Fuzz Face! ca 1970. BORTA!
Troligen ett fall för eBay men jag testar här först. Ljudbojen är ju både enklare att använda och har inga säljavgifter [:)].
Det är alltså dags för min Dallas-Arbiter Fuzz Face ca 1970 att få ett nytt hem. En i alla avseenden "playable collectible".
Du som suktar efter ett gammalt välljudande original med BC 209C (kisel) transistorer OCH investeringsfaktor har nu chansen att få det du vill ha. Med råge [8D]. Se och njut...

Som du ser av bilderna är pedalen i ett fantastiskt fint skick och fungerar givetvis helt felfritt. I min ägo sedan 1988 då jag köpte den av originalägaren.
Detaljinfo för den som undrar:
* Elektroniken är 100% originalskick med orörda lödningar. Kretskortet markerat med "iss.2" på undersidan.
* Chassiet har "HJM 3316" markerat på insidan.
* Radiohm potarna är stämplade, förutom med respektive värde, med "2". Men för stunden är det oklart om det är någon form av datering eller ej.
* Skruven som håller bottenplattan är <i>inte original"]. Originalskruven saknades vid köpet. När jag väl fann en passande originalskruv visade det sig att och gängorna i chassiets skruvhål var förstörda. Enda lösningen var därför omgängning. Så med pedantisk försiktighet har jag därför gängat om hålet till M5, vidgat hålet i bottenplattan <i>en aning "]och sedan dess sitter bottenplattan som den skall - med minimal fysisk och estetisk påverkan.
* Battericlippet (se bild nedan) saknar en bit ur + polens "krage". Lyckligtvis inget som påverkar greppfunktionen utan batteriet sitter som det skall utan tendens till glapp.

* Gummifötterna saknades när jag köpte den. Idag ersatta med självhäftande modell från ELFA.
* Dekalerna är i fint skick med undantag för "out" som är skadad. Dock ej helt bortnött utan bara lite otydlig då halva "t" saknas.
Soundet då? Ja, anledningen till att denna pedal blivit kvar så länge i min ägo är att den låter precis som jag vill att en bra BC 209 utrustad Fuzz Face skall. Mycket gain med rätt mängd diskant även vid lägre mängd fuzz. Bra strängseparation och transparens - för en Fuzz Face alltså. Något jag sällan hittar på gamla original som oftast tenderar att vara dova och brötiga.
Varför sälja en bra pedal? Jag är lycklig ägare till flera bra exemplar, fler än jag faktiskt hinner använda, något jag får svårare och svårare att se sundheten/logiken i. Särskilt när utgiftskontot oftast står på minus....
<s>Pris: 4.800 kr </s>
Eventuell frakt tillkommer.
Kan även hämtas/provas i Luleå eller Piteå.
<font color="red"><font color="red">Viktigt tillägg 27/6!
Har tidigare idag mailat ut följande info till de intressenter som valt att kontakta mig via telefon och/eller email. Kan vara bra om alla som ser denna annons också får ta del av informationen:
Du som vill bli ägare av denna Fuzz Face har till på torsdag 1/7 kl. 22.00 på dig att göra klart köpet med mig. Efter denna tidpunkt kommer pedalen att färdas hela vägen över Atlanten med mig och - med största sannolikhet - hamna som en naggande god dellikvid vid ett gitarrköp i någon av NYC många gitarrbutiker. Om inte någon deal görs där är eBay mitt nästa säljforum i slutet av juli. Tänker inte låta detta stycke musikhistoria bli en "hyllvärmare" på något säljforum.
Att importera ett lika fint ex via utländsk butik eller eBay hit till Sverige blir garanterat dyrare än det pris jag satt så om du tillhör skaran fuzzentusiaster <i>over here"] skulle jag vilja påstå att det är hög tid för dig att agera [;)] [;)].</font id="red"> Annars lär någon <i>over there"] göra det....</font id="red">
Ring 070-291 52 26 eller maila på
info@davidmorin.se/David