View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 13:34

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson P90(sent 70-tal)? 
Author Message

Post Gibson P90(sent 70-tal)?
Jag har ett par japanska LP-kopior från 1980 med P90 mickar. De som gjorde kopiorna gjorde inte själva några P90 mickar, och då finns det ett visst rykte om att de importerade Gibsons P90 och monterade i sina gitarrer.
Det låter lite udda, men av de bilder jag sett på Gibsons P90 så finns det en slående likhet.

Därför frågar jag er experter, är detta riktiga Gibson-mickar?
De på bilden mäter 8.02 & 8.10.
De andra mäter 8.26(hals), 8.13(stall)
Vill ni ha mer bilder på nåt specifikt så säg bara till.

(Klicka på bilderna för jättestora dito)
[url="http://www.elegic.com/dump/LS-600P_Gold/P90/001.jpg"]Image[/url]

[url="http://www.elegic.com/dump/LS-600P_Gold/P90/002.jpg"]Image[/url]

[url="http://www.elegic.com/dump/LS-600P_Gold/P90/003.jpg"]Image[/url]

[url="http://www.elegic.com/dump/LS-600P_Gold/P90/004.jpg"]Image[/url]

01 Nov 2010, 19:16
Profile

Varför skulle de importera dyrare grejor från USA och varför skulle Gibson sälja dem till konkurrenter?

De enda japanska Pållar jag sett med originalmonterade Gibson-PU är orville by Gibson (som inte tillverkades 1980) samt Greco Limited Edition (50 ex och alla jag sett har humbuckers).

Vad är det för maskin på bilderna?

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

01 Nov 2010, 23:06
Profile ICQ YIM WWW

Varför skulle de importera dyrare grejor från USA och varför skulle Gibson sälja dem till konkurrenter?

De enda japanska Pållar jag sett med originalmonterade Gibson-PU är orville by Gibson (som inte tillverkades 1980) samt Greco Limited Edition (50 ex och alla jag sett har humbuckers).

Det är exakt därför jag ställer mig mycket frågande till uppgiften att mickarna ska vara från Gibson, och gärna ser svar från folk som kan sina Gibsons [:)]

Det man skymtar är en Aria Pro II LS-600P, i extremt "giggat" skick och som saknar vissa originaldelar.
Den andra gitarren är exakt samma modell fast en svart.

Eventuellt är jag ägare till de enda två inom Sverige, de är minst sagt ovanliga [^]

02 Nov 2010, 00:31
Profile

Ohjay wrote:

Haraldrig wrote:

Det är exakt därför jag ställer mig mycket frågande till uppgiften att mickarna ska vara från Gibson, och gärna ser svar från folk som kan sina Gibsons [:)]

Det man skymtar är en Aria Pro II LS-600P, i extremt "giggat" skick och som saknar vissa originaldelar.
Den andra gitarren är exakt samma modell fast en svart.

Eventuellt är jag ägare till de enda två inom Sverige, de är minst sagt ovanliga [^]

Är mickarna i båda gurorna daterade på samma vis?
Då är de inte Maxon i alla fall.

Mät polavståndet.

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

02 Nov 2010, 02:07
Profile ICQ YIM WWW

Det där är Gibsonmickar! Jag har ett par likadana, köpta i Gibsonkartong på 80-talet!

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

02 Nov 2010, 09:24
Profile ICQ WWW

Det är onekligen en slående likhet. Vet inte vad för P90 man hade tillgängligt lokalt i Japan på 70-talet.

Mickarna kan väl vara bytta senare också? kanske satt mini hb´s i den från fabrik.

02 Nov 2010, 15:09
Profile ICQ WWW

<b>Haraldrig,</b> Ja, alla 4 P90's är daterade på samma vis. Exakt samma datum på båda mickarna i min svarta LP(21 mars 1979). Kan kolla om det är exakt samma datum på mickarna i goldtoppen men jag har för mig att så är fallet.
En snabb mätning gav 1 cm mellan polerna.

<b>Magic,</b> Ja det är därför jag frågar. De få jag sett som garanterat är Gibson ser ut som mina mickar. Men vore kul att veta med absolut säkerhet(även om det är svårt)

<b>Mike Leaf,</b> Jag har katalogbilder på dessa gitarr och de kom onekligen med P90's. Tyvärr har jag inte sett någon katalog med specifikationer om vad det är för mickar.
De är inte eftermonterade, det kan jag säga dels pga att jag själv äger 2 stycken, dels har jag sett åtminstone 3 olika exemplar på nätet med likadana mickar.
Utöver det så är det en kille i Tyskland som har 4 st av dessa gitarrer och han har sagt att åtminstone 1 av dem har likadana mickar(han skruvar inte själv på sina gitarrer så han har inte kollat resten).
Att så många av dem skulle ha fått mickarna bytta till Gibson låter alltför otroligt i mina öron.

02 Nov 2010, 17:32
Profile

Mike Leaf wrote:

Det är onekligen en slående likhet. Vet inte vad för P90 man hade tillgängligt lokalt i Japan på 70-talet.

Mickarna kan väl vara bytta senare också? kanske satt mini hb´s i den från fabrik.

Det var normalt Maxon som lindade i Japan på den tiden.
Men de är lätta att identifiera och ser inte ut som dessa på bottenplattan.

02 Nov 2010, 17:51
Profile ICQ YIM WWW

Ohjay wrote:

<b>Haraldrig,</b> Ja, alla 4 P90's är daterade på samma vis. Exakt samma datum på båda mickarna i min svarta LP(21 mars 1979). Kan kolla om det är exakt samma datum på mickarna i goldtoppen men jag har för mig att så är fallet.
En snabb mätning gav 1 cm mellan polerna.

<b>Magic,</b> Ja det är därför jag frågar. De få jag sett som garanterat är Gibson ser ut som mina mickar. Men vore kul att veta med absolut säkerhet(även om det är svårt)

<b>Mike Leaf,</b> Jag har katalogbilder på dessa gitarr och de kom onekligen med P90's. Tyvärr har jag inte sett någon katalog med specifikationer om vad det är för mickar.
De är inte eftermonterade, det kan jag säga dels pga att jag själv äger 2 stycken, dels har jag sett åtminstone 3 olika exemplar på nätet med likadana mickar.
Utöver det så är det en kille i Tyskland som har 4 st av dessa gitarrer och han har sagt att åtminstone 1 av dem har likadana mickar(han skruvar inte själv på sina gitarrer så han har inte kollat resten).
Att så många av dem skulle ha fått mickarna bytta till Gibson låter alltför otroligt i mina öron.

Jag har en handfull T-tops från 1979 som sitter i Greco Limited edition. De har samma sorts stämpel och datering.
När är gitarrerna gjorda och i vilken fabrik?

02 Nov 2010, 17:53
Profile ICQ YIM WWW

Jag har en handfull T-tops från 1979 som sitter i Greco Limited edition. De har samma sorts stämpel och datering.

Enligt serienumren så är båda gjorda 1980. Fabriken är Matsumoku.

Matsumoku gjorde inte några egna mickar såvitt jag vet, utan beställde från diverse tillverkare, t.ex Goto, Nisshin Onpa, Keiyo, osv(om detta stämmer vet jag dock inte)

02 Nov 2010, 19:48
Profile

Ohjay wrote:

Quote:

Enligt serienumren så är båda gjorda 1980. Fabriken är Matsumoku.

Matsumoku gjorde inte några egna mickar såvitt jag vet, utan beställde från diverse tillverkare, t.ex Goto, Nisshin Onpa, Keiyo, osv(om detta stämmer vet jag dock inte)
Glöm inte Maxon.

Skulle tro att de beställde från Onpa. De mickarna hade i alla fall Greco fram tills Fujigen började bygga dem, dvs när Matsumoku byggde Greco. De P90 jag sett från de åren har varit Japan-tillverkade.

Hmm....ja, vem vet.

02 Nov 2010, 19:56
Profile ICQ YIM WWW

Image

02 Nov 2010, 20:51
Profile ICQ WWW

Magic wrote:

S� h�r ser mina ut!

Image

I�ve paid my dues I've got the right to play the blues.

Mät gärna polavståndet.
Ohjays är 10mm vilket känns väldigt Japan.
Amerikanerna brukar ju vara tum och sällan jämna siffror i millimeter.

02 Nov 2010, 21:36
Profile ICQ YIM WWW

C/C-måttet på ytterpolerna är 49.5 mm. Nästan 10 mm pol - pol m.a.o.

02 Nov 2010, 23:05
Profile ICQ WWW

De jag har och de som Magic visar som är Gibson mickar har som lite mera rött i färgen på tråden. Kan vara bilden som lurar dock.

Nån med öga för fonter kanske kan jämföre datumen, jag ser inte sånt så bra. Men de ser lika ut.

03 Nov 2010, 08:35
Profile ICQ WWW

Jag tror att det är ljuset som gör att de ser rödare ut än vad de egentligen är.

03 Nov 2010, 10:51
Profile ICQ WWW

Det jag reagerar på är att de i japsen har nån typ av folie på bottenplattan istället för mässingsplatta.

HAr för mig att alla Gibsom jag sett i verkligheten haft mässingsplatta som Magic´s har.

Kan vara att Gibson haft det också , men som sagt är jag tveksam, det kan nog ändå vara kopior fast de är snarlika.

Låter osannolikt när man tänker på det att man skulle köpt mickar från Gibson och tryckt i , dessutom dyrt.

Jag har inte 100 koll på P90 sent 60-tal och framåt , fick man se och hålla dom i verkligheten skulle det kanske klarna

Borde finns nån som vet detta ... Haraldrig hade jag tippat på [;)]

03 Nov 2010, 11:02
Profile ICQ WWW

Jag skulle börja med att mäta upp polavståndet så noga som möjligt.
Mäter man 10ggr och får ett väldigt jämnt millimetermått så är det nog en Japansk mick. Får man udda mått varje gång så kan det faktiskt vara om än inte Gibson, i alla fall amerikaskt.
Det är många gånger det enda sättet att skilja på amerikanska och japanska mickar.

Jag höll själv på att kassera ett set Dimarzio DP103 från ca 1980 pga att det inte var stansat med Dimarzio i bottenplattan. Dock så började jag fundera när jag såg andra japanska pållar som såldes som helt original och hade dimarzio utan märkning. Lite efterforskning visade att Dimarzio skickade många mickar till Japan UTAN någon form av märkning.

Materialet i bottenplattan varierar på Japanerna. Det kan vara allt från plast till mässing.

Men som Lövet pekar ut, man vill känna, hålla, lukta, smaka och klämma för att ens våga uttala sig om en åsikt.

Det enda argument jag har för en vag åsikt är det oekonomiska av Aria att köpa mickar från Gibson och det dumma av Gibson att sälja till en konkurrent. Visserligen kan de ha köpt Gibson eftermarknadsmickar hos tex Yamano MEN jag vet inte om Gibson sålde delar på den tiden.
Jag var typ 2 bast och helt ointresserad av guror då[:)]

03 Nov 2010, 20:45
Profile ICQ YIM WWW

Image

Nog är de lika allt. Finns dock skillnader i detaljerna, t.ex bokstaven "C".

04 Nov 2010, 00:28
Profile

Och skruvarna, galvning på polerna, kabeltjocklek, jordning -vad gör den vita kabeln där?
Försänkning på de 2 skruvar som håller fast på ovansidan? Inte sett jag åtminstone.

04 Nov 2010, 00:37
Profile

Och en till sak som kan vara avgörande:
Är det tum- eller millimetergänga på skruvarna i micken?

Pinsamt att glömma en sådan detalj[V]

04 Nov 2010, 00:49
Profile ICQ YIM WWW

Har tolkar både för mm å tum.

Men...
Aria drog sig inte för de dyra alternativen på ett tidigt stadium
Många av dem var försedda med DiMarzio orginal tex.

jesper@gofastparts.se

04 Nov 2010, 03:08
Profile

Sen Fredrik,MMK mickarna hade ingenting med Maxxon att göra.

Tidiga Arias e en annan femma,men det från slutet av 70 å framåt e normalt märkta MMK om de e japanska.
Å...nope...det avser inte maxxon.

jesper@gofastparts.se

04 Nov 2010, 03:11
Profile

Finns det några stämplar inne i plastkåpan?
Det finns i mina Gibson.

04 Nov 2010, 11:39
Profile ICQ WWW

Det finns i mina Gibson.

Inte riktigt en stämpel, men det står "UC 452 B" i plastbokstäver i kåpan till hals-micken(har inte kollat stall än)

04 Nov 2010, 14:50
Profile

Ohjay wrote:

rifle wrote:

Det finns i mina Gibson.

Inte riktigt en stämpel, men det står "UC 452 B" i plastbokstäver i kåpan till hals-micken(har inte kollat stall än)

Det är en Gibson kåpa i så fall med största säkerhet

04 Nov 2010, 15:44
Profile ICQ WWW

Gjorde Gibson ALLA sina mickar själva eller finns möjligheten att några gjordes av en annan tillverkare?
Som i sin tur även sålde till Japan..

04 Nov 2010, 17:06
Profile

Hade Gibson så många modeller med P90 kring/före 1980?
Vad jag minner mig var de väl inte så populär mikmodell då. Alla ville ha DiMarzios Superdistorsion, möjligen SD's variant eller liknande.
Fanns kanske ett överflöd?

04 Nov 2010, 17:40
Profile

rudmark wrote:

Vad jag minner mig var de väl inte så populär mikmodell då. Alla ville ha DiMarzios Superdistorsion, möjligen SD's variant eller liknande.

Dom har haft P90 i gitarrer sen slutet av 40-talet fram till dags dato. de satt e en del modeller underr slutet 70-tal och början 80-tal , bla 'Pro-deluxe' som är en av de mest tillverkade LP Modellerna , producerades 76-82.

04 Nov 2010, 20:51
Profile ICQ WWW

rudmark wrote:

Dom har haft P90 i gitarrer sen slutet av 40-talet fram till dags dato. de satt e en del modeller underr slutet 70-tal och början 80-tal , bla 'Pro-deluxe' som är en av de mest tillverkade LP Modellerna , producerades 76-82.

OK. Uppdaterad. Tack Mike

04 Nov 2010, 21:18
Profile
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page 1, 2  Next