View unanswered posts | View active topics It is currently 12 Jun 2026, 18:21

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Köpdags: Levant tolex for Plexi 
Author Message

Post Köpdags: Levant tolex for Plexi
Nu är det sommarlov.... [:D]

Då tänkte jag äntligen få loss tid för att klä om min Plexitopp från 67. Tanken är att klä med black on green levant eller vad man brukar kalla det... Jag har sneglat på hur ni andra gjort och bestämt mig för att följa Sven-Johans väg att utgå från helsvart tolex som jag färgar lite diskret med grå-grönt. Så frågan är ju då vilken svarta tolex är "rätt" att utgå ifrån? Det finns ju svart levant på Tube-town och alla möjliga ställen, men jag vet inte vilket mönster som är tillräckligt nära, man vill ju inte ha någon krokofant-mönstrad 80-tals levant osv..
Ja, ni fattar.

Ett problem är att jag inte har någon originalbit att jämföra med, så det är lite lurigt..

I vanlig ordning, tips mottages mkt tacksamt.. Vill helst lägga beställning omg. så jag hinner jobba med detta inom semesterperioden som börjar NUUUUUU! [:0][:0][:0][:0]

02 Jul 2010, 16:41
Profile

Köpt ett par ggr Tolex, vintage etc, men retat mig på att det är så nära vinylduk man kan komma, och omöjligt att få fint på kanter
Förr i tiden - har ni kollat på gamla Marshall/Fenderlådor där Tolexen trasats? Finns inte stymmelse till väv, bara spån direkt under.
Så min åsikt är att ny Tolex är vinyl med väv under-tjockt som den.
Raskt ut till mina gamla suppliers, bokbindare-utdöende släkte. Köper deras "klon" (?) som används till halvfranska band. Billigare, mer lätt att vika och limma, tunt som den.[img][IMG]http://i107.photobucket.com/albums/m296/rudmark/Ampmaker/CIMG1063.jpg[/img][/img]
Vita ny Tolex, oranga bokbinderihalvfranskt. Mattan (röd) används till att gå på....Den här sorten är mkt enklare att limmma på-och lacka (150:-/m 110 bredd)
Och finns naturligtvis i alla färger, svart också

02 Jul 2010, 23:09
Profile

Ja den där tjocka sorten har jag stött på, det funkar inte... Men jag vill inte bar5a ha lagom tunt, det ska ju vara ett vettigt mönster med..

03 Jul 2010, 02:11
Profile

Har du nån länk eller info om var man kan köpa halvfranskt? Inte en halv limpa alltså utan bokbinderi tyget. Man måste kanske känna en kuf i en källare...?

/Nicklas

03 Jul 2010, 13:32
Profile

03 Jul 2010, 21:58
Profile

Fick hem några provbitar från Tube-Town...

Bild-1
Vänster: Marshall black levant
Höger: Tube Town black levant

Jag tror att TT-levanten är lite för "djup" och konturerad i fårorna... Men å andra sidan har jag för mig att även Marshall-biten är lite för djup...

Image

Bild-2

1: Marshall black
2: TT-black
3. Marshall green on black.. Som bekant på tok för grön

Image

Vad säger ni? Om jag skulle välja någon av dessa så är det nog Marshall black som känns närmast.. Den är svart på baksidan och riktigt tunn, tänker mig att den bör vara rel. hanterbar när man skall böja och fixa..

06 Jul 2010, 01:27
Profile

Jag fick min pinstripe stack klädd med green on black. Sedan en vinstilla dag sprayade jag lådorna med svart färg på långt (C:a 1 meter) avstånd. Det blev väldigt bra tycker jag.
Ni som varit på Fuzz och Frysen mässorna har kanske sett dom.
Green on black har jag nog kvar av också tror jag så det räcker till topp ( har 2 i kö före men räcker nog till alla 3)
395:- /meter
Örjan 0733-174374
[Image][/img]

06 Jul 2010, 16:56
Profile ICQ YIM WWW

Örjan, tack för förslaget, men jag har snöat in mentalt på att lägga grön/grått på svart tolex så jag köper nog en sådan från TT om ingen hejdar mig...

Har beundrat din stack i tidigare trådar men inte sett den live, ser riktigt läcker ut! [:p][:p]

06 Jul 2010, 21:17
Profile

En annan grej som jag skulle uppskatta lite förslag på..

Jag ska ju klä om min 67:a så trogen originalet som möjligt. Sen har jag en 69:as kabinett liggande som behöver kläs om, ingen panik men när jag ändå beställer tolex..

Kabinetten syns här: http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=36825&SearchTerms=plexi

Frågan är ju vad jag ska klä den med, ska jag vara seriös och klä den grön/svart i originalstuk.. eller ska jag ha lite kul och försöka göra en snygg custom colour.. Har ju bara en stärkare, men man kan ju alltid växla kabinett efter humör kanske ;-) Kanske man borde lämna in den till Magnus Olssons pedal-lackering och bli bannad från vintage forumet på livstid [:D][:D][:D]

08 Jul 2010, 14:56
Profile

Den gröna färgen var ju så snygg att man blir grön av avund. [:p][:D]

Svullo wrote:

Fick hem några provbitar från Tube-Town...

Bild-1
Vänster: Marshall black levant
Höger: Tube Town black levant

Jag tror att TT-levanten är lite för "djup" och konturerad i fårorna... Men å andra sidan har jag för mig att även Marshall-biten är lite för djup...

Image

Bild-2

1: Marshall black
2: TT-black
3. Marshall green on black.. Som bekant på tok för grön

Image

Vad säger ni? Om jag skulle välja någon av dessa så är det nog Marshall black som känns närmast.. Den är svart på baksidan och riktigt tunn, tänker mig att den bör vara rel. hanterbar när man skall böja och fixa..

"Det är aldrig försent att ge upp"

08 Jul 2010, 21:34
Profile WWW

Hänvisar till den gamla tråden om detta. Läs och begrunda!:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28302

Visst man kan tycka att den gröna som idag säljs som "black on green" är snygg (jag har sett en ursnygg Fender Blues Junior klädd i sådan, ihop med ett mellangrått, snyggt högtalartyg), men det är inte alls likt det som finns på gamla Marshalls. Gå inte på den niten!

Dessutom skiljer det en hel del i både struktur och färg mellan Levant-vinyler på gamla Marshalls.

Det finns flera olika nytillverkade varianter som ser rätt ut på "framsidan", men det är olika kvaliteter i tjocklek och vad det är för tyg på baksidan. Det finns tunna varianter som går sönder väldigt lätt och det finns tjockare varianter som, typ, är lika hållbara som de gamla (som hade tätvävt bommulstyg, erre nått, på baksidan). Här måste man vara uppmärksam och kolla upp.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Jul 2010, 13:34
Profile

Har gjort detta inlägg även i den gamla tråden http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=28302.

Här är bild på tre olika Marshall Levant-vinyler från stärkare jag har inne just nu. Det är svårt att exakt visa kulörer och strukturer på en bild så här, men man får en aning.

Image

1: Längst upp till vänster. Super Lead från 1975.
2: Längst upp till höger. Super PA från 1970.
3: Längst ner. Tomlåda från en Master PA, troligen från någon gång av 70-talets första hälft.

Nr. 1 är i princip helt svart och strukruren är inte lika djup/markant som de andra två och som det brukar vara på gamla Levant-vinyler.

Nr. 2 är ovanligt mycket grön och har en struktur som jag upplever ser ut som det brukar göra.

Nr. 3 är nog den som mest motsvarar hur min erfarenhet säger att det ser ut på Marshalls från sent 60-tal och tidigt 70-tal. Den är helt klart grå-grön men den är betydligt svartare än nr. 2.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

22 Jul 2010, 14:25
Profile
Reply to topic   [ 12 posts ]