View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 15:15

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Vintage Japan 
Author Message

Hej Boys! Jag har inte lusläst alla inlägg, men här kommer mitt. jag köpte en vänster cellulosa omlackad röd relicerad 62:a Japan stratakropp med p.skydd från staterna. Den har rätt countour och påminner mkt om en riktig pre-cbs. Till den har jag en Squire serie E Japan hals med slab rosewood bräda, svaj från Japan med rätt specar, SD mickar, USA potar och switch. Den guran är en av de "bästa" strator jag spelat på. (jag har ägt 2 st mkt bra Tokaier från ca -85, och har även spelat mkt på min polares vänster pre-cbs strata från -65). Min röda spöar dessa guror, den har total vintage känsla och twangen.

Min andra favorit gura är en pissgul japan kropp med USA potar, switch, Fender USA 70-t mickar, till den har jag en höger -79 Fender USA anniversary strata maple hals, den spelar coolt bra, men på ett annat sätt, bl a pga maple halsen. Den känns mer som en tidig 70-t strat, pga den fyrbultade maplehalsen. Så japan guror kommer alltid att ha en plats i mitt hjärta, även om jag nån gång kanske hittar en vänster pre-cbs strata, OCH... har råd att betala den. Bifogar en bild på mitt stall. Det är gurorna i mitten. De övriga är två 70-t till vänster och två Hendrix Woodstock till höger.

Image

Rock, On Håkan

Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix"

13 Nov 2009, 16:00
Profile

Hej ! Intressant läsning från alla. Har nyligen fått hem en Navigator les paul 350 sb från 1981. Den är så fantastiskt bra har en akustisk ton i kropp så man baxnar. Trodde inte att de skulle vara så bra. Har nu tänkt att jag inom kort tänker sälja mina Gibsons från början av sjuttiotalet. Varför ? Gibson kommer att bli liggandes och samla damm .

Hils musicit

Musicit

14 Nov 2009, 16:16
Profile ICQ YIM WWW

musicit wrote:

Hej ! Intressant läsning från alla. Har nyligen fått hem en Navigator les paul 350 sb från 1981. Den är så fantastiskt bra har en akustisk ton i kropp så man baxnar. Trodde inte att de skulle vara så bra. Har nu tänkt att jag inom kort tänker sälja mina Gibsons från början av sjuttiotalet. Varför ? Gibson kommer att bli liggandes och samla damm .

Hils musicit

Musicit

Om du har en goldtop från tidigt 70tal är jag intresserad.

http://www.guitarshowsouth.se

14 Nov 2009, 17:01
Profile ICQ YIM WWW

Jomen ! det har jag ! Från 1970 med liten volute och no made in usa, en tonepot bytt , övrigt orginal inga routings eller andra skavanker. Visst har den dings och bältes märken men är i mycket bra skick.Med orginalcase.

Musicit

14 Nov 2009, 17:27
Profile ICQ YIM WWW

musicit wrote:

Jomen ! det har jag ! Från 1970 med liten volute och no made in usa, en tonepot bytt , övrigt orginal inga routings eller andra skavanker. Visst har den dings och bältes märken men är i mycket bra skick.Med orginalcase.

Musicit

För fin för att jag ska fräsa upp den till vanliga buckers?

http://www.guitarshowsouth.se

15 Nov 2009, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Ja den skall vara så här .
Hils musicit

Musicit

15 Nov 2009, 10:14
Profile ICQ YIM WWW

Eftersom jag har fått ett nyvunnet intresse i japanguror så försöker jag läsa på lite. Det jag har upptäckt är att några av er har startat upp bra trådar, eller guider, för japangurorna men dessa har blivit mer eller mindre söndertrasade av udda inlägg. Denna, något mångordiga, tråd verkar faktiskt vara en av de mer seriösa.

För att klargöra min nyfikenhet har det inget med värde och pengar att göra. Detta lämnar jag till dom som har något att sälja.
Det som är intressant för mej är kvalitet och vad som skiljer sig mellan de olika modellerna och märkena.

Helt enkelt är jag intresserad av en "köpguide" för den som vill ha en bra japantillverkad Strata/tele/Les Paul mm. Vilka bör man akta sig för och vilka är medelklass och vilka är höjdare.
Tex vad skiljer Greco EG 500/600/700 osv, vilka år var de bästa för Squier by Fender och finns det några bottennapp.
Mickar: Japanmickar för gitarrena, vilka modeller motsvarar vad i de mer kända märkena.

Jag vet att jag är otydlig, men jag tror det finns intresse för många att ta del av den kunskap som finns här på forumet.
Kanske till och med en ny tråd[:p] [:p] [:p]

Fenderfreak

26 Jan 2010, 16:35
Profile ICQ YIM WWW

Eftersom jag har fått ett nyvunnet intresse i japanguror så försöker jag läsa på lite. Det jag har upptäckt är att några av er har startat upp bra trådar, eller guider, för japangurorna men dessa har blivit mer eller mindre söndertrasade av udda inlägg. Denna, något mångordiga, tråd verkar faktiskt vara en av de mer seriösa.

För att klargöra min nyfikenhet har det inget med värde och pengar att göra. Detta lämnar jag till dom som har något att sälja.
Det som är intressant för mej är kvalitet och vad som skiljer sig mellan de olika modellerna och märkena.

Helt enkelt är jag intresserad av en "köpguide" för den som vill ha en bra japantillverkad Strata/tele/Les Paul mm. Vilka bör man akta sig för och vilka är medelklass och vilka är höjdare.
Tex vad skiljer Greco EG 500/600/700 osv, vilka år var de bästa för Squier by Fender och finns det några bottennapp.
Mickar: Japanmickar för gitarrena, vilka modeller motsvarar vad i de mer kända märkena.

Jag vet att jag är otydlig, men jag tror det finns intresse för många att ta del av den kunskap som finns här på forumet.
Kanske till och med en ny tråd[:p] [:p] [:p]

Fenderfreak

Här finns det mycket information annars: http://www.japanguitars.co.uk/Page%201%20history.html

26 Jan 2010, 16:50
Profile

http://www.21frets.com/

http://homepage.ntlworld.com/john.blackman4/index.htm

26 Jan 2010, 17:03
Profile

har varit några som passerat genom åren.
Fanns ett par riktigt fina modeller där inga
syntetiska material användes, all bindings, fretboard markings och sadlar string pegs o.s.v. är i trä eller mässing, fantastiska gitarrer.
Image

It´s all in the ears of the beholder

08 Feb 2010, 00:27
Profile WWW

Jag har en Greco Flying V daterad till Jan ´83.
Gräddvit, helt i stil med en 70-tals Gibson vinge, fast utan volute.

Vad kan det tänkas vara för modell, vilka beteckningar fanns/ finns för dessa gitarrer?

08 Feb 2010, 09:38
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page Previous  1, 2