View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 07:07

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Vad är detta för konstigt kort? 
Author Message

Eftersom min gamla Framus surrade som en bikupa. Öppnade jag bakom de mystiska switcharna och potarna och hittade...[:0] hm... ja??? Vad är detta?

Image

Påminner det inte om en fuzzkrets? Kan inte tillräckligt för att se det själv, inte teknikern heller. Vet nån?

Kortet är numera bortoperarat, gitarren surrar lika mycket, men låter markant bättre/klarare[^]. Om någon vet vad det är och har nytta av det skickar jag gärna.

/Erik

22 Mar 2010, 17:51
Profile ICQ YIM WWW

22 Mar 2010, 20:40
Profile

I en gammal Framus LP Junior/MM-kopia. Tror inte det är orginal. Någon tidigare ägare har karvat i trät för att få dit en pot, orginalswitcharna omdragna för att manövrera kortet, och en ny trelägesswitch installerad. Men jag kan såklart ha fel. Är det en gammal josty-kit grej som du lödat dig [:D][?]
/Erik

22 Mar 2010, 22:34
Profile ICQ YIM WWW

Verkar inte vara en fuzz-krets (men jag har haft fel förut) för många anslutningar.
Ser "tysk" ut 70-80tal.

Det går att backengeeniera (?) den om du är intresserad.

Förutom att ingång bör vara ansltning 11 och jord 9 är det svårt att se något.
Har du alla "sladdar" uppritade kan jag kolla/rita upp den om du vill betala portot (båda hållen).

b

23 Mar 2010, 08:39
Profile

Drosslar,transistorer,lytar å motstånd...
Luktar mkt riktigt signalbooster i ngn form.

jesper@gofastparts.se

24 Mar 2010, 11:44
Profile

Den ljusblåa,liggande,lyten ser bra svullen ut för att det skall vara nyttigt.
Lytar har ju bäst före datum,medans resten av komponenterna orkar med länge.
Prova att byta lytar samt batteri å se om du inte kan få fart i den innan du bestämmer dig för att behålla den där eller inte.
De smålytarna kostar inte många spänn å kapacitanserna står på dem.
Elfa har garanterat vad du söker.

jesper@gofastparts.se

24 Mar 2010, 11:46
Profile

Fö.
Den ljusblåa,liggande,lyten ser bra svullen ut för att det skall vara nyttigt.
Lytar har ju bäst före datum,medans resten av komponenterna orkar med länge.
Prova att byta lytar samt batteri å se om du inte kan få fart i den innan du bestämmer dig för att behålla den där eller inte.
De smålytarna kostar inte många spänn å kapacitanserna står på dem.
Elfa har garanterat vad du söker.

jesper@gofastparts.se

jag håller inte RIKTIGT med... några induktanser ser jag ö.h.t. inte och inte TYCKER jag att den blå ellyten ser speciellt schwullen ut...
och visst är det så att ellytar åldras- men till skillnad från många andra, har jag SÄLLAN haft problem med moderna ellytar. Gamla "burkar" däremot....

Mitt råd är: Rita upp ett schema, så är det betydligt lättare att veta vad det kan vara och kanske HUR den har varit inkopplad...

b

24 Mar 2010, 21:05
Profile

Tack för svar alla. Hmmm... Jaa... Kortet klippte jag ju bort i vredesmod och desperation, och missade alltså att rita upp hur den var kopplad [:o)] . Något batteri eller anslutning till sådant fanns inte. Så det var nånslags passiv grej (vet inte om den var menad att vara det, men den som satte in den har inte lagt dit nån el iaf). Men det är ju jättekonstigt, borde verkligen finnas ett batteri, som Jesper pratar om.

Lytar har jag sett för få för att veta om den är schwullen eller ej, vad jag ser är att den är ljusblå och heter 63 v 1uF.

Hörru gammelnalle, om du har lust att baklängesingenjöra kortet och berätta vad det är skulle det vara görskoj. Jag vill inte ha det i gitarren, men kanske kan man transplantera det till en pedal? Jag mailar dig via din profil.
/Erik

24 Mar 2010, 23:27
Profile ICQ YIM WWW

Kretsen är mycket snarlik Heatkits Fuzz - dock med betydligt högre värden på resistorer-.
Heatkiten matades med 1,5V så jag GISSAR på 9V matning.

Erik hittade inget batteri i sin gitarr, men jag gissar att det fanns ett batteri "once upon a time"- men möjligheten finns att den var "fantommatad".

Jag har ritat ett förslag till Erik om hur det KAN ha varit kopplat- men det är givetvis bara gissningar.

Erik har frågat om han får lägga upp mitt schema: Jag är glad att NÅGON överhuvutaget frågar idag..... men givetvis får han det för mig. Jag har fått så mycket tack vare en massa trevliga "cybervänner" och delar gärna med mig. Men det är upp till Erik om något skall bli upplagt- jag äger inte DEN kunskapen....

b

09 Apr 2010, 20:58
Profile

Hej igen!
Dagens påskros till Björn för hjälpen med kortet. Stort tack! [:)]
Här är hans ritning på kretsen.
Image

Utifrån Björns baklängesingenjörande av kortet, via bilder på och info om min moddade gitarr och bilder från Framus vintagesida på orginalutförandet, har han kommit fram till en montering som borde funka, som ser ut såhär:

Image

Jag trivs bra med gitarren som den är nu (möjligen skall den rensas/renoveras från alla extraswitchar och grunkor). Nästa steg nu blir att transplantera kortet till någon pedal i stället för tillbaka in i gitarren. Ska översätta Björns gitarrmonteringsritning till lådmiljö, men det skall väl gå tänker jag (amatöroptimist, javisst![:D]). Återkommer med rapport från den operationen, förhoppningsvis med ljudklipp också då.
Erik

12 Apr 2010, 23:54
Profile ICQ YIM WWW

Kommentar: Jag har ritat Mick- switch- Fuzz- Volym/tone- men bättre vore nog att lägga Fuzzen efter volymkontrollen- då kan man använda gitarrens volym som fuzzkontroll....

SÅ blir det om du bygger lådvarianten....

Heatkits fuzz:
http://www.rawbw.com/~emiller/Euthymia/ ... 28Fuzz.jpg
Image

13 Apr 2010, 10:46
Profile

OK! Jag förstår. Kul att ha Heatkitkretsen att jämföra med. [:)]
E

13 Apr 2010, 16:15
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]