View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 15:21

Reply to topic  [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 52  Next
Senaste pedalköpet? 
Author Message

Jag har byggt en BYOC Overdrive2 mosfet och en BYOC 5knob kompressor.

Overdrive2:an låter riktigt bra och hade stor användning i min rigg.
Den byggdes med mosfet-klippning och ger ett ljud som tränger igenom ljudbilden bra och dessutom känns som att jag hittat hem.
Dynamisk men gick ändå att smiska på ordentligt och fungerade ypperligt ihop med min Fender Hotrod deluxe.
Pedalen är en klon på Fulltone fulldrive2.

Kompressorn lät precis som jag önskade och är mycket flexibel när det gäller inställningar. Blend-poten gör att man kan blanda fritt mellan kompressorljud och ren signal vilket gör det enkelt att ställa go sustain med bibehållen attack. Pedalen är en klon på den klassiska Ross-kompressorn men med blend och ton kontroller.
Jag var tidigare inne på att skaffa en Wampler Ego Squeezer, men känner att denna ger mig en motsvarande pedal för en klart billigare peng.

BYOC-pedalerna är inte några nybörjarbyggsatser utan man bör ha viss vana med lödkolv och elektronik för att till fullo klara av byggandet.

Cogito ergo doleo...

14 Feb 2011, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

En MXR Carbon Copy som nog kommer hem idag! Ska ersätta min gamla trotjänare Boss DM-2.

"One chord is fine. Two chords
are pushing it. Three chords
and you´re into jazz - Lou Reed"

Image

14 Feb 2011, 14:01
Profile WWW

Är den i klass med DM-2? Annars finns ju Retro-Sonics variant på DM-2.
Har inte provat MXR pedalen men har haft några DM-2:or som lät kalas.

14 Feb 2011, 16:16
Profile

MXR Carbon Copy låter defenitivt bra om man vill ha ett allround, enkelt att skruva på delay och som begat är det prisvärt. Nypriset är kanske inte lika prisvärt!

"Det är aldrig försent att ge upp"

14 Feb 2011, 20:21
Profile WWW

Kom inte igår men kommer i veckan. Ska jämföra lite då. På de ljudklipp som jag hört så verkar det som om den gör ungefär samma sak. Det jag kommer använda den till är att ha den som kort eko/reverb-liknande eller som självoscillerande oljudsmaskin. DM-2:an börjar bli lite till åren och låter lite brusigt om man är känslig. Men som delay är den ju kanon.

Image

15 Feb 2011, 11:52
Profile WWW

Kom inte igår men kommer i veckan. Ska jämföra lite då. På de ljudklipp som jag hört så verkar det som om den gör ungefär samma sak. Det jag kommer använda den till är att ha den som kort eko/reverb-liknande eller som självoscillerande oljudsmaskin. DM-2:an börjar bli lite till åren och låter lite brusigt om man är känslig. Men som delay är den ju kanon.

Image

Du sviker Boss ytterligare [;)]

15 Feb 2011, 12:34
Profile

Shoegazers Anonymous wrote:

Image

Du sviker Boss ytterligare [;)]

Ja, det är fördjävligt. [;)] Jag gillar Boss fortfarande, det är bra kvalitet och bra ljud till bra pris. Men nu är jag inne på att få till riggen lite slickare och cleanare. Mer tb och mindre buffer.

Image

15 Feb 2011, 12:48
Profile WWW

Menatone Workinman´s Blue, från Bojare, snäll OD som dessutom funkar. suveränt som smuts-boost.
Låter riktigt, riktigt bra, dynmaisk och transparent. Point to point byggd, rejält snygg bygge om man tittar inne i pedalen.
Mentone har fler OD´s jag gärna skulle vilja testa.

16 Feb 2011, 08:02
Profile

Skönt att se att Goran flyger högt i pedalstratosfären igen [:D]

Får väl rapportera in en pedal som gör tvärtom d.v.s inget ljud alls ISP Decimator G-string och nej detta är inget för sandstranden [;)]

16 Feb 2011, 16:31
Profile WWW

Fick hem en Lovepedal Dragon Gold Fuzz idag!
Har aldrig haft en fuzz förut, så jag har egentligen inget att jämföra med... Men den låter fantastiskt bra! Allt från Blues á la Robben Ford (med volymen nedrullad på gitarren) till Led Zeppelin och Black Sabbath.[:D]

Funkade bra att stacka med den distpedal jag hade låg i replokalen (en gammal Folkesson Fat Dist).

http://www.pigsinspace.se

17 Feb 2011, 00:07
Profile WWW

Får väl rapportera in en pedal som gör tvärtom d.v.s inget ljud alls ISP Decimator G-string och nej detta är inget för sandstranden [;)]

Jag bygger fler pedaler än jag köper numera, men den olaten går väl snart över [:D]

17 Feb 2011, 11:42
Profile

lillefar wrote:

Jag bygger fler pedaler än jag köper numera, men den olaten går väl snart över [:D]

Imponerande att starta egen produktion när marknaden inte hinner med att leverera [:D]

17 Feb 2011, 13:29
Profile WWW

Köpt en Dirty Bitch som jag hittade på en vintageaffär i San Francisco, en Keeley compressor och en Keeley Time Machine. Ska para ihop dessa med BB Preamp, Red Rooster Boster, Deep blue delay och Mesa Express 5/50..... Vill åka hem till Svedala nu för att få leka lite....
Kul att köpa saker:-)

Det är gött att rocka!

18 Feb 2011, 00:07
Profile WWW

Jag hade kommit till insikten att jag inte behöver fler pedaler, men bara för det så har jag gått och köpt en B.K Butler Tubedriver, för att se om den är så grisigt mycket bättre än Chandler-varianten jag har.
Ebay är fan ännu giftigare än Bojen :(

18 Feb 2011, 01:26
Profile WWW

Precis köpt på mej en Ibanez CS9 för en billig peng, hoppas på det låter som jag hoppas [:D] ngn förresten som vet om dom har true bypass? tror inte det är den gamla modellen, såg för fräsh ut!

/Rickard

18 Feb 2011, 21:24
Profile

Bytte åt mig en <b>Cmatmod Deluxe Compressor</b> och en <b>NOC3 Pure Drive</b> och har aldrig vart lyckligare.

Har inte testat sååå många kompressor pedaler.. Gav liksom upp. Men Cmatmod'en är ju helt jäkla fantastisk. Ingen överdriven tok-kompression, bara grym ton... Always on!

Noc3 visade sig vara precis vad jag behövde också, blend funktionen är briljant, främst vid inspelning då jag vill ha ytterst lite spräck samt möjligheten att kunna skära bas och/eller diskant vid behov.

Dom gillar ju varandra dessutom! :)

Stort tack till Åke på Bojen som kunde tala om för mig vad jag behövde (jag trodde ju på en AC eller RC boost), grymt tacksam!

http://www.myspace.com/hamusikproduktion

20 Feb 2011, 22:30
Profile WWW

Bytte åt mig en <b>Cmatmod Deluxe Compressor</b> och en <b>NOC3 Pure Drive</b> och har aldrig vart lyckligare.

Har inte testat sååå många kompressor pedaler.. Gav liksom upp. Men Cmatmod'en är ju helt jäkla fantastisk. Ingen överdriven tok-kompression, bara grym ton... Always on!

Noc3 visade sig vara precis vad jag behövde också, blend funktionen är briljant, främst vid inspelning då jag vill ha ytterst lite spräck samt möjligheten att kunna skära bas och/eller diskant vid behov.

Dom gillar ju varandra dessutom! :)

Stort tack till Åke på Bojen som kunde tala om för mig vad jag behövde (jag trodde ju på en AC eller RC boost), grymt tacksam!

http://www.myspace.com/hamusikproduktion

Tack för det snälla omdömet och roligt att höra att du blev nöjd med pedalerna och det är ju det Bojen handlar om att kunna hjälpa varandra om man bara kan [:D]

21 Feb 2011, 01:41
Profile WWW

Min senaste pedal är en Pete Cornish SS-3 & P-2.. Den låter väldigt bra..

21 Feb 2011, 18:40
Profile ICQ YIM WWW

Kul med pedaler, även om jag för det mesta pluggar rakt in när jag lirar.
Senaste inköpet var en OIL CAN Phaser. Riktigt Ball. Passar perfekt för en '70tals Jazzrock tok som jag. Strax innan den införskaffades en Xotic EP Booster, som funkar ruskigt bra i alla stärkare jag har kört den. Perfekt soloboost, eller om man vill färga grundljudet lite läckert!

23 Feb 2011, 23:57
Profile ICQ YIM WWW

Införskaffade en Visual Sounds Route 66 av Robert här på Bojen för ett tag sedan. Har testat den ett par rep nu och känner att den nog snarare är ett komplement till min Jekyll & Hyde än en ersättare. Jag gillar kompressorn i Route 66 skarpt, så jag är helnöjd med båda mina pedaler från Visual Sounds! [:)]

Image
<font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">

24 Feb 2011, 14:55
Profile ICQ WWW

musiknörd wrote:

Precis köpt på mej en Ibanez CS9 för en billig peng, hoppas på det låter som jag hoppas [:D] ngn förresten som vet om dom har true bypass? tror inte det är den gamla modellen, såg för fräsh ut!

/Rickard

Den är inte true bypass om man ska tro schemat som florerar på nätet.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

24 Feb 2011, 15:09
Profile ICQ WWW

Köpt en Dirty Bitch som jag hittade på en vintageaffär i San Francisco, en Keeley compressor och en Keeley Time Machine. Ska para ihop dessa med BB Preamp, Red Rooster Boster, Deep blue delay och Mesa Express 5/50..... Vill åka hem till Svedala nu för att få leka lite....
Kul att köpa saker:-)

Det är gött att rocka!

Måste bara få tillägga, nu då jag provat mina inköp, att Keeleys Time Machine Boost var klart en vinnare. Så j-la genomtänkt pedal. Den ger verkligen det där extra som gör att man får gammalt schysst 60 eller 70 tals sound pålagt förstärkarens drive.... Vill man istället boosta ytterligare så går man in i Warp-läge och drunknar i flera timmars gitarronanerade...

Dirty Bitchen var väl ingen wow-upplevelse, men gav ändå en bitchig och skitig dist som går att nyttja till de flesta rockdängorna a'la AC/DC... Dessutom tillverkas ju inte denna modellen längre, så det var ändå ett roligt köp....

Det är gött att rocka!

24 Feb 2011, 15:57
Profile WWW

Fick hem Carbon Copy delayet igår. Testade först med batterier och blev rejält besviken. Sen böjrade jag googla om det var något som var fel eller om den har så svag effekt. Fanns ingen sweetspot. Antingen blev studsarna för höga eller för låga och svansarna dog jättefort. Batteriet var nytt.

Men det var något som fler upplevt med batteri, så jag testade med strömförsörjning och då lät det som det skulle! [:D] Ser inte det som ngt problem då den kommer drivas med ström. Lät väldigt bra och varmt. Lite samma sak som DM-2 men nyare. Kan tänka mig att DM-2 lät så när den var ny - ungefär. Enda minus som egentligen inte är ett minus i sig är att den höjer volymen väldigt om den går över i självoscillation och det känns som om man lätt kan blåsa en högtalare om man inte är försiktig. I jämförelse med DM-2 alltså.

Hittade en annan kul inställning. Om man ställer de interna trimpotarna för chorus så att strecket för mejseln ligger horisontellt på båda skruvarna - vilket är mitten - så kan man med chorus aktiverat få cleant chorus utan delay.
Dra först ned ratten längst ned till höger på minimum. Slå sen ett ackord och vrid tillbaka den sakta sakta. Så fort du hör att något händer med ljudet så släpper du. Ett par milimeter snackar vi. Nu har du endast chorus. Vrider du upp lite till så blir choruset lite starkare och lägger till en lätt reverbliknande effekt. Drar du upp den till kl 9 så har du skönt ljud rakt över. Jag hade mixratten på kl 11 och den vänstra längst ned på kl 12.

Image

24 Feb 2011, 17:40
Profile WWW

Köpte en Suhr Riot av Steven här på forumet. Den bör komma med posten i morgon. [:p] Stockholm representerat här också. [8D]

Har kört med den ett tag nu och måste säga att jag är jäkligt nöjd. Den stannar på bordet! Med den och en BB Preamp så har jag en kombination som är otroligt flexibel och välljudande. Använder den bara på rena kanalen i min Elmwood när jag vill ha lite annat ljud än jag får från distkanalen.

Rekommenderas! [8D]

<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]

24 Feb 2011, 17:55
Profile

En AMT Fatal Tube, OD/Dist med ett flertal rattar, tillverkad i Sibirien [:D]
Kan fås att låta väldigt bra, kul med många rattar att tweaka [:p]

24 Feb 2011, 19:23
Profile

En AMT Fatal Tube, OD/Dist med ett flertal rattar, tillverkad i Sibirien [:D]
Kan fås att låta väldigt bra, kul med många rattar att tweaka [:p]

Det kuliga är att de killar som ligger bakom den pedalen faktisk är raketforskare på riktigt [:D]

24 Feb 2011, 20:04
Profile WWW

MJM Blues devil. Ska vara tsklon men låter någonstans mittemellan BJF Honey bee och Baby blue. I like:)

/Thomas

24 Feb 2011, 20:50
Profile

Beställde Honey Bee från dem amerikanske byggaren igår. 1500 spänn känns ju mycket prisvärt! Ska bli intressant att höra hur den står sig mot dess svensktillverkade motsvarighet.

24 Feb 2011, 21:45
Profile ICQ YIM WWW

musiknörd wrote:

/Rickard

Den är inte true bypass om man ska tro schemat som florerar på nätet.

/Krister

Min hemsida:

[url="http://www.zeta-sound.se/"]Image[/url]

aha tack för svaret! provade den lite hastigt för ngn dag sen, lät fint som snus! ska hårdtestas på söndag när jag har lite mer tid! blir mycket gary moore chorus för slanten [:D]

/Rickard

24 Feb 2011, 22:53
Profile

Beställde Honey Bee från dem amerikanske byggaren igår. 1500 spänn känns ju mycket prisvärt! Ska bli intressant att höra hur den står sig mot dess svensktillverkade motsvarighet.

F-n Isak. Nu blev det en sån för mig också:-)

/Thomas

25 Feb 2011, 10:30
Profile
Reply to topic   [ 1537 posts ]  Go to page Previous  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 52  Next