View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 17:21

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Marine Band Crossover vs Deluxe 
Author Message

Post Marine Band Crossover vs Deluxe
Dags att förnya och uppgradera munspelsparken. Valet står mellan MB-Crossover och MB-Deluxe. Low keys blir Deluxe, eftersom de inte finns i Crossover-modellen.

Någon som har rutin på skillnaden mellan dessa i ton, volym, tonkontroll etc.? Är Crossover värd den extra hundringen?

Harper

21 Sep 2010, 22:03
Profile

Jag har provat bägge två och min personliga uppfattning är att det inte är det. Reedplatsen är desamma och bambukammen låter inte märkbart bättre än deluxe kammen. Däremot är den klart bättre på att stå emot väta. Tysken (harponline) har gjort en jämförelse mellan de två genom att stoppa en kam från respektive spel i ett glas med vatten. Resultatet blev att de luxe kammen sjunkit efter ett dygn medans bambukammen fortfarande flöt. Själv tycker jag inte att det är något stort problem med de luxespelen vad avser känslighet för fukt, de sväller inte och de är enkla att skruva isär då de behöver kärlek och pyssel.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

22 Sep 2010, 08:23
Profile

Då får det luta åt att Deluxe-spelen får förnya innehållet i väskan, men jag provar nog en bambu Bb bara för att.

Mera frågor. Är tonen stark så den räcker till akustiska gigs?

Vill bara avsluta med att tipsa om en mikrofon. Jag lira med den igår och blev helt lyrisk. Den sopar mattan med alla HiZ-mickar jag har. Det är en AIWA DM-47, uni-directional dynamisk, säg 60.tal?. Hittade den på Tradera för 300 spänn för ett tag sedan och har sedan dess legat och samlat damm. Fantastisk ton.

Harper

22 Sep 2010, 19:12
Profile

Jag tycker du borde testa ett Suzuki Manji! Dom är grymma![:D]

22 Sep 2010, 21:37
Profile WWW

Tack för utförligt svar.

Då får det luta åt att Deluxe-spelen får förnya innehållet i väskan, men jag provar nog en bambu Bb bara för att.

<font color="red">Mera frågor. Är tonen stark så den räcker till akustiska gigs?</font id="red">
Vill bara avsluta med att tipsa om en mikrofon. Jag lira med den igår och blev helt lyrisk. Den sopar mattan med alla HiZ-mickar jag har. Det är en AIWA DM-47, uni-directional dynamisk, säg 60.tal?. Hittade den på Tradera för 300 spänn för ett tag sedan och har sedan dess legat och samlat damm. Fantastisk ton.

Harper

Att svara på den frågan är svårt då det nästan alltid handlar om musikerns egen akustiska ton och förmåga, är den god så skall det inte vara några problem. Ta en titt på Suzukispelet Manji också. Många gillar dem, själv är jag inte någon större beundrare, jag har ett och kommer inte att köpa fler.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

23 Sep 2010, 14:46
Profile

Harper
[/quote]
Jävlar, det var alltså du som köpte den! Den kom väl med ett litet stativ också?
Det irriterar mig en hel del att jag dröjde, hade kontakt med säljaren, men ville kolla med mikrofonsakkunskapen här i Gbg om det kunde vara ngt -- och det tyckte han. Då var den såld. Fan. Men kul att den var bra.
/Martin

24 Sep 2010, 01:21
Profile ICQ YIM WWW

[/quote]

Att svara på den frågan är svårt då det nästan alltid handlar om musikerns egen akustiska ton och förmåga, är den god så skall det inte vara några problem. Ta en titt på Suzukispelet Manji också. Många gillar dem, själv är jag inte någon större beundrare, jag har ett och kommer inte att köpa fler.</font id="size1">

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II
[/quote]</font id="size2">

Sant, eller man låter inte som Pavarotti bara för att mikrofonen är dyr. Intressant vad det är som påverkar den akustiska tonen. Jag läste en intressant artikel som handlade om att det inte enbart är mun- och näshålan och den akustiska kammare man kan skapa med händerna som påverkar tonen, utan att hela huvudet och dess håligheter .
Så spela med bihålorna gott folk!

Harper

24 Sep 2010, 07:15
Profile

<font size="1">

Harper

<font color="red"><font color="green">Jävlar, det var alltså du som köpte den!</font id="green"></font id="red"> Den kom väl med ett litet stativ också?
Det irriterar mig en hel del att jag dröjde, hade kontakt med säljaren, men ville kolla med mikrofonsakkunskapen här i Gbg om det kunde vara ngt -- och det tyckte han. Då var den såld. Fan. Men kul att den var bra.
/Martin
</font id="size1">
</font id="purple">

Nej, det var inte jag som köpte just den. Den jag köpte hade inte stativ. Min köpte jag för nå´t år se´n. Det gick ytterligare en för ett tag sedan. Jag kikade på Ebay och där går de för 3-400 dollar om jag minns rätt. 300 skr var ett sjysst pris :-)

Harper

24 Sep 2010, 07:22
Profile

Tycker nog att Crossover är snäppet, men bara snäppet, rappare i responsen och en aning mer distinkt i tonen än Deluxe. Fast detta sagt utifrån att jag bara testat ett Bb Crossover. I övrigt är det Deluxe som gäller för mig.

Apropå Aiwa-micken - en sån har jag ju liggande i källaren sedan hedenhös. Måste bli av att testa den snart...
Hur var den rundgångamässigt i jämförelse med andra mickar?

Mattias

24 Sep 2010, 10:07
Profile WWW

Harper wrote:

<font color="purple">
<font size="1">

Harper

<font color="red"><font color="green">Jävlar, det var alltså du som köpte den!</font id="green"></font id="red"> Den kom väl med ett litet stativ också?
/Martin
</font id="size1">
</font id="purple">

Nej, det var inte jag som köpte just den. Den jag köpte hade inte stativ. Min köpte jag för nå´t år se´n. Det gick ytterligare en för ett tag sedan. Jag kikade på Ebay och där går de för 3-400 dollar om jag minns rätt. 300 skr var ett sjysst pris :-)

Harper

OK, här gäller det tydligen att hålla koll vad som bjuds ut. En bra mik för 300:- är inget mindre än ett fynd.

25 Sep 2010, 16:24
Profile ICQ YIM WWW

bluesminister wrote:

Hallå

Tycker nog att Crossover är snäppet, men bara snäppet, rappare i responsen och en aning mer distinkt i tonen än Deluxe. Fast detta sagt utifrån att jag bara testat ett Bb Crossover. I övrigt är det Deluxe som gäller för mig.

Apropå Aiwa-micken - en sån har jag ju liggande i källaren sedan hedenhös. Måste bli av att testa den snart...
Hur var den rundgångamässigt i jämförelse med andra mickar?

Mattias
</font id="size1"></font id="purple">

Mer rapp respons och distinkt ton låter intressant! Jag måste nog köpa ett par Bambu och prova.

Ang. Aiwan så är den riktigt fin när det gäller rundgången. I helgen gigade jag med den och spelade på min moddade Fender 410 DeVille. Full kräm utan några som helst problem. Jag var (som vanligt) högst och måste sänka. Jag gillar att den har en bra utsignal men inte alldeles för stark. Jag växlade ett par låtar med min gamla 545 S - pistol wired HiZ, vilken har en starkare signal. De har en liknande ton, men Aiwan är mer brun och Chicago i tonen.
Jag köper gärna din Aiwa om du vill bli av med den :). Skulle vara kul och undersöka om de skiljer sig åt i ton.

Nu har vi inte alls lämnat Topic ;-)

Harper

26 Sep 2010, 19:26
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]