View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:18

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Nu tar han väl i lite va...? 
Author Message

Post Nu tar han väl i lite va...?
Visst, en eftertraktad stärkare. Men 65 papp? Aningen saftigt va...
http://vend.se/ad.php?22805

http://www.myspace.com/billmusik

19 May 2010, 17:15
Profile

Visst, en eftertraktad stärkare. Men 65 papp? Aningen saftigt va...
http://vend.se/ad.php?22805

Ytterligare en anledning att inte modda den hos
en känd moddare!
[:D]

19 May 2010, 17:39

Kändes lite i överkant, men vad vet jag... GSG..

19 May 2010, 23:29
Profile

den kommer förbli osåld

tror kanske 25 tusen för en sån

19 May 2010, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

Det är i alla fall kul att se att det finns optimister där ute! [:)]

Här är en annan x 2:
http://www.blocket.se/dalarna/Hofner_My ... m?ca=5&w=1
http://www.blocket.se/dalarna/Gammal_el ... m?ca=5&w=1

/Sixten

20 May 2010, 00:04
Profile WWW

Hofner gitarren som Sustain hänvisar till http://www.blocket.se/dalarna/Hofner_My ... m?ca=5&w=1
har jag ägt och sålde för 4 år sedan för 5000...kanske lite lågt eftersom det är en ovanlig modell...men jag tyckte det var ett ok pris eftersom den dessutom är strippad från vinylen, omlackad och med en icke orginal svajarm

Den sista dåren är inte född änImage

20 May 2010, 08:48
Profile

Går ju inte att avgöra när det inte står vilket skick den är i och vad som är bytt/inte bytt

allt mellan 25 och 65 funkar nog, 65 då skall den vara mint.

Dom är ju rätt ovanliga dom här.

20 May 2010, 09:06
Profile ICQ WWW

Vilken pjäs! Jag tycker spontant att 65K är lite i överkant
och skulle tro att 40-50K ligger närmare verkligheten. Har
sett en från -67 gå för $6000 på Ebay förra året och den
var i sämre skick. Hade man bara lite mer stålar på banken... [B)]

20 May 2010, 18:04
Profile ICQ YIM WWW

Såna här objekt riktar sig till den som samlare eller musiker som vill ha just en sån här , OCH har pengar. då spelar skicket större roll än själva prislappen. När såg du en likadan till salu senast?

Jag menar 50 eller 60 tusen , om du har 10 millar på banken att lattja med kanske inte spelar så stor roll.

Nu är ju dessa köpare relativt få ...

Den andra lite större tänkta köpkretsen för vintage är inte direkt samlare utan mer 'intresserade' och köper hellre meckat , ombyggt etc pga att priserna är lägre.

Personligen har jag aldrig varit lika road av gamla stärkare som gitarrer... känns lite läskigt nästan att dra igång 40 år gamla voltbestar... om man går igenom dom grundligt måste man ofta byta en massa orginalkomponenter, vilket man inte vill.

Men dom låter ju ofta bättre än 'reissues'.

21 May 2010, 10:53
Profile ICQ WWW

Nu är det väl så att dessa förstärkare har sålts för dom priserna.
Vintage Guitar Priceguiden är ju en spegling av vad som i praktiken prylar sålts för. Inte någon slags "frimärkskatalog" där man "värderar" objekten.
Det är ju tillgång och efterfrågan som har skapat priserna.
Att köpkretsen sen krymper med stegrande prisskala är väl lika inom alla områden av handel.
Örjan

21 May 2010, 16:22
Profile ICQ YIM WWW

Junkdealer wrote:

Absolut! Men oftast är det inte några få presumtiva köpare som driver
den verkliga marknaden utan också det ekonomiska klimatet,tillgången
under en viss period (ibland är marknaden "floodad" av vissa liknande
objekt)samt inte minst trender. Ofta har nämnda Vintage price guide
en ganska låg och sansad bild av många instrument och förstärkares
marknadsvärde (kanske pga att priserna baseras på dollarn och till
största delen den Amerikanska marknaden) Därmed inte sagt att en
så fin stärkare som ovannämda Bluesbreaker inte ÄR värd 65K...

21 May 2010, 22:16
Profile ICQ YIM WWW

Junkdealer wrote:

Vintage Guitar Priceguiden är ju en spegling av vad som i praktiken prylar sålts för. Inte någon slags "frimärkskatalog" där man "värderar" objekten.
Det är ju tillgång och efterfrågan som har skapat priserna.
Att köpkretsen sen krymper med stegrande prisskala är väl lika inom alla områden av handel.
Örjan

Absolut, om stärkarn är orörd är nog inte priset något problem ...
men om nån nappar är en annan sak. Skicket betyder allt på dom här som du ju vet ...[;)]

'frimärkskatalog' blir det ju när allt är moddat och säljaren inte fattar att värdet gåpr ned rejält, då är det svårvärderat för olika personer värderar olika skador olika , ex vill vissa inte veta av en sån här bb om trafos är bytta då värderar man den lägre än nån annan som är nmer nog amed högtalarna osv..

VGPG ger ingen vägledning i de fallen

21 May 2010, 22:21
Profile ICQ WWW

Det hela faller på sin egegen orimlighet d.v.s stärkaren platsar inte in på ens topp 100 bästa förstärkare om man testar ljudet live utan bara en samlarpryl för folk som har pengar över att stoltsera med en trofé. Rätt få gittarister som skulle vilja ställa sig live med en sådan murken häck och det säger väl allt. Sånt där svammel bör hållas utanför musikerkretsar och gamla grå dammsamlare kan onanera bland sina reliker. Det finns bättre grejer nuförtiden. Ett alternativ är återvinning på närmsta sopstation ;-)

Lillefar

21 May 2010, 23:01
Profile WWW

lillefar wrote:
Rätt få gittarister som skulle vilja ställa sig live
med en sådan murken häck och det säger väl allt.

Jag spelar på gamla plexi och gamla "gubbiga" les paul
i alla livesituationer och jag skulle förmodligen spela
röven av dig med en sådan här gammal murken häck
om jag bara hade råd att köpa en... [:D]

21 May 2010, 23:09
Profile ICQ YIM WWW

lillefar wrote:

Det hela faller på sin egegen orimlighet d.v.s stärkaren platsar inte in på ens topp 100 bästa förstärkare om man testar ljudet live utan <u>bara en samlarpryl för folk som har pengar över att stoltsera med en trofé</u>. Rätt få gittarister som skulle vilja ställa sig live med en sådan murken häck och det säger väl allt. Sånt där svammel bör hållas utanför musikerkretsar och gamla grå dammsamlare kan onanera bland sina reliker. Det finns bättre grejer nuförtiden. Ett alternativ är återvinning på närmsta sopstation ;-)

Lillefar

Samma sak med de som köper en BMW M3 (fett lån för de flesta dock[:)]), en Armani kostym, danska design-möbler mm.

Men en sak är säker, smaken är som baken.
Jag gillar inte ljudet i de här stärkarna MEN det finns de som gör det.

Men när det gäller danska design-möbler så känns sofforna bättre mot skinkorna i alla fall[:D]

Curtis C called, left a message in Japanese. I returned the call, then reviewed the latest Taang release. Joe should have known that the Long Island lolita is the cause

21 May 2010, 23:58
Profile ICQ YIM WWW

Njasi jag kan nog hala fram en Dumble eller gosig Marshall jubilee etc med flera med flera. Så liras det nog inte bort vare sig några rövar eller några häckar! Nu gällde ju inte snacket Plexi eller les paul som inte brukar vara synonymt med gubbar. Gammla rackelådor som det handlar om här når nog sitt optimala tillstånd som brandbomb ;-) Nu får ni skärpa er för när det gäller rörförstärkare har det gått enormt mycket framåt särskilt det senaste 10 åren. Låt en sådanhär stärkare vila i frid och hylla minnet av gångna tider på annat sätt än att supporta sinnesjuka priser på föråldrade stärkare. Skänk hellre pengarna till ungdomsverksamhet!

Lillefar

22 May 2010, 00:09
Profile WWW

<font color="red">Njasi jag kan nog hala fram en Dumble </font id="red"> eller gosig Marshall jubilee etc med flera med flera. Så liras det nog inte bort vare sig några rövar eller några häckar! Nu gällde ju inte snacket Plexi eller les paul som inte brukar vara synonymt med gubbar. Gammla rackelådor som det handlar om här når nog sitt optimala tillstånd som brandbomb ;-) Nu får ni skärpa er för när det gäller rörförstärkare har det gått enormt mycket framåt särskilt det senaste 10 åren. Låt en sådanhär stärkare vila i frid och hylla minnet av gångna tider på annat sätt än att supporta sinnesjuka priser på föråldrade stärkare. Skänk hellre pengarna till ungdomsverksamhet!

Lillefar

Den vill jag höra...[:p]

22 May 2010, 01:37
Profile

ingen i sverige lär betala deta pris iaf.....om inte nån i hives eller cardigans fylleköper nåt mitt i natten.

man kan inte sätta priser efter vad nåt sålts nån gång på ebay i usa....lycka till med det när stärkarn bor i sverige.

22 May 2010, 01:56
Profile ICQ YIM WWW

Själv tvivlar jag dock starkt på att han får den såld till önskat pris genom att annonsera på vend.se

22 May 2010, 14:12
Profile

Njasi jag kan nog hala fram en Dumble eller gosig Marshall jubilee etc med flera med flera. Så liras det nog inte bort vare sig några rövar eller några häckar! Nu gällde ju inte snacket Plexi eller les paul som inte brukar vara synonymt med gubbar. Gammla rackelådor som det handlar om här når nog sitt optimala tillstånd som brandbomb ;-) Nu får ni skärpa er för <font color="red">när det gäller rörförstärkare har det gått enormt mycket framåt särskilt det senaste 10 åren</font id="red">. Låt en sådanhär stärkare vila i frid och hylla minnet av gångna tider på annat sätt än att supporta sinnesjuka priser på föråldrade stärkare. Skänk hellre pengarna till ungdomsverksamhet!

Lillefar

Detta har uppenbarligen gått mig helt förbi, nyare rörstärkare är ju oftast byggda med svårservade kretskort och snik-komponenter jämfört med tex fender tom 70-tal osv. Vore intressant att höra vilka exempel du tänker på? Tycker mig ha testat det mesta nyare, men nog tycker jag att äldre välservade grejor ofta är av högre klass.

22 May 2010, 23:04
Profile

lillefar wrote:

Det hela faller på sin egegen orimlighet d.v.s stärkaren platsar inte in på ens topp 100 bästa förstärkare om man testar ljudet live utan bara en samlarpryl för folk som har pengar över att stoltsera med en trofé. Rätt få gittarister som skulle vilja ställa sig live med en sådan murken häck och det säger väl allt. Sånt där svammel bör hållas utanför musikerkretsar och gamla grå dammsamlare kan onanera bland sina reliker. Det finns bättre grejer nuförtiden. Ett alternativ är återvinning på närmsta sopstation ;-)

Lillefar

väldigt respektlöst och generaliserande uttalande, speciellt på ett vintage forum. Du kan väl editera och lkägag till 'jag tycker' och 'enligt mig ' här och var så kanske det inte uppfattas som lika provocerande, men det kanske var meningen?
nu har ju du bara 50 poster så man kanske intee kan begära mer..

23 May 2010, 12:05
Profile ICQ WWW

lillefar wrote:

Njasi Nu får ni skärpa er för när det gäller rörförstärkare har det gått enormt mycket framåt särskilt det senaste 10 åren. Lillefar

Jasså , detta vore kul att få en förklaring på , kan vi ta det på Rörforumet där det hör hemma? och vi har ganska stor kompetens på detta område.. jag sätter på kaffet så länge [:)]

23 May 2010, 12:09
Profile ICQ WWW

Javisst var det ett sätt att provocera och javisst har jag fattat att rörsektionen på detta forum är väldigt kompetent och har jättemånga inlägg som merit om det är det som är det centrala! Grejen var väl att det handlar om överpriser som inte har med den verkliga kvaliten att göra d.v.s ett affektionsvärde. Har man 65 000:- på fickan tror jag nog att man kan få en rätt så bra rörstärkare idag som inte är en brandrisk p.g.a åldrade komponenter, kablage etc ;-) Bara detta med jämnare kvalite på komponentillverkning idag är ju en faktor och en annan faktorn är ju att rörstäkare fått sig ett rejält uppsving som har lett till många duktiga och kompetenta byggare av rörstäkare runt om i världen som antingen bygger nya eller förbättrar äldre konstruktioner. För det kan väl inte vara så att männskligheten nått optimum och att rörförstäkare inte kan förbättras? Dumble som exempel tror jag tillhör den kategorin och är väl inte direkt kattskit och några av världens bästa gitarrister kan väl inte vara förda bakom ljuset eller rent av lurade!
Samma inställning finns till gamla gitarrer att de var så mycket bättre förr ex; Les Paul, gamla strator och Telecaster etc som har priser som inte är i närheten av hur bra det är att spela på i verkligheten. Bara att ta ett snack med Jams ägare som importerat gitarrer sedan hednahös om vad han tycker om ex; Gamla Gibson SG. Det är som om det inte finns gitarrbyggare idag som gör fantastiska gitarrer och att inte kunskapen utvecklats. Bland fanatiker är det då hopplöst att föra en disskusion om gitarrer eftersom de redan vet vad som är bäst punkt och slut. Ifrågasätter man det minsta blir dessa fanatiker jättearga! En renoverad stärkare som nämns är ju en helt annan sak om det gjorts av en kompetent person så är ju det en kulturgärning och av godo. Min poäng var väl att de som har pengar och kanske inte ens är intresserad eller spelar aktivt samlar på grejer bara ur ett ekonomiskt perspektiv. En vanlig arbetarkille som kanske har just denna stärkare som dröm kommer aldrig i närheten så ingen är betjänt av överpriser annat än de som vill tjäna pengar på grejer. Allt var inte bättre förr även om det var nog så bra ;-)

Lillefar

Mike Leaf wrote:

lillefar wrote:

Lillefar

väldigt respektlöst och generaliserande uttalande, speciellt på ett vintage forum. Du kan väl editera och lkägag till 'jag tycker' och 'enligt mig ' här och var så kanske det inte uppfattas som lika provocerande, men det kanske var meningen?

23 May 2010, 13:46
Profile WWW

lillefar wrote:
Grejen var väl att det handlar om överpriser som inte har med den verkliga kvaliten att göra d.v.s ett affektionsvärde. Har man 65 000:- på fickan tror jag nog att man kan få en rätt så bra rörstärkare idag som inte är en brandrisk.

Nu förstår jag lite bättre hur du tänker runt detta med vintage
och jag har full förståelse för att du inte "gillar grejjen" med
att betala för gamla dammiga saker. Du har dock rätt i att det
finns många nytillverkade stärkare som låter lika bra och är man
helt onostalgisk och vill spara sina pengar kan man väl köra på
en jävla POD... [:X]

23 May 2010, 15:34
Profile ICQ YIM WWW

lillefar wrote:

Javisst var det ett sätt att provocera och javisst har jag fattat att rörsektionen på detta forum är väldigt kompetent och har jättemånga inlägg som merit om det är det som är det centrala! Grejen var väl att det handlar om överpriser som inte har med den verkliga kvaliten att göra d.v.s ett affektionsvärde. Har man 65 000:- på fickan tror jag nog att man kan få en rätt så bra rörstärkare idag som inte är en brandrisk p.g.a åldrade komponenter, kablage etc ;-) Bara detta med jämnare kvalite på komponentillverkning idag är ju en faktor och en annan faktorn är ju att rörstäkare fått sig ett rejält uppsving som har lett till många duktiga och kompetenta byggare av rörstäkare runt om i världen som antingen bygger nya eller förbättrar äldre konstruktioner. För det kan väl inte vara så att männskligheten nått optimum och att rörförstäkare inte kan förbättras? Dumble som exempel tror jag tillhör den kategorin och är väl inte direkt kattskit och några av världens bästa gitarrister kan väl inte vara förda bakom ljuset eller rent av lurade!
Samma inställning finns till gamla gitarrer att de var så mycket bättre förr ex; Les Paul, gamla strator och Telecaster etc som har priser som inte är i närheten av hur bra det är att spela på i verkligheten. Bara att ta ett snack med Jams ägare som importerat gitarrer sedan hednahös om vad han tycker om ex; Gamla Gibson SG. Det är som om det inte finns gitarrbyggare idag som gör fantastiska gitarrer och att inte kunskapen utvecklats. Bland fanatiker är det då hopplöst att föra en disskusion om gitarrer eftersom de redan vet vad som är bäst punkt och slut. Ifrågasätter man det minsta blir dessa fanatiker jättearga! En renoverad stärkare som nämns är ju en helt annan sak om det gjorts av en kompetent person så är ju det en kulturgärning och av godo. Min poäng var väl att de som har pengar och kanske inte ens är intresserad eller spelar aktivt samlar på grejer bara ur ett ekonomiskt perspektiv. En vanlig arbetarkille som kanske har just denna stärkare som dröm kommer aldrig i närheten så ingen är betjänt av överpriser annat än de som vill tjäna pengar på grejer. Allt var inte bättre förr även om det var nog så bra ;-)

Lillefar

Mike Leaf wrote:

lillefar wrote:

Lillefar

Nja... du har mnissat hela grejen.. ingen påstår att en 68 BB är värd 65 k beroende på dess ljudmeriter eller byggkvalitet ...

Du får fundera på det ett tag och acceptera att vad 'något är värt'
är ofta inte baserat på de kriterier du är inne på.

Jams ägare .. jo jag tackar för den , det var riktigt roligt.
Hej Jerker! jag vet att du smygläser allt här...

Nu när du har fått provocera klart kanske vi slipper dig på det här forumet då. Annars lär det bli långa trådar som inte tillför någonting

jag har inte fått klart för mig om du bara är allmännt oerfaren eller helt enkelt är utanför ditt kompetensområde , men det får väl visa sig.

Efter som du erkänner att du skriver dina inlägg för att provocera så är det ju lätt att bortse från dina posts framöver.

[:)]

23 May 2010, 15:56
Profile ICQ WWW

Skön referens där till JAM´s ägare. Han är ju just känd för att vara stenseriös [;)][;)]

23 May 2010, 15:58
Profile WWW

lillefar wrote:

Njasi jag kan nog hala fram en Dumble eller gosig Marshall jubilee etc med flera med flera. Så liras det nog inte bort vare sig några rövar eller några häckar! Nu gällde ju inte snacket Plexi eller les paul som inte brukar vara synonymt med gubbar. Gammla rackelådor som det handlar om här når nog sitt optimala tillstånd som brandbomb ;-) Nu får ni skärpa er för när det gäller rörförstärkare har det gått enormt mycket framåt särskilt det senaste 10 åren. Låt en sådanhär stärkare vila i frid och hylla minnet av gångna tider på annat sätt än att supporta sinnesjuka priser på föråldrade stärkare. Skänk hellre pengarna till ungdomsverksamhet!

Lillefar

Ironiskt att du snackar om Dumble, med tanke på att en sån kostar bra mycket mer än en Marshall BB.
Ser ingen skillnad på att betala 65k för en gammal gura som en gammal stärkare. Även om det var lite väl dyrt i detta fallet.

Hade dom flesta gjort som du sa och slängt sina gamla stärkare, så hade ju dom som funnits kvar varit värda ännu mer.

Tänk hur många gamla jänkebilar som rullar på vägarna, ska dom skrotas också? Bil-industrin har ju gått framåt dom sista 10 åren , så gamla originalbilar är ju inget värt.
Vinylskivor låter ju skit, bättre att tanka ner från TPB, för det gör man ju 2010.

Har man råd med en '68 BB, så har man nog råd med en översyn och brandsläckare också.

/Chris

23 May 2010, 19:42
Profile ICQ WWW

Det har aldrig varit meningen att vara respektlös utan bara ifrågasättande och naturligvis ha egna åsikter om i detta fallet vintage förstärkare för att få lite fart i debatten. Detta har ju resulterat i en hel del tankar och olika syn på vintage stärkare kontra nya, priser, värde, kvalitet, marknad och det är väl det som är grejen med ett forum. Att inte bara hålla med utan låta olika värderingar och synsätt få utrymme är väl av godo. Det viktiga är dock att hålla isär att det är prylar vi snackar om inte personer för där finns en viktig gräns som ibland överträds och inte bara i denna tråd. De är inte bra för bojens framtid.

Jag tycker att du Mike Leaf tenderar att vara lite av en översittare och rätt så personligt agressiv i dina inlägg och hoppas jag har fel och bara inte känner dig ännu och ditt sätt att uttrycka dig. Du har 2404 inlägg då är man väl erfaren och då känns det lite tråkigt med den attityden. Vet inte vad du och Jerker har för påsar ihop känner inte karln och har ingen tro att han är nått orakel men han är en av de som importerat väldigt många gitarrer under lång tid och tjänar bra med pengar på vintage sidan och dessutom öppet garvar åt det. Exemplet handlade ju inte om jerker utan om "fanatism" kring gamla grejer som gitarrer i detta fall etc. Har du problem med Jerker så lös dem med honom. Att gå från en disskusion om prylar över till personangrepp är särdeles dåligt och inte accepterat i något sammanhang så en ursäkt är nog på sin plats.

Kompetensen på rörsidan tror jag alla på bojen uppskattar och ser som en av de största tillgångarna på bojen. Så även jag!

Lillefar

Mike Leaf wrote:

lillefar wrote:

Lillefar

Mike Leaf wrote:

[quote="lillefar"]

Lillefar

Nja... du har mnissat hela grejen.. ingen påstår att en 68 BB är värd 65 k beroende på dess ljudmeriter eller byggkvalitet ...

Du får fundera på det ett tag och acceptera att vad 'något är värt'
är ofta inte baserat på de kriterier du är inne på.

Jams ägare .. jo jag tackar för den , det var riktigt roligt.
Hej Jerker! jag vet att du smygläser allt här...

Nu när du har fått provocera klart kanske vi slipper dig på det här forumet då. Annars lär det bli långa trådar som inte tillför någonting

jag har inte fått klart för mig om du bara är allmännt oerfaren eller helt enkelt är utanför ditt kompetensområde , men det får väl visa sig.

Efter som du erkänner att du skriver dina inlägg för att provocera så är det ju lätt att bortse från dina posts framöver.

[:)]
[/quote]

23 May 2010, 21:18
Profile WWW

Quote:
Jag tycker att du Mike Leaf tenderar att vara lite av en översittare och rätt så personligt agressiv i dina inlägg och hoppas jag har fel och bara inte känner dig ännu och ditt sätt att uttrycka dig.

Nej så är det absolut inte, sök bland mina inlägg och säg var du får den iden ifrån

provocerar man får man räkna med mothugg men jag tycker inte jag varit aggresiv mot dig alls, tvärtom.

Du förstår helt enkelt inte vintagemarknaden och då blir ju allt konstigt. det är helt ok hoppas du lär dig mer genom att hänga på Bojen i framtiden.

23 May 2010, 22:06
Profile ICQ WWW

Jamen då känns det som vi luftat den grejen och kan gå vidare. Hoppas få debattera med dig även i fortsättningen. Man lär så länge man lever ;-)

Lillefar

Mike Leaf wrote:

Quote:
Jag tycker att du Mike Leaf tenderar att vara lite av en översittare och rätt så personligt agressiv i dina inlägg och hoppas jag har fel och bara inte känner dig ännu och ditt sätt att uttrycka dig.

Nej så är det absolut inte, sök bland mina inlägg och säg var du får den iden ifrån

provocerar man får man räkna med mothugg men jag tycker inte jag varit aggresiv mot dig alls, tvärtom.

Du förstår helt enkelt inte vintagemarknaden och då blir ju allt konstigt. det är helt ok hoppas du lär dig mer genom att hänga på Bojen i framtiden.

23 May 2010, 22:10
Profile WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]