View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 11:02

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Hittade lite gamla Jazzmaster-delar... 
Author Message

Post Hittade lite gamla Jazzmaster-delar...
Hola!

Håller på att flyttrensa lite och hittade lite grejer som jag trodde att jag hade sumpat för länge sedan... Det är iallafall ett originalstall och komplett elektronik (minus pickuper) till en Jazzmaster från 1964 (sista fyra siffrorna på pottarna är 6410).

Kan de vara värda några pengar? Ser ut att vara i bra skick, även om stallet förstås är lite naturligt relicat.

20 Nov 2010, 17:44
Profile

Det är bättre du säljer potarna som Jazzbas eller Telecaster[:D]

Annars kan väl alltihop vara värt nån tusing.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

20 Nov 2010, 19:24
Profile ICQ YIM WWW

Kan ju vara intressant för den som har en 60´s Jazz och saknar stall + potar. sätt ut en annons och se vad som händer, men typ en tusingv för stallet och en till för det andra låter väl normalt, om kablaget är ok.

20 Nov 2010, 20:57
Profile ICQ WWW

Men Haraldo, då! Vi har ju sagt att Jazzmastern har 1 megaohms potar, medan tele och bas har 250 kiloohm.

20 Nov 2010, 21:42
Profile WWW

Varför ska man sälja Jazzmaster vintage grejor och säga att grejorna kommer från en Tele eller Jazzbas?? Får man ut mera Stålar då? Är inte det falsk marknadsföring av Vintage prylar? Jag bara undrar.???

22 Nov 2010, 13:10
Profile ICQ YIM WWW

46821 wrote:

Varf�r ska man s�lja Jazzmaster vintage grejor och s�ga att grejorna kommer fr�n en Tele eller Jazzbas?? F�r man ut mera St�lar d�? �r inte det falsk marknadsf�ring av Vintage prylar? Jag bara undrar.???

Välkommen till vintagemarknaden!
Men notera tillägget /[:D]/

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

22 Nov 2010, 14:14
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

46821 wrote:

Varf�r ska man s�lja Jazzmaster vintage grejor och s�ga att grejorna kommer fr�n en Tele eller Jazzbas?? F�r man ut mera St�lar d�? �r inte det falsk marknadsf�ring av Vintage prylar? Jag bara undrar.???

Tack för svaret. Med andra ord kan man aldrig vara säker att man köper rätt grejor?

22 Nov 2010, 14:21
Profile ICQ YIM WWW

Ja, fast nu är det 1M-pottar, så det är väl hursomhelst inte någon vidare idé att försöka plånka in dem i en Tele om man inte vill ha svår tinnitus...

22 Nov 2010, 14:59
Profile

marcusss wrote:

46821 wrote:

Haraldrig wrote:

[quote="46821"]

Tack för svaret. Med andra ord kan man aldrig vara säker att man köper rätt grejor?

Köper man lösa 250k pottar så är det väl inte så noga om de suttit i en jazzbas eller tele - Det är ju samma grejer. Skillnaden är väl att det är fler som renoverar en tele än en jazzbas, inbillar jag mig, så annonserar man pottarna som telepottar så får man väl fler napp. Eller nåt...
Image

[/quote] Nej det är kanske inte så noga om man håller på med något hopplock av något slag.Men det finns ju Riktiga Vintagefreaks också som kanske behöver byta en pot på tex en gammal Tele och vill hemskt järna ha en orginal pot sittandes där? Då kanske han köper en pot som det står i annonsen att den kommer från en Tele medsamma årtal som sin egen och pröjsar en massa pengar och är jätteglad och av någon anledning får reda på att den suttit i en Jazzbas då kanske det är mindre lyckat. Jag skulle inte bry mej men kanske någon annan skulle det?

22 Nov 2010, 15:05
Profile ICQ YIM WWW

Om ett vitagefreak vet vad det är för del ändå så kan man väl skriva att det är den del det är då isåfall? Om det inte handlar om att få ut mera pengar om det skulle vara till en Tele i stället för något annat för att det finns fler Telecasters på marknaden.(Slutcitat)!

22 Nov 2010, 17:02
Profile ICQ YIM WWW

vintagemarknaden handlar mycket om att luras

22 Nov 2010, 20:00
Profile ICQ YIM WWW

Det mest skrämmande är att Europas vintage-elit stod och köade vid Crazy Parts monter från öppning till stängning på vintagemässan i Holland.

Jag hade först tänkt handla hem någon gammal Tele eller Stata men när jag såg i princip varenda vintage-handlare köpa relicade delar av olika slag och i stora mängder förstod jag fort att det är bättre att samla på Squier eller Texas. Kanske också förklarar de förhållandevis låga priserna på mässan[:)]

22 Nov 2010, 20:38
Profile ICQ YIM WWW

Om ett vitagefreak vet vad det är för del ändå så kan man väl skriva att det är den del det är då isåfall? Om det inte handlar om att få ut mera pengar om det skulle vara till en Tele i stället för något annat för att det finns fler Telecasters på marknaden.(Slutcitat)!

-2!

Ett minus för att du troligtvis har missuppfattat marcusss. Eller har jag det? Och ett minus för stavfelet slutsitat, vilket är dock är editerat.

Ps: Ta detta med en nypa salt[:D]

Mvh

23 Nov 2010, 17:07
Profile WWW

christian-h wrote:

46821 wrote:

-2!

Ett minus för att du troligtvis har missuppfattat marcusss. Eller har jag det? Och ett minus för stavfelet slutsitat, vilket är dock är editerat.

Ps: Ta detta med en nypa salt[:D]

Mvh

Alla delar från 50-talet är alltid från en '59 oavsett om de funnits hela 50-talet och fram till 65....

Delar som suttit på flera Fender modeller är alltid från en 'pre-cbs strat' osv....

[:I]

Sanningen är att säljaren oftast inte VET exakt år eller instrument
men man drar till med det 'bästa' man kan komma på som KAN vara korrekt

Det är ju mera säljande att sälja en switchknopp från en 'Les Paul 59 Sunburst' än den Höfner 64 bas den kanske satt på från fabriken.

samma med kondingar och potar , alltid från en 59 Les Paul om det är bumblebees och 59 datum trots att potar och kondingarna satt i MASSOR av instrument, inte bara Gibsons heller.

Skruvat är det , på tal om det har jag sett orginalskruvar från just LP och strator på nätet , hur FAN kan man veta det om man inte slkatat instrumenten först (som han 'Eddie Degas i[;)] Vegas')

24 Nov 2010, 09:57
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]