View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 19:45

Reply to topic  [ 10 posts ] 
HarpGear och Meteor amp 
Author Message

Är det någon här som har en Harpgear Double Trouble eller en Meteor mini meat...... eller någon som testat nån av dessa?
Båda verkar intressanta.....men de kostar ju. så det vore kul med lite omdömen, eller funderingar.

05 Apr 2010, 15:25
Profile ICQ YIM WWW

Robban sitter på en DT från Harp Gear så han kan säkert komma med några intryck. Han har dessutom en HG 35 för säkerhets skull. Den ende som jag känner till som har en Meteor i Sverige är Stefan Dafgård från Göteborg. Det finns säkert fler i landet. Stefan är dessvärre ingen stor anhängare av internetsajter så jag betvivlar att han kommer att dyka upp i detta forum.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

05 Apr 2010, 22:59
Profile

Har en Double Trouble. Den är helt suverän! Men ställ exakta frågor om vad du vill veta så ska jag svara på dom så gott det går.

Blow On!

06 Apr 2010, 12:48
Profile WWW

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

06 Apr 2010, 13:13
Profile WWW

Jag vet faktiskt inte vad jag ska ställa för bra frågor....jag försöker nog övertyga med själv[;)] Och jag tackar för alla råd och erfarenheter. Jag har en ganska taskig ekonomi, så en stärkarinvestering i 10tusenkronorsklassen är stor.
Men jag måste göra det. Nu har jag spelat på min blues junior i några år och jag är oerhört trött på den.
HarpGears dt verkar bra men ska jag investera kanske 35;an är lika bra att ta på en gång.....
lite vilsen[|)]

06 Apr 2010, 19:54
Profile ICQ YIM WWW

Hur funkar harpgearen? vanligtvis så får man ju den bästa tonen när man ligger på gränsen till rundgång.
finns den tonen tidigare i harpgearen? och hur bra är den på att överrösta gitarren [;)]

06 Apr 2010, 20:03
Profile ICQ YIM WWW

mr groon wrote:

Hur funkar harpgearen? vanligtvis så får man ju den bästa tonen när man ligger på gränsen till rundgång.
finns den tonen tidigare i harpgearen? och hur bra är den på att överrösta gitarren [;)]

Ska du spela högre än gitarristerna så är det nog en Bassman eller en sonny jr 4X10 som gäller, och en Bassman har ju andra fördelar också det är som att puffa med en fin cigarr lite layback lir och ändå bli hörd och sen veta att man kan köra om när det behövs. [:D]

Mcool

06 Apr 2010, 20:36
Profile ICQ YIM WWW

Behåll Bluesjunioren för mindre sammanhang.
En Harpgear eller Meteor kommer att kosta dig nästan dubbla inköpspriset innan du har den hemma med frakter, försäkringa, tull osv. Om du, precis som jag och de flesta andra har en begränsad ekonomi så är en Bassman det bästa valet. lite tråkigt och inte så eget om du inte hittar på lite bus med den. Oftast räcker det med ett rörbyte och kallt ställd Bias för att bli nöjd, men sen kan man byta några högtalare täta till den lite i bak, ta bort brightkanalen och brygga kanalerna så morrar det duktigt i burken.

07 Apr 2010, 00:17
Profile WWW

Personligen så sålde jag min Blues Jr när jag köpte min Double Trouble. Jag har ett external-speaker uttag istället för line out. Vilket gör det möjligt att ha en extralåda när det behövs. Är spelningen stor så mickar man ut stärkarn. DT´n är liten, lätt, smidig men har ett riktigt bett.

När det gäller HG35:an så är den uppbyggd ljudmässigt som en ´59 Bassman, men inga problem med rundgång. Det var det första Louise Hoffsten sa när hon provspelade min HG35. "Så hårt/högt kan inte jag spela med min ´59 Bassman utan rundgång".

Vad gäller kostnader så kan du enklast räkna ut den totala kostnaden genom att räkna dollarn i 10:-. Då har du räknat med tull, moms. Försäkringen ingår i beloppet som Brian skriver på paketet. Kom ihåg att fråga hur mycket frakten går på när du räknar ut kostnaden.
Exempel: Min Double Trouble kostade 990$ + 100$ i frakt = 1090$. Vilket innebär att den totala kostnaden blev 10900:-

Att överrösta gitarristen är inga problem. Man behöver inga 4*10:or för att göra detta. Om man har en Harp Gear. Kör med två band som är väldigt olika. Ett spelar hårt/högt. Då spelar jag med en lågt ställd harp octavepedal. Med det andra som spelar lågt/svagt brukar jag ha en högt ställd Harp Octave för att få det skitiga ljudet även på låg volym.

Både DT´n och HG35:an tar pedaler skitbra. Om det skulle vara så att du vill ha reverb, delay eller liknande. [:)]

Blow On!

07 Apr 2010, 10:21
Profile WWW

En standard Bassman rundar ganska lätt. Man måste åtminstone byta lite rör och ställa ner biasen på dom. jag har gjort en Mark Burness moddning på min som innebär att jag har fått problem att den är för högljudd. Jag hade tex inga problem att ge tillbaka när jag lirade med två stycken volymkåta gitarrister som hade varsin 65 wattare och pilsner innanför västen.

BTW: Tragiskt att konventet sket sig. Det skulle vart kul att träffats och jämfört stärkare.

07 Apr 2010, 18:15
Profile WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]