View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 20:53

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Använda nya F-tuners på gammal strata? 
Author Message

Post Använda nya F-tuners på gammal strata?
Som bekant så tillverkade Fender sina egna F-tuners i början (början av 70-talet tror jag) för att sedan låta Schaller ta över tillverkningen. Måtten på stolpen diffar, och det går inte att sätta nytillverkade F-stämmisar direkt på en gammal gitarr utan att byta bussningen. Finns det nån form av conversion-bussning som man kan använda om man vill ha nya stämmisar utan att borra om hålen i headstocken? Nu har jag inte måtten i huvet varken på de nya eller gamla, men det finns säkert någon här som redan haft detta problem. [:)]

17 Oct 2009, 16:03
Profile

TheStoryteller wrote:

Som bekant så tillverkade Fender sina egna F-tuners i början (början av 70-talet tror jag) för att sedan låta Schaller ta över tillverkningen. Måtten på stolpen diffar, och det går inte att sätta nytillverkade F-stämmisar direkt på en gammal gitarr utan att byta bussningen. Finns det nån form av conversion-bussning som man kan använda om man vill ha nya stämmisar utan att borra om hålen i headstocken? Nu har jag inte måtten i huvet varken på de nya eller gamla, men det finns säkert någon här som redan haft detta problem. [:)]

Ganska säker på att det finns conversion-bussningar.
Ring och snacka med GMF eller gitarrdelar. De har nog koll på det.
Finns ju såna bussningar till LP i alla fall...

http://www.guitarshowsouth.se

17 Oct 2009, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

nä.... ska du ha nyare stämmisar på en gammal gura måste du borra ,tvärt om så finns bussningar dvs från nyare hål till gammal skruv

17 Oct 2009, 19:13
Profile ICQ WWW

Vad är det för fel på Klusons (typ)? Gamla eller nya.

17 Oct 2009, 21:06
Profile ICQ WWW

Inget fel alls, men jag vill inte borra nya skruvhål heller.

Till er andra; tack, nu vet jag.. tror jag. [:)]

17 Oct 2009, 21:50
Profile

TheStoryteller wrote:

Rikardo wrote:

Inget fel alls, men jag vill inte borra nya skruvhål heller.

Till er andra; tack, nu vet jag.. tror jag. [:)]

Förlåt jag var full och läste/förstod inte vad det handlade om.

18 Oct 2009, 07:35
Profile ICQ WWW

nya f-stämmisar kan man sätta på en schaller utrustad gammal fender ('75-'76 och nyare). det är samma stämmisar.
men om du tänker plocka bort fender tillverkade stämisar och montera de nya schallersen, förutom stolparnas storlek så är det skillnad i var de hålen för monterings skruvarna sitter. du kan mäta med bakplattan, som kan tas isär från de nya stämskruvarna, och se om det passar eller inte.

21 Oct 2009, 19:33
Profile ICQ YIM WWW

nya f-stämmisar kan man sätta på en schaller utrustad gammal fender ('75-'76 och nyare). det är samma stämmisar.
men om du tänker plocka bort fender tillverkade stämisar och montera de nya schallersen, förutom stolparnas storlek så är det skillnad i var de hålen för monterings skruvarna sitter. du kan mäta med bakplattan, som kan tas isär från de nya stämskruvarna, och se om det passar eller inte.

Min gitarr är från '73 och utrustad med Fendertillverkade f-stämmisar, det vet jag med säkerhet. Det låter som att jag inte har något annat väl än att antingen använda de gamla eller helt sonika borra i halsen för att kunna montera nya... och det sistnämnda vill jag undvika.

Image
Image

21 Oct 2009, 22:33
Profile

använd de gamla, då. jag har dem på de flesta av mina gitarrer och de funkar fortfarande utan problem (fast jag är ingen "string bender", kanske därför de funkar).

22 Oct 2009, 05:26
Profile ICQ YIM WWW

Är det fel på dom gamla? i så fall är ett tredje alternativ att köpa gamla Fender F stämmisar på Ebay som funkar

22 Oct 2009, 08:48
Profile ICQ WWW

Ärligt talat har jag inte kommit så långt med den här gitarren att jag faktiskt testat dem.... halsen är i dalarna för ombandning och kroppen är i skrivande stund på väg mot jönköpingstrakten för lackering. [:)]

Jag tycker stämmisarna känns väldigt glappa, men det kanske är "normalt". Jag ska naturligtvis testa dem då denna gitarr i första hand kommer att bli en player, men det KÄNNS som att de är en svag länk i kedjan.

Ett fullgott alternativ är naturligtvis att ebaya hem en till uppsättning, men vips är det isåfall ett par tusen spänn som ska ut igen då. Hellre det än att borra i halsen dock. [:)]

22 Oct 2009, 10:12
Profile

TheStoryteller wrote:

Ärligt talat har jag inte kommit så långt med den här gitarren att jag faktiskt testat dem.... halsen är i dalarna för ombandning och kroppen är i skrivande stund på väg mot jönköpingstrakten för lackering. [:)]

Jag tycker stämmisarna känns väldigt glappa, men det kanske är "normalt". Jag ska naturligtvis testa dem då denna gitarr i första hand kommer att bli en player, men det KÄNNS som att de är en svag länk i kedjan.

Ett fullgott alternativ är naturligtvis att ebaya hem en till uppsättning, men vips är det isåfall ett par tusen spänn som ska ut igen då. Hellre det än att borra i halsen dock. [:)]

Fram med mått!!

Så du börjar få ording på mitt gamla lik[:)]
Det är ju kul. Bilder när du är klar!

22 Oct 2009, 10:19
Profile ICQ YIM WWW

Fram med mått!!

Så du börjar få ording på mitt gamla lik[:)]
Det är ju kul. Bilder när du är klar!

Ska fixa mått. [:)]

Jepp, det börjar bli ordning på torpet! Träjobbet är fixat (det blev lite nytt trä här och där) och nu ska den som sagt lackas. Har fått tag på stall, jack/jackplatta samt massa skruv från 1973. Det som saknas nu är egentligen elektroniken men det tänker jag fan inte bry mig om med tanke på vilka sjuka priser det är på CTS-pottar från tidigt 70-tal... jag kör nya där. Trelägesswitch har jag fått av en polare, den kommer från en '74 som såldes till en viss Yngwie i början av 90-talet... jag har även stallsadlarna och bakplatta från samma gitarr, lite sådär värdelös kuriosa. [:D]

Det jag saknar nu som jag VILL ha är rattar... jag skulle gärna vilja ha riktiga från ca 1973. Någon som har? [:)]

22 Oct 2009, 10:28
Profile

lycka till med rattarna, de är värda sin vikt i guld nuförtiden. jag har en del sånt, men de kommer jag att behöva till mina egna kommande projekt, så tyvär...

22 Oct 2009, 11:29
Profile ICQ YIM WWW

lycka till med rattarna, de är värda sin vikt i guld nuförtiden. jag har en del sånt, men de kommer jag att behöva till mina egna kommande projekt, så tyvär...

Jag är plågsamt medveten om att en uppsättning schyssta rattar inte bara kostar skjortan, utan en hel klädbutik.

Tills vidare nöjer jag mig med budgetlösningen; jag drog ett mail till Mark på Fatboy Guitars och frågade om han hade några rattar lämpade för 70-talsstrata. Det visade sig att han ska börja med sådana men ännu inte fått upp dem på hemsidan. Han hade två varianter, en exakt replika i nylon för £35 och sedan en billigare som är lika som hans 60's rattar (fast med rätt färg) för £9. De sistnämnda har egentligen fel typsnitt och fel storlek på siffrorna, men jag slog till på dem ändå eftersom de är "nära nog" just nu, och jag siktar ändå på äkta vara någon gång i framtiden.

Såhär ser de ut:
Image

Helt ok tyck ja!

22 Oct 2009, 23:40
Profile

Riktigt snygga, kanske beställer ett par till min egen strata!

28 Oct 2009, 17:31
Profile ICQ YIM WWW

Hur kan man åldersbestämma gamla 70tals rattar är det någon märkning eller annat material i dom gamla knobbarna?????

03 Jan 2010, 17:44
Profile ICQ YIM WWW

TheStoryteller wrote:

PÅ jaguaren glappar mina f-stämmisar också(schaller)när den inte har strängar. När den är strängad så håller dom stäminingen bra.
Fasst jag använder aldrig svajet men jag bender ganska mycket. [:)]

04 Jan 2010, 05:29
Profile ICQ WWW

46821 wrote:

Hur kan man åldersbestämma gamla 70tals rattar är det någon märkning eller annat material i dom gamla knobbarna?????

tyvär men det enda sättet är att du måste helt enkelt veta hur de såg ut genom 70-talet, eftersom de var inte identiska hela tiden.

10 Jan 2010, 07:58
Profile ICQ YIM WWW

Antal ekrar, färg , typsnitt form osv... de har funnits i flera skepnader under åren . Om man är ute efter en viss årsmodell, ex 73 så sök på ebay efter en sån till salu som skall vara omeckad av en betrodd säljare, finns det noge utgranna bilder så ser du hur de skall se ut..

'70-talet' är alldeled för brett spann

10 Jan 2010, 16:44
Profile ICQ WWW

OK! Finns det rattar utan ekrar på nån USA Strata eller har alla fender orginal rattar ekrar på baksidan???

13 Jan 2010, 09:15
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]