View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 14:06

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Skum strata på Tradera 
Author Message

Inte för att jag är det minsta intresserad av objektet i fråga, men sitter inte loggan väl högt upp på den här Tradera-stratan?

http://www.tradera.com/auction/viewitem ... =117234475

Image

Den måste väl vara falskskyltad?

/CM

27 Aug 2010, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

Om jag minns rätt är det denna. minns inga detaljer dock.
http://www.diskantforum.se/viewtopic.php?f=9&t=17630
men loggan är inte så snyggt placerad nej.

27 Aug 2010, 17:28
Profile

Image

Jag vet inte, men jag tycker väl inte det var nåt större fel på placeringen... den ligger lite högt men det varierade ju en del.

Här är mina 70-talare som har autentiska loggor:
Image

Från vänster till höger 1978, 1977, 1973.

27 Aug 2010, 20:34
Profile

OK, då kanske den är äkta då. Kombinationen av extremt högt monterad logga och den beskrivande texten, gjorde att jag trodde att det var ännu en fejk.

29 Aug 2010, 23:16
Profile ICQ YIM WWW

_CM_ wrote:

OK, då kanske den är äkta då. Kombinationen av extremt högt monterad logga och den beskrivande texten, gjorde att jag trodde att det var ännu en fejk.

Ja 'kanske' [:)] sen om det räcker för att bjuda på den ?

30 Aug 2010, 15:48
Profile ICQ WWW

Det var väl Lagestam i Nynäshamn som sålde denna sist den var ute och sladdade har jag för mig, det är väl hals+kropp som är original på den om jag minns rätt. Sen floydad och nyligen omlackad.

30 Aug 2010, 16:35
Profile

Mike Leaf wrote:

_CM_ wrote:

Ja 'kanske' [:)] sen om det räcker för att bjuda på den ?

Nä, som jag sa i mitt första inlägg, så är jag inte ett dugg intresserad av att köpa den (Jag har en bra 73:a, så jag behöver inte fler 70-talsstrator.), utan mer nyfiken på om det var ännu en bluffstrata i omlopp, men det verkar ju som Gävles mest aktiva uppköpare av 70-tals-strator [:)] känner till den och kan bekräfta att den är äkta, så då kan vi väl betrakta fallet som utrett.

/CM

31 Aug 2010, 14:16
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker loggan sitter lite VÄL långt upp för att det ska vara äkta.

31 Aug 2010, 14:49
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker faktiskt frågan är lite obefogad. Med Floyd och humbucker är gitarren dödad vad gäller om den är "äkta" eller inte, så det spelar ingen som helst roll vad som står på huvet.

08 Sep 2010, 16:00
Profile ICQ YIM WWW

Wåhlin wrote:

Jag tycker faktiskt frågan är lite obefogad. Med Floyd och humbucker är gitarren dödad vad gäller om den är "äkta" eller inte, så det spelar ingen som helst roll vad som står på huvet.

Jo det spelar faktiskt roll omd et är en Fender hals och kropp
eller 'omloggad' kines eller dylikt ÄVEN om den är floydad

Kanske mindre roll än om den var orginal, men ändå.

Jag tycker för den delen också att den ser 'skum' ut.

08 Sep 2010, 16:37
Profile ICQ WWW

Wåhlin wrote:

Dels så går det ju återställa genom att ta bort Floydet och byta mick och plektrumskydd och då spelar det ju roll om man köper en äkta eller förfalskad.

Dessutom så finns det ju många som vill ha humbucker på sin strata och då spelar ju det också roll om den är äkta eller falsk, samma sak med Floydet.

Jag tycker att moddad och förfalskad är två olika saker, men i det här fallet var ju tydligen gitarren känd av "The Storyteller" som kunde intyga att den var äkta.

/CM - som har en 70-talare med annan stallmick och annat stall... (som i och för sig passar i originalhålen, så att den går att återställa till 100%.)

08 Sep 2010, 17:07
Profile ICQ YIM WWW

Points taken, men jag menar så här:
Vad är det som gör att det skulle vara så speciellt med att kropp o hals skulle vara "äkta" Fender på en 70-talare? Det finns ju ingenting där som gör det till ett bättre instrument. Generellt var byggkvaliteten väldigt svajig från när CBS tog över - det är känt. Anledningen till att vilja ha en 70-talare handlar ju då om "viben" eller om instrumentet har en historia. Det värde de betingar idag är mest baserat på tillgång och efterfrågan och att de börjar bli lite till åren. Själv älskar jag 70-talare och det beror på känsla och inte på att de skulle vara så speciellt bra som gitarrer. Om man bygger om med Floyd et.c, så kan man ju lika gärna ta vilken Korea-gura som helst istället. Man får t.o.m ofta ett bättre instrument. Det finns inget egentligt mervärde i en 35 år gammal gitarrkropp bara för att den kommer från en Fender fabrik. Värden handlar om känsla i dessa fall.
Vad gäller loggans placering så kan det lika gärna vara ett uttryck för just den taskiga kvalitetskontrollen på 70-talet.

08 Sep 2010, 21:43
Profile ICQ YIM WWW

Jag tycker att moddad och förfalskad är två olika saker, men i det här fallet var ju tydligen gitarren känd av "The Storyteller" som kunde intyga att den var äkta.

Jag kan egentligen inte intyga nåt alls, men jag känner igen den och vet att Lage som hade den förut är pålitlig.

Och angående moddad/förfalskad ja, det var ju en jävla konstig syn på saken. Om jag vill ha en floydad Fender så spelar det väl all roll i världen om den är äkta eller ej? En floydad Fender är fortfarande en Fender, om den däremot är förfalskad så är den ingen Fender.

08 Sep 2010, 23:03
Profile

Om man bygger om med Floyd et.c, så kan man ju lika gärna ta vilken Korea-gura som helst istället.

Du har rätt till din åsikt, men det där tycker jag låter väldigt knepigt - jag förstår verkligen inte hur man kan tänka så. Är det för att du har en övertygelse om att en floydad gitarr är "förstörd" och därför inte värd namnet längre?

Någon annan här inne som håller med Wåhlin om detta? För mig är det väldigt nytt och främmande måste jag säga.

08 Sep 2010, 23:09
Profile

Nä, att montera ett floyd (eller liknande) behöver inte vara fel alls. Vad jag menar är att det är synd att sabba en 70-talare, då dess värde egentligen bara ligger i att den är original och just så gammal. Det finns inget i kvaliten på instrumentet som gör att man inte lika gärna kan ta nåt annat om man vill ha låsbart svaj. Om du idag köper en Squier eller nån annan billig gura, så får du många gånger ett mer välbyggt och bättre instrument än vad en original strata från 70-talet är. Så är det faktiskt. Att det är "äkta Fender" spelar ingen roll om det är illa gjort från början. När CBS tog över infördes en massa besparingar både i material och metoder. Man "slängde ihop" gitarrer av vad som gick att köpa in billigt. Att de ofta är tunga betyder inte att nån räknat ut att det var bra, utan att det råkade vara det träet som var billigast att köpa in. Halsarna kan ofta vara svåra att få att sitta rakt. Det är för att någon räknade ut att om man gör hålen i kroppen lite större så går det snabbare att få i skruvarna och man spar tid...
Så vad jag menar - skall man ge sig på en 70-talare så är det bättre att lägga krutet på att försiktigt förbättra det som var dåligt från början istället. Då behåller den sitt värde samtidigt som man får ett bättre instrument att använda.

09 Sep 2010, 13:37
Profile ICQ YIM WWW

Men det där är ju verkligen ingen absolut sanning. Jag har ett gäng 70-talsstrator, bl.a faktiskt en floydad svart '78 med rosewoodbräda, och den är ju väldigt långt från original. Trots detta är det en av mina favoritstrator, möjligen får den stryk på mållinjen av en gulnad olympic white '73 med lönnbräda.

Aldrig i livet att jag skulle byta ut den floydade '78-an mot nån generic koreagura oavsett hur mycket bättre den är. Dessutom drabbas jag själv inte av nån värdeminskning då floydningen är gjord i början av 80-talet och jag köpte den i detta skick, så att dessa är "värda" mindre är ju inget som helst argument för att inte anskaffa och använda en sån här gura.

Det enda jag kan reletera till i ditt resonemang är att det vore synd att köpa en hyfsat original 70-talare idag för att floyda den, men det är ju inte direkt det som diskuteras - och om det överhuvudtaget sker idag så måste det vara ett försvinnande fåtal.

09 Sep 2010, 15:25
Profile

Wåhlin wrote:

Nä, att montera ett floyd (eller liknande) behöver inte vara fel alls. Vad jag menar är att det är synd att sabba en 70-talare, då dess värde egentligen bara ligger i att den är original och just så gammal. Det finns inget i kvaliten på instrumentet som gör att man inte lika gärna kan ta nåt annat om man vill ha låsbart svaj. Om du idag köper en Squier eller nån annan billig gura, så får du många gånger ett mer välbyggt och bättre instrument än vad en original strata från 70-talet är. Så är det faktiskt. Att det är "äkta Fender" spelar ingen roll om det är illa gjort från början. När CBS tog över infördes en massa besparingar både i material och metoder. Man "slängde ihop" gitarrer av vad som gick att köpa in billigt. Att de ofta är tunga betyder inte att nån räknat ut att det var bra, utan att det råkade vara det träet som var billigast att köpa in. Halsarna kan ofta vara svåra att få att sitta rakt. Det är för att någon räknade ut att om man gör hålen i kroppen lite större så går det snabbare att få i skruvarna och man spar tid...
Så vad jag menar - skall man ge sig på en 70-talare så är det bättre att lägga krutet på att försiktigt förbättra det som var dåligt från början istället. Då behåller den sitt värde samtidigt som man får ett bättre instrument att använda.

Jag köper inte uttrycket '70-talare' är si och så. Det fanns otroligt många konstruktions och materialvarianter under denna tidsperiod, samt kraftig variation i vikt 'kvalitet' (vad nu det är) lackering etc. Att ex jämföra en 4-bultad 71 med en Svartnosad 'thick skin' 78 går inte.

Eller rättare sagt, det går visst. Men att generalisera så grovt som du gör funkar inte på dessa instrument beroende på variationerna.

Det där med 'värdet' är också väldigt varierande , det är en delikat ekvation som innefattar exakt årsmodell, färg till att börja med, sen kan man börja ge sig in på bytta delar, ombyggnader och annat.

Är gitarren redan moddad så kan den aldrig bli 'omoddad' igen man kan restaurera den så den blir just 'restaurerad' men aldrig till orginalskick.

Dock poängen är att en kvaddad Fender är fortfarande en Fender. till skillnad från en replika, kopia etc.

09 Sep 2010, 16:51
Profile ICQ WWW

Är nästan beredd att hålla med när det gäller just ett sådant här exemplar. Dvs att det inte spelar nån större roll om det är en Fender eller inte. Det är en annan sak om man själv ägt gitarren länge och har en känslomässig/spelmässig koppling till den, då skulle man som sagt knappast byta ut den mot ens mot en "bättre" Koreagitarr.

Trots övergreppen är det ändå omöjligt att veta om just denna gitarr är bra eller inte innan man testat den. Men otestad för 10000 bara för att det står Fender på den? Tror inte det...

Wåhlin wrote:

Points taken, men jag menar så här:
Vad är det som gör att det skulle vara så speciellt med att kropp o hals skulle vara "äkta" Fender på en 70-talare? Det finns ju ingenting där som gör det till ett bättre instrument. Generellt var byggkvaliteten väldigt svajig från när CBS tog över - det är känt. Anledningen till att vilja ha en 70-talare handlar ju då om "viben" eller om instrumentet har en historia. Det värde de betingar idag är mest baserat på tillgång och efterfrågan och att de börjar bli lite till åren. Själv älskar jag 70-talare och det beror på känsla och inte på att de skulle vara så speciellt bra som gitarrer. Om man bygger om med Floyd et.c, så kan man ju lika gärna ta vilken Korea-gura som helst istället. Man får t.o.m ofta ett bättre instrument. Det finns inget egentligt mervärde i en 35 år gammal gitarrkropp bara för att den kommer från en Fender fabrik. Värden handlar om känsla i dessa fall.
Vad gäller loggans placering så kan det lika gärna vara ett uttryck för just den taskiga kvalitetskontrollen på 70-talet.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

09 Sep 2010, 17:23
Profile

Quote:
Om man bygger om med Floyd et.c, så kan man ju lika gärna ta vilken Korea-gura som helst istället.

Men troligen är floydningen gjord när det var som hetast d.v.s. sent 80-tal möjligen tidigt 90-tal och då fanns det inga Korea-strator. Det fanns nya Japan men gamla strator var billigare och ingen tänkte vintage. Jag vet faktiskt en kille som floydade en pre-CBS Candy Apple Red strata runt -90, och det var bara jag och några andra nördar som tyckte det var lite fel...

26 Sep 2010, 00:20
Profile ICQ WWW

Quote:
Jag vet faktiskt en kille som floydade en pre-CBS Candy Apple Red strata runt -90, och det var bara jag och några andra nördar som tyckte det var lite fel...

Låter ju helt vansinnigt, pre-cbs kostade pengar redan i mitten av 80-talet. sena 60-talare och 70-talare slaktade man dock utan någon som helst tanke, dom kunde ju aldrig bli värda något [8D]

dom fleta pre-cbs blev nog våldtagna redan på 70-talet när dimarzios , badass , floyd etc dök upp på marknaden. EVH var ju idolen nr 1 och är nog orsak till mycket sågningar när första VH plattan kom 77-78

26 Sep 2010, 16:26
Profile ICQ WWW

Quote:
Jag vet faktiskt en kille som floydade en pre-CBS Candy Apple Red strata runt -90, och det var bara jag och några andra nördar som tyckte det var lite fel...

Låter ju helt vansinnigt, pre-cbs kostade pengar redan i mitten av 80-talet. sena 60-talare och 70-talare slaktade man dock utan någon som helst tanke, dom kunde ju aldrig bli värda något [8D]

dom fleta pre-cbs blev nog våldtagna redan på 70-talet när dimarzios , badass , floyd etc dök upp på marknaden. EVH var ju idolen nr 1 och är nog orsak till mycket sågningar när första VH plattan kom 77-78

Håller med här pre cbs strator var väl väldigt heta på större delen av 80-talet, även om de kanske inte var lika extremt dyra som idag så var ju stratan den hetaste vintage guran då skulle jag tro (Mark Knopfler med flera var väl en av anledningarna). Les Paul Standard var väl iofs även då Rols Royce gissar jag, dock var Les Paul väldigt ute under 80-talet tills Slash dök upp..
Kan sägas att 70-tals instrument, om jag minns rätt, väldigt långt ifrån vintage på 80-talet!

Jonas

26 Sep 2010, 18:05
Profile WWW

Jo, han betalade rätt så mycket ändå. Jag vill minnas 40.

26 Sep 2010, 21:19
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 22 posts ]