View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:55

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Harp commander jr 
Author Message

Men hallå att det ska vara så svårt! [^]

Ett fett distat ljud eftersökes! Förslag på förstärkare.. Och undrar även vad jag ska med min oanvända Harp COmmander jr till då den inte bringar mig nån dist alls? Är jag inte tillräckligt bra eller?

[^]

07 Dec 2010, 15:31
Profile ICQ YIM WWW

Hi ! Jag har ingen erfarenhet av Harp Commander, använder inga effekter själv. Men vad jag hört om denna skall den frambringa dist.Men frågan är vad du pluggar in den i för stärk? Och vilken mikrofon använder du? Det är nog i den änden du skall börja?

07 Dec 2010, 15:47
Profile ICQ YIM WWW

Cupping, finns en massa på tuben. En annan bra grej att träna på är att ta ett vanligt driksglas som mikrofon försök nu att spela utan att det läcker ut luft mellan fingrarna. Lycka till [:p]

http://www.youtube.com/watch?v=bhUzPutWJVA&NR=1

Mcool

07 Dec 2010, 16:43
Profile ICQ YIM WWW

Tack

/Linda

13 Dec 2010, 22:37
Profile ICQ YIM WWW

By the way såg att du hörde hemma i Östersund, då har du kanske lyssnat till Steamin Jesaja och Lasse Lundberg på munspel. Ett Skellefteband som brukar gästa er stad ibland.
LindaLu wrote:

Tack

/Linda

14 Dec 2010, 07:28
Profile ICQ YIM WWW

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

17 Dec 2010, 12:31
Profile WWW

Jag äger en Harp Commander III vilket inte är riktigt sammamodell som du har men den gör ungefär samma sak. Vad är det då den gör? Jo, enligt Ron Holmes som är mannen bakom detta hjälpmedel för munspelare så är dess primära syfte att få ut signalen till PA och förstärkare. Detta kan göras enskilt eller till bägge delarna. Jag har giggat mycket med min och den fungerar utmärkt om man vill ha en bra och stark signal till vilken ljudkälla man än väljer. Den fungerar olika bra med olika mickar. Personligen föredrar jag 545 men det är mer en smaksak. Vill man ha ett sound med mycket dist är detta inte vägen att gå. Vad du kan göra är att köra signalen genom HC;n vidare till en förstärkare som är distbenägen i sig. Då får du kanske det ljud du söker. Men, vill du ha "Little Waltersoundet" alltså brunt gammalt rått vräk så får du inte det med en HC. Det är inte det den är bra på och dessutom inte tillverkad för att klara. Visst du kan få crunch om du vrider på den potten men det låter inte som facit. Alltså, vad göra? Antingen gillar man läget och kör med sin HC och tar det ljudet som den genererar (många praktiska fördelar med minimalt släpande, enkelt att bara köra rätt in i bordet) eller också så köper man sig en liten klass A stärkare och får Facit. Har du dessutom behov av starkt ljud så köper du två! Det finns dessutom pedaler från LoneWolf som är mer renodlade crunchpedaler. Heter HarpAttack eller HarpBreak. Det som Robban är inne på med HarpOctave är ännu en pedal från LW men om det skall fungera behöver du en förstärkare. Så summan av denna utläggning blir: Vill du ha dist skaffa en förstärkare!

J Hörnfeldt
AKA Harmonica Slim II

18 Dec 2010, 01:14
Profile

Men hallå att det ska vara så svårt! [^]

[^]

Ja det är det[^]
Att du inte får svar kan bero på att det inte finns <b><u>ETT</u></b> svar.

Men om man ska komma med nåt förslag så här på en gång så är det en Harpgear, Sonny Jr, Meteor eller Bassman. Googla och lyssna in vad du gillar.
Dra till på en gång så blir det billigare i slutänden De flesta börjar med en liten stärkare och många tusenlappar och småstärkare senare så har dom investerat i en som räcker till för att bli hörd och har rätt ljud. Sen är det bara att träna frasering, intonering, embouchure & mikrofonteknik så du får det att låta som du vill.

http://www.brosbrothers.se
http://www.youtube.com/user/arnenym

18 Dec 2010, 01:52
Profile WWW

LoneWolf Harp Octave går faktiskt utmärkt att köra genom ett PA. Om man har en linebox att köra igenom. Skitar till ljudet rätt bra! [:)]

Blow On!

http://www.myspace.com/henhousebluesband

18 Dec 2010, 12:19
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]