View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:09

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Ett stycke Champ 5C1... 
Author Message

Post Ett stycke Champ 5C1...
Image

Delarna kommer från den rullbandspelare (Eicor model 15) jag postade bilder på här för ett tag sedan. Jag upptäckte snart därefter att spelarens bandmatning, och i princip all mekanik, behövde en rejäl genomgång. Jag väntar på motivation och tid, kan man säga, och tyckte att jag kunde göra något kul av den under tiden.

Bild på insidan:

Image

Och hur låter den då? Mycket bra, skulle jag säga. Men väldigt, väldigt rent även på fullt spett (men det är väl också en av poängerna med 5C1). Jag tänkte däremot att man med ganska enkla medel kan göra en kanal till. Någon som sitter på förslag? Gärna kring 6SJ7/6SL7/6SN7.

Nästa steg är att försöka få fatt i ett kabinett i stil med en gammal projektorhögtalare. Gärna med en tiotummare i...

--Olle

14 Jun 2010, 08:49
Profile

Schema, utifall någon (av någon outgrundlig anledning) inte skulle ha eller hitta det: http://www.kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/fender/images/champ5c1layout.gif

De enda förändringarna jag gjort är att knuffa upp kapacitansen i glättningen till 22/22/22uF.

14 Jun 2010, 11:21
Profile

Inga idéer? Som sagt, en kanal till (lite mer gain:ig), och lämplig sammanfogning med den befintliga kretsen. Helst kring 6SJ7, eftersom jag har ett gäng liggande.

--Olle

15 Jun 2010, 07:58
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]