View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 22:50

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Förfalskningar av vintage-gitarrer 
Author Message

Angående påståendet om att det idag finns mera burstar än som tillverkades med antydan om att det finns många förfalskningar i omlopp så har då jag svårt att tro att det stämmer. Jag tror då inte att det säljs en förfalskning speciellt lätt i dagsläget. Det är inte det absolut det lättaste att förfalska om man ska få till rubbet så det ser korrekt ut. Sen är startsträckn i pengar ganska hög om man ska skaffa korrekta mickar och alla plastdetaljer först och montera det på en förfalskad gitarrkropp.
Det cirklar säkert en del äldre sk. förfalskningar/kopior som är sålda längre tillbaka i tiden som the real deal eller som rena kopior och som blivit äkta på vägen så att säga. Men det borde fasiken inte vara många.

Vad säger ni andra om det?
Har ni hört talas om förfalskningar på annan väg än ryktesvägen?
Eller är det bara jag som är naiv?

24 Sep 2009, 13:08
Profile ICQ WWW

Klart intressant. var går gränsen för att säga att det är en förfalskning/vintage?
Med eBay och andra ställen på nätet är det enkelt att komma över vintagedelar, och många är pigga på att plocka ner och sälja varenda skruv på sin gitarr. Man kan enkelt och till ett hyfast pris (förhållandevis) sätta ihop en "vintagegura".
För några år sedan satte jag ihop en Tele, alla "rätta" delar från 65-66 köpta från olika säljare, jag skulle säkert kunna sälja den som en orginal Tele trots att delarna kommer från olika Telar och vissa delar inte ens från en Tele, (rattarna kan vara P-bas?) eller en Fendergitarr överhuvudtaget (Mekanik, pottar, switch).

24 Sep 2009, 14:21
Profile ICQ YIM WWW

Med topicen så menade jag då rena förfalskningar där man säljer ett instrument som är tillverkat av nån annan än originalmärket.

Men att byta ut felaktiga saker mot tidskorrekta och sen påstå att det är 100 procent original är också fullt om man inte förklarar vad som är ersatt med tiskorrekta saker.
Som sagt en defenitions fråga vad som är 100 procent original för de som gör så.
Men gör det så mycket på priset på sådana instrument i slutändan månntro? Allt i perfekt skick men ej orignal för det instrumentet utan allt är bara tidskorrekt med rätta sakerna.

Men topicen är riktat mot rena förfalskningar.

24 Sep 2009, 14:35
Profile ICQ WWW

det finns på Ebay.... men dom säljer oftast inte

Kolla denna, serienr fonten mm...
mycket som är fel på den där...
kanske en ombyggd gammal goldtop , men då är det ju fortfarande en Gibson, det vore nog det lättaste sättet att få till en 'fake burst'

men mickar ,case etc kan ju vara 50´s för att avleda lite

http://cgi.ebay.com/ORIGINAL-59-VINTAGE ... 286.c0.m14

Har funnits fler som sålts också , ofast för billigt

Var en på mässan förra året , gammalt missfoster med en del 50-tals delar på en japan kropp. Känd handlare som hade den i sin monter omärkt. han ville ha 75000 för den minst, och det var väl kanske värdet på delarna... skulle visst sålts som en riktig 59 tidigare(troligen till en blind i så fall)

men vanligt tror jag inte det är .

Det är inte ALLTID givet att säljaren vet att det inte är 100 heller...

Det inte bara tomma rykten , men nog inte lika utbrett som det ryktas
finns ett par serier kända som byggts i england nyligen , alla har samma serienr.... skall tydligen vara ganska påkostade, och nån byggare i Kanada också som gjort några för länge sen

Värre på Fenders, speciellt kropparna och oannonserade refins

24 Sep 2009, 16:23
Profile ICQ WWW

rifle wrote:

Men att byta ut felaktiga saker mot tidskorrekta och sen påstå att det är 100 procent original är också fullt om man inte förklarar vad som är ersatt med tiskorrekta saker.
Som sagt en defenitions fråga vad som är 100 procent original för de som gör så.
Men gör det så mycket på priset på sådana instrument i slutändan månntro? Allt i perfekt skick men ej orignal för det instrumentet utan allt är bara tidskorrekt med rätta sakerna.

Men topicen är riktat mot rena förfalskningar.

Tja, hur skall man veta det? mickar skall ju ha 'virgin solder joints' men det går också att fuska med , skruvar plektrumskydd stall etc , hur skall man kunna veta att det var korrekt från fabrik eller återställt om det är rätt delar?

då ska gitarren vara helt MINT oskruvad och man får kontrollera skruvar i skyddet med lupp att dom inte varit i och ur osv, hur många såna gitarrer finns det ?

enda sättet är om ägaren haft den som ny och man litar på hans ord

24 Sep 2009, 16:34
Profile ICQ WWW

Som Leaf skriver så är detta ett värre problem på Fender-marknaden.
ett av de stora problemen här är att Tokai och de andra byggde så ackurata kopior att det idag är lätt att sälja en Tokai-kropp som refinad Fender. Det dök upp ett gäng såna förra året som tydligen hade samma ursprung. Men de såldes till marknadspris så va fasiken??
Finns det pengar att tjäna så kommer det att förfalskas och vilseledas, dessvärre.

Min Email:
Straponyourguitar(AT)hotmail.com

24 Sep 2009, 18:08
Profile ICQ YIM WWW

Jedson, hur mycket kostade din Tele allt som allt?
En del gitarraffärer sägs ha bytt delar på gitarrer och sedan sålt till överpris. Är det någon som vet om det bara är rykten eller faktiskt stämmer? Har någon varit med om det?
Om det förekommer undergrävs förtroendet för musikaffärer, något de knappast behöver nu när fler och fler köper via nätet.

08 Oct 2009, 02:35
Profile ICQ YIM WWW

Renfield: Misstänker att det är högre priser idag än när jag köpte och så betalade jag endast moms, tull för kroppen.

Kroppen -65, routad och dålig omlack ca 2500:-
Halsen -66, orginal förutom skruvhål för annan mekanik ca 4000:-.
Halsplatta från -65 hade jag sedan förut.
Mickar från 65 och 66 ca 4000:-
Mekanik, pottar, rattar och kontrollplatta hittade jag i Sverige 3000:-, Stallet från Tyskland ca 1500:-, Totalt med frakt och moms ca 16000:-

08 Oct 2009, 16:08
Profile ICQ YIM WWW

Tack! Då kostade det en del i alla fall, även om priset torde vara en procent av vad en komplett Tele från 1960-talet skulle kosta.

08 Oct 2009, 19:28
Profile ICQ YIM WWW

Renfield wrote:

Tack! Då kostade det en del i alla fall, även om priset torde vara en procent av vad en komplett Tele från 1960-talet skulle kosta.

hur räknar du då ?

vilken tele har du sett till salu för 1,6 msek ?

Inte ens den mest mint BLACKGUARD lär gå för mer än c:a 400 TSEK

60 talarna brukar ligga på 70-100k i 100% orginalskick

11 Oct 2009, 21:20
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Renfield wrote:

hur räknar du då ?

vilken tele har du sett till salu för 1,6 msek ?

Inte ens den mest mint BLACKGUARD lär gå för mer än c:a 400 TSEK

60 talarna brukar ligga på 70-100k i 100% orginalskick

Jag tror bara att ni har en lite olika definition av procentbegreppet[:)]. Om man vill är en procent av något ett väldigt exakt angivet tal med flera värdesiffror. Ungefär som att inflationen ett år beräknades till 2,1 procent. Men i vardagligt språk är en procent ofta lika med <i>någon"] procent vilket egentligen bara anger något väldigt lite av något annat där något annat är referensen; det hela.

I det här fallet är referensen priset för en orginal telecaster där kostnaden för att sätta ihop en av skrotade delar uppenbart bara blivit en liten del av att köpa hela gitarren färdig.

Det är ungefär som att säga "jag stöder din tanke till 100%". Väljer man istället att uttala stödet bara till 99% ger man bara utrymme för en viss tvekan; utan att för den saken skull samtidigt vara motståndare till samma tanke med exakt en procent.

11 Oct 2009, 23:29
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]