View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:12

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Strata -81, nu med bilder 
Author Message

Post Strata -81, nu med bilder
Jag har fått i uppdrag att forska lite om värde på och intresse för en Fender Strata, som av allt att döma är en -81:a. Kanske en av de minst eftertraktade årgångarna, eller vad säger experterna?

Jag hade förväntat mig att hitta datum på halsklacken, men icke, utan det finns på en liten sticker i urfräsningen för mittmicken. 02 03 81 står det på den, vilket väl knappast kan vara något annat än datum?
Serienumret är ett S-nummer som enligt uppgifter förekom under perioden 78-81. Samma serienummer på skallen och på en sticker i halsfickan, så ett äkta par är det.

Den är svart med hals i lönn, 3-bults tilt, stora skallen.
Platta bandstavar, men inte så slitna/gropiga att de inte bör gå att putsa och kröna. Fullt spelbar som den är.

Kroppen ser ut att vara i Ask och är lite lagom krackelerad och skavd.
Lite karvat vid jackbrunnen, ett extra skruvhål nertill.
Svajet är av den gjutna 70-talsmodellen, spaken finns med.
Stallmicken är utbytt mot en DiMarzio Virtual Vintage, originalet står tydligen inte att finna. Annars verkar den orörd.
Vikten är 3,7 kg.
--------------------------------------------------------------------
Då har jag lagt ut bilder. De är för stora för att göra sig bra direkt här i tråden, så ni får kolla i mappen [url="http://edgaraudio.se/sixten/strat81/"]<b>Stratocaster -81</b>[/url]

Men jag har gjort mindre versioner av några som ser ut så här:

Image
Image
Image

Och så den tråkigaste detaljen:
Image
Image

/Sixten

06 Apr 2010, 22:18
Profile WWW

De behöver inte vara dåliga, finns bra ex också. Svart? Kolsvart?
Minskar väl intresset. Mikarna är inte så spännande iaf. Låter som de ska men inte mer. Verkar vara lite svårt att hitta orginal. Leaf och andra får ha sina åsikter därom. När jag letade Ebay efter orginalmik så var utbudet mkt litet-om ens s.a.s.

06 Apr 2010, 23:17
Profile

många så kallade 79or(s9or) är 80-81. Minst lika bra gura som alla andra S9or. Har haft ett par sådana. en 80a och en 81a. Helt enkelt en "70talsstrata" från 1981. Som kuriosa kan man ju tillägga att ett decenium börjar ett par år in på det nya 10talet och håller på till ett par år in på det nya när man pratar om mode, prylar, wawes och dylikt. Med andra ord 50talet sträckte sig in på början av 60talet med allt det stog för innan det dog ut totalt och 60talet kommer igång först runt 62 och varar......ja ni fattar resten.
Exempel. bombarjackan var oerhört populär i mitten av 90talet och är helt synonym med 90tal. Det var Ok att se en sådan på nån i början av 2000talet ...men efter några år in så passade det sig helt enkelt inte.....det var totalt out of space att bära en såfan 2005....eller varför inte ett mer typexempel i denna tråd. 4bultstratan gick över till tre 71-72 och kännetecknade 60talet och trebulten är 70tal som fanns in på 80talet, tror faktiskt att det finns 82or till och med....detta bevisar ju faktiskt tesen nämnd ovan....

06 Apr 2010, 23:40
Profile ICQ WWW

Otroligt svårt att värdera dessa, de är som sagt generellt inte så uppskattade av 'förståsigpåare' men på Blocket går det ändå säkert att få en slant för den om den presenteras rätt....

'vintage' [B)] MADE IN USA , med case , lönnbräda är populärt...

Kanske går att få lika mycket som en modernare 'standard' om man har tur, 7-8 tusen [:I] det är vad jag skulle max betala om jag var intresserad.. kanske 9 med lite prutmån...

över 10 är nog svårt för då börjar man komma in på AV serien som kom 82 och är mycket populärare ...

Innan 76/77 är ju helt andra priser.

Ett annat sätt är att försöka byta mot något annat man vill ha , eller som är mer lättsålt.

Är dom helt orörda går det säkert lättare att sälja

07 Apr 2010, 08:41
Profile ICQ WWW

man får minst 10k för en S9a ifall att man avvaktar lite......om den e org. Looken drar köpare......

07 Apr 2010, 09:29
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

Mike Leaf wrote:

över 10 är nog svårt för då börjar man komma in på AV serien som kom 82 och är mycket populärare ...

Oj, var hittar man en '82 fullerton reissue för 10k?
På ebay ligger de alltid över 25k.

Det var inte så jag menade , utan att det finns en hel del ur AV serien för 10-12 tusen ute till salu som konkurrerar om intresset för 'gemene man' som inte är lika insatt som du. Dom tittar på priset och hur gitarren ser ut.... samt att den är USA tillverkad.

Vad saker 'ligger på' på Ebay USA är iofs en fingervisning , men det är en annan marknad och man får nog kolla endast på 'Completed listings' om man skall ha Ebay som prisguide, inte BIN priserna.

Visst skall en Fullerton kosta mer , men det var inte det den här tråden handlade om och inte det jag menade.

07 Apr 2010, 10:25
Profile ICQ WWW

.
Vikten är 3,7 kg.

Det är ju ganska OK för de årgångarna. Jag har ägt några som var rejält över 4.

07 Apr 2010, 20:44
Profile

Cremefärgade mickkåpor och knoppar - och den blir förvillande lik min svarta favorit Strata! [:D]

/ Janne i Själevad, Örnsköldsvik
<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

07 Apr 2010, 21:10
Profile ICQ WWW

den ser onekligen omlackad ut

08 Apr 2010, 17:03
Profile ICQ WWW

den ser onekligen omlackad ut
På vilket sätt?

/Sixten

08 Apr 2010, 22:14
Profile WWW

skruven till jordflätan under jacket verkar ha suttit kvar , den har också fått svart lack... så tror jag inte Fender gjorde. Den är också mattare i lacken än vad den borde vara för den årsmodellen

ser lite kladdigt ut också i i den kavitet som syns på bilden.

Oavsett allt detta en cool gura, som på nåt sätt representerar en tidsepok i stratans histtoria! tänk Blackmore, Pink Floyd etc.

Jag skulle mycket hellre ha denna än en 70´s reissue från Fender
den här modellen är populär bland vissa gitarrister , även om det inte direkt är det 'vintage samlarvärde' i dom som vissa tror, gäller även helt orörda ex.

09 Apr 2010, 11:37
Profile ICQ WWW

skruven till jordflätan under jacket verkar ha suttit kvar , den har också fått svart lack... så tror jag inte Fender gjorde. Den är också mattare i lacken än vad den borde vara för den årsmodellen

Jag har forskat en del om det här nu. Från 1979 ska Fender enligt uppgift ha målat kaviteterna med skärmfärg, med jordkablarna på plats, före den slutliga lackeringen. Så det ska nog vara lite kladdigt.
<i>"In 1979 a notch was added for a ground wire lug in the control cavity and output jack cavity and a black shielding paint was sprayed into the cavities right over the lugs and wires that were soldered to them. If a solid paint color was applied to the body it was applied right over the shielding paint which may make it hard to see.""]
Källa: http://www.strat-central.com/70sstrats/index.htm

Det lutar även åt att lacken kan vara en "International Color" kallad Cathay Ebony. Om den skulle vara tunnare eller på annat sätt annorlunda än vanligt svart har jag inte lyckats få fram.
En bild på den här sidan, där färgen (Int. Col.) är genomnött på översidan, tycker jag också ser ut som tunn lack. (Nedersta raden.)
http://www.oliviasvintageguitars.com/fe ... itars/336/

Ägaren har haft gitarren större delen av dess liv, och han känner inte till någon omlackning. Ingen garanti för att det inte skett, men sannolikheten är inte stor att det skulle ha gjorts de första åren.

Stickern med datum stämmer också, som anger MM-DD-YY. Jag har sett bild av en liknande Strata som tydligen är tillverkad så sent som i nov. -81. Här finns en fin från oktober. Så tydligen tillverkades 70-tals-Stratan nästan hela -81, parallellt med den nya modellen.
http://www.kjs-collectables.com/kjs_det ... &prodtype=

/Sixten

02 May 2010, 13:59
Profile WWW

Sustain wrote:

Mike Leaf wrote:

Jag har forskat en del om det här nu. Från 1979 ska Fender enligt uppgift ha målat kaviteterna med skärmfärg, med jordkablarna på plats, före den slutliga lackeringen. Så det ska nog vara lite kladdigt.
<i>"In 1979 a notch was added for a ground wire lug in the control cavity and output jack cavity and a black shielding paint was sprayed into the cavities right over the lugs and wires that were soldered to them. If a solid paint color was applied to the body it was applied right over the shielding paint which may make it hard to see.""]
Källa: http://www.strat-central.com/70sstrats/index.htm

Det lutar även åt att lacken kan vara en "International Color" kallad Cathay Ebony. Om den skulle vara tunnare eller på annat sätt annorlunda än vanligt svart har jag inte lyckats få fram.
En bild på den här sidan, där färgen (Int. Col.) är genomnött på översidan, tycker jag också ser ut som tunn lack. (Nedersta raden.)
http://www.oliviasvintageguitars.com/fe ... itars/336/

Ägaren har haft gitarren större delen av dess liv, och han känner inte till någon omlackning. Ingen garanti för att det inte skett, men sannolikheten är inte stor att det skulle ha gjorts de första åren.

Stickern med datum stämmer också, som anger MM-DD-YY. Jag har sett bild av en liknande Strata som tydligen är tillverkad så sent som i nov. -81. Här finns en fin från oktober. Så tydligen tillverkades 70-tals-Stratan nästan hela -81, parallellt med den nya modellen.
http://www.kjs-collectables.com/kjs_det ... &prodtype=

/Sixten

Möjligt , men hela gitarren skriker omlackering, det är även en annan typ av lack än den som användes i slutet av 70-talet.

Du frågade ju om råd/info och jag får nog hålla fast vid min uppfattning trots allt, vill du ha professionell åsikt så ta den ex till Janne Halkan eller Fastback ...

Jag har hanterat en hel del av dessa och ´de svarta jag sett ser inte ut som den här, däremot skall man kanske lämna en liten möjlighet öppen som alltid, det är Min åsikt bara och inte någon absolut sanning, säger 3-4 personer samma sak får man väl dra slutsatserna själv.

Du tror ju att den är orginallackad så visst, det är möjligt men inte troligt

02 May 2010, 15:05
Profile ICQ WWW

Men bara för att Fender slutade med cellulosa på 70-talet så behöver det väl inte betyda att det inte finns en enda Fendergitarr från 70-talet med cellulosalack? Tänker på "special runs", specialbeställda ordrar eller kanske artister eller annat folk som custombeställt instrument med särskild spec?
Visst, det verkar väl inte så troligt att det är så i detta fallet, men eftersom cellulosalack är en gammal uppfinning så visste man ju även på 70-talet hur man lackade med cellulosa, det var ju liksom inte bortglömt[:)]
Det var en tanke bara.. jag tror också det kan vara en omlack.

02 May 2010, 15:23
Profile ICQ YIM WWW

Att lacken inte är lika som på 70-talet kan kanske betyda att det är den där International Color som de gjorde just -81? Om det är en annan typ av lack har jag inte fått fram.

/Sixten

02 May 2010, 15:48
Profile WWW

danielj wrote:

Men bara för att Fender slutade med cellulosa på 70-talet så behöver det väl inte betyda att det inte finns en enda Fendergitarr från 70-talet med cellulosalack? Tänker på "special runs", specialbeställda ordrar eller kanske artister eller annat folk som custombeställt instrument med särskild spec?
Visst, det verkar väl inte så troligt att det är så i detta fallet, men eftersom cellulosalack är en gammal uppfinning så visste man ju även på 70-talet hur man lackade med cellulosa, det var ju liksom inte bortglömt[:)]

67-68 slutade Fender med cellulosa.

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

02 May 2010, 20:49
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

danielj wrote:

67-68 slutade Fender med cellulosa.

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

Ja? Dvs även på 70-talet.

02 May 2010, 21:47
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]