View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 18:05

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Vem säljer 60-tals strator? Privat alltså? 
Author Message

Post Vem säljer 60-tals strator? Privat alltså?
Är sugen på en 66/67 men även 68/69 kan duga och det är mest av ekonomiska skäl. Cash finnes men priserna brukar sticka iväg ordentligt med 65:or och äldre.
OBS Gitarren behöver inte vara 100 % original.

28 Oct 2010, 01:15
Profile ICQ YIM WWW

När jag tryckt på sendknappen insåg jag att jag var på fel avdelning i forumet. Men ni får ändå gärna svara/tipsa.

28 Oct 2010, 01:16
Profile ICQ YIM WWW

mangrove wrote:

När jag tryckt på sendknappen insåg jag att jag var på fel avdelning i forumet. Men ni får ändå gärna svara/tipsa.

De som säljer är oftast antingen äldre gubbara som trappat ned och vill ha loss lite kulor, eller de som 'håller på' och köper/byter/säljer som en hobby eller mindre business.

Det man bör veta är att säkert 50% av vintageförsäljningar sker genom kontakter , dvs utanför nätet. Man knyter kontakter osv.

INGEN vill lägga ut en pre-cbs på Blocket om amn inte absolut måste. Säljer inte gitarren är den bränd. Plus alla dårfinkar man måste kommunicera med.

Jag skulle rekommendera dig att börja med att besöka gitarrmässan i helgen i Stockholm för att bilda en uppfattning och testa en massa 60-tals instrument, knyta lite kontakter och se vad som händer.

Håller man ögonen öppna dyker det garanterat upp något inom säg ett halvår.

Accepeterar du en cool refin , så är det nästan halva prislappen som motsvarande i orginallack.

66/67 är ju rejält dyrare då dom har nickel delar och nitrolack samt i vissa fall transition loggan.

bestäm dig i förväg vad du är mest intresserad av i gitarren och vilka delar som MÅSTE vara orginal.

för mig personligen funkar inte dessa utan

* orginalmickar
* orginalstall
* orginal plektrumskydd.

är orginalmickarna borta så är oftast plekan bytt , och då finns det ofta en routing i kroppen under.

alla dessa 3 ting hänger då ihop med att det under en tid suttit en humbucker i gitarren.

Omlack och routings samt bytt mekanik kan jag leva med , likaså icke org case.

28 Oct 2010, 09:01
Profile ICQ WWW

Tack får råden Mike Leaf. Har tyvärr inte möjlighet att åka till Stockholm.

28 Oct 2010, 15:39
Profile ICQ YIM WWW

mangrove wrote:

Tack får råden Mike Leaf. Har tyvärr inte möjlighet att åka till Stockholm.

Ett tips: många som vill 'trappa ned' och säljer tar gärna ett inbyte av samma modell av 'reissue' variant.
Det gör iofs andra också , men dom betalar inget för dom.... [;)]

Många gånger kan man få köpa instrument till LÄGRE pris än den som bjudit högst om man tar sig tid och ringer upp , diskuterar är trevlig och skapar en relation.

Har man ägt en grej i 30 + år kanske man inte bara släpper till första 'klippare' och får se den på Blocket igen veckan efter utan hellre säljer till någon som är 'seriös' och visar respekt

28 Oct 2010, 15:52
Profile ICQ WWW

Tack för tipsen, jag känner igen det där med att vara trevlig/ärlig/tydlig funkar bra i affärer (och i mitt jobb också).
Men är det verkligen privatpersoner/samlare som ställer ut på en gitarrmässa? Den enda gången jag varit på en mässa var för några år sedan på Eriksberg i Göteborg. Jag uppfattade det som att det bara var firmor där (jag kan minnas fel).

Har en fråga till alla bojare; kan någon tänka sig att utföra lite "koppleriverksamhet" på mässan? Typ scanna av utbudet och kanske fiska upp ngt visitkort/telnummer/mejl från någon 66/67/68/69 stratägare och vidarebefordra det till mig? Som motprestation kan jag stå till tjänst att kolla upp/köpa prylar i Malmö/Lund-området eller ngt annan tjänst (dock ej av intim karaktär).

28 Oct 2010, 23:26
Profile ICQ YIM WWW

mangrove wrote:

Tack för tipsen, jag känner igen det där med att vara trevlig/ärlig/tydlig funkar bra i affärer (och i mitt jobb också).
Men är det verkligen privatpersoner/samlare som ställer ut på en gitarrmässa? Den enda gången jag varit på en mässa var för några år sedan på Eriksberg i Göteborg. Jag uppfattade det som att det bara var firmor där (jag kan minnas fel).

Har en fråga till alla bojare; kan någon tänka sig att utföra lite "koppleriverksamhet" på mässan? Typ scanna av utbudet och kanske fiska upp ngt visitkort/telnummer/mejl från någon 66/67/68/69 stratägare och vidarebefordra det till mig? Som motprestation kan jag stå till tjänst att kolla upp/köpa prylar i Malmö/Lund-området eller ngt annan tjänst (dock ej av intim karaktär).

I stockholm brukar det vara flera samlare som har bord , och det är bra att se 'vad som finns' även hos handlare , det är ju även folk från Finland , Danmark osv. Många av dessa firmor har ju med sig privata grejer också, ex Frank woodstock guitars, Roskilde.

Jag ska inte dit i år så jag kan inte hjälpa dig tyvärr.

29 Oct 2010, 09:54
Profile ICQ WWW

marcusss wrote:

Om kravet inte är orginal så kan du ju fiska hem en från ebay för överkomligt pris. Känns ju som ett ypperligt läge dessutom med tanke på den låga dollarkursen.

Visst, mendet är alltid en risk att man inte får vad som utlovas... finns flera kända 'blåsningar' som uppdagats.

I så fall skall man nog köpa från en välkänd handlare.

Fullt möjligt , men jag tycker det skulle kännas konstigt att inte få klämma och kolla innan köp. det är ganska mycket pengar ändå fast det är omlackat och returnera til USA är ju inte helt lätt.

Många som är med och bjuder också. Men visst jag skulle ha ett öga på Ebay också om jag var spekulant.

29 Oct 2010, 09:57
Profile ICQ WWW

Jag har ett öga på ebay men med momspåslaget blir det lite väl dyrt. Funderar på att åka över istället. Det "lönar" sig nästan i den här prisklassen.

29 Oct 2010, 13:46
Profile ICQ YIM WWW

har en stratta från 1971 4-bult. lätt. orgskick förutom ombandning inkl sadelbyte. inte en 60talare men samma specar som du letar efter dock med hardtail. om den e intressant så maila över profilen....

29 Oct 2010, 18:17
Profile ICQ WWW

den här handlaren har intressanta priser, speciellt på juniors

http://stores.ebay.com/briangoffsbizarr ... pos=&gbr=1

gruhn har en 66:a också för 10 500 USD, och det är ju inte precis en lågprisaffär (lite smådryg attityd i den butiken dock)

gruhn.com

30 Oct 2010, 12:36
Profile ICQ YIM WWW

Har införskaffat en 66:a. Tack för alla råd. Och framförallt till "pleximaster" som innan köpet nagelfor den som jag tror få andra kan.

04 Nov 2010, 21:08
Profile ICQ YIM WWW

Ja då är det nog ingen fara. Bilder då?? [:)]

09 Nov 2010, 11:39
Profile ICQ WWW

hmmm...JJ Jones, har en känsla av att du svarar på mitt inlägg i en annan tråd?

Kommer inte ihåg hur man lägger upp bilder. Ska leta lite

11 Nov 2010, 23:31
Profile ICQ YIM WWW

då försöker vi med en bild

http://picasaweb.google.com/10934442184 ... 1205058354

12 Nov 2010, 02:18
Profile ICQ YIM WWW

mangrove wrote:

den här handlaren har intressanta priser, speciellt på juniors

http://stores.ebay.com/briangoffsbizarr ... pos=&gbr=1

)

gruhn.com

Sådär.... han tar samma pris för sina 56 juniors med 'Head stock repair' som andra säljer för som inte varit av....

den 59 double cut han har är iofs i fint skick , men ändå lite dyr.

12 Nov 2010, 09:27
Profile ICQ WWW

mangrove wrote:

hmmm...JJ Jones, har en känsla av att du svarar på mitt inlägg i en annan tråd?

Kommer inte ihåg hur man lägger upp bilder. Ska leta lite

Nej jag menade att pleximaster kan sina grejjer. Snygg strata hörru!

14 Nov 2010, 22:55
Profile ICQ WWW

Jag har en vit 62:a (February) dvs slab-board med i princip allt orginal. Har ägt den sedan slutet av 80-talet och aldrig gjort nåt förutom att byta volympoten (har kvar orginal delen).
Vet att mittenmicken ej är från samma era som resternade orginalmickar men i övrigt helt orginal.

Pris? Mycket dyr om jag mot förmodan skulle få för mig att sälja, vänder mig i såna fall troligen utomlands.

Finns att skåda bl a här: http://www.youtube.com/watch?v=UXHj4brA ... re=related

~ Per

22 Nov 2010, 18:01
Profile ICQ YIM WWW

Tack för erbjudandet perco, ser fantastisk ut, men vintagestratakvoten är nog fylld för ett tag framöver. Får nog bli en budgetgitarr typ tele om det blir ngt mer 60-talsköp.

23 Nov 2010, 00:24
Profile ICQ YIM WWW

perco754 wrote:

Jag har en vit 62:a (February) dvs slab-board med i princip allt orginal. Har ägt den sedan slutet av 80-talet och aldrig gjort nåt förutom att byta volympoten (har kvar orginal delen).
Vet att mittenmicken ej är från samma era som resternade orginalmickar men i övrigt helt orginal.

Pris? Mycket dyr om jag mot förmodan skulle få för mig att sälja, vänder mig i såna fall troligen utomlands.

Finns att skåda bl a här: http://www.youtube.com/watch?v=UXHj4brA ... re=related

~ Per

Skulle tro att du får avsevärt mindre betalt i de flesta andra länder faktiskt.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

23 Nov 2010, 01:06
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]