View unanswered posts | View active topics It is currently 16 May 2026, 14:11

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Rätt dyr... 
Author Message

http://www.blocket.se/stockholm/Fender_ ... ?ca=11&w=3

Är den ens värd hälften av vad han vill ha? Som player är den säkert svårslagen men annars.

Verse-Chorus-Verse

21 Feb 2010, 01:39
Profile ICQ YIM WWW

svårt att verifiera vad detta är för nåt, även om det är en riktig slab hals så är den ju kraftigt ombyggd....

Kan man styrka att det är enn pre-cbs kropp + hals så kan det väl vara värt 25-30 även om allt är moddat. Men det skulle ju kosta massor att komplettera upp den , så jag vet inte faktiskt

21 Feb 2010, 11:33
Profile ICQ WWW

Säkert ingen bra utgångsstrata om man vill få till en orginal. Men som player kan den vara värd varenda öre. En HT som väger 3,1 kg har en lätt kropp. Lår oss utgå från att allt e som det står så är det en LÄTT HT-kropp från 61. En 62:a hals med ny bräda och rostfria band. Desutom coola mickar och bra delar i övrigt. Den kan låta rikigt bra.

21 Feb 2010, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

problemet me dom här objekten är just värderingen, nån tycker det inte ens är värt 10, nån tycker 30 osv...

när man kliver in i en sån här gitarr funderar man osökt på om man skall få tillbaka pengarna vid en ev försäljning.

Visst, man skulle kunna lacka om den och fixa till dn lite men det blir ändå 10 k till i vågskålen och då står man på 40, vill man sen få tillbaka en liten slant måste man senare sälja för 45-50...

känns enklare att köpa något som redan är värt 50 för ett bra pris i så fall

Det är mina funderingar

25 Feb 2010, 07:01
Profile ICQ WWW

Fan, det kanske är just den stratan man letat efter lixom...

25 Feb 2010, 09:42
Profile

Vad jag förstår är kroppen urfräst för lipsticmickarna vilket sänker dess pris, halsen helt omgjord med ny rosewoodbräda och här sitter (tycker jag) mycket av känslan och ljudbilden i orginalens 60-tals slaboard. Nåt annat verkar inte vara original så jag tycker det är på tok för mycket pengar för denna.
/Hjortis

25 Feb 2010, 12:59
Profile WWW

Jag tycker värdet i det här sammanhanget är lite svårdefinerat. Å ena sidan värde som i oskruvad orginal vintagegitarr. Å andra sidan bra gitarr att spela på. Det första utesluter inte det andra. Men bara för att det är orginal gammal gitarr så är det inte säkert att den är en bra player. En 61a orginal slab kan låta fantastiskt men det kan också låta ganska medelmåttigt.

Om den här gitarren har en kropp och hals med ton som det bara kan vara i bra gammalt trä och man vill ha en player med den konfigen så tycker jag 30' inte är mycket pengar. Däremot 100' för en orginal 61 med död ton känns värdelöst ur gitarrsynpunkt (inte som samlarobjekt såklart). Sen finns det ju vintage med bra ton också, det är ju riktigt intressant men dyrt ibland.

Hur många köper inte en ny CS för massa pengar? Visst den har ett visst andrahandsvärde men det är en klen tröst när man sitter där och tonen inte är den man vill ha. (säger inte att alla CS är dåliga, en del låter bra en del sådär)

Det är mina funderingar. (Jag har absolut inget med säljaren att göra, kanske ska tilläggas)

25 Feb 2010, 13:58
Profile ICQ YIM WWW

det är just värderingen som är knepig, därför drar sig många för att lägga in en massa pengar i en projektgitarr, även om den låter kanon.

Är det BARA ljudet man är ute efter kan man säkert hitta den rätta i en JV ..

Orginal brazboarden är ju minst 50% av hela grejen med en tidig hals , både ljudmässigt och värdemässigt så är den bytt och halsen hyvlad vete tusan vad det skiljer i ljudväg.

kroppen , visst. Men urfräst och omlackad (säkert flera ggr)......

som sagt värderingen är svår

26 Feb 2010, 09:24
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

det är just värderingen som är knepig, därför drar sig många för att lägga in en massa pengar i en projektgitarr, även om den låter kanon.

Orginal <u>brazboarden är ju minst 50% av hela grejen med en tidig hals</u> , både ljudmässigt och värdemässigt så är den bytt och halsen hyvlad vete tusan vad det skiljer i ljudväg.

Då går det lika bra med en Tokai, Greco eller liknande[;)]

http://www.guitarshowsouth.se

26 Feb 2010, 09:29
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Orginal <u>brazboarden är ju minst 50% av hela grejen med en tidig hals</u> , både ljudmässigt och värdemässigt så är den bytt och halsen hyvlad vete tusan vad det skiljer i ljudväg.

Nä... inte samma 'species' [;)] tvekar på att det är samma chokladbruna Goa färg och lukt på 'Japan braz' som riktigt sydamerikansk 'old growth' rosewood [:)]

Tokai Greco och allt vad dom heter är fina kopior, men de kan tyvärr aldrig mäta sig med orginalet dom försöker kopiera...

Det borde du veta vid det här laget! [^]

26 Feb 2010, 09:50
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Haraldrig wrote:

Mike Leaf wrote:

Nä... inte samma 'species' [;)] tvekar på att det är samma chokladbruna Goa färg och lukt på 'Japan braz' som riktigt sydamerikansk 'old growth' rosewood [:)]

Tokai Greco och allt vad dom heter är fina kopior, men de kan tyvärr aldrig mäta sig med orginalet dom försöker kopiera...

Det borde du veta vid det här laget! [^]

Några av mina har fet, svart och tät RW, men jag vet inte var den kommer ifrån.

I denna kontexten får man väl nämna att Lestranges gamla EKO-hals har en av de finaste braz boards jag sett[:)]

26 Feb 2010, 10:13
Profile ICQ YIM WWW

För att fortsätta lite i ämnet;

är inte detta ett rätt saftigt pris på en omlacked "transition" strata?

http://www.blocket.se/stockholm/Fender_Stratocaster_1965_25886013.htm?ca=11&w=3

05 Mar 2010, 12:31
Profile ICQ YIM WWW

I-Me-Mine wrote:

är inte dett rätt saftigt pris på en omlacked "transition" strata?

Jo , REJÄLT saftigt.... 'borde' ligga på c:a 55-60 och då är jag ändå snäll i mina värderingar , såldes en väldans cool omlackad röd 65:a för drygt 50 för c:a 6 månader sen.

'65 är 'close' men det är ingen Pre-cbs....

För 80-90 i dagens marknad förväntar jag mig 60-62 med Slab, spaghettilogo och det 'riktiga' skyddet (med skruven på rätt ställe) , orginalcase och allt annat på plats utom omlacken.

120 skulle bergis räcka till en orginallackad 63-64 i slitet skick

05 Mar 2010, 13:53
Profile ICQ WWW

Det kanske bara är jag... och det kanske är elakt.. men jag blir så jävla nervös över att köpa så dyra saker från någon som sär skriver så fruktansvärt. det känns lite oseriöst på något sätt, man kan ju alltid be någon korrekturläsa! jag har säkerligen stavat fel nånstans jag med bara för det [:D]

07 Mar 2010, 01:09
Profile ICQ YIM WWW

Det kanske bara är jag... och det kanske är elakt.. men jag blir så jävla nervös över att köpa så dyra saker från någon som sär skriver så fruktansvärt. det känns lite oseriöst på något sätt, man kan ju alltid be någon korrekturläsa! jag har säkerligen stavat fel nånstans jag med bara för det [:D]

Borde finnas en sån där gilla-knapp som man har på facebook!

Jag blir skeptisk när man skriver för låna beskrivningar, känns bara som han vet att det är ett överpris som han försöker motivera.

Ny låt den 14e varje månad på http://heybonnie.com

07 Mar 2010, 10:14
Profile

det är ju svårt med värderingen och kräver att man är insatt , någon kanske ser en sån här på Ebay för 20.000$ orginallackad, och tycker detta är 'billigt'.

Dom flesta som 'håller på' med gamla Fenders vill ju handla så billigt som möjligt och trixa med byten etc. Så man har en chans att få tillbaka det man gett med lite vinst när man säljer så småningom.

Har man 90 cash att lägga på en strata skall man absolut ha en pre-cbs med slabboard ...

07 Mar 2010, 11:23
Profile ICQ WWW

en sådan här gura kan ju verkligen vara värd en del för en individuell gitarrist. skulle ju kunna bli en bästa kompis eller #1.

låt säga att den verkligen är en player, så har den ju dessuto en del mojo.

själv skulla jag inte slå till för mer än 10k (om ens det), men om någon lade 30k på den i syfte att spela på den skulle jag inte tycka att någon blev blåst.

att köpa gitarrer i spekulationssyfte är ju mesigt. att köpa snordyra gitarrer för att spela på dem är koolt.

.

07 Mar 2010, 13:33
Profile ICQ WWW

sumis wrote:

en sådan här gura kan ju verkligen vara värd en del för en individuell gitarrist. skulle ju kunna bli en bästa kompis eller #1.

låt säga att den verkligen är en player, så har den ju dessuto en del mojo.

själv skulla jag inte slå till för mer än 10k (om ens det), men om någon lade 30k på den i syfte att spela på den skulle jag inte tycka att någon blev blåst.

att köpa gitarrer i spekulationssyfte är ju mesigt. att köpa snordyra gitarrer för att spela på dem är koolt.

.

finns INGEN som köper en sån här gitarr i spekulationssyfte, dock sitter man ju i den situationen att OM man vill sälja längre fram så har pengarna man betalt en viss betydelse.

Har man 10k som tak får man nog räkna bort vintage i alla former,
'snordyra' gitarrer kan ju ha olika betydelser för olika personer , men det borde i alla fall ligga en bra bit över 30 k (som vilken Custom shop gura som helst kostar)

Observera att den gitarr som diskuteras i denenaste posterna i denna tråd INTE är den vita utan en svart 65:a

07 Mar 2010, 14:43
Profile ICQ WWW

Säljaren skriver att mickarna är signerade "Abigail Ybarra" resp. "EP". Det är ny info för mig att mickarna på de här gamla gitarrerna skulle vara signerade, det har jag aldrig sett. De enda Fender-mickar jag sett som är signerade är CS '69, som förvisso är signerade av just Ybarra. Men de är ju nytillverkade.

Någon som sett signerade mickar på en vintage Fender?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

07 Mar 2010, 20:51
Profile

Marshall wrote:

I-Me-Mine wrote:

Säljaren skriver att mickarna är signerade "Abigail Ybarra" resp. "EP". Det är ny info för mig att mickarna på de här gamla gitarrerna skulle vara signerade, det har jag aldrig sett. De enda Fender-mickar jag sett som är signerade är CS '69, som förvisso är signerade av just Ybarra. Men de är ju nytillverkade.

Någon som sett signerade mickar på en vintage Fender?

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

<i>Most gray bottom pickup assemblies have at least one pickup with a hand written date. By the late 1960's this changed to an inked stamped date code"]

08 Mar 2010, 09:55
Profile ICQ WWW

Jovisst, handskrivet datum är ju inte så kontroversiellt, men signatur/namnteckning är ju något helt annat:

"Ljudet och tonen i gitarren är fantastisk. Den har hals- och stallmickar handlindade av den legendariska Abigail Ybarra vilket sannolikt är förklaringen. Mittenmicken är märkt EP. Alla mickar är handsignerade och daterade 1965."

Man får liksom intrycket att Abigail skulle ha signerat 2 av mickarna och en "EP" den tredje.

08 Mar 2010, 17:18
Profile

Den var rolig![:D]

15 Mar 2010, 18:30
Profile ICQ WWW

hittade en kul video med gitarren. snacka om svengelska.[:D]
http://www.youtube.com/watch?v=rfKFvFq1ptY

Image

[:D]

18 Mar 2010, 11:33
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]