View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2026, 22:27

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Detaljer på marshalltopp 66/67 
Author Message

Post Detaljer på marshalltopp 66/67
Efter lite jakt på en lämplig låda till min SLP -67 (har sedan tidigare bara själva stärkaren inte låda) har jag för närvarande fått tag på två st. en som jag tror är en 66:a och en som enl. uppgift är en Super bass från April 69. Den från 69 har round lip och går därmed bort...

Så.. Den förstnämnda lådan har flat lip, och det smala ventilationsgallret på ovansidan. Frågan nu är om det smala ventilationsgallret bara fanns på lådor innan 67? Tycker mig ha sett 67:or med den breda varianten. Enl. säljaren har den lådan även borrhål för end blocks (aluchassiet) har inte hunnit verifiera detta, men det skulle som jag ser det tyda på en 66:a eller äldre.

Det jag är ute efter är ju att bestämma om lådan är "vintage correct" till 100% för min 67:a (Påverkar naturligtvis ljudet som bekant [:p])

12 Jan 2010, 12:25
Profile

Ang. lådan enligt http://www.legendarytones.com/marshallshoppers1.html:

Circa 1965-early 1966: Thinner than normal top screen vent for 100 watt models
1967- early 1968: Enlarged normal top vent screen on 100 watt models.

Tyder då på att lådan är en 66:a och inte helt korrekt med en 67:as stärk.

12 Jan 2010, 13:06
Profile

försök hitta en på Ebay som är dokumenterat 67 och 100% orginal, spara bilderna och jämför.

Frågan är om du måste vara 100% exakt när du renoverar, stärkaren blir aldrig 100% orginal ändå. Jag skulle nog nöja mig med att läppen är rätt. Kan ju inte finnas SÅ många såna här kabinett till salu därute i bra skick....

12 Jan 2010, 14:09
Profile ICQ WWW

http://amparchives.com/album/Marshall/index.html

http://www.myspace.com/gudarsskymning

12 Jan 2010, 15:30
Profile WWW

Tack Knut, jo jag brukar kika där, efter ett tag blir man nästan galen av att det alltid finns detaljer som motsäger varandra, torde tyda på att de flesta stärkare på bilder man finner har någon eller flera delar utbytta, ser förövrigt en 67:a med smalt vent-galler på amparchives, samtidigt har den JMP faceplate, vilket inte kan stämma så..

Mike Leaf, du har säkert rätt att någonstans får man dra gränsen, men jag strävar efter att komma så nära det går. Köpte förövrigt bägge lådorna, visar sig att de är perfekta att ha som nattduksbord om man ställer dem på högkant [:D]

12 Jan 2010, 16:05
Profile

Addar en fråga till på en gång, finns det att få tag på Faceplates med JTM blag flag alt. JTM 45-märke? Ser att Metroamp bara säljer helt plain numer...

Någon som testat att göra egen faceplate? Funderar på en tunn plexiskiva, skapa ett original i datorn, ett inverterat screentryck och slutligen lägga på en guldlack, borde kunna bli bra.

(mycket snack och liten verkstad här hos mig förövrigt..)

EDIT pga stavfel igen......

12 Jan 2010, 16:08
Profile

Såg att Ceriatone har faceplates med JTM45 och även "blackflag".
Det är väl inte så noga med upphovsrätt i Malaysia...
Metroamp hade sådana tidigare, men efter påtryckningar från Marshall valde de att ta bort det trycket. Notera också att Ceriatone trycker JMP och Superlead på sina faceplates.

http://www.ceriatone.com/productSubPage ... SJTM45.htm

(Man får titta efter "JTM50" för att hitta blackflag-panelen)

19 Jan 2010, 12:39
Profile ICQ YIM WWW

Tack Knut, jo jag brukar kika där, efter ett tag blir man nästan galen av att det alltid finns detaljer som motsäger varandra, torde tyda på att de flesta stärkare på bilder man finner har någon eller flera delar utbytta, ser förövrigt en 67:a med smalt vent-galler på amparchives, samtidigt har den JMP faceplate, vilket inte kan stämma så..

Det kan absolut stämma! Vad du behöver hålla i tankarna hela tiden när det gäller gamla marshallgrejer är att de byggde med det de hade inne för dagen. Kunde de på ngt sätt anv gamla delar så gjorde de det - hela tiden!!!

Därför vimlar det av inkonsekventa toppar, speciellt fram till 70-talet då det blev mer av massproduktion i ordets rätta bemärkelse.

19 Jan 2010, 15:13
Profile WWW

Såg att Ceriatone har faceplates med JTM45 och även "blackflag".
Det är väl inte så noga med upphovsrätt i Malaysia...
Metroamp hade sådana tidigare, men efter påtryckningar från Marshall valde de att ta bort det trycket. Notera också att Ceriatone trycker JMP och Superlead på sina faceplates.

http://www.ceriatone.com/productSubPage ... SJTM45.htm

(Man får titta efter "JTM50" för att hitta blackflag-panelen)

Woow..!! Tack för den länken, hur har jag kunnat missa den?? Kanoners!

19 Jan 2010, 21:49
Profile

Det kan absolut stämma! Vad du behöver hålla i tankarna hela tiden när det gäller gamla marshallgrejer är att de byggde med det de hade inne för dagen. Kunde de på ngt sätt anv gamla delar så gjorde de det - hela tiden!!!

Därför vimlar det av inkonsekventa toppar, speciellt fram till 70-talet då det blev mer av massproduktion i ordets rätta bemärkelse.

Du har förståss rätt... Med lite god vilja kanske det innebär att jag kommer undan med att stoppa ett 67-chassie i en 66-låda... hmm [:p][:p][:p]

19 Jan 2010, 21:53
Profile

Kabinett med det smala gallret är från en "transition" period. Jag har sett 100 wattare med JTM-45 frontpanel, JTM "blackflag" och till sist vanliga JMP frontpaneler, med kabinett med det smala gallret. Det de haft gemensamt är att de haft "window" serienummer i 10000 spannet och Drake trafos. Jag tror detta var under -67, inte så tidigt som -66 eller så sent som -68.

/Uffe

20 Jan 2010, 00:15
Profile ICQ YIM WWW

Kabinett med det smala gallret är från en "transition" period. Jag har sett 100 wattare med JTM-45 frontpanel, JTM "blackflag" och till sist vanliga JMP frontpaneler, med kabinett med det smala gallret. Det de haft gemensamt är att de haft "window" serienummer i 10000 spannet och Drake trafos. Jag tror detta var under -67, inte så tidigt som -66 eller så sent som -68.

/Uffe
Nice, det avgör saken, jag satsar på att behålla lådan med det smala vent-gallret...

Nu låter jag som en riktig nerd som bryr mig om dessa detaljer [:)] Men jag har andra stärkare att spela på.. Så plexiprojektet får ta den tid det tar...

20 Jan 2010, 09:52
Profile

Sitter och grunnar på vad man kan tänka sig att en låda till en plexi superbass från April 69 kan vara värd. I runda slängar?? Aldrig fel att ha hemma till framtida projekt förvisso men nu har jag en kille som ev vill köpa av mig den. Den bör kläs om, saknar handtag o logga, men i övrigt helt ok med bakstycke och ventgaller. Var med och bjöd på en i fint skick på Ebay som gick loss på närmare 700USD, men min är ju som sagt i omklädningsbehov. Gissar jag rätt om jag säger 1,5-2kkr?

Nån som har någon uppfattning? [:0]

22 Jan 2010, 00:13
Profile

kan tänka mig att om du ska köpa en nybyggd så hamnar du ungefär på de pengarna, så din '69 kan säkert va värd mer. Allt beror ju på köparen, det är ju inte vemsomhelst som köper en gammal headbox!

22 Jan 2010, 09:52
Profile WWW

Ok, jag tror jag låter den jobba vidare som nattduksbord ett tag till... Man blir glad varje morgon! [:D]

22 Jan 2010, 11:35
Profile

Svårt, de som bygger 'replikas' tar väl ny låda, de som har en gammal omklädd köper ju en orginal om dom hittar... så vem köper en omklädd? skall vara någon som har ett 69 chassi men ingen låda kanske?

ALLT säljer ju på Ebay, men då måste du ha rejält med feedback , och de flesta kunderna finns i Usa och då blir det frakt tull etc ....

Kanske ta med den på gitarrmässor och snacka med 'Marshall' folket som är där. Den är absolut värd en slant för RÄTT köpare om man bara hittar denne

22 Jan 2010, 13:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]