View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 23:57

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Rekommendera böcker om tidiga Fender/Gibson 
Author Message

Post Rekommendera böcker om tidiga Fender/Gibson
Eftersom mina julklappsönskningar i form av Beauty of the Burst inte införlivades under julen tänkte jag beställa boken på Amazon. Samtidigt kom jag att tänka på att det kanske finns några andra böcker som rör Gibson och Fender under 50- och 60- talet som man måste ha stående i bokhyllan. Har ni några rekommendationer på bra böcker, Must Haves och heliga gitarrskrifter som bör införskaffas?

03 Jan 2010, 13:45
Profile ICQ YIM WWW

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... s=b%F6cker

03 Jan 2010, 17:02
Profile

Tack så mycket. Nu vet jag vart jag ska börja. Men finns det någon som vet vart man kan hitta böcker med bra information om Fender under 50- och 60-talet.

03 Jan 2010, 17:57
Profile ICQ YIM WWW

HenkeeA wrote:

Tack så mycket. Nu vet jag vart jag ska börja. Men finns det någon som vet vart man kan hitta böcker med bra information om Fender under 50- och 60-talet.

De blåa Duchossoir böckerna är bra , TELECASTER respektive STRATOCASTER.

Blackguard boken såklart , men det rör ju sig bara om en modell.

Beror lite på vilken information du söker? om Leo Fender himself , gitarrerna ? etc.

04 Jan 2010, 09:48
Profile ICQ WWW

Det är framförallt information om gitarrerna, hur dom är byggda olika år mm som jag är intresserad av. Det jag är mest intresserad av är att lära mig hur man skilljer ex en Strata från 62 från en som är tillverkad 65.

Jag beställde Duchossoirs böcker om Gibson och Stratocasters från Adlibris. Beauty of the Burst hade dom inte inne och Robb Lawrences The Les Paul Legacy verkar snart komma i en ny utgåva. Så det blir till att vänta med dom eller beställa från Amazon.

04 Jan 2010, 12:10
Profile ICQ YIM WWW

HenkeeA wrote:

Det är framförallt information om gitarrerna, hur dom är byggda olika år mm som jag är intresserad av. Det jag är mest intresserad av är att lära mig hur man skilljer ex en Strata från 62 från en som är tillverkad 65.

Jag beställde Duchossoirs böcker om Gibson och Stratocasters från Adlibris. Beauty of the Burst hade dom inte inne och Robb Lawrences The Les Paul Legacy verkar snart komma i en ny utgåva. Så det blir till att vänta med dom eller beställa från Amazon.

Blå böckerna är mycket bra på den punkten, den nya Lawrence boken skall avhandla den moderna epoken , dvs efter 1962 där den förstaa slutar (När Les Pauls modeller försvann) så det är nog den första 'Early years' du skall ha för info om 50-talet !

Duchossoirs 'Gibson electrics' är också mycket bra, rena bibeln

04 Jan 2010, 14:33
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]