View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2026, 08:15

Reply to topic  [ 28 posts ] 
Värderingshjälp? 
Author Message

Vem i Sverige kan sägas motsvara t.ex. Gruhns värderingstjänst?

15 Nov 2010, 10:15
Profile ICQ WWW

Gruhn har ju flera tjänster , en där man skickar in bilder endast och en där han undersöker instrumentet 'in hand'

Vet inte hur du menar när du skriver 'vem som mostvarar tjänsten'
om du menar vem som kan utföra en värdering så är det flera i landet, beroende på var du bor någonstans.

Problemet som jag ser det är att samtliga är handlare , och en 'värdering' är ju kan ju samtidigt vara ett köptillfälle för dom. Så det kan tendera att bli lågt.

Det som EGENTLIGEN är värdemätaren i dagsläget är Ebay, inget snack om saken. Vintage guitar price guide kan man också använda men den är ju baserad på 1-2 år gamla priser.

Vad som komplicerar är också att priserna är helt jojo just nu, en handlare har en clean 50´s Junior för 4900$ , en annan en mostvarande för 9500$. På Ebay säljer dom kanske för 4...

En del tittar i gamla böcker och är nöjda med det...

Är det försäkringsvärdering det gäller? I så fall finns det 3 vägar att gå.

1 Skicka bilderna til Gruhn med e-post.

2 Ta gitarren till någon vintage handlare i Sverige och BE om en försäkringsvärdering , gör klart att du INTE tänker sälja gitarren.

3 referera till VGPG (ta gärna 2006 eller 2007 årgångarna [:)] )

punkt 2: Se till att få det skriftligt.

15 Nov 2010, 10:34
Profile ICQ WWW

Den gäller min '60 Special. Precis, kollar man priserna på nätet så är det svårt att få en verklig bild av vad de går för just nu. Min är ju meckad lite också vilket försvårar det hela.
Vad jag menade med motsvarar Gruhns så tänkte jag att svenska eller EU-priser kanske skiljer sig från amerikanska.

15 Nov 2010, 10:39
Profile ICQ WWW

Flera Svenska handlare utför försäkrings värdering (mot betalning.) Och skriver då följaktligen ut ett intyg.
Twang,Vintage guitars, Halkan,Hellstone,Nysse,Stevie,Jam kan ordna ett
sånt intyg om du behöver ett. Inget konstigt med det. Det ingår i deras jobb.
Föräkringsärenden är ju inte direkt ovanligt! Det värderas och slås sönder musikinstrument hela tiden.[:)]

15 Nov 2010, 11:00
Profile ICQ WWW

Det handlar väl ärligt talat inte om försäkringsvärde utan ett aktuellt marknadspris..[:I]

15 Nov 2010, 11:20
Profile ICQ WWW

Det har du rätt i! Men jag gissar att dom fixar ett marknadspris också!
Det är ju också deras jobb liksom.[;)]

15 Nov 2010, 12:00
Profile ICQ WWW

Är det lika ärligt då? [;)]

15 Nov 2010, 12:06
Profile ICQ WWW

Litet närmre till Växjö där Anders eller Fredrik säkert kan hjälpa dig med detta. Så kan du passa på att botanisera i källaren också, med risk för att det kan bli dyrt...[;)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

15 Nov 2010, 12:08
Profile

JJ Jones wrote:

Det handlar väl ärligt talat inte om försäkringsvärde utan ett aktuellt marknadspris..[:I]

Ja det är ju 2 skilda saker.

Priserna är låga just nu , kommer inte ihåg exakt HUR meckad din
var.... men det var några skruvhål + bytt stall eller?

Grejen att betala någon för att få en gissning som kanske inte stämmer bra med andra tycker och som inte gäller längre än 6 mån kanske....

Kan nämna i sammanhanget att en orginallackad 'lite meckad' 61
inte sålde för 35000 nyligen, samma typ av gitarr som Jam begärde 80 för en OMLACKAD för ett år sen ...

Det är lätt att sätta värde , men att sälja och få ut det är en annan femma. Vet flera som fått byta bort gamla prylar nyligen mot Reissue prylar i flera steg för att få något vettigt ur det.

Även Marshalls har dippat, en plexi gick INTE för 12 (omlackat kabinett) som borde sålt för 17-20 för ett par år sedan.

Finns ingen riktig 'marknad' just nu i Sverige för vintage, de enda som köper slår bara till när det är grisbilligt, eller om man kan byta med prylar.

Så en 60:a SG special (för det var det väl?) skulle jag försöka få 40-45 för , gick en liknande på Tip top dock med en skada och 'partial refin' (serienr borta) för 30 nyligen.

I Usa tror jag inte man får mer än 5-6000 $ MAX för den.

Obs! att detta är min högst perosnliga uppfattning , jag är ingen handlare eller 'värderare' så ta det med en nypa salt.

Men jag följer priserna noga.

När man kollar Ebay är det ju bara 'completed listings' och trovärdiga såna man kan gå efter.

Som sagt en värdering på papper är inte svårt att få till med högre belopp.

Pessimist , Javisst [:)]

15 Nov 2010, 12:13
Profile ICQ WWW

Här en gammal tråd om den:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... ms=special

Twang har en halslagad för 64K just nu ser jag. Så priserna är all over the place! [:0]

15 Nov 2010, 12:16
Profile ICQ WWW

Här kan man se ungefär vad det begärs för dessa som är i väldigt bra skick, den ena dessutom TV

http://cgi.ebay.com/1959-GIBSON-LES-PAU ... 1c17014c0b

http://cgi.ebay.com/original-1960-Gibso ... 230b8c17e9

15 Nov 2010, 12:17
Profile ICQ WWW

skulle du gå till halkan eller nån så skulle dom säga att värdet är typ runt 20....bara för att dom vill köpa den av dig för det och sen sätta ut den i butik för 50.

15 Nov 2010, 12:48
Profile ICQ YIM WWW

Quote:

Twang har en halslagad för 64K just nu ser jag. Så priserna är all over the place! [:0]

Lycka till med att sälja den!

15 Nov 2010, 12:49
Profile ICQ WWW

Ja lite pessimistisk är du![:D]

Vad vill man ha en värdering till? Och ja visst flukturerar priserna hej vilt. Men man måste ju utgå från något sorts hypotetiskt värde när man skall värdera en vintage gitarr.
Vad den säljs för beror ju på om man hittar en ivrig köpare med en fet pengarulle som brinner i fickan. Eller att man själv har kronofogden/maffian i hasorna så man måste ha pengar till varje pris.

Och det hypotetiska priset kan handlarna bistå med...
(Man säger ju givetvis inte: Jag är i desperat behov av pengar och behöver sälja den här. Kan du värdera den åt mig!)För då är man dum![:D]

Men dom handlare jag känner skulle nog ge dig ett ärligt svar ändå.

15 Nov 2010, 12:51
Profile ICQ WWW

spindeln wrote:

skulle du gå till halkan eller nån så skulle dom säga att värdet är typ runt 20....bara för att dom vill köpa den av dig för det och sen sätta ut den i butik för 50.

Lite så är det ju , dom kan inte betala lika mycket som dom säljer för (som vi andra!)

Kanske liitee.. överdrivet, men visst, vill man ha ut cash så är det inte några överpriser man får i handen, lättare med byten ibland.

15 Nov 2010, 12:51
Profile ICQ WWW

spindeln wrote:

En handlar måste ju köpa in till ett lågt pris för att kunna tjäna pengar. Och måste ju räkna med en marginal på ca 40-50%. Det är väl inte konstigt eller kriminellt. Det vet man ju när man går dit för att sälja något!? Och dessutom så förklarar varje handlare detta noga för att slippa bli kallade skurkar.

15 Nov 2010, 12:52
Profile ICQ WWW

Rikardo wrote:

spindeln wrote:

En handlar måste ju köpa in till ett lågt pris för att kunna tjäna pengar. Och måste ju räkna med en marginal på ca 40-50%. Det är väl inte konstigt eller kriminellt. Det vet man ju när man går dit för att sälja något!? Och dessutom så förklarar varje handlare detta noga för att slippa bli kallade skurkar.

förklarar alla handlare det ?

15 Nov 2010, 13:07
Profile ICQ YIM WWW

Nu märker vi ord tror jag![;)]
Dom jag känner är i varje fall hjärtligt trötta på att behöva förklara och försvara denna självklarhet.

15 Nov 2010, 13:11
Profile ICQ WWW

tänkte lite på det när jag såg den här.....
http://www.blocket.se/goteborg/Fender_s ... ?ca=11&w=3
den borde vara värd mer

15 Nov 2010, 13:27
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

den borde vara värd mer

Natyrfärgad drar tyvärr ned priset lite , sunburst är värd mer och Olympic White REJÄLT mer , men som sagt är det trögt att sälja för närvarande , och har varit hela året. (Och förra [}:)] )

15 Nov 2010, 13:48
Profile ICQ WWW

spindeln wrote:

den borde vara värd mer

Natyrfärgad drar tyvärr ned priset lite , sunburst är värd mer och Olympic White REJÄLT mer , men som sagt är det trögt att sälja för närvarande , och har varit hela året. (Och förra [}:)] )

Kan jämföras med denna för 50K kanske.

http://www.blocket.se/goteborg/Fender_Stratocaster_1971_30547005.htm?ca=15&w=2

15 Nov 2010, 14:09
Profile

glassfinger wrote:

Mike Leaf wrote:

spindeln wrote:

den borde vara värd mer

Kan jämföras med denna för 50K kanske.

http://www.blocket.se/goteborg/Fender_Stratocaster_1971_30547005.htm?ca=15&w=2

Fantasier .... men Du ser hur olika man värderar saker.
vilket gör det lite svårt , speciellt för de som befinner sig på denna planet som i annonsen ovan [;)]

15 Nov 2010, 14:19
Profile ICQ WWW

Jag är ingen Fenderexpert med visst är det stor prisskillnad ändå på en trebultad, naturfärgad 72 och en 71'a.

Det är mycket man ska väga in iallafall när det handlar om att sälja vintagegitarrer. Tajming vad gäller värdet, ånger för att man gjort sig av med en bra gitarr, möjlighet att kanske kunna skaffa sig nåt liknande igen osv.

15 Nov 2010, 14:33
Profile ICQ WWW

JJ Jones wrote:

Jag är ingen Fenderexpert med visst är det stor prisskillnad ändå på en trebultad, naturfärgad 72 och en 71'a.

Det är mycket man ska väga in iallafall när det handlar om att sälja vintagegitarrer. Tajming vad gäller värdet, ånger för att man gjort sig av med en bra gitarr, möjlighet att kanske kunna skaffa sig nåt liknande igen osv.

Jo visst är den 4-bultade värd mer , men jag tvivlar att man får 50 för den i dagsläget , finns liksom inga köpare.

Det GÅR ju fortfarande att sälja grejer , om priset är 'rätt' eller gitarren är något utöver det vanliga ,ex en 50's Gold top , strata etc. Gärna lite meckat , och omlackat på ett bra sätt .

De som är helt orginal blir ÄNDÅ dyra fast priserna droppat.

Alla har drabbats av kollektiv lågkonjunktur , både handlare och även musiker som tidigare var kunder på dessa guror , kanske offer för nedladdning etc.

låg dollarkurs , högre ränteläge på gång , massor av CS prylar i omlopp...

I din situation får du nästan bestämma värdet utifrån Ebay och svenska marknaden (som är något högre) och sen agera utifrån det.

Sen är det också frågan om man bara vill ha cash , då är det ännu svårare.

15 Nov 2010, 15:20
Profile ICQ WWW

Varför kan man inte gå varvet runt till Halkan, Nysse, Hellstone och de andra och fråga vad de skulle ge? Vill de verkligen ha gitarren får de ju chansen att bjuda över varandra.

15 Nov 2010, 15:40
Profile

lpstd wrote:

Varför kan man inte gå varvet runt till Halkan, Nysse, Hellstone och de andra och fråga vad de skulle ge? Vill de verkligen ha gitarren får de ju chansen att bjuda över varandra.

Fast den "värderingen" kommer ju alltid understiga vad ett privat försäljningspris skulle vara, just för att de såklart vill ha marginal på det de säljer. Här letar väl TS efter ett rimligt privat försäljningspris.

15 Nov 2010, 16:05
Profile ICQ WWW

Så är det.

15 Nov 2010, 16:36
Profile ICQ WWW

lpstd wrote:

Jag gjorde det redan 1981 med en 63 SG Custom jag vill sälja, det var inte så kul. Och jag tror inte det ändrat sig speciellt mycket.

Jag förstår dom också , att köpa in grejer cash och betala högsta dagspris för att sen försöka sälja med vinst.... Nja.

Jag ser det där med 'köpes' mer som en teoretisk slogan på skylten.

Ett ställe där det gick att sälja till var ju gamla 'Second hand music' Även om man bara fick 60% cash och 70% i byte på vad dom satte på prislappen så var det raka rör och pengar på stubinen , och dom köpte nästan allt, dvs pedaler, japs och Usa Fender osv.

15 Nov 2010, 16:46
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 28 posts ]