View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 12:47

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Vilken munspelskurs? 
Author Message

Post Vilken munspelskurs?
Tänkte glädja en medmänniska genom att ge honom ett munspel och en lärdigsjälvkurs, bok, cd eller dvd i present, jag vet inte vad som är vettigast. Han är inte musikant (ännu) och har mig veterligen aldrig spelat munspel förut. Det finns ju en del att välja på men vad är bra och framförallt kul? Minns ju själv mina mördande tråkiga gitarrlektioner i min barndom. Så, har ni några tips?

Mats

08 Oct 2010, 12:31
Profile

Utav de som jag sett och jobbat med så är David Baretts grejer väldigt bra. Jag gillar även Jerry Portnoys. Men om din kompis är absolut nybörjare skulle jag rekommendera Davids grejer. Bra upplägg och genomtänkt pedagogik. Eventuellt kan No 1 guitarshop i GBG ha något liggande, jag vet att Leif gjort sig av med det mesta utbildningsmaterialet men det kostar inget att fråga.

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

08 Oct 2010, 21:05
Profile

Annars ett ställa som har som jag alltid beställer böcker ifrån är Adlibris internetbokhandel. googla på Adlibris, bra priser, bra leveranstid, och dom har det mesta!

MvH / Joel

http://www.youtube.com/joelandersson1

09 Oct 2010, 11:01
Profile WWW

Winslow Yerxas "Harmonica for dummies" är lite fånigt betitlad (det är ju en serie) men när jag tittade på den för något år sedan så tyckte jag den verkade bra.
Den är textbaserad (en cd är bifogad) men det är inte så stort handikapp när det gäller munspel: mkt som sker är ändå väldigt svårt att visa, och den är klar och redig.
Jag brukar av ren nyfikenhet gå igenom det som köps in som instruktionsmaterial till Gbg:s stadsbibliotek och Winslows bok ligger i toppskiktet.

09 Oct 2010, 17:30
Profile ICQ YIM WWW

Hej där! Innan inköp av diverse munspels materiel, som antagligen blir liggande i någon låda med tiden, så kolla in David Barrets hemsida.bluesharmonica.com En riktigt bra sida, jag skulle nog vilja säga att det är en av de bättre skolorna.
[8D]

09 Oct 2010, 19:05
Profile ICQ YIM WWW

Tackar för tipsen, jag får kolla så får jag se vad det blir.

Mats

11 Oct 2010, 07:00
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]