Svullo wrote:
Får man sticka emellan med en liten fråga... Går det säga något om vilka ändringar som sätter ned värdet mest? Ja och gradera dessa? Typ nedan:
1. Routad kropp
2. Refin
3. Bytt mickar
4. Bytt plektrumskydd
5. Bytt stall/stämmisar
6. Frånvaro av case
Ja listan är bara ett exempel, jag är grön, men det är ungefär så jag resonerar själv...
Det är individuellt för varje köpare! och för varje gitarr!
det gör det extra svårt..
Jag har samma prioritering som du, förutom att vissa gånger har jag hellre ett orginalskydd än mickar , särskilt på ex strata 60-63...
På en Tele tar jag hellre nytt skydd och orginal stallmick...
Sen kan man inte räkna ned procentuellt för varje defekt , ex om en strata har alla ovan 'defekter' så blir det inte 0 % kvar!
Gitarren kan fortfarande ha ett betydande värde , och det påverkar rejält vilka reprodelar som sitter där och vem/hur lagningar och omlack gjorts, en pro refin av ex ADLIB eller Johan Gustavsson väger betydligt tyngre än en gammal omlack gjord av en billackerare eller amatör..
sen är det ju upp yill var och en vilka moddar man kan LEVA med och vilka man helt enkelt MÅSTE åtgärda vid köp, allt sånt blir extrakostnader..
ex en refin metallic blå strata med repromickar ... för ex 50 tkr.
tycker jag den är cool och tycker mickarna får stanna så stannar priset där, om jag absolut vill ha en pro refin och orginalmickar så kommer den kosta 70 i slutändan, men kanske inte vara värd mer än 60....
En del kan inte leva med refins ALLS , men då blir det dyrt om man vill åka Strata Tele Pre-cbs...
Man får göra bedömning från fall till fall