View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 16:10

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Nya klipp på youtube 
Author Message

Post Nya klipp på youtube
Hejsan!

Nu har jag äntligen fått ut lite klipp på min nya youtube[:D]
http://www.youtube.com/joelandersson1

Buffalo Shuffle - O
Skriven av Joe Filisko med Big Walter Horton anda.
Spelad på ett Bb Marine Band från James Gordon[:)]

http://www.youtube.com/watch?v=qikPrsSYMoo

Piano Harmonica
Spela som på ett piano fast på munspel då... Högra handen i vänsta mungipan och vänstra handen i högra. Howard Levy's så kallade "parlour trick". Rätt coolt att det funkar!

http://www.youtube.com/watch?v=Hr6fH-NksT8

Lanna Villes Schottis
Jag såg en på youtube som spelade den här låten på ett dragspel, lät skit dåligt men melodin var fin[:)] hittade sedan noter på den på http://www.thesession.org
Den här versionen är av Vifast Björklund från Lansjärv i Överkalix.
Otroligt fin låt, spelad på ett XB-40 i G som är Paddy stämmt, ni som spelar blues gillar kanske inte XB-40, vilket i å för sig inte jag heller gör till blues, men till folkmusik så är det helt perfekt![:D]

http://www.youtube.com/watch?v=UpPffhrHtts

17 Jan 2010, 17:34
Profile WWW

Glömde skriva att den gamla tuben som jag har kommer jag att ta bort p.g.a. att klippen inte är så seriösa och inte sidan heller, så vill göra om det på nytt fast bättre förstås[;)][:D]

17 Jan 2010, 17:36
Profile WWW

Så roligt att lyssna på dina klipp...snyggt jobbat.
Var genast tvungen att prova spela piano harmonica....det krävs nog "lite" övning men klart roligt...min fru kommenterade genast..-så där har du aldrig spelat förut, det låter ju som två munspel-...så jag spelade ditt klipp för henne så hon fick höra hur det ska låta.[:)]

17 Jan 2010, 18:38
Profile

Det är bara att lyfta på hatten
sen ställa frågan vad en kurs hos dig kostar?
Har ju bara 6 mil till Jävre

17 Jan 2010, 18:39
Profile ICQ YIM WWW

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

17 Jan 2010, 18:56
Profile WWW

Det är inte så himla svårt som det låter, det är bara spela på, öva öva öva öva öva och åter igen öva och aaaaaaaldrig ge sig![:D]

Det där med munspelslektion, jag är verkligen ingen lärar typ, är kass på att förklara hur man skall göra saker och ting... Tyvärr[:(] önskar jag vore bättre på det, för vill mer än gärna lära andra spela det här underbara instrumentet!

17 Jan 2010, 19:15
Profile WWW

Joel spelar med klyven tunga, nä då Jättebra Joel, blev jätte inspirerad och har vrickat tungan på kuppen. [:D]

Mcool

17 Jan 2010, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

Fan Joel du verkar ha helkoll på alla/många stilar! Kanon! [:D]

Blow On!

19 Jan 2010, 11:25
Profile WWW

Den stora munspelsliraren Edvard Larsson, alias n'Skogsbylasse från västra Jämtland (Mörsil-Kall och Järpen).Som jag hade äran av och få träffa för många år sedan, sa till mig då jag undrade hur han lyckades kompa-basa-sola samtidigt. Man måst ha e tungjävel som n´bläckfisk.Han blev 83 är så när som på fem dagar då han lade munspelet på hyllan 2 Nov.2008.Edvard var en sann genuin spelman. Han blev riksspelman på sitt munspel. Bronsmärket fick han 1980 vid en uppspelning för Zornmärkesjuryn, silvret två år senare. Men det mest unika i munspelssammanhang är att han också tilldelats guldmedaljen. Här är han helt unik då ingen annan munspelare fått denna högsta utmärkelse. Heder åt hans minne.

19 Jan 2010, 11:41
Profile ICQ YIM WWW

Bra Joel! Kul att få höra lite annat än den gamla vanliga bluuzzen. I den andra låten hittade jag lite Bach-toner, men mest gillade jag nog schottisen.
Sånt här är kul, mera grejer från hemmastudion [:)]

The blues rolls on

19 Jan 2010, 12:55
Profile ICQ WWW

Mycket imponerande!! låter enkelt men hur mycke jobb som ligger bakom vågar man inte ens gissa. Har ett xb40 i c som inte va nå vidare men låter bra i den här typen av musik. va det special stämmt (paddy)??
ursäkta en okunnig men vad är det[:I]

19 Jan 2010, 19:42
Profile ICQ YIM WWW

Okunniga är vi alla det är inte nått vi skall skämmas för tycker jag (om du gör det, inget illa menat) om man inte frågar så får man inget veta! så enkelt är det!

Paddy Richter Tuning är uppfunnen av Brendan Power, det innebär att man på ett C spel höjer hål 3 blås från ett G till ett A vilket är en ton som man saknar i många folkmusik låtar, speciellt Irländskt!

Xb-40 spel tycker inte jag man skall ha högre än C, nästan inte över G ens, dom går knappt att spela på av någon anledning. Böjarna är svåra att komma åt, låter konstigt bara man suger/blåser, en rekommendation om någon skulle inhandla ett XB-40.

19 Jan 2010, 22:59
Profile WWW

Tja Joel, låter intressant med Paddy Richter, försöker ju lira lite Irländskt på 10 håls diatoniskt munspel som funkar i de flesta fall. Men ibland måste det chromatiska plockas fram, för just att en ton fattas, undrar om det är den du snackar om.Jag är helt körd på noter och sånt, lirar bara efter gehör.Känner du till om det finns ngt juste diatoniskt munspelpå marknaden med Paddy Richter stämning?

20 Jan 2010, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

Tja Joel, låter intressant med Paddy Richter, försöker ju lira lite Irländskt på 10 håls diatoniskt munspel som funkar i de flesta fall. Men ibland måste det chromatiska plockas fram, för just att en ton fattas, undrar om det är den du snackar om.Jag är helt körd på noter och sånt, lirar bara efter gehör.Känner du till om det finns ngt juste diatoniskt munspelpå marknaden med Paddy Richter stämning?

Lee Oskars Melody Maker kanske är vad du söker...3 blås är höjt till ett A, 5 sug är ett F# och sug 9 är också ett F#...och det är ju tydligen avsett för folkmusik.....har inte testat det själv ...vad jag minns.
Köpte ett XB-40 för några år sen...jag tror att det var storleken som fick mej att använda det sparsamt men jag uppskattade att kunna böja alla toner...så jag har nog det att "tacka" att jag nu kör valved på alla spel.

20 Jan 2010, 19:40
Profile
Reply to topic   [ 14 posts ]