View unanswered posts | View active topics It is currently 05 May 2026, 05:43

Reply to topic  [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Vems Tele? 
Author Message

marcusss wrote:

danielj wrote:

Ja varför inte förstöra denna fina "stämning" med lite surkukeri?

Hur menar du nu, vännen? Varför får man inte fråga om det var OK med Uffe?

Har han godkänt att Du kallar honom för Uffe? [:)]

28 Apr 2010, 20:58
Profile ICQ WWW

marcusss = ägg

28 Apr 2010, 20:59
Profile ICQ YIM WWW

marcusss = ägg

Uttrycket heter "lägg ägg" s.d.s.

Tycker annars marcuss fråga är befogad-även om det liknar tråd-döderi.

28 Apr 2010, 21:26
Profile

Quote:
Tycker annars marcuss fråga är befogad-även om det liknar tråd-döderi.

Befogad rent teoretiskt , men snarare en fråga mellan trådskaparen och instrumentets ägare, frågeställningen skulle ju gälla eg alla privata bilder som laddas upp i så fall, även Gigbilder på andra än en själv, bilder från mässor , YT osv. det är i dagsläget vilda västern som gäller på nätet och var och en får agera med sin egen moral och den som ser sig själv/sina grejer och tycker det är utan tillstånd får agera själv eller genom ombud, nu kanske Marcuss är ombud åt UL men jag tvivlar på det [B)]

29 Apr 2010, 08:34
Profile ICQ WWW

Jag tycker att det är ett bra och trevligt initiativ av Magic att posta bilder och lite intressant info denna (ö)kända gitarr. Kul! [:)]

29 Apr 2010, 08:58
Profile

tänk om man hade haft någon slags "terminate user"- knapp på menyn....

29 Apr 2010, 17:14
Profile ICQ YIM WWW

marcusss wrote:

Jag frågade bara om Uffe godkänt det - vet inte varför ni gör så stor grej av det?

En gång när jag lämnade in min gitarr för setup i en gitarraffär så sa killen bakom disken att han hade lånat hem gitarren när setup var klar och spelat på den hemma då han tyckte den var så ball. Han sa det som nåt sorts beröm såklart - folk är olika, själv tyckte jag det var ett övertramp att han inte hade frågat om lov innan.

Jag är övertygad om att en del skulle misstycka till att deras ägodelar fotas i smyg och postas på internet. Uffe kanske inte är en av dessa, troligtvis inte, men i min bok så är det något han borde fått avgöra. Men det kanske han fick, vad vet jag, därför frågade jag.
Så.

Som både Rudmark och jag skrev ovan så är ju frågan befogad rent generellt, även om den uppfattads som 'tråddödare' just här.

Självklart är det INTE generellt sett ok att låna hem folks ägodelar eller lägga ut bilder på dom på nätet utan deras medgivelse.

Sen kan det ju vara så att man känner varann sen gammal toch VET att personen inte bryr sig om det.

Men generellt, NEJ inte ok och befogad fråga.

27 May 2010, 09:59
Profile ICQ WWW

27 May 2010, 11:02
Profile

Quote:
Så lagen är omoralisk i just detta fall [?]

nu fånar du dig lite [8D]

det vet väl alla att det inte är förbjudet i lag att fotografera vad som helst på allmän plats eller i sitt eget hem , eller ens i de flesta fall publicera det på nätet.

den moraliska delen ligger i huruvida man tycker det är ok att göra det med andras gitarrer och ägodelar...

Det måste ju ok vara mellan ägaren och den som lägger ut det

Och visst är detta 'Off topic' diskussion.

Det har diskuterats mest i andra sammanhang än gitarrer, tex folk som går runt och tar bilder på barn på stranden ... Känns inte helt OK för mig om det skulle vara mina barn, även om det är fullt lagligt.

Håller dock med om att frågan som ställdes var en 'tråddödare'
då den bevisligen spårade ur helt , i likhet med ett flertal på senare tid

Det bottnar ju i att det finns en massa osämja mellan några (en handfull?) bojare och dessa pucklar på varann i nästan varenda tråd numer verkar det som.

Samt några nya medlemmar som gillar att provocera med sina åsikter (helt legitima dom också)

Tråkigt är det.....

27 May 2010, 12:30
Profile ICQ WWW

Man behöver väl inte tycka att något borde vara olagligt för att det är omoraliskt. Finns väl många som tycker otrohet till exempel är omoraliskt, utan att man för den skull vill stifta lagar emot det.

27 May 2010, 16:23
Profile

Detta är väl samtidigt en gitarr som det inte direkt saknas bilder på tidigare på nätet. Tror t.o.m jag publicerat nån själv från nån Lundell-konsert..

28 May 2010, 12:59
Profile

Lemmy wrote:

Detta är väl samtidigt en gitarr som det inte direkt saknas bilder på tidigare på nätet. Tror t.o.m jag publicerat nån själv från nån Lundell-konsert..

Off-topic, men ditt inlägg kräver en kommentar.
Så du menar alltså att om en omoralisk handling har genomförts en gång tidigare så är det fritt fram att upprepa den? Låter som ett sunt tankesätt. [:D]

Image

Hehe... ville väl bara som en kommentar säga att det är väl liksom ingen för UL personlig hemlighet att han äger o spelar på just denna telecastern. Är väl snarare i stället en av Sveriges mest kända gitarrer.. och då kanske man kan säga att om nu gitarren är en kändis, så kanske bilden bättre hör hemma i Se&Hör [8D]

28 May 2010, 15:13
Profile

jag jobbade under 90-talet på en bildredaktion och där gjorde vi nånslags avvägningar mellan å ena sidan människors integritet och å andra sidan allmänintresse. Om tex en politiker stod och fyllekräktes kunde det vara av allmänintresse att publicera en sån bild, medan om en vanlig svensson gjorde detsamma fanns det ingen anledning att hänga ut personen i fråga. Att en av sveriges kändaste gitarrer har en mick som håller på att sjunka ihop och att den är felintonerad tycker jag absolut är av allmänintresse. Det visar ju exempelvis att dess ägare är just så excentrisk som man misstänkt, och det visar också att det går att göra älskad och klassisk musik på väldigt märkliga instrument. Absolut en befogad publicering på ett sånt här forum (enligt principen från den bildredaktionen då).

28 May 2010, 16:25
Profile ICQ YIM WWW

28 May 2010, 17:05
Profile

gäddhuvud wrote:

jag jobbade under 90-talet på en bildredaktion och där gjorde vi nånslags avvägningar mellan å ena sidan människors integritet och å andra sidan allmänintresse. Om tex en politiker stod och fyllekräktes kunde det vara av allmänintresse att publicera en sån bild, medan om en vanlig svensson gjorde detsamma fanns det ingen anledning att hänga ut personen i fråga. Att en av sveriges kändaste gitarrer har en mick som håller på att sjunka ihop och att den är felintonerad tycker jag absolut är av allmänintresse. Det visar ju exempelvis att dess ägare är just så excentrisk som man misstänkt, och det visar också att det går att göra älskad och klassisk musik på väldigt märkliga instrument. Absolut en befogad publicering på ett sånt här forum (enligt principen från den bildredaktionen då).

så en offentlig person ska med andra ord inte kunna lämna in sina ägodelar för service utan att riskera att bilder på dem kommer ut på internet?

Image

Men allvarligt talat, tycker du det är så farligt då? Jag menar, både denna gitarren o ägaren till den har ju figurerat både på förstasidor o på löpsedlar på landets största kvällstidningar.
Så om det nu läggs ut några bilder på en av landets mest kända artisters gitarr, som kanske är plåtad utan ägarens kännedom, och då på ett forum som har en tämligen begränsad skara publik. Vad är skadan? Har ägaren själv framfört några klagomål? Hade han gjort det hade jag haft förståelse för dina synpunkter, men då tror jag samtidigt bilderna hade varit borta nu..

28 May 2010, 18:09
Profile

gäddhuvud wrote:

så en offentlig person ska med andra ord inte kunna lämna in sina ägodelar för service utan att riskera att bilder på dem kommer ut på internet?

Image

Nä, precis! Man får stå sitt kast...[:o)]

28 May 2010, 18:35
Profile

Drar mig för att blanda mig i en potentiell Troll-diskussion.. Men kan bara helt ärligt nämna att min spontana reflektion när jag läste tråden första gången var... <i>Hmmm här lämnar Uffe in sin gura för justering och folk sitter och analyserar och i viss mån hånar honom... Känns inte helt juste.."]

Rätt eller fel, men det var det som slog mig. I övrigt tycker jag det vore kul om vi Bojare kunde hålla tonen trevlig och undvika påhoppen som ibland pågår mellan vissa personer..

28 May 2010, 18:50
Profile

gäddhuvud wrote:

Image

Var lämade han in den, till vilken butik, vad har butiken/ servicstället för policy att plåta och lägga ut på nätet?

28 May 2010, 19:17
Profile

Var lämade han in den, till vilken butik, vad har butiken/ servicstället för policy att plåta och lägga ut på nätet?[8D]

28 May 2010, 20:12
Profile

Alltså, jag kan se Marcusssss poäng. Om man lämnar bilen till rekond? Om man lämnar knivarna på slipning? Om datorn behöver en uppgradering? Ska det gå från affären till nätet då? MEN här handlar det om en konstnärs instrument för sitt konstnärskap, och där finns det ju ett allmänintresse som ligger utanför personen. En råddares bild på Vais pedalbord, en expedits berättelse om vilka skrivböcker Ingmar Bergman köpte, etc... Det snurrar ju i media och här utan att någon tänker på det. Min kräkande politiker från ett tidigare inlägg var nog missvisande, den här gitarren ligger i en annan kategori. Själv skulle jag bli ganska hedrad om jag råkade ut för samma form av integritetsintrång,[8D] men kanske skulle jag ta upp frågan med gitarrteknikern nästa gång vi pratades vid. Hmmm, inte alldeles lätt. Men jag är glad att ha sett bilderna på den vita viskningen här.
Erik

28 May 2010, 23:51
Profile ICQ YIM WWW

jag är glad att ha sett bilderna på den vita viskningen här.

Vi tar väl en plusett. Att på nära håll fått kika på en sån legendarisk pjäs var riktigt trevligt.

29 May 2010, 09:02
Profile
Reply to topic   [ 64 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next