View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:18

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Plug-in för kristall/keramiska mickar 
Author Message

Post Plug-in för kristall/keramiska mickar
I min Bassman pluggar jag alltid in i normal 1. Jag använder olika typer av mickar och alla funkar tycker jag. Tycker ex inte att kristall/keramiska låter anmärknigsvärt tunnt och utan botten.
Men jag vet att bl a Sonny Jr har en speciell plug-in för kristall/keramiska element, och jag undrar hur min då skulle låta om jag hade det. Jag tror också att flera av er har det på era stärk. Är det enkelt fixat? Jag är själv inte så praktiskt/tekniskt kunnig men har tillgång till några snubbar som kan hjälpa mig om jag vet vad jag vill ha fixat. Min stärk är moddad i kretskortet, hur kan jag inte förklara, och jag har lo-gain i försteget.
PS Skulle också vilja höra vad ni säger som har erfarenhet av byte till 6V6 i era Bassmans.

02 Feb 2010, 14:05
Profile ICQ YIM WWW

Mellan "plug-in" och första röret sitter det ett 1 megaohms motstånd som läcker lite signal mot jord. Man brukar höja det till 5 megaohm för att få bättre botten och en fastare kontur på tonerna när man använder en kristall. Jag antar att det är det Sonny gjort. Jag trodde han redan gjort det, men en Bassman har såpass bra botten så han har väl inte brytt sig om det förut.

Jag har normalkanalen omgjord på det sättet. På brightkanalen har jag petat bort kondensatorn som brightar till den så den är numera en normalkanal. Jag har sänkt voltstyrkan i förförstärkaren förstärkt antifeedbacken lite och och har iskall bias på slutsteget.

Jag har inte provat med 6V6 or. Men jag tror att bluesminister har 6V6 i sin bassman.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

02 Feb 2010, 19:39
Profile WWW

Jag tänkte väl att du skulle svara Arne. Jag ska ta dina tips till en amp guru så får vi se om det blir nåt moddande framöver.

Well, vad säger då ministern om 6V6s i 410 Bassman? Det sänker inte outputen så mycket som man skulle kunna tro, kanske, och fetar väl till soundet en del?

02 Feb 2010, 21:58
Profile ICQ YIM WWW

Ang 6V6 så stämmer det som du säger, tycker jag. Bassmanen spelar fortfarande duktigt högt, men låter mer vintage, eller kanske "tweed" - vad det nu är.

JAg kör med 5y3gt likriktare för att hålla spänningarna nere och få mer sag.

Tåliga 6v6:or, helst gamla NOS-rör av bra kvalitet, är viktigt eftersom det ändå blir en 420 volt på anoder och skärmgaller.

Sen har jag ju byggt om till katodbias i slutsteget också, vilket ger ännu mer gammel-spräck, tycker jag.

Ska testa med Tung-Sol 5881 också tänkte jag, för skojs skull.

MAttias

02 Feb 2010, 22:50
Profile WWW

Be din Amp Guru att maila mig. [:)]
Bluesminister:
Med 420 volt på anoderna så kanske det vore bra med JJ 6V6S?
Det ska bli intressant att höra vad du tycker om Tungsol. Det satt Tungsol 5881 i min när jag köpte den. Jag föredrar Sovteks 5881. Dom har bättre botten och låter bra både kalla och varma.
Om du letar "vintagebrownsound" kanske du ska bygga om fasvändaren till en "paraphase" eller en "selfsplit". Fast då ska man kanske ha en Kit amp att utgå från för det blir lite rörigt på kortet annars.

03 Feb 2010, 09:03
Profile WWW

Inga problem med 420 volt för dom NOS-rör jag med förkärlek använder.

Brukar handla gamla 6v6GT när jag kommer över några till vettiga priser och nu har det blivit ett schysst litet lager i lådan. Kommer nog att räcka min tid ut...

Just nu sitter det RCA JAN-märkta grey plates från 1945 i Bassmanen.
Har även kört med ett par 50-tal Raytheon 6v6-GTY med brun micanol-sockel och ett par tidiga 60-tals Marconi utan problem

Det sägs ju att de allra flesta bra NOS 6v6GT inte ska ha några problem att hantera spänningar på en bit över 400 volt i alla fall.

Däremot gäller det att ha ett större lager av 5Y3GT, de har en begränsd livslängd i en Bassman, men såna finns det gott om till billigt pris på NOS-marknaden...

Har du kvar dina Tung-Sol 5881 reissue så kanske du vill sälja dem till mig? Jag har ett par äkta 50-tals, men de är så omatchade så dem vill jag helst inte använda...

Vad gäller fasvändarombyggnad så får det nog vara. Det är för meckigt att lyfta ur kortet och löda om nån mer gång, tycker jag.

Mattias

03 Feb 2010, 14:05
Profile WWW

Vilken Bassman ska man satsa på om man vill ha en?
årsmodell mm.?

03 Feb 2010, 16:30
Profile ICQ YIM WWW

...Jag ska ta dina tips till en amp guru så får vi se om det blir nåt moddande framöver...
Jag ser mig inte som guru, men jag har varit i badboy's Bassman några gånger. Den är moddad lite grand.

Ett antal komponenter är bytta enligt någon munspelsguru i Amerikat (minns inte namnet och inte exakt vilka moddar).

Jag "vet" dock att:
- Gallerläckmotståndet på ingången är bytt från 1 Mohm till 5 Mohm,
- Likriktaren är 5U4G (alltså inte 5U4GB) som ger mycket spänningssänkning och spänningssvikt (sag).
- Några förstegsrör är en militärvariant av 12AU7/ECC82 och något är 5751, om jag minns rätt.
- Slutrören är gamla GE:s variant av Tung-Sol 5881 (de var NOS när badboy köpte dem för något år sedan).
- Motstånden som sätter spänningen till försteget har högre resistans, som ger lägre spänningar.
- Glättningen är minskad för försteget.
- Några signalkondingar är bytta och/eller borttagna.

När det gäller 6V6:or:

420 V som anodspänning är inga problem på de flesta 6V6:or.

JJ:s 6V6:or tycker jag dock har en ton som är mer lik 6L6:or än konventionella 6V6:or, fast de ger lägre uteffekt. Detta kan vara önskvärt eller inte, beroende på vad man är ute efter, men man bör överväga det vid rörval.

6V6:or och katodbias vore kul att prova i badboy's stärkare. Men, då blir det ju en ganska stor ökning av kompressoreffekt i stärkaren, och få finns det ju risk att det ökar problemet med akustisk rundgång, som väl är en av er munspelares stora aber... eller?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

03 Feb 2010, 16:56
Profile

Jag har inte gjort så många gig eller repor sedan katodbias-modden, men det kan stämma att stärkaren faktiskt blivit lite mer rundgångskänslig.

Ska göra en toktest med olika tänkbara rörkombinationer i försteget innan jag bestämmer mig för om jag ska behålla katodbias eller ej.

Jag ska också testa att tighta upp ljudet lite med att testa olika katodavkopplingskondingar, hittills har jag kört helt utan konding där.

MVH

MAttias

03 Feb 2010, 18:03
Profile WWW

badboy wrote:

...Jag ska ta dina tips till en amp guru så får vi se om det blir nåt moddande framöver...
Jag ser mig inte som guru, men jag har varit i badboy's Bassman några gånger. Den är moddad lite grand.

Ett antal komponenter är bytta enligt någon munspelsguru i Amerikat (minns inte namnet och inte exakt vilka moddar).

Jag "vet" dock att:
- Likriktaren är 5U4G (alltså inte 5U4GB) som ger mycket spänningssänkning och spänningssvikt (sag).
- Några förstegsrör är en militärvariant av 12AU7/ECC82 och något är 5751, om jag minns rätt.
- Slutrören är gamla GE:s variant av Tung-Sol 5881 (de var NOS när badboy köpte dem för något år sedan).
- Motstånden som sätter spänningen till försteget har högre resistans, som ger lägre spänningar.

JJ:s 6V6:or tycker jag dock har en ton som är mer lik 6L6:or än konventionella 6V6:or, fast de ger lägre uteffekt. Detta kan vara önskvärt eller inte, beroende på vad man är ute efter, men man bör överväga det vid rörval.

6V6:or och katodbias vore kul att prova i badboy's stärkare. Men, då blir det ju en ganska stor ökning av kompressoreffekt i stärkaren, och få finns det ju risk att det ökar problemet med akustisk rundgång, som väl är en av er munspelares stora aber... eller?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Inte om man har tex specialgjorda stärkare för munspel. Tex Harp Gear, för dom har mycket mildare försteg. I min Harp Gear låter gitarr skitbra, MEN otroligt lågt. Vilket innebär att försteget är för lågt för gitarrer, men kanon för munspel.

Blow On!

03 Feb 2010, 18:05
Profile WWW

Kåka wrote:

Vilken Bassman ska man satsa på om man vill ha en?
årsmodell mm.?

Kåka! Eftersom jag inte vet vad anodspänning m m är så svarar jag dig istället. Man ska helst ha en original ´59 Bassman, men då ska man också vara utrustad med en väldigt STOR plånbok. Och man måste ju hitta en också, vilket inte är det lättaste. Den behöver inte moddas för munspel sägs det. Bassman RI, som kom för 20 år sen, och den senaste LTD är helt andra saker med andra inälvor, värden etc. Har ett mer humant pris också. Om dessa återutgivningar tror jag man kan säga att de blivit sämre med tiden. Alla håller förstås inte med om detta. De första med Eminence blue alnico låter bäst tycker jag. Jag har en senare modell men har bytt till de blå. Du får nog satsa på en RI el LTD och sedan modda den till munspel. För vi snackar väl munspel?

03 Feb 2010, 21:00
Profile ICQ YIM WWW

badboy wrote:

Jag "vet" dock att:

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Jämfört med mig är du guru!
Vet inte vad jag fått det från, men jag har för mig att man rekommenderar max 425V för nOS 6V6. Trodde det låg lite nära gränsen.

Jag har 5M gallerläcka på kanal 1 och 1M på kanal2. Sen har jag sänkt spänningen i försteget till 130 Volt med 12AX7 = ca 100 volt med en AY7 som V1. Sen har jag höjt svansmotståndet i fasvändaren till 10K för mer antifeedback och till slut kör jag med en diodlikriktare 495 volt på 5881 orna med 12 mA bias per rör.
Gitarrampgurus brukar vråla rakt ut eftersom det är så "fel"[:D]
Det är en mod som en engelsk munspels-förstärkar-guru har gjort åt många proffs och som jag har fått och använt i min 59 LTD ett tag.

Rätt torrt ljud, som är väldigt likt Super Sonny ljudet, med så kall bias men jag lirade med 2 st högljudda gitarrister i helgen och hade inga större problem att åka med.
På lägre volym byter man bara ut V1 mot ett AT (rör 1 från höger, närmast kanten) och ett AY som fasvändare (rör 3 från kanten) Då spricker det upp ruggigt bra även på låg volym.

Kåka:
Vilken som är bäst av RI modellerna är svårt att säga. Får du tag på en tidig RI som har blivit ombyggd med ställbar bias, Eminence Blå alnico så köp den. LTD är oftast mindre slitna och har redan ställbar Bias.Men dom har Jensen P10 högtalare som är vassare i dskanten. Vill du byta och inte får tag på Eminence kan du byta ut en eller två mot Eminence Alpha. Eller köra med en Jensen Alnico en Weber Alnico En Eminence Alpha och en Jensen C10Q enligt Sonny Jr ide om att mixa högtalartyper..
Höj upp bakstycket/ Panelen ca 10 cm med en skiva under och täck för de ovala hålen inifrån så att det läcker ut mindre ljud bakåt. Minskar även rundgången!

03 Feb 2010, 21:11
Profile WWW

Arne! På lonewolfs stärkare 6l6se verkar man använda sig av 1meg
skärmgallermotstånd
har du några synpunkter på det?[quote] [i] Originally posted by arnenym [/ i]

Mellan "plug-in" och första röret sitter det Ett 1 megaohms motstånd som läcker lite signalen mot jord. Man Brukar Höja det till 5 megaohm för Att få bättre botten och en fastare kontur på Tonerna Når man Använder en Kristall. Jag Antar Att Det är det Sonny gjort. Jag trodde han Redan gjort det, men en Bassman har såpass bra botten så han har väl integ brytt sig om det förut.

Jag har normalkanalen omgjord på det sättet. På brightkanalen har jag petat bort kondensatorn som brightar till den så den är numera en normalkanal. Jag har sänkt voltstyrkan jag förförstärkaren Förstärkt antifeedbacken lite och och har iskall bias på slutsteget.

Jag har Inte Provat med 6V6 eller. Men jag tror Att bluesminister har 6V6 I sin bassman.

http://www.youtube.com / user / arnenym
[/ quote]

03 Feb 2010, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

Randy letade efter en riktigt tidig 50-talston i förstärkaren. På de gamla förstärkarna så hade man 1M på gallerläckan. Till Hi-z Dynamiska mikar & Controlled Magnetic funkar det utmärkt. Till Kristaller och keramiska kan det vara lite tunnare, men vill man ha en snygg autentisk 50 talston så är det väl det man ska ha.
Han har ju även kastrerat 12 AX7:an så att den bara ger vad en gammal pentod ger med de två 220K motstånden mellan gainstegen. Det blir som ett "enkammar-rör". Sen vill jag nog påstå att den förstärkaren passar bäst till akustiska gig och studioinspelningar för den har en väldigt bra ton, men den är absolut ingen högt låtande förstärkare.

Som jag sa förut så har jag en normalkanal kvar i min Bassman och den använder ofta till min Grönbulle CM och 545:an.

03 Feb 2010, 23:53
Profile WWW

När du säger tystlåten, är det att jämföra med champion 600?
arnenym wrote:

Nä jag har inga synpunkter på det.
Randy letade efter en riktigt tidig 50-talston i förstärkaren. På de gamla förstärkarna så hade man 1M på gallerläckan. Till Hi-z Dynamiska mikar & Controlled Magnetic funkar det utmärkt. Till Kristaller och keramiska kan det vara lite tunnare, men vill man ha en snygg autentisk 50 talston så är det väl det man ska ha.
Han har ju även kastrerat 12 AX7:an så att den bara ger vad en gammal pentod ger med de två 220K motstånden mellan gainstegen. Det blir som ett "enkammar-rör". Sen vill jag nog påstå att den förstärkaren passar bäst till akustiska gig och studioinspelningar för den har en väldigt bra ton, men den är absolut ingen högt låtande förstärkare.

Som jag sa förut så har jag en normalkanal kvar i min Bassman och den använder ofta till min Grönbulle CM och 545:an.

04 Feb 2010, 09:37
Profile ICQ YIM WWW

Den är inte tystlåten! Men det finns andra munspelsanpassade förstärkare med 6L6 rör som låter högre. Enligt Johan så hänger den väl med en Harpgear2 i alla fall. Jag vet att den inte låter lika högt som en 5F2H. Men det säger väl inte dig så mycket. Har inte jämfört med champ 600. Champen har ett mycket vassare ljud och kan upplevas som den låter högt.

04 Feb 2010, 20:44
Profile WWW

skrikig 600 den känner jag väldigt väl till[:(!][:(!]

04 Feb 2010, 20:57
Profile ICQ YIM WWW

Arne exakt hur har du sänkt spänningen i försteget ? och "höjt svansmotsåndet i fasvändaren"? Förlåt att jag e lite trög men jag fattade inte riktigt hur du menade att jag skulle höja upp bakstycket/panelen 10 cm ??
tacksam för svar

kåka

04 Nov 2010, 08:23
Profile ICQ YIM WWW

Jag har satt en skiva längst ner och tätat de ovala hålen med en bit laminatgolv [:D]
det kastar fram ljudet och råar till det rätt så ordentligt. Det är för övrigt standard på Super Sonny förstärkarna.
Image

Volten är sänkt till ca 130 volt med 12AX7 i de två första. Med AU i första så är det nere under 90 volt och ett AY ligger runt 100 volt.
Det får man genom att byta ut R 39 till 75- 82K.

04 Nov 2010, 18:34
Profile WWW

Tack Arne nu förstod jag hur du menade med hjälp av bilden

04 Nov 2010, 19:00
Profile ICQ YIM WWW

Tack Arne nu förstod jag hur du menade med hjälp av bilden

Det är alltid bra med bildning..[:D]

04 Nov 2010, 19:02
Profile WWW

har du nån bild på "svansmotståndet " åxå ?

04 Nov 2010, 19:32
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]