View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Apr 2026, 07:28

Reply to topic  [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

På vilken plats i pedalkedjan?

Först i kedjan eller efter compressor och volymhöjare MXR Micro amp eller DOD FX10. Driver på genom hela kedjan mot OD som kommer senare. Men vilken treble booster man använder har betydelse och hur den OD man stressar hanterar signalen. Jag kör en Rust eller Mr Ranger (germanium). Rust sitter i stora pedalbordet permanent. Den OD jag stressar oftast är en analogman moddad ts krets.

Passar på att anmäla en Arion SCH-1 till akademien [:D]

"Det är aldrig försent att ge upp"

22 Dec 2010, 18:20
Profile WWW

Svenska Pedal Akademin har sammanträtt (extrainkallat möte) och i enlighet med stadgarna och allmän praxis utdöms härmed ett straff med påföljden 10 armhävningar som kan utföras på valfritt sätt under en period av 5 månader. Exempelvis 2 armhävningar per månad. Det milda påföljden står i direkt relation till medlemmens tidigare goda omdömme att köpa rikligt med pedaler, så staffet skall mera ses som en mild varning för att en liknande situation inte skall uppstå i framtiden [:D]

Hördu Anders prova en BB i stället den gör i stort sett samma jobb men mer flexibel med tyngre gaspedal klart nyttigt om man kör singlecoils. Annars så har jag experimenterat med treble boosters på samma plats i signalkedjan och ojdå vad trevligt det är. Hoppar som upp ett snäpp på skalan men kräver lite mer kontroll på plinket och inte tollererar så mycket slarvspel d.v.s det går inte att gömma sig bakom ett saturerat ljud som vi alla hört till leda!

<font size="6"><font color="purple">AMEN</font id="purple"> </font id="size6"> [:D]
Har du skaffat skylt med Pedal-laboratorium?
Jag har [:D]

22 Dec 2010, 21:03
Profile

lillefar wrote:
Svenska Pedal Akademin har sammanträtt (extrainkallat möte) och i enlighet med stadgarna och allmän praxis utdöms härmed ett straff med påföljden 10 armhävningar som kan utföras på valfritt sätt under en period av 5 månader. Exempelvis 2 armhävningar per månad. Det milda påföljden står i direkt relation till medlemmens tidigare goda omdömme att köpa rikligt med pedaler, så staffet skall mera ses som en mild varning för att en liknande situation inte skall uppstå i framtiden [:D]

Hördu Anders prova en BB i stället den gör i stort sett samma jobb men mer flexibel med tyngre gaspedal klart nyttigt om man kör singlecoils. Annars så har jag experimenterat med treble boosters på samma plats i signalkedjan och ojdå vad trevligt det är. Hoppar som upp ett snäpp på skalan men kräver lite mer kontroll på plinket och inte tollererar så mycket slarvspel d.v.s det går inte att gömma sig bakom ett saturerat ljud som vi alla hört till leda!

<font size="6"><font color="purple">AMEN</font id="purple"> </font id="size6"> [:D]
Har du skaffat skylt med Pedal-laboratorium?
Jag har [:D]

Skylt beställd [:D]

22 Dec 2010, 22:13
Profile WWW

Skylt beställd [:D]

All heder till dig lillefar, GOD JUL [:D]

23 Dec 2010, 09:58
Profile

God Jul själv och till alla Bojare såklart.

Kan rapportera att Arion SCH-1 är provspelad och vette tusan vad som är i den burken men det låter väldigt bra och då är jag inbiten chorushatare [;)][:D]

24 Dec 2010, 01:45
Profile WWW

Byggt en SHO klon och klädde den i grön tolex, läckert [:D]

Bytt bort min V-Stack Classic mot en V-Stack Tweedy, gillar dessa pedaler eftersom de låter jäkligt bra på sovrumsvolym.

29 Dec 2010, 19:54
Profile

Byggt en SHO klon och klädde den i grön tolex, läckert [:D]

Bytt bort min V-Stack Classic mot en V-Stack Tweedy, gillar dessa pedaler eftersom de låter jäkligt bra på sovrumsvolym.

Finns säkert någon regel att man måste visa upp en bild om man klär pedalen med tolex [:D]

29 Dec 2010, 21:04
Profile WWW

senaste köpet var nog en mxr phase 90(-74), köpte den för typ 5 år sen.[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

<b>Knut</b>:
NEJ FÖRHELVETE!!!! BYT INTE ORIGINALSÄKRINGEN!!!!!!
även om den är trasig så låter den säkert bättre än en ny säkring...

29 Dec 2010, 21:55
Profile WWW

Finns säkert någon regel att man måste visa upp en bild om man klär pedalen med tolex [:D]

Jo det har du helt rätt i, problemet är att jag inte vet hur i helskotta man gör.....
Och det vete fan om jag orkar lära mig [:D]
Kan jag maila bild till någon som besitter kunnandet gör jag det gärna.

30 Dec 2010, 09:33
Profile

<b>Knut</b>:

Med den takten av pedal-köp så har du noll chans att bli med i Svenska Pedalakademin[:D]

30 Dec 2010, 09:34
Profile

Image

30 Dec 2010, 13:55
Profile WWW

knut wrote:

<b>Knut</b>:

Med den takten av pedal-köp så har du noll chans att bli med i Svenska Pedalakademin[:D]

Tja, med ett bord som rymmer en wha, en OD, en phaser, + en optional, så kanske man inte <i>vill "]va med i nån akademi.[;)]

<b>Knut</b>:

30 Dec 2010, 15:46
Profile WWW

Goran wrote:

knut wrote:

<b>Knut</b>:

Tja, med ett bord som rymmer en wha, en OD, en phaser, + en optional, så kanske man inte <i>vill "]va med i nån akademi.[;)]

<b>Knut</b>:

Men för tusan knut när det största modellen av pedalbord är fyllt till bredden då går man över till ett bascase så får man plats med minst 10 pedaler. Byta till större pedalcase det är som en naturlag [:D]

30 Dec 2010, 18:41
Profile WWW

En Fulltone Fulldrive samt ett Digitech digidelay har precis landat här hemma.

31 Dec 2010, 00:47
Profile ICQ YIM WWW

Kunde inte motstå en Ashdown Dual Band Compression (för bas) hos Sandbergs Musik i Malmö, de säljs ut för ungefär halva priset, ska tydligen utgå liksom en hel hoper andra Ashdown.
Kunde inte motstå då de är bland det fräckaste jag sett i pedalväg, med VU-meter och handtag i krom, snyggt [:D]
Testat den med gitarr och efter ett visst rattande låter den riktigt bra, krämar till tonen på ett angenämt sätt. Låter guld före distar och overdrives. Kan ställas in från ytterst diskret till rejäl pumpning.

31 Dec 2010, 18:14
Profile

Inköpt ett styck Ernie Ball stereo volympedal säkert bra att ha till nått någon gång. Gäller att spara på sig prylar om det tar slut för vad gör man då? Jo man går in i pedallabbet och tittar i arkivet och letar fram en pedal utifrån kategori, modell och tillverkare [:D][:D][:D]

31 Dec 2010, 19:28
Profile WWW

Subdecay Liquid Sunshine

Låter kanon, får min super reverb att låta i princip crankad fast på lägre volymer, youtube klipp kommer på detta

jag är hittills väldigt nöjd med den

01 Jan 2011, 00:25
Profile WWW

Inköpt ett styck Ernie Ball stereo volympedal säkert bra att ha till nått någon gång. Gäller att spara på sig prylar om det tar slut för vad gör man då? Jo man går in i pedallabbet och tittar i arkivet och letar fram en pedal utifrån kategori, modell och tillverkare [:D][:D][:D]

Helt i min anda!
I mit labb huserar en bra bit över 100 pedaler, nästintill oändligt många möjligheter att få fram något o-hört [:D]

01 Jan 2011, 17:15
Profile

Jaha en Wampler Faux Tape Echo eftersom jag sålde en nyss men ångrade mig och köpte en ny. Fy tusan vad nördig man är [:D] Har nog glömt att rapportera in en pichblack+ bamse versionen alltså så jag ådömmer mig själv 20 armhävningar [;)]

04 Jan 2011, 18:12
Profile WWW

TC Vintage Delay på väg med posten. Samma som T-rex Replica, köptes här på bojen till ett fyndpris.

Boss RC-2 loopstation, också ett bojenköp.

Zoom Power Drive PD-01, köptes från Musikbörsen i Uppsala. Är inte helimpad, men den kostade bara en femhundring.

Ska försöka hålla igen i år, har väl inte gått så bra hittills, då[:I]

Matte

mslcases@gmail.com

04 Jan 2011, 20:25
Profile

Eftersom flera frågar så gör jag en snabb review av Wampler Faux Tape Echo. Som det flesta delay gör den jobbet vare sig mer eller mindre och jag säger så eftersom de flesta delay tillskrivs egenskaper som helt enkelt inte finns där och de flesta kvalitetsdelay låter rätt lika. Många missar också i en blindtest på ett analogt och ett bra digitaldelay för att sticka ut huvudet!
Det som skiljer Wampler faux Tape Echo är att modulationseffekten inte är ett traditionell chorus effekt eller variant på temat utan låter som ett bandeko som ökar och minskar hastigheten vilket tillför en extra dimension i soundet. Det är hela skillnaden för övrigt är det samma maskin som den mindre varianten av analog delay wampler säljer. AMI har ett sånt om någon vill fråga om just den modellen.

04 Jan 2011, 22:43
Profile WWW

Nu blev det mkt pa en gang.
Har blivit en Maxon Phase Tone, en micro POG och en octaswitch. Finns en T-rex Octavius for typ 1800 ny, lite sugen dar med, men nu har jag ju POGen.

myspace.com/slackervillezoo

Octaswitchen är här, men dom andra pedalerna glömde jag i Bangkok, men dom kommer imorgon, då dyker även en Mad Professor LGW upp, den handbyggda varianten har jag förstått. Kommer att ha kul imorgon [:D].

myspace.com/slackervillezoo

05 Jan 2011, 00:16
Profile WWW

Köpte en RC-booster...igen. Har testat ett stort antal boosterpedaler senaste året men den ligger definitivt i toppskiktet. Har ägt, och sålt, AC, RC, BB, AC+ och EP från xotic. Några av dem mer än en gång. Nördigt som tidigare påpekats.[:o)]

Kan hålla med lillefar om att kvalitetsdelay är rätt lika. Däremot tycker jag att de skiljer sig åt i detaljerna, som kan vara nog så viktiga. Wampler AnalogEcho passar mig eftersom den inte försöker efterlikna ett bandeko med degenerering av tonen på varje retur. Den är ändå flexibel med en effektiv tonkontroll som ger möjlighet att få ett mörkare analog-liknande ljud eller ett bright digitaldelay, och allt däremellan.

Image

05 Jan 2011, 11:05
Profile WWW

Kanske skulle varit lite tydligare om skillnaden mellan Wampler Faux Tape Echo och Wampler Analog Echo eftersom jag får frågor på mailen om detta.

Det är precis samma pedal i grund och botten utom att Faux versionen har en omkopplare så att man kan välja Tape simulering således en extra valmöjlighet om man vill ha hastighetsförändringarna som ett bandeko ger. Mer spännande än så var det inte.

05 Jan 2011, 12:17
Profile WWW

Fick hem en Strymon El Capistan igår. Har redan T-Rex Replica och Diamond Memory Lane men var sugen på att testa något nytt. Den klarar linjenivå också, vilket min förstärkarloop har.
Det låter väldigt bra men jag kommer inte sälja de andra pedalerna.

05 Jan 2011, 16:59
Profile

Beggad T.C. Nova Repeater som sattes i loopen på Mesan. Blir inte bättre för tusen spänn :-)

07 Jan 2011, 00:24
Profile ICQ YIM WWW

Har börjat köpa pedaler i sömnen mer eller mindre:-)
Tryckte på köpknappen då Lovepedal hade ett gäng AMP11 till försäljning via Facebook. Kan nog vara en helt grym pedal!

/Thomas

07 Jan 2011, 10:54
Profile

Har börjat köpa pedaler i sömnen mer eller mindre:-)
Tryckte på köpknappen då Lovepedal hade ett gäng AMP11 till försäljning via Facebook. Kan nog vara en helt grym pedal!

/Thomas

Funderade själv på en AMP11 men nu får vi väl en smaskig review här vad det lider [?][:D]

07 Jan 2011, 19:38
Profile WWW

Köpte precis en Fulldrive 2 - en gammal version av Monk här på Bojen. Ska bli kul att jämföra med den nyare jag har idag. Kan tänka mig att man kan stacka dessa två och få ett <font size="6">FETT</font id="size6"> ljud![;)]

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

09 Jan 2011, 21:23
Profile WWW

Fick en Big Muff Tone Wicker i ett byte, och den har mycket bredare möjligheter än vanliga Big Muff. Låter i princip identiskt med en standard Big Muff i â€Â

10 Jan 2011, 08:18
Profile
Reply to topic   [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 52  Next