View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 06:51

Reply to topic  [ 23 posts ] 
70 tal och nytilverkade Gibson SG's. Skillanden? 
Author Message

Post 70 tal och nytilverkade Gibson SG's. Skillanden?
Vad är det för skillnad på SG standard från tidigt 70 tal och de nytillverkade SG standard gitarrerna? 70 tals SG's går ju unjefär för samma pris som det nytillverkade. Jag antar att det är stor skillnad mellan dem?

19 Jul 2010, 12:16
Profile WWW

Jag tycker mig se nästan samma sak med 90-tal. Iallafall är skillnaden mellan 90-tal och dagens nypris väldigt liten.

19 Jul 2010, 20:07
Profile ICQ YIM WWW

vad menar du med skillnad? SG är ett ganska vitt begrepp som innefattar en massa olika modeller. generellt kan man väl säga att de nyare är mer 'reissue' betonade än de äldre som har typiska 70´s attribut som stortt huvud, klack etc. Stor skillnad också på en 70-71 och en efter 75... hände ju massor under dessa år , från svaj till fast stall mm. priset är inte direkt kopplat till skillnader hos gitarrerna

20 Jul 2010, 07:13
Profile ICQ WWW

Jag antar att du med skillnad menar ljudmässigt och då tycker
jag att de äldre (-70 talare ) låter mycket bättre än -90 tal och
nyare, jag upplever ett annat tryck och mustighet i de äldre som inte finns på de senare.Men det är ju min åsikt och jag förstår att andra upplever andra saker.
Mvh BI [:)]
Antimatter wrote:

Vad är det för skillnad på SG standard från tidigt 70 tal och de nytillverkade SG standard gitarrerna? 70 tals SG's går ju unjefär för samma pris som det nytillverkade. Jag antar att det är stor skillnad mellan dem?

BI

20 Jul 2010, 10:47
Profile ICQ YIM WWW

Tack för svaren! Ledsen att jag inte betonade att jag menade ljudmässigt!

20 Jul 2010, 13:18
Profile WWW

En -90 talare i bra skick borde ligga på ca 7000:-/7500:- med original case,bytesvärde ca 8000:-/8500:-
Mvh BI
Mattiasb wrote:

Vad ska man betala för en 90-tals SG standard i bra skick?

BI

20 Jul 2010, 21:13
Profile ICQ YIM WWW

För en tidig 70 talare då? Sett att vissa brukar gå för cr 1000 dollar på Ebay. Är detta rimligt? Med 100 dollar frakt på det sen med.

21 Jul 2010, 00:11
Profile WWW

1000 Dollar låter väldigt billigt för en tidig -70 talare men det är
klart att frakt och tull ska på sedan så det blir nog bra mycket
dyrare än så när allt är klart.Man måste se upp med SG gitarrerna
när man köper dom att inte halsen har varit av (väldigt vanligt)
och då bör briset ligga lågt, det är inte alltid det framgår vid
försäljning.Be alltid att få bilder på halsens baksida innan köp och
är det en seriös säljare så bör inte det vara något problem.
I Sverige tror jag att en tidig -70 talare i fint skick (olagad)
ligger på ca: 15000:- och det är ett bättre köp än att köpa en ny
i mina ögon.
Mvh BI
Antimatter wrote:

För en tidig 70 talare då? Sett att vissa brukar gå för cr 1000 dollar på Ebay. Är detta rimligt? Med 100 dollar frakt på det sen med.

BI

21 Jul 2010, 07:41
Profile ICQ YIM WWW

Jag hade ett tag en bastard som jag tror till slut identifierades som en 68:a och halsen var oväntat smal och tunn.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

21 Jul 2010, 09:44
Profile

Tidig tolkar jag som 70-71 och dom har ju svaj, finns aldrig för 1000 $, dom är dyra. 72-75 är i princip en annan gitarr med breda nashville bryggan + en del andra ändringar.

köper du på Ebay så lägg på 33% för moms tull ovanpå auktionspriset inkl frakt.

det är inte s att du sett dom med utgångspris 1000$ ?
det är bara completed listings som gäller om man skall kolla priser på Ebay

21 Jul 2010, 09:57
Profile ICQ WWW

Det är båda 72'or som jag sett gå för cr 1000 dollar. Men sen är det ju som sagt 100-150 dollar frakt på det.

21 Jul 2010, 12:36
Profile WWW

De SG jag har nu (2 st -72:or och 2st 74:or har alla kraftig hals
typ halv åra,jag tror alla jag ägt tidigare också har haft kraftiga
halsar oavsett modell (standard, pro, special, deluxe?)
Mvh BI
bjoel wrote:

Hur är halsen på de från tidigt 70-tal?

Jag hade ett tag en bastard som jag tror till slut identifierades som en 68:a och halsen var oväntat smal och tunn.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

BI

21 Jul 2010, 16:19
Profile ICQ YIM WWW

bjoel wrote:

Hur är halsen på de från tidigt 70-tal?

det varierar kraftigt från år till år , från riktigt smala till större och sen slimmade igen runt 74.

Riktigt tidiga , de med svaj brukar vara lite tunnare, som de sena 60-talarna. 73:a custom jag hade nyligen var fetare.

22 Jul 2010, 08:37
Profile ICQ WWW

Vad hade man kunnat ge för den här? http://cgi.ebay.com/1973-Gibson-SG-Stan ... 563c8c18ce

22 Jul 2010, 12:07
Profile WWW

Då den är halslagad skulle jag inte i dagsläget inte betala mer än
max 8000:- för den, för något år sedan hade den legat högre.Det behöver inte vara något fel med halslagade gitarrer de kan låta
precis lika bra ändå, en av de bästa SG jag haft var en -75:a som
var halslagad.
Mvh BI
Antimatter wrote:

Vad hade man kunnat ge för den här? http://cgi.ebay.com/1973-Gibson-SG-Stan ... 563c8c18ce

BI

22 Jul 2010, 15:42
Profile ICQ YIM WWW

Jag har ägt några SG varav två var sextiotalare. En 69 special med p-90 och vibrola, samt en vitmålad som var fult halslagad nere vid kroppen. Båda dessa var ok gitarrer men absolut inget speciellt. Sålde båda då jag knappt spelade på någon av dom. 69 specialen var helt orginal och aldrig halslagad eller något sånt. Ganska tjock hals men smal bredd på greppbrädan.

På senare år har jag fått SG-sug igen och skaffade en nyare SG special som var våldsamt bra! Den valsar nu runt på planket och jag tror den är hos Nut nu. Ångrade lite att jag sålde den och bytte till mig en svart SG standard i år. Också denna nyare. (2005 tror jag.) Den är såpass bra att jag sålde min 08 les paul standard då jag ändå bara spelar på SG'n! [:0]

Så min något ovetenskapliga slutsats är att jag tycker SG har blivit rejält mycket bättre nu jämfört med förr. Men det kan ju varit jag som hade oflyt då och tur nu.

11 Aug 2010, 01:40
Profile

Urban wrote:

Jag har ägt några SG varav två var sextiotalare. En 69 special med p-90 och vibrola, samt en vitmålad som var fult halslagad nere vid kroppen. Båda dessa var ok gitarrer men absolut inget speciellt. Sålde båda då jag knappt spelade på någon av dom. 69 specialen var helt orginal och aldrig halslagad eller något sånt. Ganska tjock hals men smal bredd på greppbrädan.

På senare år har jag fått SG-sug igen och skaffade en nyare SG special som var våldsamt bra! Den valsar nu runt på planket och jag tror den är hos Nut nu. Ångrade lite att jag sålde den och bytte till mig en svart SG standard i år. Också denna nyare. (2005 tror jag.) Den är såpass bra att jag sålde min 08 les paul standard då jag ändå bara spelar på SG'n! [:0]

Så min något ovetenskapliga slutsats är att jag tycker SG har blivit rejält mycket bättre nu jämfört med förr. Men det kan ju varit jag som hade oflyt då och tur nu.

Jo , sen är ju inte de sena 60-talarna direkt att jämföra med ex en 61-63 med Brazilian rosewood, PAF´s etc...

Gibsons reissues idag är av generellt väldigt hök kvalitet så av den anledningen behöver man inte köpa gammalt. Sen kan ju ett äldre instrument typ från 70-talet ha en massa 'feeling' inbyggt i sig genom att vara spelat i över 30-40 år.

Poängen man kan dra är väl att det är svårt att generalisera eftersom det skiljer ordentligt mellan olika modeller år och enstaka ex.

Tricket är att hitta något som passar en själv perfekt och såna gitarrer finns genom alla år, gäller bara att luska fram dom

11 Aug 2010, 13:53
Profile ICQ WWW

Urban wrote:

Jo , sen är ju inte de sena 60-talarna direkt att jämföra med ex en 61-63 med Brazilian rosewood, PAF´s etc...

Gibsons reissues idag är av generellt väldigt hök kvalitet så av den anledningen behöver man inte köpa gammalt. Sen kan ju ett äldre instrument typ från 70-talet ha en massa 'feeling' inbyggt i sig genom att vara spelat i över 30-40 år.

Poängen man kan dra är väl att det är svårt att generalisera eftersom det skiljer ordentligt mellan olika modeller år och enstaka ex.

Tricket är att hitta något som passar en själv perfekt och såna gitarrer finns genom alla år, gäller bara att luska fram dom

Nä någon tidig 60-talare har jag aldrig haft. Provat ett antal har jag gjort men de har alltid varit för dyra tycker jag. Det är ju "bara" en SG liksom.

11 Aug 2010, 22:30
Profile

På senare år har jag fått SG-sug igen och skaffade en nyare SG special som var våldsamt bra! Den valsar nu runt på planket och jag tror den är hos Nut nu. Ångrade lite att jag sålde den och bytte till mig en svart SG standard i år.

Nope!
Den äger jag numera och den har valsat färdigt! Maken till instrument får man leta efter. Särskilt sedan Nut utrustat den med med ny elektronik, nya mickar och nya stämmisar![^][^][^]

12 Aug 2010, 00:16
Profile

Quote:

Var det din jag köpte? En cherryröd '68 med extremt smal och tunn hals som var omlackad på baksidan, i övrigt lite luggsliten men utan halsbrott, Lyr-vibratot ersatt med ett stopptail?

13 Aug 2010, 05:42
Profile ICQ WWW

cruiser wrote:

Quote:

Var det din jag köpte? En cherryröd '68 med extremt smal och tunn hals som var omlackad på baksidan, i övrigt lite luggsliten men utan halsbrott, Lyr-vibratot ersatt med ett stopptail?

Halsprofilen kanske var nedtagen? ganska vanligt på äldre Gibson att man i samband med omlackning slipade bort dings etc och då tog lite extra för att få en smalare hals..

13 Aug 2010, 08:39
Profile ICQ WWW

Efter att ha ägt och spelat på 70-talsinstrument både på 70-talet och senare är min bestämda åsikt att dessa generell sett definitivt inte håller samma kvalitet som instrument från 50- eller 60-talet. Nyare instrument är också bättre genom bättre koll på tillverkningsprocessen och en jämnare kvalitet.
70-talet var ett lågvattenmärke kvalitetsmässigt inte bara för gitarrer, utan för det mesta som producerades industriellt, t ex bilar. Skenande kostnader och galopperande skattetryck i kombination med okunskap om hur man kan effektiviserar produktionen utan att försämrar kvalitet var förödande. Den kunskapen fanns bara i Japan under detta mörka årtionde.

Min åsikt i alla fall.

20 Aug 2010, 21:03
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 23 posts ]