View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 14:59

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Bang & Olufsen ribbon-mikrofon 
Author Message

Hej!
Har lånat hem en gammal Bang & Olufsen ribbon-mikrofon (model BM5), en stereo mic.
Den är i mycket fint skick men saknar kabel till en din-kontakt, 5 polig sådan, vilket gör att jag inte kan testa den i nuläget...
har hittat någon tråd om hur man kan löda om en midi-kontakt men undrar om någon vet var eller om man kan köpa en färdig din- till stereo/xlr?
Har någon även en ordentlig prisindikation på vad en sådan här mic bör ligga prismässigt så tar jag gärna emot information om detta!
Jag har hittat någon gammal vendolin-annons där det stod 9000:- eller hbj.
Jag har även hittat något foruminlägg där man menade att dessa brukar gå för några tusen på tradera men det låter billigt tycker jag (förmodligen menade man en annan mikrofon i BM-serien).
[:)]
/Christian

http://www.myspace.com/planktonsweden
http://www.plankton.nu

28 Dec 2009, 20:18
Profile ICQ YIM WWW

Det där är väl en bandmick???
Har för mig att de låter jäkligt bra. Beror förstås på i vilket skick bandet är i, prisnivån oxo.

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods
Image

28 Dec 2009, 20:51
Profile ICQ WWW

Jepp bandmikrofon!

datakrumelur wrote:

Det där är väl en bandmick???
Har för mig att de låter jäkligt bra. Beror förstås på i vilket skick bandet är i, prisnivån oxo.

Image

28 Dec 2009, 21:21
Profile ICQ YIM WWW

Vanliga 5-poliga DIN är väl inget problem att få tag i? Jag har iofs inte köpt några på många år men borde gå att hitta. Nog svårt att hitta en färdig kabel i bra kvalité för detta ändamål.

Se till att hålla fantommatningen i koppel i närheten av denna micken....[;)]

Image

28 Dec 2009, 21:53
Profile ICQ WWW

Grattis, de är kanonbra mikar! Jag har en likadan, skaffade en DIN-kontakt och lödde dit två XLR-hanar. Prismässigt vet jag inte riktigt, jag fick min för 500:- men en bekant gav 3000:- för inte så länge sedan.

28 Dec 2009, 22:18
Profile

Tack för informationen! [:)]
Fantommatningen hålls på avstånd!!
Jag har flertalet gamla bandmikrofoner men ingen kabel med 5-polig din...
3000 låter ju enormt billigt!!
/Christian

28 Dec 2009, 22:29
Profile ICQ YIM WWW

Jag har nog någon gammal 5 polig liggande som jag kan skicka över till dig... skicka adressuppgift till mig så sänder jag över den i ett kuverty med snigelposten

Den sista dåren är inte född änImage

29 Dec 2009, 12:16
Profile

Oerhört vänligt![:)]
Tack!!
PM skickat!
/Christian

swebamse wrote:

Jag har nog någon gammal 5 polig liggande som jag kan skicka över till dig... skicka adressuppgift till mig så sänder jag över den i ett kuverty med snigelposten

29 Dec 2009, 20:01
Profile ICQ YIM WWW

FYI/R

31 Dec 2009, 22:35
Profile

Kontakten skickad... härligt att kunna hjälpa någon annan efter all hjälp jag fått av trevliga Bojare här

02 Jan 2010, 16:22
Profile

Vilken klippa du är!
1000 tack!
/Christian

swebamse wrote:

Kontakten skickad... härligt att kunna hjälpa någon annan efter all hjälp jag fått av trevliga Bojare här

02 Jan 2010, 17:32
Profile ICQ YIM WWW

Tack swebamse för kontakten!!
Har nu testat mikrofonen men det brusar bara... [V]
Vem vänder man sig till när det gäller service på en gammal bandmikrofon?
Bo Hansén? Eller finns det någon bra person i Stockholmsområdet som någon kan tipsa om...
/Christian

05 Jan 2010, 00:52
Profile ICQ YIM WWW

Hm, det var synd. Och du är säker på att du kopplat rätt antar jag? Lite skumt att båda mikhalvorna slutat fungera. Det blir ofta oxid i den lilla switchen. Hörs det inte ett smack i någon av kanalerna om du knackar på miken?

07 Jan 2010, 12:17
Profile

Din-kontakten från micken går ut Left och Right (RCA-kontakter). På dessa satte jag en adapter RCA till XLR vardera. Sedan varsin mic-kabel (DIN/RCA-kabeln är väldigt kort) in i en Universal Audio mic-preamp med 2 kanaler och in i ljudkortet.
Det borde vara rätt tycker jag...
Det brusade bara och VU-mätarna fladdrade. Jag knackade försiktigt på båda mickarna men det hördes inget förutom bruset. Jag testade alla swich-inställlningar.
Eftersom bandmikrofoner är så känsliga antog jag att bandet har gått av på båda. Mikrofonen har förvarats liggandes i en låda sedan 60-talet och är aldrig använd men kan säkert ha hanterats ovarsamt någon gång under årens lopp i en flytt eller så...
/Christian

supro wrote:

Hm, det var synd. Och du är säker på att du kopplat rätt antar jag? Lite skumt att båda mikhalvorna slutat fungera. Det blir ofta oxid i den lilla switchen. Hörs det inte ett smack i någon av kanalerna om du knackar på miken?

07 Jan 2010, 16:44
Profile ICQ YIM WWW

Christian...om du kopplat direkt på den kabel som fanns pålödd så kan jag inte garantera att polerna ligger på rätt stift. Jag har aldrig använt kabeln själv så jag kollade inte hur den var lödd
Mvh Håkan

07 Jan 2010, 17:22
Profile

Hej Håkan,
jag var lite slarvig och uttryckte mig luddigt i mitt första inlägg...
det skulle vara en DIN-hona till micken så jag rusade iväg till Kjell & Company och köpte en sådan...
tack i alla fall än en gång för vänligheten!
Fundering...
om polerna ligger på ett annorlunda sätt än min nyinköpta kabel, kan det då resultera i total tystnad? Det borde ju ha hörts något i någon av mickarna tycker jag...
/Christian

swebamse wrote:

Christian...om du kopplat direkt på den kabel som fanns pålödd så kan jag inte garantera att polerna ligger på rätt stift. Jag har aldrig använt kabeln själv så jag kollade inte hur den var lödd
Mvh Håkan

07 Jan 2010, 19:28
Profile ICQ YIM WWW

Fundering...
om polerna ligger på ett annorlunda sätt än min nyinköpta kabel, kan det då resultera i total tystnad?

Absolut. Min är tyvärr utlånad nu så jag kan inte kolla hur den ska kopplas. Tror inte banden gått av i din mik. Du nämnde Bo Hansén tidigare, jag har bara hört gott om honom så jag föreslår att du skickar miken till honom för en allmän koll och så kan han göra en "korrekt" kabel/adapter till dig.

08 Jan 2010, 03:11
Profile

Tack för tipset! [:)]
/Christian

supro wrote:

Univibe wrote:
Fundering...
om polerna ligger på ett annorlunda sätt än min nyinköpta kabel, kan det då resultera i total tystnad?

Absolut. Min är tyvärr utlånad nu så jag kan inte kolla hur den ska kopplas. Tror inte banden gått av i din mik. Du nämnde Bo Hansén tidigare, jag har bara hört gott om honom så jag föreslår att du skickar miken till honom för en allmän koll och så kan han göra en "korrekt" kabel/adapter till dig.

08 Jan 2010, 08:39
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 18 posts ]