|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|
Vad är hemligheten? Sjoeberg
| Author |
Message |
|
harpgear
|
 Vad är hemligheten? Sjoeberg
På Queen josephines radioinspelningen av trouble in your mind så har du en speciell ton på dom lägsta tonerna. När jag försöker att hitta soundet så kommer jag närmast när jag cuppar spelet väldigt tätt, så tätt att jag känner lufttrycket försöka pressa ut handflatorna. Är jag på rätt spår eller är det nåt helt annat du gör? Slutligen, jag har läst på en del sajter att man bör spela LP på hål 7-10, själv tycker jag det är lättare att ha koll på tonerna med tungblock även där. Vad säger du som bevisligen kan[:D]
|
| 23 Apr 2010, 12:49 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Det är inspelat rent akustiskt på P4 radio Malmöhus. Ja...joo ... jag cuppar förstås på dessa toner och samtidigt håller andningen i "klanglådan" dvs diafragman. Genom att flytta andningen till diafragman i stället för att andas uppe i bröstet, medför att man får en helt annan kontroll och volym på <u>alla </u>toner. Trixet är att även förflytta bändpunkten som många har i uppe/framme i munnen, till halsen och strypa med epiglottis, struphuvudet tillsammans med "tungroten" som man i stället placerar och jobbar med i "mjuka gommen". Det låter svårare än det är, det är bara ett annat sätt. Men effekten av det är en grym ton och tonkontroll. Jag lär gärna ut tekniken till intresserade över Skype eller oovoo. Men för att börja själv, så gör följande. Tag ett glas isvatten, tag en liten klunk vatten, luta huvudet bakåt och släpp sedan ned vattnet i halsen så långt ned ni kan utan att svälja vattnet! Det kan ta ett par försök innan man kan kontrollera det. När man upptäcker att det kan kontrolleras, bli medveten om känslan och läget på struphuvudet, tungan och den totala avslappningen som uppstår i munhåla och i övriga kroppen. Detta är "PUNKTEN" som luftflödet in skall träffa. Därifrån, bänder man också tonerna genom att låsa denna punkt samt använda tungan mot den mjuka gommen och styra sina bändar. Samtidigt med detta skall andningen hela tiden ske i diafragman. Denna tekniken medför också att man frilägger passagen till bihålorna och tillför ett nytt klangområde som inte finns om man håller på och bänder uppe i munhålan, då stängs det av helt enkelt. Denna extra resonanskammare tillsammans med den mkt större volymen i andningen, gör det hela.
|
| 23 Apr 2010, 14:16 |
|
 |
|
harpgear
|
bändning i hals fungerar redan likaså andning via diafragman[:I] men ska prova med vattnet, låter intressant. men om jag fixar den inbyggda resonanslådan låter jag vara osagt fick lära mig av joel andersson att öppna strupen med hjälp av gäspningar[:D] funkar faktiskt, men om jag klarar att öppna tillräckligt vet jag inte. sen till hål 7-10, har mest spelat längre ner och vill lära mig att behärska övre regionen och dessutom på `rätt` sätt, utan omvägar
|
| 23 Apr 2010, 14:54 |
|
 |
|
sjoeberg
|
om du hittar läget i halsen och sen bänder från denna punkt och uppåt så att säga, dvs man fyller på med "tunga" från epiglottis och uppåt. Inte tvärtom. När du gör rätt så öppnas "klanglådan" upp av sig själv eftersom inte tungan längre ligger för "hålet"
|
| 23 Apr 2010, 17:38 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 4 posts ] |
|