|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Ulven
|
 Stevie Wonder
Är det någon här som kan tryna med i Stevie Wonders underbara munspelssolo i denna låt? Tror han spelar på ett kromatiskt 12-håls C-spel.
spotify:track:15Wwj9igGPkCXGY6IqLlPW
The blues rolls on
|
| 16 Jun 2010, 22:06 |
|
 |
|
Smuttkungen
Joined: 27 Aug 2009, 23:07 Posts: 45 Location: Västerbotten
|
|
| 13 Jul 2010, 13:17 |
|
 |
|
osandberg
|
Cool. Just Totts Bluesette var den första låt jag lärde mig på chromatiskt.Tog sin tid innan man tryckte in knappen på rätt ställe, respektive blås eller dra in.Har inte hållt i chromatiska på måmga, många år men kanske man skall damma av fanskapet?
|
| 13 Jul 2010, 13:25 |
|
 |
|
Patrik
|
Solot finns på noter och tab i Richard Hunters "Jazz Harp". Finns att låna på Lunds stadsbibliotek eller köpa via adlibris.com för 146 riksdaler inklusive cd.
Blås på
Patrik
|
| 13 Jul 2010, 18:28 |
|
 |
|
Ulven
|
Iofs trevliga kommentarer, men inte svar på min fråga [;)]
The blues rolls on
|
| 02 Aug 2010, 20:49 |
|
 |
|
Martin O
|
[quote]<i>Originally posted by Ulven"]
Iofs trevliga kommentarer, men inte svar på min fråga [;)]
The blues rolls on
Det blir lättare att svara på din fråga om man begriper vilken låt det är fråga om. (Länken fungerar inte.) Av sammanhanget gissar jag att det är "For once in my life"(?), och om det är korrekt så är det i och för sig ett helt lysande solo -- men särskilt svårt att spela med i är det väl inte. Däremot att komma på det, det är svårt. Hälsar, Martin
|
| 03 Aug 2010, 02:28 |
|
 |
|
Ulven
|
Martin, Jodå, det är den låten - och länken funkar utmärkt om man markerar och klistar in. Kan du lira med i det solot utan att snubbla alltför mycket så är du att gratulera [:)]
The blues rolls on
|
| 03 Aug 2010, 23:43 |
|
 |
|
osandberg
|
Ingenting är omöjligt, som Gunde sa. Visst snubblar man lite här och där, och det är mycket jobb med slideknappen men med övning och åter övning och...så är den inte omöjlig att bemästra.
|
| 04 Aug 2010, 10:04 |
|
 |
|
sjoeberg
|
2003 var jag tillsammans med Filip Jers i Trossingen på Harmonicamasters workshop. Under en av dagarna var Carlos DelJunco föreläsare under en em. Han berättade att när man lär in ett solo så använder man ett ljudredigeringsprogram, klipper ut solopartiet och klistrar in. Därefter speedar msn ned hastigheten till 53 bpm och börjar inlärningen genom att "loopa" delar av solot. Enligt Carlos så kan inlärningen förkortes dramatiskt om man lär in bakifrån, dvs man börjar med den allra sista takten i låten, därefter den näst sista osv tills man kommer till takt ett. Han hävdade att genom att gå den vägen lär man sig mkt fortare. Enligt hans erfarenhet var 53 bpm det ultimata inlärningsbeatet. Jag kan inte solot som diskuteras, men har förstås lyssnat på det åtskilliga gånger. Fantastiskt solo! Finns det någon "där ute" som tillämpar denna teknik för inlärning?
|
| 04 Aug 2010, 11:32 |
|
 |
|
Martin O
|
Ulven wrote: Martin, Jodå, det är den låten - och länken funkar utmärkt om man markerar och klistar in. Kan du lira med i det solot utan att snubbla alltför mycket så är du att gratulera [:)]
The blues rolls on
------------------------ Det är alls inte så att jag sätter mig på någon hög häst här, i synnerhet inte vad gäller kromatiskt -- som jag nästan aldrig spelar numera -- men jag minns inte solot som sådär alldeles överjävligt svårt när jag höll på att kopiera det en gång i tiden. 12:e position, knappen in nästan hela tiden så hittar man många av hans ornament och idéer. Hans storhet som instrumentalist är (var?) väl mer att han lyckats utveckla ett eget sound, direkt igenkännbart, snarare än extrem virtuositet. Skulle jag fejka/spela med i solot nuförtiden så gör jag det på ett diatoniskt i Db, 12:e pos. Någonstans på Youtube hittar man en kille som heter Richard Hunter som, om jag minns rätt, kör hela solot ton för ton på ett lätt modifierat diatoniskt, fast då i 2:a pos. Det är förstås väldigt bra övning att kopiera andras solon (och det som Sjöberg/Carlos del J säger här ovan är säkert förträffligt att ta till sig -- om man fattar tekniken ...) men det är lite blekt att stå på scenen och göra det. Så att skaffa sig ett hum om ackorden, bestämma vilket spel som passar, och, som man säger här på forumet "blow on", med lite självförtroende, kan räcka långt. Stevie W är/var lysande, men det är några kilometer mellan honom och, säg, Toots T i högform, ca 50-, 60-tal. /Martin
|
| 04 Aug 2010, 16:49 |
|
 |
|
arnenym
|
sjoeberg wrote: 2003 var jag tillsammans med Filip Jers i Trossingen på Harmonicamasters workshop. Under en av dagarna var Carlos DelJunco föreläsare under en em. Han berättade att när man lär in ett solo så använder man ett ljudredigeringsprogram, klipper ut solopartiet och klistrar in. Därefter speedar msn ned hastigheten till 53 bpm och börjar inlärningen genom att "loopa" delar av solot. Enligt Carlos så kan inlärningen förkortes dramatiskt om man lär in bakifrån, dvs man börjar med den allra sista takten i låten, därefter den näst sista osv tills man kommer till takt ett. Han hävdade att genom att gå den vägen lär man sig mkt fortare. Enligt hans erfarenhet var 53 bpm det ultimata inlärningsbeatet. Jag kan inte solot som diskuteras, men har förstås lyssnat på det åtskilliga gånger. Fantastiskt solo! Finns det någon "där ute" som tillämpar denna teknik för inlärning?
På windows media player ska det finnas en hastighetssänkare. Den ligger under menyn Visa-förbättringar- Inställningar för uppspelningshastighet. Då kommer det upp en grej så man kan ställa in hastigheten.. Jag slänger in en brasklapp om den håller kvar rätt toner när den sänker hastigheten eller om den sänker de också litegrann. http://www.brosbrothers.sehttp://www.youtube.com/user/arnenym
|
| 04 Aug 2010, 22:21 |
|
 |
|
sjoeberg
|
Martin - Om man har tid,ork, intresse och ambition går man din föreslagna väg och kämpar sig till grundläggande kunskaper i musikteori för att så småningom kunna improvisera över harmonier osv. Detta kräver dessutom en viss musikalisk förmåga. Dock tror jag att de flesta munspelare väljer en annan väg, nämligen att planka och därefter variera solona genom att lägga till och dra ifrån, synkopera, lägga till klanger, rytmer etc. Det är min erfarenhet att de flesta väljer den vägen, i alla fall för att spela annat än "blues", som oftast har en enklare harmonistruktur.
Vi är inne på ett stickspår nu - men - precis som Arne säger, det finns en funktion i windows player, jag använder inte den personligen utan jag har ett ljudredigeringsprogram som heter Audacity, det är gratis och det är svenskt och lätt att arbeta med. Grejen är ju att kunna sänka bpm utan att ändra pitchen på låten. Särskilt svårt är det inte heller. Teste det gärna och se vad det kan göra för att förbättra er förmåga. Glom inte att lära solona från sista takent och framåt dock.
|
| 05 Aug 2010, 00:25 |
|
 |
|
Martin O
|
sjoeberg wrote: Martin - Om man har tid,ork, intresse och ambition går man din föreslagna väg och kämpar sig till grundläggande kunskaper i musikteori för att så småningom kunna improvisera över harmonier osv. Detta kräver dessutom en viss musikalisk förmåga. Dock tror jag att de flesta munspelare väljer en annan väg, nämligen att planka och därefter variera solona genom att lägga till och dra ifrån, synkopera, lägga till klanger, rytmer etc. Det är min erfarenhet att de flesta väljer den vägen, i alla fall för att spela annat än "blues", som oftast har en enklare harmonistruktur.
Vi är inne på ett stickspår nu - men - precis som Arne säger, det finns en funktion i windows player, jag använder inte den personligen utan jag har ett ljudredigeringsprogram som heter Audacity, det är gratis och det är svenskt och lätt att arbeta med. Grejen är ju att kunna sänka bpm utan att ändra pitchen på låten. Särskilt svårt är det inte heller. Teste det gärna och se vad det kan göra för att förbättra er förmåga. Glom inte att lära solona från sista takent och framåt dock.
------------------- Arne & Sjöberg, Jo, WMP sänker hastigheten med bevarad tonhöjd. Dem är så enkel att t o m jag begriper den. (Låter skit gör den dock.) Audacity däremot, har jag nedladdad fast fattar inte, men den lär ju vara utmärkt. Har även ngt annat gratisprogram i hastighetssänkarväg som är lite enklare, men hittar det inte nu. Om soloinlärning: Jag är på intet sätt någon teorihök och det jag <u>inte</u> kan om musikologi kan fylla volymer. Men, att lära sig några skalor, några vanliga ackordföljder, är inget herkulesarbete, och det gör det lite lättare att ta sig fram i den musikaliska världen -- även om man mest spelar blues. (Man kan t ex få klart för sig att den sänkta sjuan fungerar dåligt i vissa sammanhang, något bluesmunspelarna med stark preferens för 2:a position inte alltid verkar inse. Man kan givetvis också få det klart för sig genom att lyssna ...) Kopiera solon helt OK väg att gå för att lära sig spela; jag menade bara att det kan bli lite torftigt att ställa sig på en scen och spela andras (ofta improviserade) solon. Men chacun a son gout, som di säger. En låt som "For once in my life" som på papperet kanske ser komplicerad ut för treackordspelaren kan tas ned till ca fem, sex ackord (finns webbsidor som hjälper en med det) och blir då inte alldeles omöjlig att hitta något eget i, om man är på det humöret. För mig personligen var det lite av en öronöppnare när jag för många år sedan hörde Mickey Raphaels solo på "Georgia on my mind" (minst sju! ackord, tror jag) och insåg, "Fan, det där är ju på ett vanligt diatoniskt!" Han spelar förvisso inga komplicerade saker, men jag hade mer eller mindre fått för mig att det inte skulle gå att hantera den typen av låt med bluesapproach och dito munspel. Tvärtom, det går nästan bättre än med kromatiskt. Men nu bytte jag visst ämne. /Martin
|
| 05 Aug 2010, 02:01 |
|
 |
|
Ulven
|
Tack alla för värdefulla tips [:)] Men slideknappen är hursomhelst jävligt svår att bemästra..
The blues rolls on
|
| 08 Aug 2010, 18:40 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 14 posts ] |
|