View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 12:16

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Harrison Harmonicas 
Author Message

Post Harrison Harmonicas
Har äntligen fått upp sin nya hemsida. Googla och ni skall finna. Verkar dock fortfarande som att de ligger efter med leveranser. Det skall bli spännande när det första dyker upp för provspelning jag har en förorder inne på ett Bb och det verkar som att de har fokuserat på A,C,D,G och Bb initialt. När det väl dyker upp återstår att se. I dagsläget så verkar de ha 16-20 veckors leveranstid så man får inte ha bråttom. Jag undrar hur det står sig jämfört med ett customiserat spel? I och för sig en hypotetisk fråga eftersom det inte verkar vara någon svensk som ännu spelat på ett B-Radical. Vi får väl fortsätta vänta eller vända oss till Dick om vi inte har tålamodet.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

07 Apr 2010, 11:54
Profile

jhornfeldt wrote:

Har äntligen fått upp sin nya hemsida. Googla och ni skall finna. Verkar dock fortfarande som att de ligger efter med leveranser. Det skall bli spännande när det första dyker upp för provspelning jag har en förorder inne på ett Bb och det verkar som att de har fokuserat på A,C,D,G och Bb initialt. När det väl dyker upp återstår att se. I dagsläget så verkar de ha 16-20 veckors leveranstid så man får inte ha bråttom. Jag undrar hur det står sig jämfört med ett customiserat spel? I och för sig en hypotetisk fråga eftersom det inte verkar vara någon svensk som ännu spelat på ett B-Radical. Vi får väl fortsätta vänta eller vända oss till Dick om vi inte har tålamodet.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

Ännu intressantare tycker jag nästan det skall bli att se hur idéen om utbytbara enstaka tontungor blir. Det är något jag verkligen väntat på -- men hur det gestaltar sig tekniskt för oss dementa undrar man; och hur det gestaltar sig ekonomiskt för oss luspanka undra man också.
Hoppas i alla fall lite på Brad H, även om han går på kryckor.
/Martin

07 Apr 2010, 14:22
Profile ICQ YIM WWW

Hej, Jag har haft en del "affärer" med Brad Harrison redan initialt när han höll på att utveckla munspelet, men har som sagt ingen aning om hur det här kommer att uppföra sig. Men designen är verkligen innovativ och läcker. Jag gissar att det inte är så att alla andra tillverkare i världen, ej heller customizers, packar ihop så snart dessa spel sett dagens ljus. Men att det kanske låter annorlunda känns annorlunda osv. tror jag på. Det finns ett antal klipp på YouTube som visar olika tester av spelet som olika mnspelare har gjort och därefter jämfört dem med andra spel osv. Intressant, där kan man också få en uppfattning om det sound de producerar är så mycket annorlunda än andra fabriksspel. De lär klinga starkare dock än de flesta andra fabriksspelen. Håller med, intressant skall bli hur Brad Harrison lyckats lösa det med utbytbara tungor, vilket ju redan finns, men med det "vanliga sättet", dvs avlägsna nit, montera skruv. "Lösa" tungor köper man till Hohner hos harponline i Tyskland, där köper jag mina.
Blir de bättre än ett customspel? Det tror jag inte personligen eftersom ett customspel innehåller så många fler moment som endast kan utföras för hand, men att de kommer bra nära ett customspel kan säkert vara möjligt, det är dessutom munspelaren som skapar soundet ... Jag tror att de här spelen kommer att matcha de senaste som kommit i handeln, Manji, DeLuxe, osv. Dessutom till ett bra pris tycker jag! Jag kommer dock att bygga mina custom GM och MBs fortsättningsvis i några år till innan jag går i pension 2012, sen skall jag försöka sälja konceptet, maskiner, verktyg etc, till någon som vill och har intresse av att driva det vidare[^] Kul att Johan har beställt ett, det ser vi fram emot att höra mer om framöver.

07 Apr 2010, 18:59
Profile WWW

[ Håller med, intressant skall bli hur Brad Harrison lyckats lösa det med utbytbara tungor, vilket ju redan finns, men med det "vanliga sättet", dvs avlägsna nit, montera skruv. "Lösa" tungor köper man till Hohner hos harponline i Tyskland, där köper jag mina.
[/quote]

En uppfattning jag fått -- och den borde jag kanske kontrollera -- är att B-radical skulle göra processen <u>väsentligt</u> enklare.
Din variant är mig välbekant "i princip" -- men tänk dig att det finns sådana (jag t ex) som tycker att redan det där med att skruva av, va fan heter det? "the cover plates" (nu kan jag inte svenska heller ...) kan ställa till det: huvudvärk, borttappade skruvar, problem i äktenskapet, alkoholmissbruk.
Att sedan gå in och börja fippla med nitar etc -- nej, inte en chans. Det måste, även om jag nu är helt extremt opraktisk (genetiskt betingat förmodligen, men vad hjälper det?), formges på något betydligt tillgängligare sätt.
Om så sker blir ju den intressanta frågan vad han skall tjäna sina pengar på: initialpriset kanske måste bli exceptionellt högt för att få det hela att gå ihop.
Men skall bli kul att se.
tycker,
Martin

08 Apr 2010, 15:38
Profile ICQ YIM WWW

Begärt pris i dagsläget för ett nytt B-Radical är 180 dollar. Då får man ett spel med utbytbara tungor och en unik design. För min egen del så spelar möjligheten att byta ut tungorna inte så stor roll då jag faktiskt lyckats lära mig detta efter sju resor och åtta bedrövelser. Men, är tungorna skruvade initialt så blir det naturligtvis enklare. Sen skall man få tag på delar också och hur Harrison tänkt sig det vet jag inte. Kollar man lite noga på bilderna på de spel som visas på hemsidan så ser dessa ut att ha skruvade tungor. Framtiden får utvisa hur detta kommer att utveckla sig.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

10 Apr 2010, 14:09
Profile

Länk till kort reportage om Harrison Harmonicas på CNN.
Man kan se lite av spelens insida (skruvade tungor).

Om du inte får upp klippet på hemsidan går det att söka på densamma med sökord, just det, Harrison harmonicas.

http://edition.cnn.com/video/#/video/li ... =allsearch

Blås på

Patrik

13 Apr 2010, 18:26
Profile ICQ YIM WWW

http://www.youtube.com/watch?v=d4uNTpjEY9w
Här får man en ganska god uppfattning om vad han håller på med.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

15 Apr 2010, 08:12
Profile

Det verkar ju onekligen grymt spännande, men för mig hänger det på priset.
Så länge det kostar över tusenlappen så håller jag mig nog till mina Bushman delta frost.

15 Apr 2010, 20:20
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]