View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2026, 10:14

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Clay Dots på Fenderhalsar 1958 - 1964 
Author Message

Post Clay Dots på Fenderhalsar 1958 - 1964
För de som trodde att Fender gjorde de s.k. Clay Dots på gitarrhalsarna med rosewoodgreppbräda mellan 1959 - 1964 genom att fylla in någon gegga, spackel, pasta e.d. i hål på greppbrädan, kan man titta på denna bild.

Image

Bilden komer från sidan 128 i boken "Fender - The Golden Age 1946 - 1970" av Martin Kelly, Terry Foster och Paul Kelly. Enligt bildtexten är bilden tagen 1959.

Här ser man tydligt att det är lösa pluttar som stoppas i hålen. Några pluttar ligger uppe på halsarna, oistoppade. Det finns en hel burk med pluttar och en flaska som antagligen är lim.

Intressant tycker jag!

Sven-Johan

09 Jan 2011, 15:02
Profile

Är det inte stora CBS-skallen på halsarna?
Möjligen Jazzmaster-halsar men jag tycker det ser ut som CBS-skallar och de kom inte förrän 62 väl.....

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

09 Jan 2011, 15:16
Profile ICQ YIM WWW

Är det inte stora CBS-skallen på halsarna?
Möjligen Jazzmaster-halsar men jag tycker det ser ut som CBS-skallar och de kom inte förrän 62 väl.....
Detta är från Jazz Masterkapitlet i boken och enligt bildtexten är det Jazz Masterhalsar.

Halsarna på bilden har ju dessutom s.k. "slab board" så de är sannolikt i alla fall från tidigare än mitten av 1962.

Vad jag tror kom det stora huvudet i mitten av 1964 när Mustang-gitarren lanserades och när Musicmaster och Duo Sonic bytte utseende. Det stora huvudet är alltså INTE en CBS-grej, som många tror, utan kom under Leo Fenders ledning! Tänk om det t.o.m. designades av Leo Fender själv... [}:)] [;)] [8D] Men, det kan ha kommit tidigare. Jag har inte exakt jämfört huvudet på t.ex. Jaguar och Bass VI med det stora s.k. CBS-huvudet på Strator. Dessa huvuden är i alla fall väldigt lika. Övergången till det stora huvudet var kanske, i det stora hela, en process på flera år mellan 1961 eller 1962 och 1965. Designen är i alla fall INTE en CBS-grej utan en Leo Fender-grej!

09 Jan 2011, 15:28
Profile

Sven-Johan wrote:

Haraldrig wrote:

�r det inte stora CBS-skallen p� halsarna?
M�jligen Jazzmaster-halsar men jag tycker det ser ut som CBS-skallar och de kom inte f�rr�n 62 v�l.....
Detta �r fr�n Jazz Masterkapitlet i boken och enligt bildtexten �r det Jazz Masterhalsar.

Halsarna p� bilden har ju dessutom s.k. "slab board" s� de �r sannolikt i alla fall fr�n tidigare �n mitten av 1962.

Vad jag tror kom det stora huvudet i mitten av 1964 n�r Mustang-gitarren lanserades och n�r Musicmaster och Duo Sonic bytte utseende. Det stora huvudet �r allts� INTE en CBS-grej, som m�nga tror, utan kom under Leo Fenders ledning! T�nk om det t.o.m. designades av Leo Fender sj�lv... [}:)] [;)] [8D] Men, det kan ha kommit tidigare. Jag har inte exakt j�mf�rt huvudet p� t.ex. Jaguar och Bass VI med det stora s.k. CBS-huvudet p� Strator. Dessa huvuden �r i alla fall v�ldigt lika. �verg�ngen till det stora huvudet var kanske, i det stora hela, en process p� flera �r mellan 1961 eller 1962 och 1965. Designen �r i alla fall INTE en CBS-grej utan en Leo Fender-grej!

De pre-CBS Jaguarer jag haft hade stora huvudet.
JApp, här är katalogen från 62 och de har stora huvudet.
http://www.vintageguitars.org.uk/adDetails/272

Att det var under Leos tid som CBS-skallen kom till är ingen nyhet (hoppas jag) men de är likväl kända som CBS-huvud.

Just det, de här halsarna har slab och det stämmer att det försvann tidigt.

Antagligen vinkeln som luras för det ser ut som stora huvudet och inte mellanstora som Jazzmaster hade ganska länge.
Men de ser så feta ut upp på huvudet där "kulan" börjar.
59'a JM för jämförelse: http://www.om28.com/selectric/59jazzm.html

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

09 Jan 2011, 17:24
Profile ICQ YIM WWW

Stratorna fick stora huvudet 1966 över 1 år efter Leo sålt företaget [:)]

Skumt detta, det ser inte ut som 'rätt' färg på dom plupparna...
Detta måste forskas lite mer i.

10 Jan 2011, 09:53
Profile ICQ WWW

Enligt Clay /The vintage guitar guy... fanns det både vita dots och 'clay' dots:

<i>Fingerboard Dots
Black dots: used on maple fingerboards and made of fiberboard-like material (in the 1950's) or black plastic later.
<b>White dots</b>: used on rosewood fingerboards (Jazzmaster in 1958, all other models in mid-1959).
Till the end of 1964 Fender used "clay" dots as position markers. This material has an off-white opaque color. In very late 1964 all models changed to pearl dot position markers. Side markers remained "clay" until spring 1965 when these too changed to pearl"]

Så jag tror inte din bild visar 'Clay dots'

10 Jan 2011, 09:56
Profile ICQ WWW

Mike Leaf wrote:

Enligt Clay /The vintage guitar guy... fanns det både vita dots och 'clay' dots:

<i>Fingerboard Dots
Black dots: used on maple fingerboards and made of fiberboard-like material (in the 1950's) or black plastic later.
<b>White dots</b>: used on rosewood fingerboards (Jazzmaster in 1958, all other models in mid-1959).
Till the end of 1964 Fender used "clay" dots as position markers. This material has an off-white opaque color. In very late 1964 all models changed to pearl dot position markers. Side markers remained "clay" until spring 1965 when these too changed to pearl"]

Jag tolkar inte refererade text som om det finns något som heter "White dots" och något som heter "Clay dots".

Jag tolkar det som att dom vita markeringarna dvs "white" (som på rosewoodbrädan till skillnad mot "black" som på lönn) kan vara av typen "clay" eller "pearl".

...så som vi alltid fått lära oss...

10 Jan 2011, 12:04
Profile ICQ YIM WWW

I-Me-Mine wrote:

Mike Leaf wrote:

<i>Fingerboard Dots

Jag tolkar inte refererade text som om det finns något som heter "White dots" och något som heter "Clay dots".

Jag tolkar det som att dom vita markeringarna dvs "white" (som på rosewoodbrädan till skillnad mot "black" som på lönn) kan vara av typen "clay" eller "pearl".

...så som vi alltid fått lära oss...

Du har nog rätt, jag tänkte att det fanns en tredje variant dom använde på Jazzmasters precis i början 58/59.

Verkar vara som Sven Johan säger, åtminstone på bilden , sen vet man ju inte om dom gick över till 'geggamoja' senare..

Det har alltid låtit lite mysko att man skulle spacklat i dotsen , fingeboard dots har ju funnits länge, och plast var ett nytt material som enkelt kunde ersätta pärlemor/ben osv ämnen.

Skulle vara för att det var Fender i så fall...

Möjligen monterades dotsen som på bilden och sen spacklades , för de måste man ju ändå göra för att få bort springor etc som blir i borrhålen.

10 Jan 2011, 12:27
Profile ICQ WWW

Stratorna fick stora huvudet 1966 över 1 år efter Leo sålt företaget [:)]
[:D] Att jag tog upp detta, som egentligen är ett sidospår, är för att man så länge har kallat det stora huvudet för "CBS-skallen" e.d. och har tycket att den hör till några av de "fula" och obra sakerna som man menar att CBS införde på Fendergitarrerna. Ibland har det känts som att man har ansett det som fult, bara för att man trott att det är en CBS-grej... [}:)] [;)]

Ja, det kom på Stratorna under CBS-tiden, men designen som sådan på själva huvudet verkar helt klart vara en Leo Fender-grej. Då måste det ju bli snyggare, eller... [}:)] [;)] [8D]

10 Jan 2011, 16:11
Profile

För övrigt finns det fler intressanta bilder från tillverkningen i fenderfabriken i de två tjocka böcker om Fender jag nyligen köpt. T.ex. hur man monterade banden i greppbrädan/halsarna... [}:)]

Sven-Tjosan

10 Jan 2011, 16:14
Profile

Sven-Johan wrote:

För övrigt finns det fler intressanta bilder från tillverkningen i fenderfabriken i de två tjocka böcker om Fender jag nyligen köpt. T.ex. hur man monterade banden i greppbrädan/halsarna... [}:)]

Sven-Tjosan

Sånt är alltid intressant, lite historia också...

visst kallas den stora skallen för CBS skalle, men det beror nog på att de flesta relaterar till stratan, några till Telen och ytterst få har koll på Jazzmaster och Jaguar

Det är ju relativt vanligt scam att modifiera JM halsar och försöka sälja som pre-cbs stratahalsar

10 Jan 2011, 16:52
Profile ICQ WWW

T.ex. hur man monterade banden i greppbrädan/halsarna... [}:)]

Vilket gav upphov till låten "Driving Sideways" på plattan "Crusade" med John Mayall's Bluesbreakers.
[:o)]

<font size="1">[url="http://w1.702.comhem.se/~u70203681/PurpleHaze.mp3"]<font color="red">"'scuse me, while I kiss <i>that"] guy"</font id="red">[/url]</font id="size1">

10 Jan 2011, 17:23
Profile

När det gäller "Clay Dots" så är det mer en beskrivning på hur dotsen ser ut. När dom monterades var dom matt vitaktiga som lätt sög åt sig smuts och såg efter ett tag ut som om dom var gjorda av lera.
/Alex

10 Jan 2011, 22:43
Profile ICQ YIM WWW

NÄRMARE BESTÄMT VAR DET DEN OLJIGA BRAZ. ROSEWOODEN SOM FÄRGADE AV SIG. SÅ DET SÅ

14 Jan 2011, 17:06
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]