt aningen dyrare då de faktiskt är pre-CBS (normalt så räknas inte 65 som Pre-CBS då de tog över företaget väldigt tidigt 65 men affären var klar innan dess). Vilken fabrik menar du? Skulle CBS ha flyttat all produktion från första dagen de drev Fender? Det var väl inte förrän 85 som Fender stängde och öppnade nytt? Fender byggde väl inte ny fabrik förrän 85 när William Schultz mfl köpte Fender utan lokaler och maskiner. Vill du köpa en så får du väl betala hur mycket du vill[;)] Ska du sälja så kan jag upplysa om att det har varit många Mustanger som varit omlackade för småpengar utan att bli sålda. Men som säljare får du sätta vilket pris du vill[;)] Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 30 Sep 2009, 19:38 |
|
 |
|
FaQed
|
6-7000 låter ganska mycket som de som legat på vendolin och liknande sidor. Mustanger har inte riktigt något samlarvärde i vilket fall men de är häftiga.
Our amps go to eleven...
|
| 30 Sep 2009, 19:53 |
|
 |
|
mefisto
|
Började googla lite på samma ämne som bär den här tråden och hittade Mustanger som gick för 2000$+. Det låter i mina öron som grova överpriser men jag kände inte riktigt till färgerna i den här prisbilden.
Haraldrig: Jag vet inte vilken fabrik jag menar, gissar loss här på de bleka fragment av vad jag kan om Fenderhistoria. "Pre-CBS" ska vara den varianten som är mest collectable (fast det låter ju som att Mustangen inte ens är särskilt collectible). Tydligen så sattes även 1965 mustanger ihop av delar som var byggda i gamla "Pre-CBS-fabriken", så det kanske är en relativ fråga hur som helst...
Last edited by mefisto on 18 Jul 2013, 19:43, edited 1 time in total.
|
| 30 Sep 2009, 20:35 |
|
 |
|
Haraldrig
|
mefisto wrote: Började googla lite på samma ämne som bär den här tråden och hittade Mustanger som gick för 2000$+. Det låter i mina öron som grova överpriser men jag kände inte riktigt till färgerna i den här prisbilden.
Haraldrig: Jag vet inte vilken fabrik jag menar, gissar loss här på de bleka fragment av vad jag kan om Fenderhistoria. "Pre-CBS" ska vara den varianten som är mest collectable (fast det låter ju som att Mustangen inte ens är särskilt collectible). Tydligen så sattes även 1965 mustanger ihop av delar som var byggda i gamla "Pre-CBS-fabriken", så det kanske är en relativ fråga hur som helst...
FÖr att en Mustang ska inbringa 2000$ så krävs det att den är i originalskick. Den blåa har väl cirkulerat på nätet ett par gånger fenom åren (kan ju vara en annan) och jag blev erbjuden att köpa den för 7000kr för en gång. Alla Fender är ihopsatta med delar som har olika datum. De tar en hals sätter på en kropp, monterar delar på ett plektrumskydd osv. Det är halsdatum man får efter normalt. Som sagt: får du 7000kr så ska du vara nöjd. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com
|
| 30 Sep 2009, 20:41 |
|
 |
|
Groth
|
Quote: ...byggda i gamla "Pre-CBS-fabriken"... Såvitt jag vet var "pre CBS-fabriken" och "post CBS-fabriken" samma fabrik. CBS är en ny era mer än något annat, som så småningom medförde nedskärningar och besparingar.
|
| 30 Sep 2009, 20:43 |
|
 |
|
mefisto
|
Haraldrig wrote: mefisto wrote: Började googla lite på samma ämne som bär den här tråden och hittade Mustanger som gick för 2000$+. Det låter i mina öron som grova överpriser men jag kände inte riktigt till färgerna i den här prisbilden.
FÖr att en Mustang ska inbringa 2000$ så krävs det att den är i originalskick. Den blåa har väl cirkulerat på nätet ett par gånger fenom åren (kan ju vara en annan) och jag blev erbjuden att köpa den för 7000kr för en gång. Alla Fender är ihopsatta med delar som har olika datum. De tar en hals sätter på en kropp, monterar delar på ett plektrumskydd osv. Det är halsdatum man får efter normalt. Som sagt: får du 7000kr så ska du vara nöjd. Min Email: Straponyourguitar(AT)hotmail.com Detta är en annan blå, samma ägare sedan 1991. Blir ingen försäljning, eller, kanske den dagen Mustanger har blivit collectible. Nu hajar jag lite mer om Pre och Post-CBS. CBS, jag tänker på 60-minutes - with Mike Wallace. Bra reportage minns jag.
|
| 30 Sep 2009, 20:54 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Halsdatum före JAN 65 = Pre-cbs.... oavsett vilka delar etc som användes. Mustang är en cool instegsgura till Vintage, till ett vettigt pris , samma med Gibson melody maker
|
| 01 Oct 2009, 09:06 |
|
 |
|
mefisto
|
Visst är det en cool gura! Men jag tänker försöka byta bort den mot en Telecaster US, jag vill ha en tålig slit-och-släp planka och är uppenbarligen inte särskilt intresserad av vintage. Någon?
|
| 01 Oct 2009, 11:03 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
mefisto wrote: Visst är det en cool gura! Men jag tänker försöka byta bort den mot en Telecaster US, jag vill ha en tålig slit-och-släp planka och är uppenbarligen inte särskilt intresserad av vintage. Någon?
Sätt ut en rakt av bytesannons och se vad du får för svar.. Ha ditt bytesvärde lite högre än 'cash pris' kanske 8-9k
|
| 01 Oct 2009, 11:20 |
|
 |
|
mefisto
|
Mike Leaf wrote: mefisto wrote: Visst är det en cool gura! Men jag tänker försöka byta bort den mot en Telecaster US, jag vill ha en tålig slit-och-släp planka och är uppenbarligen inte särskilt intresserad av vintage. Någon?
Sätt ut en rakt av bytesannons och se vad du får för svar.. Ha ditt bytesvärde lite högre än 'cash pris' kanske 8-9k Done! Får vänta och se om det händer något nu då.
|
| 01 Oct 2009, 18:15 |
|
 |
|
Renfield
|
Märktes det av något prisuppgång i Sverige under 1990-talet när märket blev populärt bland alternativa band?
|
| 07 Oct 2009, 13:57 |
|
|