View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 16:00

Reply to topic  [ 7 posts ] 
rörhäck 
Author Message

Hejsan
Ny medlem här med en fråga.
Hade en gammal rörhäck för 200år sedan.
Tror att den var dansk o hette Max, hade EL36 som slutrör (anod i toppen). Ha för mig att den lät jäkla bra, men det var ca 30-35 år sedan så minnet kan svika.
Någon på forumet som vet mer om denna stärkare och om det finns kvar exemplar någonstans?

Mvh

Gostap

03 Jul 2010, 16:20
Profile ICQ YIM WWW

Tror att Sixten aka Sustain här har en rigg. Även en kamrat till mig har en topp och 2*18 låda. Jag hade en tretolva för ett par år sedan.

http://www.myspace.com/urangbg
http://www.myspace.com/thetrussrods

03 Jul 2010, 18:56
Profile ICQ WWW

MAX Forty är det väl fråga om då förstår jag.
Jag har en med tillhörade 3x12-låda. Min lät inte så bra i orignalutförande, för det var väldigt konstiga tonkontroller.
Efter lite moddamde så låter den fint.
Det finns ställningar till lådan också, men det saknas tyvärr rattar och beslag för att montera fast toppen i lådan.

Image
Image

Jag har även en MAX 70 Bass och en 18" låda. Lite märklig konstruktion på toppen som inte heller är så snygg som Forty. Den här har fyra EL34:or med katodbias.
Lådan innehåller en Celstion G18C på 60W.
Image
Image
Image

/Sixten

04 Jul 2010, 13:44
Profile WWW

Ah, just det, max forthy hette den.
Blir nostalgisk när jag ser den. Hade för mig den lät bra, men det är väl som minnet som med gammalt vin, tenderar att bli bättre ju äldre det blir.

Vad kostar en sådan idag?

Mvh

Gostap

edit: Det var ju på den tiden när man inte hade råd med Marschall, fick man köpa billiga "konstiga okända" förstärkare. Vår basist hade en gammal Hagström förstärkare som jag skulle kunna tänka mig betingar ett betydligt högre pris idag, men vem villa ha en Hagström på den tiden!

04 Jul 2010, 18:43
Profile ICQ YIM WWW

Det här är ju grejer som man sällan ser till salu, så vad som är "rätt" pris är inte lätt att bedöma.
I min rigg så är det säkert de tre 12-tummarna som är mest eftertraktade och värdefulla.
Förstärkaren är nog mest intressant som samlarobjekt skulle jag tro.
Jag har dock inte märkt att MAX nått någon större kultstatus än, men kanske i hemlandet Danmark?

Jag kan tänka mig att de här förstärkarna inte alltid byggdes efter samma schema, så de kan tänkas låta olika. Jag har inga belägg för det, men det förefaller mycket besynnerligt om de verkligen var tänkta/konstruerade som min var byggd, just när det gäller tonkontrollerna. Det verkade snarast som att de fått slut på alla kondensatorer utom 22nF den dagen de byggde min. [;)]

/Sixten

04 Jul 2010, 22:20
Profile WWW

en sån har jag med och den var nog byggd samma dag som sixtens för det var i stort sett samma värde på alla kondingar.

Hur som helst låter den efter lite modning riktigt bra.

Min fick el 34or och lite normala värden på kondingar.

05 Jul 2010, 00:35
Profile

en sån har jag med och den var nog byggd samma dag som sixtens för det var i stort sett samma värde på alla kondingar.

Hur som helst låter den efter lite modning riktigt bra.

Min fick el 34or och lite normala värden på kondingar.
Aha, intressant!
Då kanske det var meningen ändå med de konstiga tonkontrollerna.

Jag antar att din tappat en del uteffekt med rörkonverteringen? Men det gör knappast något. Jag har mätt upp uteffekten i min till över 50 W före klippning, och det är det inte många "50-wattare" som presterar. Särskilt inte med bara 400 V B+.
Knepiga rör EL36:orna. De är uppenbarligen betydligt kraftigare än vad man får för sig utifrån databladen.

/Sixten

05 Jul 2010, 08:51
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]